Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Import Tinkers, gezondheidsproblemen?

 
Profiel   

Hallo,
Morgen ga ik met m’n gezin kijken bij een Tinker. Het gaat om een 11-jarige pony die nu 4jr in bezit is van de huidige eigenaar. Pony komt oorspronkelijk uit de UK. Meer details weet ik nu nog niet.

Zo’n 17jr geleden hadden m’n moeder en ik een Tinker die ook van oorsprong uit UK of Ierland kwam, gekocht hier in NL bij particulieren. Klinisch gekeurd en goedgekeurd.
Helaas is deze pony kort na aanschaf zeer plotseling overleden. At ‘s ochtends zijn brokken nog en even later lag hij dood in de wei.
We hebben destijds geen sectie laten verrichten maar omdat de pony doorweekt van het zweet was en zeer bleke slijmvliezen had (als ik mij goed herinner, is immers lang geleden) was het vermoeden een aneurysma waardoor inwendige bloeding, shock en overlijden. Pony is dus feitelijk leeggebloed en dit is heel erg snel gegaan.
Het vermoeden van de D.a was dat de pony als veulen/jong dier nooit ontwormd was geweest waardoor hij forse inwendige schade had opgelopen. Dan kun je later ontwormen wat je wil, de schade is al aanwezig.
Achteraf waren er ook nog wel andere signalen:
Pony had altijd dunne mest
Hield na een tijdje in met rijden, was sloom of wilde stoppen onderweg
Wilde een keer gaan liggen onderweg

Wellicht waren dit ook wel tekenen van PSSM bedenk ik me nu, destijds hadden wij daar nog nooit van gehoord.

Dit is dus een hele vervelende en schokkende ervaring geweest. Hopelijk was het echt een freak incident maar ik vraag me nu af of er specifieke dingen zijn waar ik op kan letten bij de aanschaf van een import Tinker, of dat er meer mensen met dergelijke ervaringen zijn?
Ik besef me dat je ook bij een pony uit Nederland (Tinker of niet) niet altijd de volledige geschiedenis meer kan achterhalen en dat hier altijd wel een risico aan kleeft.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-20 09:41 



 
Profiel   

Deze pony is al 4 jaar in NL zonder ogenschijnlijk problemen.
Niet alles wat geïmporteerd is , is rommel .
En niet alles wat op NL bodem geboren is , is goed .
Simpel gesteld.
Tinkers hebben vaker pssm zou bloed test willen en uiteraard een klinische keuring

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-20 09:48 



 
Profiel   

Mijn import tinker is ook kerngezond. In het begin wat last gehad van mijten maar dit is onder controle. Geen wormen, geen PSSM.
100% zekerheid op een gezond paard heb je nooit. Ik zou wel gewoon keuren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-20 09:56 



 
Profiel   

Hier alleen maar import staan, UK en Ierland, van diverse fokkers. Bij 1 merrie is de achtergrond niet echt bekend (komt bij iemand vandaan zonder enige vorm van internet en dergelijke), die bleek ook drachtig toen ze arriveerde.
Verder is alles pssm1 vrij, kerngezond (op de gebruikelijke problemen na zoals bijvoorbeeld mijt, maar dat kan je ook prima met een NL gefokte hebben).
Laten keuren, testen op pssm1 als dit nog niet gedaan is en verder zelf goed je ogen open houden :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-20 10:03 



 
Profiel   

Ik zou in ieder geval zekerheid willen dat het dier al 4 jaar in Nederland is. Vaak genoeg dat verhalen niet kloppen helaas... Verder indd pssm1 testen en eigen DA mee voor klinische keuring. Daarbij goed letten of er in de sokken geen tekenen van cpl zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-20 10:06 



 
Profiel   

Dank jullie wel alvast.
Zinzi_jewel, zo sta ik er zelf in principe ook in. Maar met zo'n ervaring ga je toch wat anders over dingen nadenken.
Ik heb voor mezelf al een lijst opgesteld met vragen en waar ik op moet letten.
PSSM test en keuring komt er sowieso, als de pony ons aanspreekt :) We kijken iig uit naar de ontmoeting morgen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-20 10:49 



 
Profiel   

Ik snap je klijntje
Hebben zelf 2 pony,s
Een op zeker uit t buitenland want buitenlandse chip , NL paspoort
Ander beide NL
Maar pas aangevraagd in december 19

Ga dan maar eens achter geschiedenis aan

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-20 12:01 



 
Profiel   

Vanmiddag zijn we dan gaan kijken :)
Pony is door de huidige eigenaar naar NL gehaald mbv tussenpersoon, is dus inderdaad 4jr hier, en van de verdere voorgeschiedenis is erg weinig bekend.
Leeftijd lijkt wel te kloppen adhv gebit (voor zover ik dat zelf kan beoordelen), stand van de snijtanden komt overeen met die van mijn eigen 11-jarige.
Pony is werkelijk moddervet maar verder niets op aan te merken, manenkam was mooi soepel en pony bewoog zelf ook soepel. En ondanks dat 't een tank is, toch goed te leiden door onze 9-jarige zoon.
De sokken waren binnenin mooi schoon en droog (buitenkant uiteraard niet) geen schilfers of beestjes aangetroffen bij alle benen.
Gevoeld voor de zgn huidplooien in de kootholte maar eerlijk gezegd vond ik dat lastig, er zit echt heel veel haar en ik weet niet goed waar ik naar op zoek ben, nooit eerder hiermee hoeven dealen.
Dus als iemand me dat kan vertellen :o?
Volgens de eigenaar geen last van mok of mijt (ik heb gevraagd naar stampen, bijten) behalve een keer mok aan één voorbeen. En verder over 't algemeen goed gezond de afgelopen 4jr.

