Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 69 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Eerste eigen paard kopen?

 
Profiel   

Moussepous schreef
ikke schreef
Als ze er echt veel meer voor kunnen krijgen, zoals ze zeggen, waarom zouden dat dier dan aan jou voor "een klein prijsje" verkopen?? Omdat jij een lief paardenmeisje bent? Of omdat ze inschatten dat ze jou zonder veel risico het wrak van het jaar kunnen verkopen?

Regel 1 in de paardenhandel: het is geen filantropische instelling!

Een auto kun je kopen terwijl je inschat het wrak van het jaar te kopen. De waarde van de losse onderdelen kan dat goed maken.
Een paard kun je niet uit elkaar halen en in onderdelen verkopen.....



Dat eerste baart mij dus ook zorgen en ik wil voorkomen dat ik daar in stink.

Zo'n erge spotprijs is het daarentegen ook weer niet hoor. Alleen in verhouding met andere dieren is ze goedkoper dan gemiddeld, denk ik. De verkopers kwamen enerzijds best oprecht over maar anderzijds is liegen voor sommigen niet moeilijk... Ik vind het maar lastig.

Een paardenhandelaar liegt tenzij het paard je verteld dat ie de waarheid spreekt.

Bij twijfel niet inhalen, er zijn genoeg gezonde paaren te koop.
Dat PSSM-verhaal is geen flauwekul. Op stal iemand die een leuke jonge Tinker kocht en gelukkig het voorbehoud van PSSM had gemaakt wat het paard is er positief op getest. Punt is dat je dat op jnge leeftijd niet of nauwelijks merkt.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-20 20:13 



 
Profiel   

troi schreef
Alle paarden zijn momenteel duur, ik ken deze situatie natuurlijk niet maar kan me voorstellen dat een mooie tinker ook niet voor een spotprijs weg gaat. En als je het budget + de kennis hebt en je vind het ook nog echt een leukerd dan zou ik niet al teveel miepen over de prijs :)

Qua gezondheid is een klinische keuring best een aardige inschatting, dat kost zo rond de 150. Ook wel te overzien toch?


Die 150 is inderdaad te overzien, en volgens mij is het testen op PSSM1 ook niet zo heel duur. Testen op PSSM2 kost alweer meer en ik twijfel of een rontgonolosische keuring misschien ook handig is gezien het enigszins dubieuze verleden, maar dat is volgens mij wel een stuk duurder. Zo'n uitgebreide keuring kan dus best oplopen, maar is zo uitgebreid ook echt nodig denken jullie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-20 21:00 



 
Profiel   

Het verhaal wat ze erbij geven riekt naar ellende.
Niet doet.

Zoek een leuk in NL gefokt dier bij een goede fokker. Niet bij handelaren die aan de vrachtwagen import doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-20 22:08 



 
Profiel   

Moussepous schreef
Persoonlijk vind ik zo'n keuring toch ook wel een dingetje. Ik wil dat wel erg graag doen maar zoiets kost serieus veel geld en dat komt allemaal op mijn rekening. Mocht daar iets uitkomen waardoor ik van de koop af zie heb ik flink wat geld in de prullenbak gegooid.

Welkom bij de groep paardeneigearen. Vanaf nu gooi je alleen nog maar geld in de prullenbak 8-)
De keuring is een opwarmertje. Zodat je held geld met *plezier* in de priullenbak gooit, vanaf nu :+ }>

PS: Een keuring kost hooguit 2 maanden pensiongeld. Een paard waar je maanden niets mee kan kost
meer. En PSSM 1 kost 35 á 50 euro

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-20 22:31 



 
Profiel   

Moussepous schreef
[
Persoonlijk vind ik zo'n keuring toch ook wel een dingetje. Ik wil dat wel erg graag doen maar zoiets kost serieus veel geld en dat komt allemaal op mijn rekening. Mocht daar iets uitkomen waardoor ik van de koop af zie heb ik flink wat geld in de prullenbak gegooid.

Nee, je hebt dan geen geld in de prullenbak gegooid.
Je hebt dan geinvesteerd in een onderzoek waarvan de uitkomst voorkomen heeft dat je veel meer geld in de prullenbak gooit :)*

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-20 22:36 



 
Profiel   

Rizette schreef
Is dit een serieus topic of hebben we hier weer onze persoon bezig die al in verscheidene gedaantes op Bokt is verschenen met niet toegestane schaduwaccounten en reltopics? Het is maar een vraag. Vertoon je toevallig veel gelijkenis met deze persoon dan gelieve dit als niet beschreven te beschouwen.

Wat me opvalt is dat TS helemaal niet reageert op mijn reactie en dat deed TS ook niet in andere topics die verwijderd zijn omdat het een schaduwaccount betrof. Je brengt me wel op gelijkenissen TS,

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-20 22:42 



 
Profiel   

Rizette schreef
Rizette schreef
Is dit een serieus topic of hebben we hier weer onze persoon bezig die al in verscheidene gedaantes op Bokt is verschenen met niet toegestane schaduwaccounten en reltopics? Het is maar een vraag. Vertoon je toevallig veel gelijkenis met deze persoon dan gelieve dit als niet beschreven te beschouwen.

Wat me opvalt is dat TS helemaal niet reageert op mijn reactie en dat deed TS ook niet in andere topics die verwijderd zijn omdat het een schaduwaccount betrof. Je brengt me wel op gelijkenissen TS,


Joh, tem en laat de mods het uitzoeken.
Als ik nieuw zou zijn met goede intenties, zou ik ook niet weten hoe ik op jou aantijgingen moest reageren.

TS: in dit geval zou ik ten zeerste aanraden om een klinische keuring te doen bij je eigen dierenarts (in ieder geval een andere dierenarts dan die van de koper) en de pssm1 test te laten doen.

Ze zal als 2 jarige import tinker hoogst waarschijnlijk niet al geröntgend zijn door de verkopers, dat ze al weten dat er iets mis mee is, wat er niet met een goede klinische keuring uit zou komen.
Mocht de keurende dierenarts ergens twijfels bij hebben kan je altijd nog kiezen om foto's te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-20 22:53 



 
Profiel   

Voor de zekerheid ook laten scannen op dracht :') er komen zoveel tinkers drachtig van de boot.

Dit verhaal klinkt niet goed als ik eerlijk ben. Dit zijn de paardjes die steeds langskomen op Facebook en Bokt. Ze blijken drachtig, ouder of jonger dan gedacht, luizen, mijten, wormen, andere ziektes, kapot, knettergek... ik heb het allemaal al voorbij zien komen.
Want wat je zegt: de problemen spelen al langer, en dan haal je 3 veulens uit het buitenland die je onder de marktprijs gaat verkopen. Hoe logisch is dat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-20 00:34 



 
Profiel   

Rizette schreef
Rizette schreef
Is dit een serieus topic of hebben we hier weer onze persoon bezig die al in verscheidene gedaantes op Bokt is verschenen met niet toegestane schaduwaccounten en reltopics? Het is maar een vraag. Vertoon je toevallig veel gelijkenis met deze persoon dan gelieve dit als niet beschreven te beschouwen.

Wat me opvalt is dat TS helemaal niet reageert op mijn reactie en dat deed TS ook niet in andere topics die verwijderd zijn omdat het een schaduwaccount betrof. Je brengt me wel op gelijkenissen TS,


Je geeft zelf aan indien ik niet die persoon ben het bericht als niet beschreven te beschouwen... Ik heb geen idee waar je het over hebt dus vandaar dat ik er ook niet op in ging.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-20 07:36 



 
Profiel   

eilleen333 schreef
Voor de zekerheid ook laten scannen op dracht :') er komen zoveel tinkers drachtig van de boot.

Dit verhaal klinkt niet goed als ik eerlijk ben. Dit zijn de paardjes die steeds langskomen op Facebook en Bokt. Ze blijken drachtig, ouder of jonger dan gedacht, luizen, mijten, wormen, andere ziektes, kapot, knettergek... ik heb het allemaal al voorbij zien komen.
Want wat je zegt: de problemen spelen al langer, en dan haal je 3 veulens uit het buitenland die je onder de marktprijs gaat verkopen. Hoe logisch is dat?

Kort gezegd: het uitschot wordt geëxporteerd.

Dat is niet alleen bij Tinkers, bij de Quarters was dat ook jarenlang een dingetje; IJslanders en Spanjaarden hetzelfde verhaal.
De oorzaak is al even simpel; deze dieren zijn spotgoedkoop en in NL is er een markt voor. Marges van 500 - 1000% zijn eerder regel dan uitzondering.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-20 07:38 



 
Profiel   

Ik zou je ten zeerste afraden om een 2 jarige uit Ierland te kopen, vooral als eerste eigen paard. Je wilt er plezier van hebben,ee van leren. Zoals iemand al zegt, je weet nooit wat je krijgt uit Ierland. Wat er mee gebeurd is. Ik heb er in mijn lesgeven al een aantal gezien en allemaal hadden ze iets van gedragsproblemen.
Nog maar niet te beginnen over het verhaal van de verkopers. Dat zou ik niet vertrouwen.

Dus ik zou naar een beleerd dier kijken wat in Nederland is gefokt. Waarvan je weet wat er mee is gebeurd. En ja, dan moet je iets meer geld neer leggen, maar geloof mij, dan heb je er wel veel meer plezier van.
En keuren altijd doen. Dat is een investering die je maakt, maar wel een belangrijke. Soms wordt de afspraak gemaakt keuren kosten voor de koper, maar bij afkeuren voor de verkoper.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-20 07:43 



 
Profiel   

Bedankt voor jullie antwoorden allemaal! Misschien kijk ik toch nog iets teveel door een roze bril want ik wil ook nog steeds graag de goede kant aan het verhaal zien, maar ik ga er nog maar is even goed over nadenken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-20 07:50 



 
Profiel   

Moussepous schreef
Rizette schreef
Is dit een serieus topic of hebben we hier weer onze persoon bezig die al in verscheidene gedaantes op Bokt is verschenen met niet toegestane schaduwaccounten en reltopics? Het is maar een vraag. Vertoon je toevallig veel gelijkenis met deze persoon dan gelieve dit als niet beschreven te beschouwen.

Wat me opvalt is dat TS helemaal niet reageert op mijn reactie en dat deed TS ook niet in andere topics die verwijderd zijn omdat het een schaduwaccount betrof. Je brengt me wel op gelijkenissen TS,


Je geeft zelf aan indien ik niet die persoon ben het bericht als niet beschreven te beschouwen... Ik heb geen idee waar je het over hebt dus vandaar dat ik er ook niet op in ging.[/quote] Top dat je gereageerd hebt. In de andere topics van deze bokkende bokker namen nl mensen uitgebreid de moeite en tijd om goed advies te geven en te reageren maar dat werd niets mee gedaan, na een poosje bleek dan dat het weer om dezelfde fakebokker ging. Je schrijfwijze is haast identiek en dat wil ik je zeker niet verwijten maar zet mij dus op het verkeerde been.Succes met je zoektocht, jij houdt ons vast helemaal op de hoogte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-20 08:28 



 
Profiel   

Rizette schreef
Moussepous schreef

Je geeft zelf aan indien ik niet die persoon ben het bericht als niet beschreven te beschouwen... Ik heb geen idee waar je het over hebt dus vandaar dat ik er ook niet op in ging.

Top dat je gereageerd hebt. In de andere topics van deze bokkende bokker namen nl mensen uitgebreid de moeite en tijd om goed advies te geven en te reageren maar dat werd niets mee gedaan, na een poosje bleek dan dat het weer om dezelfde fakebokker ging. Je schrijfwijze is haast identiek en dat wil ik je zeker niet verwijten maar zet mij dus op het verkeerde been.Succes met je zoektocht, jij houdt ons vast helemaal op de hoogte!


Ik snap dat dat vervelend is ja, maar het is mijn oprechte intentie om gewoon jullie meningen/adviezen over deze eventuele aankoop aan te horen. Ik zal zeker nog even een berichtje plaatsen omtrent de afloop hiervan. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-20 08:53 



 
Profiel   

ikke schreef
Als ze er echt veel meer voor kunnen krijgen, zoals ze zeggen, waarom zouden dat dier dan aan jou voor "een klein prijsje" verkopen?? Omdat jij een lief paardenmeisje bent? Of omdat ze inschatten dat ze jou zonder veel risico het wrak van het jaar kunnen verkopen?

Regel 1 in de paardenhandel: het is geen filantropische instelling!

Een auto kun je kopen terwijl je inschat het wrak van het jaar te kopen. De waarde van de losse onderdelen kan dat goed maken.
Een paard kun je niet uit elkaar halen en in onderdelen verkopen.....

Helaas kan dat wel bij een paard en dat doet dan de slager.......Overigens hebben importtinkers vaak een paspoort waarin staat dat ze niet naar de slacht mogen. Het schijnt naar ik vernomen heb dat deze paardjes door zigeuners worden gefokt en die willen niet voor de slacht fokken. Sympathiek overigens,ik wil dat ook niet.Maar,qua karakter kunnen die net geimporteerde Tinkers heel moeilijk zijn en dat merk je pas als ze al een tijdje hier zijn.Ik heb er een gehad en ondanks mijn hele lange ervaring kon ik dit type paard niet aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-20 09:00 



 
Profiel   

anjali schreef
ikke schreef
Als ze er echt veel meer voor kunnen krijgen, zoals ze zeggen, waarom zouden dat dier dan aan jou voor "een klein prijsje" verkopen?? Omdat jij een lief paardenmeisje bent? Of omdat ze inschatten dat ze jou zonder veel risico het wrak van het jaar kunnen verkopen?

Regel 1 in de paardenhandel: het is geen filantropische instelling!

Een auto kun je kopen terwijl je inschat het wrak van het jaar te kopen. De waarde van de losse onderdelen kan dat goed maken.
Een paard kun je niet uit elkaar halen en in onderdelen verkopen.....

Helaas kan dat wel bij een paard en dat doet dan de slager.......Overigens hebben importtinkers vaak een paspoort waarin staat dat ze niet naar de slacht mogen. Het schijnt naar ik vernomen heb dat deze paardjes door zigeuners worden gefokt en die willen niet voor de slacht fokken. Sympathiek overigens,ik wil dat ook niet.Maar,qua karakter kunnen die net geimporteerde Tinkers heel moeilijk zijn en dat merk je pas als ze al een tijdje hier zijn.Ik heb er een gehad en ondanks mijn hele lange ervaring kon ik dit type paard niet aan.





Haha euhm nee. Import paarden zijn vaak pas voorzien van een chip en paspoort wanneer ze deze kant op komen.
Daardoor is de geschiedenis, m.n qua medicatie gebruik, onbekend en worden de paspoorten dus altijd afgestempeld als niet bestemd voor humane consumptie.
Het mag wettelijk gezien dan niet meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-20 09:15 



 
Profiel   

Dus dat zigeunerverhaal is een romantisch verzinsel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-20 09:22 



 
Profiel   

Moussepous schreef
troi schreef
Alle paarden zijn momenteel duur, ik ken deze situatie natuurlijk niet maar kan me voorstellen dat een mooie tinker ook niet voor een spotprijs weg gaat. En als je het budget + de kennis hebt en je vind het ook nog echt een leukerd dan zou ik niet al teveel miepen over de prijs :)

Qua gezondheid is een klinische keuring best een aardige inschatting, dat kost zo rond de 150. Ook wel te overzien toch?


Die 150 is inderdaad te overzien, en volgens mij is het testen op PSSM1 ook niet zo heel duur. Testen op PSSM2 kost alweer meer en ik twijfel of een rontgonolosische keuring misschien ook handig is gezien het enigszins dubieuze verleden, maar dat is volgens mij wel een stuk duurder. Zo'n uitgebreide keuring kan dus best oplopen, maar is zo uitgebreid ook echt nodig denken jullie?


Rontgenologisch is zeker nuttig, maar wat zet je op de foto. Alleen benen, of ook hals, rug, hoeven? En moet je dan ook niet gelijk de pezen scannen en het SI gewricht?
Dat doen hooguit de topsporters die naar de OS willen en dan praat je ook over een hele andere prijsklasse.
Laat hem klinisch keuren en beslis dan. Je vindt deze leuk tenslotte. Bij een volgende wordt je misschien ook weer belazerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-20 09:23 



 
Profiel   

anjali schreef
Dus dat zigeunerverhaal is een romantisch verzinsel?



Jep

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-20 09:26 



 
Profiel   

Ik word altijd een beetje allergisch van mensen die direct over geld beginnen....
Ik weet nog goed dat wij voor onze eerste haflinger gingen kijken bij mensen ( verliefd en uiteindelijk ook gekocht)
Nou die vrouw riep ons al toe ( we waren net uit de auto en waren daar op afspraak) ' dat ie in principe al verkocht was en er geen stuiver van de vraagprijs afging'....

Jij begint nu trouwens ook over dat een keuring geld kost
Nou, dat is nog maar het begin hoor, een paardje kost gewoon veel geld.

Persoonlijk zou ik nogmaals gaan kijken, zeker als je verliefd bent, neem iemand mee die wat verder kijkt en ruime ervaring heeft en laat zeker minimaal een klinische keuring uitvoeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-20 09:28 



 
Profiel   

Welkom in de paardenwereld
Als je twijfelt over de aankoop, waarom zoek je er dan niet eentje uit bij de boer waar je al zolang komt.
Dan kun je hem of haar leren kennen en doen
Zo heb ik dat met bijna alle paarden en ponys gedaan van mezelf. (Ik kom ook mijn hele leven al bij zo'n boer/handelaar)
Kon ik zelf op mijn gemak de keuze maken.
Mijn huidige paard komt er ook vandaan, kostte een habbekrats en mankeert veel aan het gebit maar ik wist waar ik aan begon. Dat scheelt veel.

Wat die tinkers en het zigeuner verhaal betreft.
Dat is echt onzin.
Vaak worden ze ook pas hier gechipt of voordat ze de grens over gaan.
Alles is gegokt omdat ze eigenlijk geen fluit weten.
Enkel dat het voor hun geen waarde heeft om die dieren aan te houden want zijn niet goed genoeg.
Brengt regelmatig ellende mee en extra cadeautjes (veulens)

Ik keur zelf nooit maar in dit geval als ik hem perse zou willen zou ik dat wel doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-20 09:46 



 
Profiel   

Moussepous schreef
Persoonlijk vind ik zo'n keuring toch ook wel een dingetje. Ik wil dat wel erg graag doen maar zoiets kost serieus veel geld en dat komt allemaal op mijn rekening. Mocht daar iets uitkomen waardoor ik van de koop af zie heb ik flink wat geld in de prullenbak gegooid.

Een klinische keuring (dus geen foto's) kost 170,00 tot 250,00 bij een goede arts.
Als koper heb je onderzoeksplicht. Waar die uit bestaat is naar mijn weten niet voorgeschreven.
Maar keuren door een dierenarts is de meest logische stap, zeker bij je eerste paard.

Je hebt in Nederland 3 smaken dierenartsen die je paard willen/kunnen komen keuren:
1) de gewone, die niet persé verstand van paarden hoeft te hebben (de caviadierenarts dus :D )
2) de paarden dierenarts
3) de Erkende Keuringsdierenarts voor Paard

Nummer drie is Altijd Paardendierenarts, met daarnaast een speciale aantekening tot keuringsdierenarts.
Zie voor uitleg https://www.stichtingpaard.nl/erkende-keuringsdierenarts-paard

Nummer drie werkt protocollair (op een afgesproken manier), is onafhankelijk en laat zichzelf met regelmaat beoordelen.
Op de link hierboven staat rechts een knop naar de lijst met erkende keuringsdierenartsen.

Zelf ga ik het liefst voor 3, hoewel 2 vaak dezelfde kwaliteiten heeft.
Het zit hem voor mij in dat conformeren aan afspraken (protocollair werken) en jezelf met regelmaat laten beoordelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-20 09:59 



 
Profiel   

Ik heb dus nog even contact gehad met de eigenaren en die zeiden dat ze niet PSSM getest waren. Als je een Tinker verkoopt is dat toch wel iets wat je als verkoper zelf al zou doen tenzij je het vermoeden hebt dat er iets mis is, of is dat een rare gedachte?

Moet zeggen dat ik het contact sowieso erg stroef vind en het allemaal steeds vager wordt. De ouders van het veulen zijn ook niet bekend en toen ik vroeg waarom zij ze vanuit Ierland hebben gehaald kreeg ik als antwoord: "Omdat in Nederland niet zoveel grote Tinkers voorkomen."...

Krijg ook niet het idee dat ze openstaan voor keuring kosten koper zoals sommigen van jullie voorstellen, terwijl ze heel stellig overtuigd waren van het feit dat ze kerngezond was.

Nogmaals dank voor al jullie (uitgebreide) antwoorden! Ik denk dat ik bij dit paard in ieder geval afhaak. Hoewel de aankoopprijs wat lager valt vind ik het allemaal te risicovol klinken en weet ik niet of het verstandig is om er bij zoveel twijfel veel geld in te investeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-20 10:46 



 
Profiel   

Je bedoelt zeker keuring bij afkeuring kosten verkoper? Dat krijg je vrijwel nooit hoor.Nee,ouders van veulen niet bekend is logisch want ze lopen daar vaak in grote groepen in natuurgebieden.Uiteraard kan daar wel een leuk dier tussen zitten en dan kun je je bij het Nederlandse tinkerstamboek melden voor keuringen en als die dan qua rastype goedgekeurd wordt en het is een hengst of merrie kun je zelf veulens gaan fokken die wel papieren hebben. Het is een apart wereldje en best leuk als je een klik hebt met deze paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-20 10:57 



 
Profiel   

Moussepous schreef
troi schreef
Alle paarden zijn momenteel duur, ik ken deze situatie natuurlijk niet maar kan me voorstellen dat een mooie tinker ook niet voor een spotprijs weg gaat. En als je het budget + de kennis hebt en je vind het ook nog echt een leukerd dan zou ik niet al teveel miepen over de prijs :)

Qua gezondheid is een klinische keuring best een aardige inschatting, dat kost zo rond de 150. Ook wel te overzien toch?


Die 150 is inderdaad te overzien, en volgens mij is het testen op PSSM1 ook niet zo heel duur. Testen op PSSM2 kost alweer meer en ik twijfel of een rontgonolosische keuring misschien ook handig is gezien het enigszins dubieuze verleden, maar dat is volgens mij wel een stuk duurder. Zo'n uitgebreide keuring kan dus best oplopen, maar is zo uitgebreid ook echt nodig denken jullie?


Aan de andere kant hoef je natuurlijk niet alles tegelijk te doen. Je kan afspreken dat je eerst een PSSM test laat doen en als dit allemaal goed is klinisch gaat keuren. Als de klinische keuring goed is zou je nog röntgen kunnen doen. Dan hak je het in 3 stappen en kan je op tijd de stekker eruit trekken, zodat je niet onnodig veel geld kwijt bent. Is de PSSM test niet goed? Dan heb je ook geen klinische keuring hoeven te betalen.

In principe hoeft een tweejarige (die waarschijnlijk zo uit de wei is geplukt en op de vrachtwagen is gestopt) geen gedragsproblemen te hebben. Waarschijnlijk kan ze nog niets, maar (bijna) alles valt te leren als je daar de tijd voor neemt. Ik zou meer bang zijn voor gedragsproblemen als het een vier- of vijfjarige is die al 'zadelmak' zou moeten zijn.

Ik zou dit wel alleen doen als je het paard verder echt leuk vind en altijd advies vragen van deskundigen (zoals je dierenarts, lesgever etc). Als je twijfelt over het paard dan zou ik het sowieso niet doen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-20 10:58 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 69 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen