Stel dat ik Ishara laat dekken, welke hengst dan..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mariska_28

Berichten: 10499
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Stel dat ik Ishara laat dekken, welke hengst dan..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-21 18:49

Ik zit een beetje in dubio..
Mijn span, Katinka van ongeveer 28 jaar oud, en haar dochter Ciara van 21 jaar oud houden het waarschijnlijk niet heel veel jaren meer vol zo voor de huifkar..
Afbeelding

En aangezien we de paarden bij huis hebben, kijk ik al een beetje rond naar wat er zoal te koop is, maar eigenlijk komt er niet echt iets langs waar ik echt een "dat is `m" gevoel bij heb. En eigenlijk wil ik gewoon een kloon van Katinka of Ciara hebben. Zelf maar fokken dan? We hebben de ruimte ervoor..

Beide vind ik te oud om nog mee te fokken, maar ik heb er nog 1 lopen, de dochter van Ciara, Ishara van 12 jaar oud:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn voorkeur gaat uit naar een bruin(bont) veulen, dus ik ga als eerste haar kleur testen en PSSM. Ze heeft veel aanleg voor overgewicht, en schuurt daardoor ook licht in de zomer Ik overweeg nog om een IR test te doen maar volgens mij is er nog veel onduidelijk over de erfelijkheid van IR. Ik zoek natuurlijk wel een hengst uit die absoluut niet IR typisch is qua bouw. Ook vind ik karakter erg belangrijk. Ishara is voor mij eigenlijk net wat te vlot, dus de hengst moet een rustig karakter en vooral niet teveel pit doorgeven.

Nou ben ik al jaren uit het wereldje, en mijn vrienden van de Irish tinker stable hebben prachtige en lieve hengsten, in de meest mooie kleuren maar geen bruinbonte.. :( :D Nou zou ik als Ishara homozygoot agouti blijkt te zijn ook een zwartbonte hengst kunnen gebruiken, en zou Viper nog een optie kunnen zijn, maar die is mij eigenlijk net te groot. En verder ken ik niet echt hengsten :D :D

Dus hopelijk willen jullie meedenken!
Welke bruinbonte of zwartbonte hengst (stokmaat 1.50 - 1.60) zou aan mijn wensen kunnen voldoen? Stamboek maakt mij niets uit. Als de hengst natuurlijk dekt dan graag in het noorden van het land. En is er nog iets dat ik over het hoofd zie?

cp112

Berichten: 14723
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Stel dat ik Ishara laat dekken, welke hengst dan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 21:52

Wie is de vader van Ishara?

Mariska_28

Berichten: 10499
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-21 22:00

cp112 schreef:
Wie is de vader van Ishara?

Dat is wel een goede! Vader is Falcon. (Al heb ik wel eens zitten geinen met Henk of hij niet per ongeluk Thunder erin gestopt heeft :D)

Ze is dus sowieso heterozygoot bont. En volgens mij draagt Falcon geen vos en was hij heterozygoot agouti. Ik zal eens kijken of ik Ciara haar profiel kan vinden.

MukiwaCobs
Berichten: 1401
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Ergens in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 22:12

Misschien ITS Bandit? (1.64)


Edit: deze zit wel in het zuiden maar gegarandeerd een bruinbont veulen :)

pjer
Berichten: 1573
Geregistreerd: 18-03-05

Re: Stel dat ik Ishara laat dekken, welke hengst dan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 22:18

Ik ken alleen ITS Gohan en die voldoet niet aan je kleureneis (hij is palomino) Maar hij is echt schitterend en heel lief en rustig. (en hij staat bij pepijntje op stal)

Maar goed, verder geen verstand ervan, maar ik ben wel benieuwd :-)

Mariska_28

Berichten: 10499
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Re: Stel dat ik Ishara laat dekken, welke hengst dan..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-21 23:10

Dank voor het meedenken!
Bandit vind ik te groot, verder mooi dier inderdaad!

En ik wil inderdaad echt een bruinbonte, dus palomino valt helaas af. Ik heb Gohan in het echt gezien, prachtig dier!

cp112

Berichten: 14723
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Stel dat ik Ishara laat dekken, welke hengst dan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 23:12

Als Ciara Homozygoot agouti is, en met falcon als vader kan dat zeker, zou je dus ook een uitstapje kunnen maken naar een zwarte of zwart bonte :j dat maakt de keuze al iets ruimer. Ik denk dat het wellicht verstandig is om dat eerst even te checken evenals de pssm.
Bij Laboklin gaat dat vrij snel :j binnen een paar dagen.

Mariska_28

Berichten: 10499
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-21 23:22

cp112 schreef:
Als CiaraIshara Homozygoot agouti is, en met falcon als vader kan dat zeker, zou je dus ook een uitstapje kunnen maken naar een zwarte of zwart bonte :j dat maakt de keuze al iets ruimer. Ik denk dat het wellicht verstandig is om dat eerst even te checken evenals de pssm.
Bij Laboklin gaat dat vrij snel :j binnen een paar dagen.

Dat is ook mijn plan,zou het leven iets makkelijker maken want volgens mij zijn er erg weinig bruinbonte, laat staan homozygoot agouti..
Enig idee welke zwartbonte er zouden passen?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Stel dat ik Ishara laat dekken, welke hengst dan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 23:45

Ik zou eerder zoeken naar homozygoot bont. Dan weet je zeker dat je een bonte krijgt.

cp112

Berichten: 14723
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 23:51

janderegelaa schreef:
Ik zou eerder zoeken naar homozygoot bont. Dan weet je zeker dat je een bonte krijgt.



Ze wil een bruine staat er. Al dan niet bont.


@Mariska in de zwartbonte categorie zijn er meer opties.

Even zo kijkende naar wat je qua model en karakter zoekt ;
Bruin dragend is Legend vd Heavenlysmile sowieso. Zowel KI als natuurlijk naar mijn weet.

Zwart bont kom ik toch al snel uit op onze Noedel. Hij is inmiddels gecastreerd maar er ligt nog een beperkte voorraad rietjes bij Henk en Ellen :j dus om de hoek voor jou. Hij is 1.57 en braaf (fokt ook fijne karakters door). Je mag altijd langs komen. Wij zitten net onder Hoogeveen.


Edit* Noed is totaal niet gevoelig qua schuren etc. Ook nog geen enkele nakomeling van hem meegemaakt die dit was. Wordt niet snel dik ook.

Mariska_28

Berichten: 10499
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-21 00:33

cp112 schreef:
janderegelaa schreef:
Ik zou eerder zoeken naar homozygoot bont. Dan weet je zeker dat je een bonte krijgt.



Ze wil een bruine staat er. Al dan niet bont.


@Mariska in de zwartbonte categorie zijn er meer opties.

Even zo kijkende naar wat je qua model en karakter zoekt ;
Bruin dragend is Legend vd Heavenlysmile sowieso. Zowel KI als natuurlijk naar mijn weet.

Zwart bont kom ik toch al snel uit op onze Noedel. Hij is inmiddels gecastreerd maar er ligt nog een beperkte voorraad rietjes bij Henk en Ellen :j dus om de hoek voor jou. Hij is 1.57 en braaf (fokt ook fijne karakters door). Je mag altijd langs komen. Wij zitten net onder Hoogeveen.


Edit* Noed is totaal niet gevoelig qua schuren etc. Ook nog geen enkele nakomeling van hem meegemaakt die dit was. Wordt niet snel dik ook.

Mocht ze homozygoot agouti zijn is noedels zeker een optie!

Legend heb ik zelf gefokt, hij heet eigenlijk Abbytales Legend en is een zoon van Hope (een halfzus van Ciara) dus familie en de verkeerde kleur.. :D

cp112

Berichten: 14723
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 00:47

Oja duh _O- dat wist ik hahaha, ik houd 't op ouderdom ofzo :')

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 01:31

Valk is een verdunning op zwart. Finn staat vlakbij, merrie kan aan huis geinsemineerd worden, en geeft absoluut een nuchter en rustig karakter. Mijn beide veulens van hem zijn wel extreem mensgericht.

Ook bruinbont x bruinbont kan zwartbont geven... En dan zou ik toch liever wat kans op valk erbij doen O:)

Zwartbont is Collin natuurlijk ook om de hoek, zijn nakomelingen zijn nuchter, maar niet sloom.

Enne, een andere bruinbonte in het noorden is natuurlijk Dodge, zoon van Viper. Zijn moeder is ook wel van bewezen kwaliteit.

Behalve IR en pssm1 zou je ook pssm2 kunnen overwegen...

Ik weet trouwens ook wel 2 merries in de stille verkoop die binnen je plaatje zouden passen. Al zijn ze beide wel nog groen...

cp112

Berichten: 14723
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Stel dat ik Ishara laat dekken, welke hengst dan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 01:50

*valk is een verdunning op bruin O:)

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Stel dat ik Ishara laat dekken, welke hengst dan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 08:55

Hahaha dat bedoelde ik, sorry, was laat :+

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Stel dat ik Ishara laat dekken, welke hengst dan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 09:08

Is er hier op bokt geen 2021 tinker hengsten topic?

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Stel dat ik Ishara laat dekken, welke hengst dan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 09:11

Hebben we dat ooit gehad?

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Stel dat ik Ishara laat dekken, welke hengst dan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 09:12

Geen idee, maar zou toch mooi zijn of niet? :)

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 09:26

Als er animo is... wel een leuk idee... er is wel een fb pagina... daar staan 11 hengsten in nu.. misschien zijn er nog 3 of 4 meer. Maar het aantal is sowieso niet heel groot, en de hengstenhouders die promoten is nog kleiner, en het aantal dat op bokt zit is denk ik net aan 5...

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Stel dat ik Ishara laat dekken, welke hengst dan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 09:26

oh...dat schiet dan ook niet echt op nee :)

Mariska_28

Berichten: 10499
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Re: Stel dat ik Ishara laat dekken, welke hengst dan..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-21 22:18

Nou, haren zijn getrokken en vertrekken morgen naar Amerika.
Benieuwd hoe snel de uitslag is.

Als ik moet gokken wat de uitslag is denk ik EEAaToto (als ik het mij goed herinner dragen Ciara en Falcon geen rood, kans op heterozygoot agouti groter dan op homozygoot, en Falcon is effen dus 1x tobiano).

En als het zo is zal ik een bruinbonte of vosbonte moeten zoeken die homozygoot agouti is.. Mmmm

cp112

Berichten: 14723
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Stel dat ik Ishara laat dekken, welke hengst dan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 22:24

Hanneke heeft nog rietjes van Icors Jan. Dat is zo de enige Homozygoot bruine die ik me voor de geest kan halen.

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 10:03

San cler marmaduke is ook AA lees ik net. Hij wordt 2 dus wellicht kan je vragen om een proefdekking?

GCofOz

Berichten: 631
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: wapserveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 16:27

cp112 schreef:
Hanneke heeft nog rietjes van Icors Jan. Dat is zo de enige Homozygoot bruine die ik me voor de geest kan halen.


Jan is EE en AA

Mariska_28

Berichten: 10499
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-21 05:53

Yessss, eindelijk de uitslag binnen!
En had niet mooier kunnen zijn..
Homozygoot zwart, homozygoot agouti en negatief voor PSSM1.
En heterozygoot tobiano, maar dat moest ook wel aangezien haar vader Falcon effen is.

Okey, dit maakt mijn droom een stuk makkelijker. :D Hengst hoeft dus alleen maar homozygoot bont te zijn zonder verdere extra kleuren.

Okey, wie zouden jullie vinden passen? Eisen zijn dus braaf rustig karakter, rond de 1,50 - 1,55 m, zwart- vos- of bruinbont en liefst op ki. Niet te fijn beenwerk, genoeg sok, mooi compact..

Pfff toch nog lastig hoor.. :')
Al is Noedel zeker een goede optie bedenk ik mij net.. Is hij homozygoot bont?