PSSM test gaat door de eigenaar geregeld worden :) Ik zal eens gaan informeren hoe dat zit als m'n eigen d.a mee moet naar daar voor de keuring (het is 127km).

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-20 19:00 



 
Profiel   

Klinkt goed
Er zijn daar ook wel prima dieren artsen te vinden .
Jij bent opdrachtgever dus ze moeten onafhankelijk keuren .
Mijn ervaring is dat eigen dieren artsen niet zover rijden voor een aankoop keuring of je moet een hele smak extra geld neerleggen
Succes

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-20 20:04 



 
Profiel   

Ja da's idd wel logischer, ik zal daar eens in de omgeving gaan zoeken, bedankt voor de tip!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-20 20:18 



 
Profiel   

Je kijkt naar de juiste zaken. Cpl is op deze leeftijd best moeilijk vast te stellen, maar als je X-ray gaat keuren sluit je wel artrose nog uit. De pssm test is niet alles sluitend, maar top dat die gedaan wordt. Ik heb zelf een Ierse tinker. Klinisch en rontgen gekeurd toen hij 5 was ontwikkelde toch behoorlijk vroeg artrose. Mogelijk aanleg maar mogelijk ook slechte start. Hij heeft ook cpl maar ontwikkelde dit pas laatste jaren (nu 15), maar met beleid in voer en bewegen Kunnen we echt heel veel juist wel

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-20 20:25 



 
Profiel   

Succes met de aankoop, hoop dat het goed gaat!

Hier nu 2 jaar een import tinker, ze is nu 4. Nooit ziek.
Wel flinke wormproblemen deze winter, ze kwam er maar niet vanaf (uiteindelijk wel gelukkig).
Geen mok, mijt of aanverwante ellende. Heerlijk dier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-20 20:44 



 
Profiel   

Fijn dat de test geregeld gaat worden.
Hier een Tinker die bij aankomst een flinke uiting van mok heeft gekregen.
Ik ben nog bezig om het op te lossen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-20 08:55 



 
Profiel   

Ik denk dat je het goed aanpakt en naar de juiste punten kijkt.

Verder blijft het altijd afwachten, ongeacht wat voor paard je koopt en waar deze geboren en opgegroeid is.

Veel Tinkers in de UK worden gefokt om 'naar te kijken', veel fokkers rijden de paarden niet en ze komen weinig in handen.
Hoe het karakter en de duurzaamheid in het werk is, is vaak niet bekend, er kunnen generaties vol artrose rondlopen zonder dat men daar veel van merkt, de paarden lopen alleen gras te maaien en krijgen veulens.

Maar aan de andere kant; bij de meeste sportpaarden wordt alles al wel generaties bijgehouden, hengsten gaan op de foto en ook daar komen nog steeds problemen voor.

Je weet het gewoon niet, veel zaken zijn van te voren uit te zoeken en zo te lezen doe je dat heel goed.
Maar een groot deel is niet te achterhalen

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-20 09:21 



 
Profiel   

Dank jullie wel nog voor de reacties :)
Eea is anders gelopen en ik heb een andere keuze gemaakt. De tinker wordt het dus niet. Dat heeft overigens helemaal niets met de tinker te maken :)

Misschien is dit topic nog van nut voor andere Tinker-geïnteresseerden.

De eigenaar was op z'n zachtst gezegd teleurgesteld, wat ik ergens wel begrijp. Ik was graag in gesprek gebleven over de kosten van de pssm test (150,-) maar ik ben helaas geblokt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-20 17:07 



 
Profiel   

€ 150 voor de pssm1 test? Ik betaalde er via het stamboek nog geen € 40 voor

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-20 17:59 



 
Profiel   

Klijntje schreef
Dank jullie wel nog voor de reacties :)
Eea is anders gelopen en ik heb een andere keuze gemaakt. De tinker wordt het dus niet. Dat heeft overigens helemaal niets met de tinker te maken :)

Misschien is dit topic nog van nut voor andere Tinker-geïnteresseerden.

De eigenaar was op z'n zachtst gezegd teleurgesteld, wat ik ergens wel begrijp. Ik was graag in gesprek gebleven over de kosten van de pssm test (150,-) maar ik ben helaas geblokt.


Dat is een flinke prijs voor een €.40,-/€.50,- kostprijs PSSM1 test

Misschien maar goed dat het niet door is gegaan

Verkopende partij lijkt niet geheel eerlijk

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-20 18:36 



 
Profiel   

kiki1976 schreef
€ 150 voor de pssm1 test? Ik betaalde er via het stamboek nog geen € 40 voor


Klopt en daar had ik de eigenaar ook op gewezen, dat het volgens mij echt niet zo duur hoefde te zijn. En ook verwezen naar de website pssm.eu.
Bij navraag gaf hun kliniek de verklaring dat de test met haren niet altijd goed ging en daarom zouden ze bloed afnemen.
Meer weet ik niet, heb de uitslag van de test ook niet meer gehoord.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-20 18:43 



 
Profiel   

PSSM test via het stamboek is wel het meest gebruikelijk. KUn je ook doen als je paard (nog) niet geregistreerd is via het stamboek. Feit is wel dat ze het daar registreren, op chipnr. Dus als je paard positief wordt getest, is het voor altijd bekend. Voor de kopende partij een voordeel, voor de verkopende kan dat als een nadeel worden ervaren.
Dus misschien dat ze het daarom wel niet via het stamboek wilden laten doen...

ALs je je niet goed voelt bij een verkopende partij dan beter maar niet kopen. Goed gedaan dus.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-20 18:59 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen