Afscheid nemen van Tinker, maar hoe aanpakken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jessie2020
Berichten: 779
Geregistreerd: 21-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 23:13

Met alles respect denk ik echt dat jij vooral heel veel invult en je daar dan vervolgens zonder enige kennis verontwaardigd over gaat doen.

Sabri

Berichten: 1394
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 23:17

Jessie2020 schreef:
Met alles respect denk ik echt dat jij vooral heel veel invult en je daar dan vervolgens zonder enige kennis verontwaardigd over gaat doen.


Ik vind het zelf best heftig klinken. Je zoekt een goed adres dan zou ik zelf schrikken als ze gelijk inslapen als tweede mogelijkheid noemen. Verder weet ik natuurlijk niks maar ik persoonlijk zou dan afhaken.
Laatst bijgewerkt door Sabri op 22-05-20 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 23:18

Niks tegen inslapen hoor, liever dat dan een probleempaard de handel in.

Maar wat ik hier steeds lees is dat het paard angstig en onzeker is, dat lijkt me toch geen rede voor inslapen? Of uit zijn gedrag zich dan heel extreem?

marleen_88

Berichten: 14051
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 23:27

Jessie2020 schreef:
Ik ben bijna tot overeenstemming gekomen met een betrouwbaar adres. Ik wil nog even een nachtje slapen erover. Als ik akkoord ga met de verkoop (tegen een lagere prijs) wordt het dier daar opgepakt, er wordt aan zijn angst gewerkt. Als het kan wordt hij verkocht naar een goed adres en anders wordt hij ingeslapen. Het financiële plaatje valt wat tegen maar is voor ons niet zo bezwaarlijk.


Heftig zeg, vooral de tweede optie. Inslapen als het doorrijden niet lukt. Ik hoop dat jij ervan kan slapen, ik zie een goede stal toch anders.

Jessie2020
Berichten: 779
Geregistreerd: 21-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 23:31

Sabri schreef:
Jessie2020 schreef:
Met alles respect denk ik echt dat jij vooral heel veel invult en je daar dan vervolgens zonder enige kennis verontwaardigd over gaat doen.


Ik vind het zelf best heftig klinken. Je zoekt een goed adres dan zou ik zelf schrikken als ze gelijk inslapen als tweede mogelijkheid noemen. Verder weet ik natuurlijk niks maar ik persoonlijk zou dan afhaken.


je vindt het heftig klinken omdat je vanalles zelf invult. Wie zegt dat ze inslapen gelijk als tweede mogelijkheid noemen? wie zegt dat dit geen betrouwbare (tinker)stal is? wie zegt dat inslapen niet een prima oplossing is in deze situatie waarvan jij inhoudelijk niks weet? Wie zegt dat inslapen gebeurt als het te veel werk is of als het te lang duurt? Dat schreef ik toch niet. Jij gaat daarvan uit en gaat dan een potje verontwaardigd doen.

Jessie2020
Berichten: 779
Geregistreerd: 21-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 23:35

marleen_88 schreef:
Jessie2020 schreef:
Ik ben bijna tot overeenstemming gekomen met een betrouwbaar adres. Ik wil nog even een nachtje slapen erover. Als ik akkoord ga met de verkoop (tegen een lagere prijs) wordt het dier daar opgepakt, er wordt aan zijn angst gewerkt. Als het kan wordt hij verkocht naar een goed adres en anders wordt hij ingeslapen. Het financiële plaatje valt wat tegen maar is voor ons niet zo bezwaarlijk.


Heftig zeg, vooral de tweede optie. Inslapen als het doorrijden niet lukt. Ik hoop dat jij ervan kan slapen, ik zie een goede stal toch anders.


Ook jij vult vanalles in. Het gaat niet over inslapen als het doorrijden niet lukt. Het gaat overigens ook helemaal niet over doorrijden an sich. Ik vind het echt raar dat er door sommigen zo geoordeeld wordt terwijl je de situatie helemaal niet kent. Ik krijg hier echt zo'n "paardenmevrouwenmanegekantine- gevoel" bij in de slechte zin des woords.

Jessie2020
Berichten: 779
Geregistreerd: 21-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 23:41

Ilse_123 schreef:
Niks tegen inslapen hoor, liever dat dan een probleempaard de handel in.

Maar wat ik hier steeds lees is dat het paard angstig en onzeker is, dat lijkt me toch geen rede voor inslapen? Of uit zijn gedrag zich dan heel extreem?


kijk, dit vind ik wel een normale reactie. Je kan ook een niet veroordelende vraag stellen als iets niet meteen duidelijk is of lijkt.
Natuurlijk wordt een paard niet zomaar ingeslapen. Het gaat over een dier dat lief maar vanuit angst nogal onvoorspelbaar is. Ik ga een dergelijk dier niet zomaar de handel indoen en nu kan gekeken worden of er voldoende progressie te behalen valt. Het lijkt in de reacties (niet die van jou) wel alsof sommige bokkers bij voorbaat al denken met een penny meisje zonder enige skills of ervaring van doen te hebben. Ook dat is niet aan de orde.

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 00:01

Jessie2020 schreef:
Nee het is geen rotbok. Het is angstig en onzeker dier.


Ze zijn lang niet voor iedereen geschikt, en zeker lang niet allemaal kuikenmak en verkeersmak geboren.
Onvoorspelbaar gedrag komt soms ook voort uit overvragen. Komt vast wel goed als de stalling ervaring met Tinkers heeft en de training goed opbouwt. Over het algemeen zit er een heel zacht karakter onder die stoerheid.

Jessie2020
Berichten: 779
Geregistreerd: 21-05-20

Re: Afscheid nemen van Tinker, maar hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-20 00:04

Hij heeft zeker een lief en zacht karakter. Ik heb ook goede hoop hoor.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 00:08

Als je daadwerkelijke bij het punt van inslapen komt, hoop ik dat je me een pb wilt doen. Ik had jou een pb gedaan maar geen enkele vorm van reactie gehad helaas. Ervaring genoeg hier. Al meermaals een Tinker "goed" gekregen die volgens andere trainers enkel nog goed waren voor de slacht. Ik blijf me verbazen dat er trainers zijn die betwijfelen of elk dier te helpen is :o mocht het erop aankomen, blijft hij daarna ook gewoon hier, uiteraard. Zulke paarden ga je niet mee gokken of n ander er toevallig ook wat mee kan...

Jessie2020
Berichten: 779
Geregistreerd: 21-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-20 00:12

Ok, er blijft dus onduidelijkheid bestaan. Ik had al geschreven dat ik het paard (waarschijnlijk, nog nachtje over slapen, 99% zeker) ga verkopen aan een betrouwbaar adres. Zij gaan dus met hem aan de slag. Mocht dat onverhoopt daar niet lukken dan kan inslapen een serieuze optie zijn. Ikzelf kom dus op geen enkel moment bij het punt van inslapen omdat ik hem ga verkopen. Ik heb zeer goede hoop dat inslapen niet nodig zal zijn, en gun dit dier dit ook van harte.

en mijn excuses dat je nog geen reactie hebt gehad op een PB van vandaag, maar ik heb heel wat berichten gehad van mensen. Ik ben nog niet toegekomen om iedereen te antwoorden, ook omdat (zoals ik al schreef) bezig ben met een serieuze partij.

MarjanB

Berichten: 16441
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Afscheid nemen van Tinker, maar hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 02:24

Ik lees tussen de regels beest is gevaarlijk en ik wil niet op m’n geweten hebben dat iemand verongelukt. Opzich niet erg maar dan kan je ook niet verwachten dat je prima geld krijgt. 1500 euro is dan al heel wat.

Linnie050

Berichten: 11804
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Afscheid nemen van Tinker, maar hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 06:40

En als het niks wordt is misschien iemand van bokt een optie?
Die serieus is en ervaren met bv grondwerken en daar geen haast mee heeft.
Geen intentie heeft (gelijk) in rijden enz.

Succes met de verkoop.
Hoop dat je paard fijn terecht komt.

Jessie2020
Berichten: 779
Geregistreerd: 21-05-20

Re: Afscheid nemen van Tinker, maar hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-20 06:44

Als het niks wordt dan moet er een andere oplossing komen. Dat zou eventueel een particulier kunnen zijn .

Jessie2020
Berichten: 779
Geregistreerd: 21-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-20 06:53

Even off-topic maar er zijn toch zoveel negatieve ervaringen met import tinkers. Zou het ook wel eens echt goed gaan vraag je je af.

Ook heb ik begrepen dat veel van de (Oa McCloud tinkers) angstig zijn. Is het bekend waar dat in zit, de behandeling overzees of puur het te snel verkopen als bekeerd terwijl zo groen als Kermit?

Hannanas
Berichten: 13015
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 07:40

Waarom zet je het paard niet eerst 1 a 2 maanden in training bij een prof ipv meteen in de verkoop? Dan zit er ook minder druk op en kun je daarna gerichter zoeken voor een goed thuis.

Jessie2020
Berichten: 779
Geregistreerd: 21-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-20 07:43

Hij gaat daar ook in training en daar wordt een goed tehuis gezocht.
Laatst bijgewerkt door Jessie2020 op 23-05-20 07:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 07:44

Hannanas schreef:
Waarom zet je het paard niet eerst 1 a 2 maanden in training bij een prof ipv meteen in de verkoop? Dan zit er ook minder druk op en kun je daarna gerichter zoeken voor een goed thuis.


Zoiets doet ze nu dan toch eigenlijk ook? Alleen ipv naar de prof doen en dan weer zelf terughalen verkoopt ze hem aan de prof en die zoekt daarna een nieuw huis.
Een paard inslapen dat onvoorspelbaar blijft waardoor het lastig is een 5* huisje te vinden vind ik ook geen rare keuze, maar ik hoop dat het niet nodig is. Soms doet een andere omgeving en een ander persoon al heel veel. Je kan niet met elk paard en klik hebben.

Jessie2020
Berichten: 779
Geregistreerd: 21-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-20 07:46

Ilse_123 schreef:
Hannanas schreef:
Waarom zet je het paard niet eerst 1 a 2 maanden in training bij een prof ipv meteen in de verkoop? Dan zit er ook minder druk op en kun je daarna gerichter zoeken voor een goed thuis.


Zoiets doet ze nu dan toch eigenlijk ook? Alleen ipv naar de prof doen en dan weer zelf terughalen verkoopt ze hem aan de prof en die zoekt daarna een nieuw huis.
Een paard inslapen dat onvoorspelbaar blijft waardoor het lastig is een 5* huisje te vinden vind ik ook geen rare keuze, maar ik hoop dat het niet nodig is. Soms doet een andere omgeving en een ander persoon al heel veel. Je kan niet met elk paard en klik hebben.


Ja zo zit het.

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 07:50

Jessie2020 schreef:
Even off-topic maar er zijn toch zoveel negatieve ervaringen met import tinkers. Zou het ook wel eens echt goed gaan vraag je je af.

Ook heb ik begrepen dat veel van de (Oa McCloud tinkers) angstig zijn. Is het bekend waar dat in zit, de behandeling overzees of puur het te snel verkopen als bekeerd terwijl zo groen als Kermit?


Het gaat zeker weleens goed met de import maar zelden. Ook mede door ze weinig tijd krijgen en er echt veel tijd in gaat zitten. Bloed zweet en tranen. Maar 7 van de 10 zijn wel echt verpest en blijft het vooral het angstige en vlucht gedrag erin zitten (helaas)
Ze komen van de vracht af worden gereden en worden dan online gegooid. Natuurlijk zijn die braaf die beesten zijn doodmoe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 07:52

Hij zal echt niet zo snel worden inslapen omdat als de stal kan verdienen aan de verkoop zullen ze dat zeker doen :)
En inslapen is echt veel beter dan een paard wat niet goed is telkens verhuizen. Maar het aanbod van Caily klinkt ook goed.

Wat het is met importeren van paardjes is denk ik dat de moeilijke karakters en/of ongezonde paarden hierheen komen, ze willen immers de leuke gezonde paarden zelf wel houden. Ten tweede zijn tinkers goedkoop wat maakt dat ze vaak bij mensen terecht komen die het geld niet hebben voor goede lessen (aanname) en ten derde is zo'n reis voor het paard ook niet niks.

Jessie2020
Berichten: 779
Geregistreerd: 21-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-20 07:53

Triest he... heb jij enig idee of een groot gedeelte van deze dieren nog van hun angst afkomen tot een acceptabel niveau?
Laatst bijgewerkt door Jessie2020 op 23-05-20 07:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessie2020
Berichten: 779
Geregistreerd: 21-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-20 07:54

brokjes schreef:
Hij zal echt niet zo snel worden inslapen omdat als de stal kan verdienen aan de verkoop zullen ze dat zeker doen :)
En inslapen is echt veel beter dan een paard wat niet goed is telkens verhuizen. Maar het aanbod van Caily klinkt ook goed.

Wat het is met importeren van paardjes is denk ik dat de moeilijke karakters en/of ongezonde paarden hierheen komen, ze willen immers de leuke gezonde paarden zelf wel houden. Ten tweede zijn tinkers goedkoop wat maakt dat ze vaak bij mensen terecht komen die het geld niet hebben voor goede lessen (aanname) en ten derde is zo'n reis voor het paard ook niet niks.


Dat is zeker een risico vandaar dat ik hem echt niet naar zomaar een stal wilde doen. Dit is echt een heel goed adres waar naar mijn stellige en geïnformeerde overtuiging geen foute beslissingen Voor het paard genomen worden. Ik vertrouw daar echt op.

Hannanas
Berichten: 13015
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 07:56

Jessie2020 schreef:
Hij gaat daar ook in training en daar wordt een goed tehuis gezocht.

Terwijl er bij de verkopende partij dan eventueel andere belangen (commercieel) bijkomen.

Anoniem

Re: Afscheid nemen van Tinker, maar hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 07:57

Prima zo toch Jessie, het liefst had je hem ook gewoon gehouden en dat hij leuk en betrouwbaar was. Soms lopen de zaken helaas anders en moet je toch iets. Wat je ook kiest in zo'n situatie, je doet het nooit perfect.