Eerste eigen paard kopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 12:04

Citaat:
Aan de andere kant hoef je natuurlijk niet alles tegelijk te doen. Je kan afspreken dat je eerst een PSSM test laat doen en als dit allemaal goed is klinisch gaat keuren. Als de klinische keuring goed is zou je nog röntgen kunnen doen.

Maar beetje normale verkoper heeft bij een tinker, zeker bij een merrie, toch zelf al een PSSM1 test laten doen.
Toen ik mijn merrie te koop aan bood was zij al getest.

Ik heb nog altijd op de kliniek mee gemaakt dat als een paard klinisch er niet doorheen kwam je niet verplicht werd de röntgen keuring ook nog te gaan doen. Terwijl je wel die afspraak had gemaakt, klinisch plus röntgen.

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 12:16

Moussepous schreef:
Ik heb dus nog even contact gehad met de eigenaren en die zeiden dat ze niet PSSM getest waren. Als je een Tinker verkoopt is dat toch wel iets wat je als verkoper zelf al zou doen tenzij je het vermoeden hebt dat er iets mis is, of is dat een rare gedachte?

Moet zeggen dat ik het contact sowieso erg stroef vind en het allemaal steeds vager wordt. De ouders van het veulen zijn ook niet bekend en toen ik vroeg waarom zij ze vanuit Ierland hebben gehaald kreeg ik als antwoord: "Omdat in Nederland niet zoveel grote Tinkers voorkomen."...

Krijg ook niet het idee dat ze openstaan voor keuring kosten koper zoals sommigen van jullie voorstellen, terwijl ze heel stellig overtuigd waren van het feit dat ze kerngezond was.

Nogmaals dank voor al jullie (uitgebreide) antwoorden! Ik denk dat ik bij dit paard in ieder geval afhaak. Hoewel de aankoopprijs wat lager valt vind ik het allemaal te risicovol klinken en weet ik niet of het verstandig is om er bij zoveel twijfel veel geld in te investeren.


PSSM wordt niet standaard getest en vind ik zelf ook niet raar dat dat niet gebeurd.
Dat de ouders onbekend zijn is vrij normaal bij paarden uit Ierland.
Maar als ze niet willen dat je laat keuren en dat ook zelf betaald, dan kun je inderdaad beter weggaan.

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 12:17

Een nog ongebruikte 2jarige die weinig kost? Dan zou een klinische keuring toch moeten volstaan en röntgen zou ik dan niet doen.Maar dat moet iedereen zelf weten uiteraard.

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 12:19

Mara2000 schreef:
Moussepous schreef:
Ik heb dus nog even contact gehad met de eigenaren en die zeiden dat ze niet PSSM getest waren. Als je een Tinker verkoopt is dat toch wel iets wat je als verkoper zelf al zou doen tenzij je het vermoeden hebt dat er iets mis is, of is dat een rare gedachte?

Moet zeggen dat ik het contact sowieso erg stroef vind en het allemaal steeds vager wordt. De ouders van het veulen zijn ook niet bekend en toen ik vroeg waarom zij ze vanuit Ierland hebben gehaald kreeg ik als antwoord: "Omdat in Nederland niet zoveel grote Tinkers voorkomen."...

Krijg ook niet het idee dat ze openstaan voor keuring kosten koper zoals sommigen van jullie voorstellen, terwijl ze heel stellig overtuigd waren van het feit dat ze kerngezond was.

Nogmaals dank voor al jullie (uitgebreide) antwoorden! Ik denk dat ik bij dit paard in ieder geval afhaak. Hoewel de aankoopprijs wat lager valt vind ik het allemaal te risicovol klinken en weet ik niet of het verstandig is om er bij zoveel twijfel veel geld in te investeren.


PSSM wordt niet standaard getest en vind ik zelf ook niet raar dat dat niet gebeurd.
Dat de ouders onbekend zijn is vrij normaal bij paarden uit Ierland.
Maar als ze niet willen dat je laat keuren en dat ook zelf betaald, dan kun je inderdaad beter weggaan.

Bedoelt ze dan dat ze ook alsze zelf betaalt niet mag laten keuren????Dan zou ik maar wegwezen.Want dan is er dus iets mee wat de verkoper weet.Ik heb dit trouwens wel eens meegemaakt,ook met een Tinker.

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 12:19

Moussepous schreef:
troi schreef:

Die 150 is inderdaad te overzien, en volgens mij is het testen op PSSM1 ook niet zo heel duur. Testen op PSSM2 kost alweer meer en ik twijfel of een rontgonolosische keuring misschien ook handig is gezien het enigszins dubieuze verleden, maar dat is volgens mij wel een stuk duurder. Zo'n uitgebreide keuring kan dus best oplopen, maar is zo uitgebreid ook echt nodig denken jullie?


Aan de andere kant hoef je natuurlijk niet alles tegelijk te doen. Je kan afspreken dat je eerst een PSSM test laat doen en als dit allemaal goed is klinisch gaat keuren. Als de klinische keuring goed is zou je nog röntgen kunnen doen. Dan hak je het in 3 stappen en kan je op tijd de stekker eruit trekken, zodat je niet onnodig veel geld kwijt bent. Is de PSSM test niet goed? Dan heb je ook geen klinische keuring hoeven te betalen.


Ik vraag me af of de gemiddelde verkoper/handelaar dit wil. De uitslag van een PSSM test heb je niet gelijk. Dan zouden ze dat dier al die tijd voor je vast moeten houden. Dat kost geld.

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 12:23

Citaat:
Citaat:


PSSM wordt niet standaard getest en vind ik zelf ook niet raar dat dat niet gebeurd.
Dat de ouders onbekend zijn is vrij normaal bij paarden uit Ierland.
Maar als ze niet willen dat je laat keuren en dat ook zelf betaald, dan kun je inderdaad beter weggaan.

Bedoelt ze dan dat ze ook alsze zelf betaalt niet mag laten keuren????Dan zou ik maar wegwezen.Want dan is er dus iets mee wat de verkoper weet.Ik heb dit trouwens wel eens meegemaakt,ook met een Tinker.


Dat begreep ik (kosten koper).
Maar als TS bedoelt dat bij een bemerking (afkeuren) de verkoper moet betalen dan is het een ander verhaal. Dat gebeurt alleen in de hogere prijsklasse en een 2 jarige Tinker uit Ierland zal niet in die prijsklasse vallen.

Sorry, ging iets fout met quoten

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 12:24

@mara2000
Daarom, elke fatsoenlijk verkoper heeft die PSSM1 test al gedaan bij een tinker.
Redelijke standaard vraag tegenwoordig.

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 12:32

Als het te mooi klinkt om waar te zijn.. Bij mij gaan ook allerlei alarmbellen af.

Het is vooral een knap kleurtje, qua bouw vind ik haar matig. Ook voor een tweejarige. Daarnaast, wat haal je inderdaad in huis. Niet elke importTinker is troep, ik heb jarenlang ontzettend veel plezier gehad van mijn merrie (kwam uit Engeland). Maar op deze manier paarden importeren.. :n

Ik sluit me aan bij de andere tips: ga gewoon eens kijken bij in Nederland gefokte dieren. Weet je in ieder geval wat erachter zit qua ouders en is het verhaal hopelijk wat minder schimmig.

Moussepous
Berichten: 29
Geregistreerd: 19-05-20

Re: Eerste eigen paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-20 13:00

Ik bedoelde inderdaad bij afkeuren de kosten voor de verkoper. Dit is nog nieuw voor mij dus wist niet dat dat iets is voor de hogere prijsklasse.

Ik mag haar van de huidige eigenaren wel laten testen hoor, gelukkig, anders was ik sowieso direct afgehaakt.

Oohh de twijfels, ik wacht nu in ieder geval de reactie van de andere kijkers nog even af.

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 13:08

_Penotti schreef:
@mara2000
Daarom, elke fatsoenlijk verkoper heeft die PSSM1 test al gedaan bij een tinker.
Redelijke standaard vraag tegenwoordig.


Tja, ik vind dus niet dat je dat mag verwachten. Er worden zoveel paarden geimporteerd voor de handel. PSSM komt bij zoveel rassen voor. En handelaars gaan geen paarden 2 weken langer houden vanwege de kans op PSSM. Dan worden ze gelijk 1000 euro duurder.
Ik zou wel eens willen weten hoeveel van de geteste paarden ook daadwerkelijk PSSM hebben.
Het is een rotaandoening, maar als het relatief weinig voorkomt (meer niet dan wel) dan moet je je ook niet bang laten maken door alle verhalen. En anders moet je ook op IR, EMS, CPL en HB testen.

Mijn Tinker komt ook uit Ierland. Nergens op getest en nu 6 jaar later nog steeds kerngezond en een geweldig karakter.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Eerste eigen paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 13:16

Maar dit zou een particulier zijn.

En ja ook een beetje handelaar hoort dat wel te doen.
Bij andere rassen ook als het daar veel voorkomt.

Hoe vaak het voorkomt, geen idee.
Maar toen ik mijn merrie wilde verkopen vond ik wel dat dat erbij hoorde.

MariekeS_

Berichten: 4706
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Re: Eerste eigen paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 13:29

Kijk, je hoeft ook niet te paranoide te worden... Kritisch en realistisch zijn en je bewust zijn van de rotte wereld van paardenhandel kunnen je al veel ellende besparen.
Maar als je met gezond verstand bepaalde risico's uit kan sluiten hoeft het geen No Go te zijn.

Ik zou beginnen met een klinische keuring. Als daar iets mis is hoef je geen PSSM1 te testen, en te wachten op het resultaat etc.

Sommige verkopers laten zelf een klinische keuring doen voordat ze het paard te koop aanbieden. In zo'n geval komt het voor dat ze niet open staan voor betalen bij afkeuren: zij hebben immers al gekeurd en hun eigen DA vond het paard goed.
Als het paard nog helemaal niet gekeurd is en de verkoper zegt: het paard is gezond. Dan zouden ze ook geen moeite moeten hebben met die 150 euro betalen als het paard toch klinisch afgekeurd wordt.

Ik zou voorstellen een klinische keuring te doen, bij afkeuren kosten verkoper.
Bij goedkeuren, PSSM1 test and definitieve verkoop baseren op die uitslag.

Rontgenkeuringen zijn inderdaad voorkomender in de hogere prijsklasse en ook daar worden verschillende afspraken gemaakt. Is het paard al rontgen gekeurd, zijn de foto's beschikbaar maar wil je toch zelf overkeuren etc...

Zerena

Berichten: 3888
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 13:33

Mara2000 schreef:
_Penotti schreef:
@mara2000
Daarom, elke fatsoenlijk verkoper heeft die PSSM1 test al gedaan bij een tinker.
Redelijke standaard vraag tegenwoordig.


Tja, ik vind dus niet dat je dat mag verwachten. Er worden zoveel paarden geimporteerd voor de handel. PSSM komt bij zoveel rassen voor. En handelaars gaan geen paarden 2 weken langer houden vanwege de kans op PSSM. Dan worden ze gelijk 1000 euro duurder.
Ik zou wel eens willen weten hoeveel van de geteste paarden ook daadwerkelijk PSSM hebben.
Het is een rotaandoening, maar als het relatief weinig voorkomt (meer niet dan wel) dan moet je je ook niet bang laten maken door alle verhalen. En anders moet je ook op IR, EMS, CPL en HB testen.

Mijn Tinker komt ook uit Ierland. Nergens op getest en nu 6 jaar later nog steeds kerngezond en een geweldig karakter.


Ik heb een tijd lang testen verzorgd voor 1 van de stamboeken, en je verbaasd je erover hoeveel er toch wel pssm1 hebben ;)

Pssm1 is tegenwoordig echt wel bijna een standaard iets.
Als een handelaar of particulier niet zou willen dat zijn paarden daarop getest worden, dan raakt deze ze maar moeilijk kwijt ben ik bang.

Zelf ook een import en omdat ik die testen verzorgde heb ik onze eigen ook allemaal maar getest.
Had van hem totaal niet verwacht dat hij het zou hebben, en toch kwam er pssm1 uit de test.
En promt een tijdje later kreeg hij een aanval.

Ik heb hem gekocht toen het hele pssm1 verhaal nog maar klein was.
En helaas wist ik toen van het bestaan ook nog niet af.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 14:06

Als je een paard gaatkopen dan bereken je toch van te voren al de klinische keuring erbij.

Als je het echt een leuk paard vind dan laat je hem keuren. Ik zou zelf ook geen 2 jarige op de foto laten zetten.
Als ie goed is spreek je met de verkoper af dat je ook de pssm test wil doen en als die goed is dan ga je over tot koop. Willen ze niet mee werken dan ga je verderkijken.

Als het echt je droompaard is dan steek je die paar 100 erbij en anders ga je verder kijken.
Er staat op Boktmarkt ook een leuke jonge tinker nu (palomino)

Moussepous
Berichten: 29
Geregistreerd: 19-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-20 16:40

Berdien schreef:
Als het te mooi klinkt om waar te zijn.. Bij mij gaan ook allerlei alarmbellen af.

Het is vooral een knap kleurtje, qua bouw vind ik haar matig. Ook voor een tweejarige. Daarnaast, wat haal je inderdaad in huis. Niet elke importTinker is troep, ik heb jarenlang ontzettend veel plezier gehad van mijn merrie (kwam uit Engeland). Maar op deze manier paarden importeren.. :n

Ik sluit me aan bij de andere tips: ga gewoon eens kijken bij in Nederland gefokte dieren. Weet je in ieder geval wat erachter zit qua ouders en is het verhaal hopelijk wat minder schimmig.


Er zijn ook al anderen geweest die de opmerking over haar bouw maakten, maar wat is daar dan matig aan als ik vragen mag? Ik vind dat ze in verhouding een groot hoofd heeft en ze is ook nog wel overbouwd, maar buiten dat zie ik niet echt gekke dingen? Maar misschien is dat wederom mijn roze bril haha :P

Dingle_s

Berichten: 109
Geregistreerd: 23-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 12:31

Ik haal het toppic weer eventjes naar boven.

Ik zit een beetje in een soortgelijke situatie. Leuke tinker, afstamming onbekend, 9 jaar, niet pssm getest. Ik ga vandaag voorstellen of ik haar Pssm mag testen en om haar pas na de uitslag klinisch te keuren en eventueel röntgenologisch als er uit de klinische keuring iets uit komt...

Maar ja.. tijd is geld natuurlijk...


Hoe is het bij ts nog afgelopen?

Moussepous
Berichten: 29
Geregistreerd: 19-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-20 15:30

Dingle_s schreef:
Ik haal het toppic weer eventjes naar boven.

Ik zit een beetje in een soortgelijke situatie. Leuke tinker, afstamming onbekend, 9 jaar, niet pssm getest. Ik ga vandaag voorstellen of ik haar Pssm mag testen en om haar pas na de uitslag klinisch te keuren en eventueel röntgenologisch als er uit de klinische keuring iets uit komt...

Maar ja.. tijd is geld natuurlijk...


Hoe is het bij ts nog afgelopen?



Hey,
Na alle adviezen die ik heb gekregen raad ik je ook zeker aan om inderdaad eerst op PSSM te testen ja haha. Afstamming hoeft denk ik niet zoveel uit te maken. Verder zijn de adviezen best wel verdeeld, waar de een zegt "geef het gewoon een kans" raad een ander dat juist sterk af. Ik durf daar verder dus eigenlijk niet zoveel over te zeggen aangezien ik er geen ervaringen mee heb.

Ik heb zelf besloten het niet te doen - nog steeds met enige twijfel 8)7 - maar vooral het verhaal van de verkopers voelde gewoon niet oprecht. Toen ik bijvoorbeeld vroeg of ze PSSM getest was en of ik dat dan mocht laten doen hadden ze prompt zelf 2 dagen later de uitslag, welke natuurlijk als uitkomst had dat ze het niet had... Volgens mij kan dat niet eens zó snel?

Naja goed, ik hoop in ieder geval dat jij uiteindelijk meer succes behaalt!

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 16:33

Moussepous schreef:
Dingle_s schreef:
Ik haal het toppic weer eventjes naar boven.

Ik zit een beetje in een soortgelijke situatie. Leuke tinker, afstamming onbekend, 9 jaar, niet pssm getest. Ik ga vandaag voorstellen of ik haar Pssm mag testen en om haar pas na de uitslag klinisch te keuren en eventueel röntgenologisch als er uit de klinische keuring iets uit komt...

Maar ja.. tijd is geld natuurlijk...


Hoe is het bij ts nog afgelopen?



Hey,
Na alle adviezen die ik heb gekregen raad ik je ook zeker aan om inderdaad eerst op PSSM te testen ja haha. Afstamming hoeft denk ik niet zoveel uit te maken. Verder zijn de adviezen best wel verdeeld, waar de een zegt "geef het gewoon een kans" raad een ander dat juist sterk af. Ik durf daar verder dus eigenlijk niet zoveel over te zeggen aangezien ik er geen ervaringen mee heb.

Ik heb zelf besloten het niet te doen - nog steeds met enige twijfel 8)7 - maar vooral het verhaal van de verkopers voelde gewoon niet oprecht. Toen ik bijvoorbeeld vroeg of ze PSSM getest was en of ik dat dan mocht laten doen hadden ze prompt zelf 2 dagen later de uitslag, welke natuurlijk als uitkomst had dat ze het niet had... Volgens mij kan dat niet eens zó snel?

Naja goed, ik hoop in ieder geval dat jij uiteindelijk meer succes behaalt!

Nope, PSSM duurt ongeveer 1,5 week. Ik denk dat je er verstandig aan doet verder te zoeken.

@Dingle: laat ze testen op PSSM.
Stalgenoot had dat voorbehoud ook gemaakt en die Tinker had dus inderdaad PSSM.
Gaat toch niet toevallig om een grijze Tinker merrie van pakweg 1,40?

Dingle_s

Berichten: 109
Geregistreerd: 23-05-20

Re: Eerste eigen paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 18:07

@ikke, eeeehm nee! Het gaat om een grote maat tinker uit België.