Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Import tinker mijt/wond probleem?

 
Profiel   

Ik heb sinds enkele weken een nieuwe tinker die mijt heeft gehad. We hebben hem bij een handelaar gekocht waar hij was terecht gekomen vanuit Ierland. Hij is daar behandeld tegen mijt, maar heeft nogsteeds wondjes en rasp. Één wond op het voorbeen is nog niet bepaald rustig geworden en best groot. Ik heb het meerdere keren ingesmeerd met uienzalf, maar zie niet heel veel verbetering. Daarnaast vallen er steeds meer plekjes op waar ook schilfers vandaan komen en ook zitten er enkele plekken dieper in de sokken. Ik ben van plan om de sokken eenmalig te scheren zodat ik zeker weet dat ik niks over het hoofd zie. Ik heb hiervoor 0% ervaring gehad met tinkers en krijg wel allemaal tips van een ervaren tinker eigenaresse in de buurt maar ik ben nogsteeds niet helemaal gerust. Ik heb al veel huiswerk hierover gedaan, maar het blijft nogsteeds niet heel helder voor mij wat ik nu precies moet doen.

Hoe kan ik hem het beste behandelen en bijhouden? Overige tips zijn ook welkom voor het onderhouden van mijn maatje :)

wond:

[ img ]


Hij is op dit moment 3 en een half en we denken dat hij gewoon aardig lang in de opfok heeft gestaan of dergelijke en nooit echt naar de staat van zijn benen is gekeken. Verder is hij kern gezond zover we weten en is goedgekeurd bij de klinische keuring. Is ook totaal niet lui en sloom. Het is een heel leuk rustig beestje die toch stiekem soms een beetje onverwachts ondeugend is :D Soms is hij wel een beetje gespannen als hij wat nieuw en eng vindt.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-20 18:13 



 
Profiel   

Scheren sebasil of bye mite bij da halen en goed wassen dit nog 3 keer herhalen om de 4 dagen. Zorgen dat er lucht bij kan en geen uierzalf smeren dan smeer je de huid dicht. Veel plezier met je nieuwe topper

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-20 18:18 



 
Profiel   

Hoe is je paard behandeld tegen mijt? En vooral is deze behandeling ook herhaald?
Voordat je verder iets gaat doen is het belangrijk om te weten of de mijt echt weg is, anders blijf je bezig.

Je zal in de reacties wel lezen dat er verschillende kijken zijn op wat nou de beste behandeling is. Ik heb zelf goede ervaringen met pipetjes stronghold (zwaarste voor de hond), een pipet per been en dit nog een keer herhalen. Zonder wassen/scheren zo twee keer zonder problemen van de mijt af gekomen.

Voor de mok/rasp zou ik niet scheren. Wassen met betadine scrub, goed inmasseren en korstjes wat weg weken. Je zal namelijk ook oude korstjes voelen die al niet meer aan de huid zitten. Bij natte benen/huid kun je goed zien waar wondjes zitten. Daarna liever niet meer wassen en de benen/sokken zo droog mogelijk houden.
Oppervlakkige wondjes genezen vanzelf en het behouden van de sokken geeft ook bescherming tegen vocht en vuil op de huid. Bij grotere irritaties eventueel wat honingzalf smeren.

Vergeet ook niet dat de verhuizing en verandering van omgeving/voeding zijn weerslag heeft op de weerstand, waardoor de huid langer onrustig kan blijven.


Edit; en natuurlijk gefeliciteerd met je aanwinst, veel plezier met hem!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-20 18:27 



 
Profiel   

Grit schreef
Hoe is je paard behandeld tegen mijt? En vooral is deze behandeling ook herhaald?
Voordat je verder iets gaat doen is het belangrijk om te weten of de mijt echt weg is, anders blijf je bezig.

Je zal in de reacties wel lezen dat er verschillende kijken zijn op wat nou de beste behandeling is. Ik heb zelf goede ervaringen met pipetjes stronghold (zwaarste voor de hond), een pipet per been en dit nog een keer herhalen. Zonder wassen/scheren zo twee keer zonder problemen van de mijt af gekomen.

Voor de mok/rasp zou ik niet scheren. Wassen met betadine scrub, goed inmasseren en korstjes wat weg weken. Je zal namelijk ook oude korstjes voelen die al niet meer aan de huid zitten. Bij natte benen/huid kun je goed zien waar wondjes zitten. Daarna liever niet meer wassen en de benen/sokken zo droog mogelijk houden.
Oppervlakkige wondjes genezen vanzelf en het behouden van de sokken geeft ook bescherming tegen vocht en vuil op de huid. Bij grotere irritaties eventueel wat honingzalf smeren.

Vergeet ook niet dat de verhuizing en verandering van omgeving/voeding zijn weerslag heeft op de weerstand, waardoor de huid langer onrustig kan blijven.


Edit; en natuurlijk gefeliciteerd met je aanwinst, veel plezier met hem!


met die spuiten die je twee keer moet krijgen, ben even vergeten hoe ze heten oops. Bedankt en ook voor de tips :D zal even kijken wat het beste zal werken

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-20 18:36 



 
Profiel   

Laura1982 schreef
Scheren sebasil of bye mite bij da halen en goed wassen dit nog 3 keer herhalen om de 4 dagen. Zorgen dat er lucht bij kan en geen uierzalf smeren dan smeer je de huid dicht. Veel plezier met je nieuwe topper



bedankt! We hebben al één flesje bij de DA aangevraagd en gekregen van 10ml. Zal na het scheren gelijk beginnen met wassen. Ik heb trouwens ook een soort wondspray van EcoStyle wat verzachtend en verzorgend zou moeten zijn. Is dit wel opzich een goed spulletje om te gebruiken? Heb het nog niet echt gebruikt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-20 18:37 



 
Profiel   

Ik zou zo min mogelijk smeren ik heb zelf een fries en iedere winter is er wel erg onrust in de kootholtes ik ben het voor door te scheren en zorgen dat de huid kan drogen als de sok nat is blijft de bacterie kans hebben om toe te slaan. Inderdaad ook rekening houden met verhuizing en ander voer. Niet teveel suikers geven en misschien even detoxen zodat de afvalstoffen eruit kunnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-20 18:58 



 
Profiel   

Laura1982 schreef
Ik zou zo min mogelijk smeren ik heb zelf een fries en iedere winter is er wel erg onrust in de kootholtes ik ben het voor door te scheren en zorgen dat de huid kan drogen als de sok nat is blijft de bacterie kans hebben om toe te slaan. Inderdaad ook rekening houden met verhuizing en ander voer. Niet teveel suikers geven en misschien even detoxen zodat de afvalstoffen eruit kunnen.


Hij staat nu voor een paar maanden op een pension stal tussen de gelderse en normale warmbloeden. Elke dag krijgen ze een klein stukje nieuw gras erbij en ik heb ergens gelezen dat dit teveel suikers zou hebben voor de Tinker. Moet ik dus regelen dat hij alleen op kort gras of niet te lang in het verse gras staat en daarnaast gewoon in de paddock? Was sowieso al van plan om dit binnenkort met de staleigenaar te bespreken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-20 19:43 



 
Profiel   

Ik zou eerder naar het andere voer kijken dus de brokken zorgen dat daar niet teveel suiker in zit. Is koudbloed heeft niet veel nodig

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-20 19:45 



 
Profiel   

Laura1982 schreef
Ik zou eerder naar het andere voer kijken dus de brokken zorgen dat daar niet teveel suiker in zit. Is koudbloed heeft niet veel nodig


Hij krijgt elke dag een halve schep basis brok voor sobbere rassen. https://www.voermeesters.nl/onze-produc ... cient.aspx

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-20 19:50 



 
Profiel   

Dikke prima!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-20 19:56 



 
Profiel   

Hier is een heel topic met enorm veel info. Belangrijkste is de mijt behandelen met een insecticide (Sebacil, anti-vlo pipetten voor honden - Frontline of Exil) en de huid verzorgen met honingzalf of Vetramil.
Daarnaast goed hooi voeren (geen voordroog) en een vitaminebrok als Vitalbix, Metazoa, Je paard gezond en fit, Marstall force etc. zonder granen en melasse.
Tinka @ [TI] Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-20 20:14 



 
Profiel   

Naast het behandelen tegen mijt zou ik me zeker ook even inlezen in CPL. De meeste tinkers zijn daar gevoelig voor, en als je er op tijd bij bent en meteen begint met het aanpassen van het voer en de beweging dan kan er veel narigheid worden voorkomen. CPL is in een vroeg stadium meestal te herkennen aan een kleine rimpel of knobbeltjes in de kootholte bij de achterbenen. Ook wondjes en eelt-achtige huid kunnen ontstaan door CPL.

Ons paard met CPL kreeg vooral flinke uitbraken als hij te veel gras of voordroog kreeg, of bepaalde soorten brok. Eigenlijk wil je dit soort paarden het liefst bijna volledig op hooi zetten, met hooguit een handje brok en wat vitaminebrok.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-20 20:36 



 
Profiel   

Mijn tinker had twee jaar geleden flinke mijt.
Ik dacht eerst dat het mok was, iedere keer als een deel geheeld was begon het ergens anders weer.
Dus DA erbij en toen kwam er uit dat het toch mijt was.

Ze heeft toen ook die spuiten gehad. Ik ben haar gaan wassen met bye-mite en heb haar sokken geschoren.

Op aanraden van een stalgenoot ben ik Finecto erbij gaan gebruiken (een poeder voor over het voer)

En de wonden smeerde ik in met Kurkuma-wondzalf van de paardendrogist (met kurkuma-honing en groene leem)
Dat werkte echt als een trein.

Uiteindelijk is ze er vanaf gekomen. Gelukkig. Al blijft het opletten.
Bij twijfel was ik haar benen met vlooienshampoo van Derfencare.
(Dit omdat bye-mite heel erg op mijn longen slaat) en dat werkt ook heel goed.

Gelukkig is ze nu al een hele tijd zonder problemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-20 20:59 



 
Profiel   

Sabbientje schreef
Mijn tinker had twee jaar geleden flinke mijt.
Ik dacht eerst dat het mok was, iedere keer als een deel geheeld was begon het ergens anders weer.
Dus DA erbij en toen kwam er uit dat het toch mijt was.

Ze heeft toen ook die spuiten gehad. Ik ben haar gaan wassen met bye-mite en heb haar sokken geschoren.

Op aanraden van een stalgenoot ben ik Finecto erbij gaan gebruiken (een poeder voor over het voer)

En de wonden smeerde ik in met Kurkuma-wondzalf van de paardendrogist (met kurkuma-honing en groene leem)
Dat werkte echt als een trein.

Uiteindelijk is ze er vanaf gekomen. Gelukkig. Al blijft het opletten.
Bij twijfel was ik haar benen met vlooienshampoo van Derfencare.
(Dit omdat bye-mite heel erg op mijn longen slaat) en dat werkt ook heel goed.

Gelukkig is ze nu al een hele tijd zonder problemen.



ah dit is helpvol :) geen spijt gehad van het scheren van de sokken??

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-20 21:11 



 
Profiel   

Sabbientje schreef
Mijn tinker had twee jaar geleden flinke mijt.
Ik dacht eerst dat het mok was, iedere keer als een deel geheeld was begon het ergens anders weer.
Dus DA erbij en toen kwam er uit dat het toch mijt was.

Ze heeft toen ook die spuiten gehad. Ik ben haar gaan wassen met bye-mite en heb haar sokken geschoren.

Op aanraden van een stalgenoot ben ik Finecto erbij gaan gebruiken (een poeder voor over het voer)

En de wonden smeerde ik in met Kurkuma-wondzalf van de paardendrogist (met kurkuma-honing en groene leem)
Dat werkte echt als een trein.

Uiteindelijk is ze er vanaf gekomen. Gelukkig. Al blijft het opletten.
Bij twijfel was ik haar benen met vlooienshampoo van Derfencare.
(Dit omdat bye-mite heel erg op mijn longen slaat) en dat werkt ook heel goed.

Gelukkig is ze nu al een hele tijd zonder problemen.



hoe bevalt de finecto trouwens?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-20 21:13 



 
Profiel   

Loesjexo schreef
Sabbientje schreef
Mijn tinker had twee jaar geleden flinke mijt.
Ik dacht eerst dat het mok was, iedere keer als een deel geheeld was begon het ergens anders weer.
Dus DA erbij en toen kwam er uit dat het toch mijt was.

Ze heeft toen ook die spuiten gehad. Ik ben haar gaan wassen met bye-mite en heb haar sokken geschoren.

Op aanraden van een stalgenoot ben ik Finecto erbij gaan gebruiken (een poeder voor over het voer)

En de wonden smeerde ik in met Kurkuma-wondzalf van de paardendrogist (met kurkuma-honing en groene leem)
Dat werkte echt als een trein.

Uiteindelijk is ze er vanaf gekomen. Gelukkig. Al blijft het opletten.
Bij twijfel was ik haar benen met vlooienshampoo van Derfencare.
(Dit omdat bye-mite heel erg op mijn longen slaat) en dat werkt ook heel goed.

Gelukkig is ze nu al een hele tijd zonder problemen.



ah dit is helpvol :) geen spijt gehad van het scheren van de sokken??

Nee, ze groeien namelijk weer aan.
Ziet er even niet zo mooi uit, maar het heeft wel erg goed geholpen om het onder Controle te krijgen.
Ze heeft ondertussen weer mooie volle sokken.

Het is wel iets met een lange adem. Want heb meerdere keren geschoren/gewassen/gesmeerd. Net zo lang dat het echt over was.


Voor mijn paard werkt de finecto heel goed. En ze vind het nog lekker ook.
(We hadden een ander paard met mijt op stal, maar mijn paard heeft het niet terug gekregen)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-20 21:16 



 
Profiel   

Sabbientje schreef
Het is wel iets met een lange adem. Want heb meerdere keren geschoren/gewassen/gesmeerd. Net zo lang dat het echt over was.


Voor mijn paard werkt de finecto heel goed. En ze vind het nog lekker ook.
(We hadden een ander paard met mijt op stal, maar mijn paard heeft het niet terug gekregen)


Ah fijn dat het werkt bij jullie! Heb namelijk ook minder goede verhalen gehoord. Alleen nog zoeken naar iemand met een scheerapparaat en ik kan beginnen met het traject :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-20 21:19 



 
Profiel   

Mijn paard heeft al 10 jaar last van mijt. Na jaren wassen met sebacil, byemite en neocidol was ze overal voort resistent voor.
Alleen dectomax injecties hielpen nog iets. Maar dat was iedere keer tijdelijk.

Finecto hielp bij mijn fries totaal niet. Ze at het poeder niet en de spray had ook niet het gewenste effect.

Nu na 10 jaar tobben ben ik frisian expert oil gaan gebruiken. En dit werkt gewoon. Je wil niet weten hoe blij ik hiermee ben! Ik smeer dit enkele keren per week met een kwast op de plekken op haar benen en het verdwijnt gewoon! Echt fantastisch. Op facebook in op het friese paarden forum ook echt alleen maar enthousiaste reacties!

https://www.friesianexpert.nl

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-20 21:59 



 
Profiel   

Altijd kijken bij wat je ook aan gif geeft bij mijt: wat is de werkzame stof. Staat het er niet op; dan navragen of nazoeken want de merknaam zegt nul komma nul. Als mijt niet reageert op merkje x en merkje y heeft dezelfde werkzame stof dan zal die óók niets uithalen.

Bij mijten altijd na 10 dagen de behandeling herhalen voor de eitjes die uitkomen. Het is anders dweilen met de kraan open.

Daarbij komt: nooit jarenlang hetzelfde gebruiken, of met regelmaat want dat werkt resistentie in de hand. Diverse werkzame stoffen afwisselen zodat ze zo goed mogelijk blijven werken.

Dectomax injecties zijn niet ongevaarlijk, dat is een laatste redmiddel als alle andere dingen niet helpen.

Verder zorgen voor goed management: goede omstandigheden (dus niet op een stal met risico op herbesmetting of mok die mijtinfectie makkelijker toelaat vanwege aangedane huid door urine) niet in de blubber, voeding aanpassen, geen granen en laag in suikers, dat scheelt al enorm.

Dat friesianspul is dus gewoon een spinoff van de gore afgewerkte smeerolie die ze vroegah gebruikten. Maar nu de schone versie van de (vermoedelijk goedkoopste minerale olie?) opgeleukt met wat kruiden en dergelijke. Mijn eerste keuze zou het niet zijn in elk geval. Maar uiteraard is dit beter dan wat een oude boer erop zou smeren bij het olieverversen van z'n tractor. (ik zet het wat scherp neer ;) dus wat dat betreft mag er een zoutkorreltje bij )

Veel succes met behandelen, en dan moet het goedkomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-20 16:37 



 
Profiel   

Loesjexo schreef
Laura1982 schreef
Ik zou eerder naar het andere voer kijken dus de brokken zorgen dat daar niet teveel suiker in zit. Is koudbloed heeft niet veel nodig


Hij krijgt elke dag een halve schep basis brok voor sobbere rassen. https://www.voermeesters.nl/onze-produc ... cient.aspx


Onze merens,ook sober ras, kregen alleen hooi, arm gras (zuid Frankrijk) en half handje muesli zodat ik daar in de winter wat vitamine over kon doen.

Een halve schep basis brok vind ik ongelooflijk veel voor een sober ras.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-20 16:42 



 
Profiel   

Lindsey_99 schreef
Altijd kijken bij wat je ook aan gif geeft bij mijt: wat is de werkzame stof. Staat het er niet op; dan navragen of nazoeken want de merknaam zegt nul komma nul. Als mijt niet reageert op merkje x en merkje y heeft dezelfde werkzame stof dan zal die óók niets uithalen.

Bij mijten altijd na 10 dagen de behandeling herhalen voor de eitjes die uitkomen. Het is anders dweilen met de kraan open.

Daarbij komt: nooit jarenlang hetzelfde gebruiken, of met regelmaat want dat werkt resistentie in de hand. Diverse werkzame stoffen afwisselen zodat ze zo goed mogelijk blijven werken.

Dectomax injecties zijn niet ongevaarlijk, dat is een laatste redmiddel als alle andere dingen niet helpen.

Verder zorgen voor goed management: goede omstandigheden (dus niet op een stal met risico op herbesmetting of mok die mijtinfectie makkelijker toelaat vanwege aangedane huid door urine) niet in de blubber, voeding aanpassen, geen granen en laag in suikers, dat scheelt al enorm.

Dat friesianspul is dus gewoon een spinoff van de gore afgewerkte smeerolie die ze vroegah gebruikten. Maar nu de schone versie van de (vermoedelijk goedkoopste minerale olie?) opgeleukt met wat kruiden en dergelijke. Mijn eerste keuze zou het niet zijn in elk geval. Maar uiteraard is dit beter dan wat een oude boer erop zou smeren bij het olieverversen van z'n tractor. (ik zet het wat scherp neer ;) dus wat dat betreft mag er een zoutkorreltje bij )

Veel succes met behandelen, en dan moet het goedkomen.


Als de rest niet meer werkt na alle jaren, moet ik zeggen dat ik 10 keer liever dit product gebruik dan die spuiten.
Het ziet er binnen een week zo rustig uit. Dus het kan mij niet zo heel veel schelen hoe of wat het werkt en ze heeft voor het eerst in jaren rustige benen.

Er staat inderdaad niet bij wat erin zit, maar goed daar heb ik bij die spuiten ook geen zicht op als leek.

Dus het kan niet jouw keuze zijn, ik ben er super blij mee.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-20 17:20 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen