Eerste eigen paard kopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Moussepous
Berichten: 29
Geregistreerd: 19-05-20

Eerste eigen paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-20 14:33

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier. Ik verzorg al heel wat jaren drie lieve paarden, maar ben toch op zoek naar een eigen paard. Gezien dit een forum is met allemaal paardenliefhebbers en ik zelf nogal eenzaam de paardenhobby beoefen, dacht ik dat jullie mij misschien wel een handje zouden kunnen helpen. :)

Ik ben gisteren wezen kijken bij een onwijs mooie 2 jarige Tinker merrie. Zij was samen met drie andere veulentjes redelijk recent geïmporteerd vanuit Ierland, (ik lees hier verschillende verhalen over dus weet niet zo goed wat ik hier van moet vinden), maar ze zag er heel erg goed uit. Haar gebit zag er voor zo ver ik kon zien prima uit, hoefjes waren in orde, ze glansde mooi en de eigenaren hebben haar nog een stukje laten rennen, wat er voor zo ver ik kon zien ook heel netjes uit zag.

Toch heb ik heel erg mijn twijfels, deze mensen deden de (net gekochte) paarden namelijk weg wegens persoonlijke omstandigheden die al langer speelden. Mijn eerste gedachte was, waarom koop je in godsnaam 3 veulens terwijl het al langere tijd persoonlijk niet goed gaat en je eigenlijk zelf al wel kan inschatten dat dat dan wellicht iets teveel hooi op je vork is?

Daarbij had het veulen een aparte kleurstelling (silver dapple) en vertelde de eigenaresse dat zij dit paard makkelijk voor meer geld kwijt zou kunnen, maar dat niet wilde. Toen ik vroeg waarom kreeg ik als antwoord dat ze niet aan de paarden hoefde te verdienen. Ik wil haar heel graag geloven, maar het laat mij toch ergens ook denken dat er wellicht wel iets mis is waardoor dat veulen het geld niet waard is...?

Tot slot kon ze me niet de exacte geboortedatum vertellen omdat in Ierland alle paarden uit een bepaald jaar gewoon 01/01/xxxx op hun paspoort krijgen, kan iemand dit wellicht bevestigen?

Ik zit heel erg in dubio, ik wil geen overhaaste beslissingen nemen, het is immers geen brood wat je koopt, maar het blijft toch wel kriebelen bij het zien van dit paardje.

Jullie advies is van harte welkom!

Hawkeye

Berichten: 1227
Geregistreerd: 24-09-12

Re: Eerste eigen paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 14:36

Dat van de geboortedatum is inderdaad vaak wel zo. Ik zou sowieso bij een tinker testen op PSSM1, zeker bij een speciaal kleurtje. Daarom misschien dat ze niet de hoofdprijs voor het veulentje vraagt.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 14:37

Klinkt niet helemaal als zuivere koffie eigenlijk.

Snoopysnoep
Berichten: 88
Geregistreerd: 17-12-19
Woonplaats: Onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 14:37

Als je twijfelt of ze gezond is en of er iets mee is, zou ik haar laten keuren ( Als je haar gaat kopen). Klinisch en rontgeologisch. En als er iets mee is, gewoon niet doen.

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 14:37

Ik raad je aan deze vraag op het tinker deel te zetten: [TI] Tinkers

Daar zitten de experts. Ook met import tinkers, wat toch weer een slag apart schijnt te zijn

Rizette
Berichten: 4355
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Eerste eigen paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 14:42

Is dit een serieus topic of hebben we hier weer onze persoon bezig die al in verscheidene gedaantes op Bokt is verschenen met niet toegestane schaduwaccounten en reltopics? Het is maar een vraag. Vertoon je toevallig veel gelijkenis met deze persoon dan gelieve dit als niet beschreven te beschouwen.

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 14:42

Goed dat je kritisch bent en vragen stelt.
Je moet geluk hebben en je verstand gebruiken zover dat kan.
Inderdaad verhalen van verkopers zijn soms dubieus.. Focus je daarom op het paard. Kan jij er iets mee? Voel je een klik? Oogt ze gezond, is het jouw ding?
Geen probleemgevallen kopen die al scheef op de hoeven staan of waar het snot uit de neus loopt bv. Maar dat is in orde uit je post te lezen.
Ik kocht mijn veulen van een handelaar (iets wat ik perse NIET wilde) die aangaf dat het nakomeling was van een goedgekeurde hengst... In het paspoort was daar helemaal niks van terug te zien. Haha dus dat was natuurlijk onzin.
Echter kreeg ik dan weer wel 2,20€ toen hij het paard kwam brengen.. Dat bracht geluk. Vond ik sympatiek.
Maar pas later ben ik achter de geschiedenis gekomen en heb ik contact met de eigenaresse van de moeder van mn paard. Heel leuk!

Het klopt dat bij geboortedatum onbekend en een ingevoerd paard dat het gewoon op 1-1-.... Wordt gezet vaak.

Ik hoorde gister iemand zeggen: die ieren weten echt wel wat ze naar het buitenland doen.. De beste tinkers blijven daar.

Het is een gok. Maar kan heel leuk uitpakken.

Cainneagh
Berichten: 16
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 14:45

Ik heb een paard uit Ierland en daar staat gewoon een specifieke geboortedatum op het paspoort.

Moussepous
Berichten: 29
Geregistreerd: 19-05-20

Re: Eerste eigen paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-20 15:01

Bedankt voor jullie antwoorden! Ik ga hem even verplaatsen :)

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70531
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 15:28

Ik verplaats dit topic naar Tinkers.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Eerste eigen paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 15:37

Als je het adres en naam van de verkopers googeld, kom je vaak ook al het een en ander te weten.

Hoe lang was het paard al hier?
Wat is redelijk recent, dan kan het een heel ander karakter hebben dan ze nu laat zien.
Ik zou ze toch zeker een half jaar hier willen voordat ik een geïmporteerde zou kopen.

En wil je kopen, laten keuren door je eigen gekozen dierenarts, dus niet door deze mensen.
En laat ook testen op PSSM.

Moussepous
Berichten: 29
Geregistreerd: 19-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-20 16:07

_Penotti schreef:
Als je het adres en naam van de verkopers googeld, kom je vaak ook al het een en ander te weten.

Hoe lang was het paard al hier?
Wat is redelijk recent, dan kan het een heel ander karakter hebben dan ze nu laat zien.
Ik zou ze toch zeker een half jaar hier willen voordat ik een geïmporteerde zou kopen.

En wil je kopen, laten keuren door je eigen gekozen dierenarts, dus niet door deze mensen.
En laat ook testen op PSSM.



Het adres weet ik niet, zij huurden een stuk land bij een boer en daar hebben we dan ook afgesproken. Als ik hun namen Google kan ik vrij weinig vinden, op een afgeschermd Facebook profiel na.

Ze waren nu zo'n drie maanden in Nederland.

Persoonlijk vind ik zo'n keuring toch ook wel een dingetje. Ik wil dat wel erg graag doen maar zoiets kost serieus veel geld en dat komt allemaal op mijn rekening. Mocht daar iets uitkomen waardoor ik van de koop af zie heb ik flink wat geld in de prullenbak gegooid.

Lynnepinny

Berichten: 2703
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Eerste eigen paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 16:09

Maar ook een hoop leed bespaard ;) Want als je het beestje wel koopt en er is van alles aan mis, ben je nog veel meer geld kwijt. Voor een paard moet je best flink wat geld achterhand hebben, dus het is verstandig om daar mee te beginnen denk ik.

StormMilagro

Berichten: 1760
Geregistreerd: 22-05-10
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 16:09

Moussepous schreef:
Het adres weet ik niet, zij huurden een stuk land bij een boer en daar hebben we dan ook afgesproken. Als ik hun namen Google kan ik vrij weinig vinden, op een afgeschermd Facebook profiel na.

Ze waren nu zo'n drie maanden in Nederland.

Persoonlijk vind ik zo'n keuring toch ook wel een dingetje. Ik wil dat wel erg graag doen maar zoiets kost serieus veel geld en dat komt allemaal op mijn rekening. Mocht daar iets uitkomen waardoor ik van de koop af zie heb ik flink wat geld in de prullenbak gegooid.


Ja dat is de ene kant van een keuring. Aan de andere kant, stel je laat niet keuren en stel je paard mankeert later toch wat, dan heb je in het ergste geval misschien nog meer geld in de prullenbak gegooid.

Ik heb het vermoeden dat ik het paard heb langs zien komen op marktplaats, ik had mijn vraagtekens al toen ik de advertentietekst las, maar de pony in kwestie was prachtig om te zien.

rien10
Berichten: 14664
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Eerste eigen paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 16:12

De afspraak maken "bij afkeuren, kosten van de keuring voor de verkoper". Dan kan je er geen buil aan vallen. Altijd laten keuren. Altijd.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 16:14

Als een klinische keuring te duur is, dan is onderhoud het zeker.
Dan zou ik het afraden om aan een 1e eigen paard te beginnen.
Aankoopprijs is het goedkoopste, dan komt het pas.

Zo te horen zou ik overslaan bij deze mensen als je geen ervaring hebt.


rien10 schreef:
De afspraak maken "bij afkeuren, kosten van de keuring voor de verkoper". Dan kan je er geen buil aan vallen. Altijd laten keuren. Altijd.

Helaas lijkt dat steeds meer een regel uit vroeger tijden. Er zijn nog maar weinig verkoprs die dat nu doen.
Maar proberen kan altijd.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Eerste eigen paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 16:16

Een klinische keuring is niet zo heel duur :-) Dat zou je nog kunnen doen voor de zekerheid.

Bij veel paarden waarvan de geboortedatum onbekend is staat 1-1-.... in het paspoort.

tamary

Berichten: 29180
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 16:17

Verhaal van de verkoper is alarmbel, importtinkers vragen qua benadering en training vaak een flinke investering in tijd en kunde. pssm1 in elk geval testen, keuring is aan te raden, maar geen garantie, 2 jaar (er van uit gaande dat dat klopt), is een leeftijd dat een aantal dingen nog niet goed zichtbaar zijn of ze er nog goed overheen kunnen groeien. Daarnaast zal een keuring je niks vertellen over mogelijke gedragsproblemen.

Maar verhaal koper is wel belangrijkste reden voor mij om te zeggen zoek verder.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 16:18

En gewoon een vraagje tussendoor, hoeveel ervaring heb je met groene 2 jarige paarden?
Die uit buitenland hebben vaak een rugzakje, daar moet je mee om kunnen gaan.

En als ik de goede op MP voor me zie.
Vind ik haar behoorlijk aan de prijs voor import zonder papier en niet direct een bouw waar ik warm van loop.
kleurtje is leuk, maar dat vind ik ook alles.

Moussepous
Berichten: 29
Geregistreerd: 19-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-20 19:53

_Penotti schreef:
Als een klinische keuring te duur is, dan is onderhoud het zeker.
Dan zou ik het afraden om aan een 1e eigen paard te beginnen.
Aankoopprijs is het goedkoopste, dan komt het pas.

Zo te horen zou ik overslaan bij deze mensen als je geen ervaring hebt.


rien10 schreef:
De afspraak maken "bij afkeuren, kosten van de keuring voor de verkoper". Dan kan je er geen buil aan vallen. Altijd laten keuren. Altijd.

Helaas lijkt dat steeds meer een regel uit vroeger tijden. Er zijn nog maar weinig verkoprs die dat nu doen.
Maar proberen kan altijd.


Nou ja, ik wilde niet initiëren dat ik het te duur vond, ik besef dat een paard kostbaar is, maar ik wil er wel even twee keer over nadenken omdat een klinische en eventueel rontenologische keuring niet niks is. Als blijkt dat dat paard er dan niet doorheen komt is dat toch een smak geld.

Maar zoals iedereen hier eigenlijk al zegt, inderdaad beter om vooraf te testen dan achteraf allemaal ongein tegen te komen.

Moussepous
Berichten: 29
Geregistreerd: 19-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-20 19:57

_Penotti schreef:
En gewoon een vraagje tussendoor, hoeveel ervaring heb je met groene 2 jarige paarden?
Die uit buitenland hebben vaak een rugzakje, daar moet je mee om kunnen gaan.

En als ik de goede op MP voor me zie.
Vind ik haar behoorlijk aan de prijs voor import zonder papier en niet direct een bouw waar ik warm van loop.
kleurtje is leuk, maar dat vind ik ook alles.


Ik kom al bijna 10 jaar bij een boer over de vloer waar ik heel wat paarden heb zien komen en gaan en veulens fokken als hobby heeft. Die heb ik vrijwel allemaal de basisvaardigheden meegegeven en in sommige gevallen ingereden, dus ik denk dat ik wel kan zeggen dat ik redelijk wat ervaring heb met jonge paarden, alleen niet met import dieren.

Ik ben het met je eens dat de prijs aan de hoge kant is, had mezelf ook al voorgenomen het voor die prijs sowieso niet te doen. Er werd me toegezegd dat onderhandelen mogelijk is, maar aan de andere kant zeiden ze ook dat er erg veel animo was (vanwege het speciale kleurtje) dus ik ben lang niet de enige en de kans dat ze wel voor die prijs weggaat is dan ook sterk aanwezig denk ik zo.

Zerena

Berichten: 3887
Geregistreerd: 29-12-04

Re: Eerste eigen paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 20:11

Laat echt wel testen op pssm1.
Dat is een veel voorkomend iets bij tinkers en kan je een hoop ellende besparen.

De geboorte datum is niet raar. Dat gebeurd veel bij import tinkers.

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 20:13

Als ze er echt veel meer voor kunnen krijgen, zoals ze zeggen, waarom zouden dat dier dan aan jou voor "een klein prijsje" verkopen?? Omdat jij een lief paardenmeisje bent? Of omdat ze inschatten dat ze jou zonder veel risico het wrak van het jaar kunnen verkopen?

Regel 1 in de paardenhandel: het is geen filantropische instelling!

Een auto kun je kopen terwijl je inschat het wrak van het jaar te kopen. De waarde van de losse onderdelen kan dat goed maken.
Een paard kun je niet uit elkaar halen en in onderdelen verkopen.....

Moussepous
Berichten: 29
Geregistreerd: 19-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-20 20:35

ikke schreef:
Als ze er echt veel meer voor kunnen krijgen, zoals ze zeggen, waarom zouden dat dier dan aan jou voor "een klein prijsje" verkopen?? Omdat jij een lief paardenmeisje bent? Of omdat ze inschatten dat ze jou zonder veel risico het wrak van het jaar kunnen verkopen?

Regel 1 in de paardenhandel: het is geen filantropische instelling!

Een auto kun je kopen terwijl je inschat het wrak van het jaar te kopen. De waarde van de losse onderdelen kan dat goed maken.
Een paard kun je niet uit elkaar halen en in onderdelen verkopen.....



Dat eerste baart mij dus ook zorgen en ik wil voorkomen dat ik daar in stink.

Zo'n erge spotprijs is het daarentegen ook weer niet hoor. Alleen in verhouding met andere dieren is ze goedkoper dan gemiddeld, denk ik. De verkopers kwamen enerzijds best oprecht over maar anderzijds is liegen voor sommigen niet moeilijk... Ik vind het maar lastig.

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 21:09

Alle paarden zijn momenteel duur, ik ken deze situatie natuurlijk niet maar kan me voorstellen dat een mooie tinker ook niet voor een spotprijs weg gaat. En als je het budget + de kennis hebt en je vind het ook nog echt een leukerd dan zou ik niet al teveel miepen over de prijs :)

Qua gezondheid is een klinische keuring best een aardige inschatting, dat kost zo rond de 150. Ook wel te overzien toch?