Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Rontgen foto voorbenen

 
Profiel   

Hallo mensen,

Mijn tinker struikelt wel vaker en vandaag resulteerde in een bijna val partij van ons tweeen omdat hij op zijn knieen belandde.
Ik wilde daarom eens zijn voorbenen op de foto laten zetten om te kijken of er geen sprake is van artrose.
Hij is nu 14 jaar..heeft altijd al wat gestruikeld (ik heb hem sinds zijn 6de jaar), maar is nog nooit daadwerkelijk bijna gevallen.

Weten jullie of dit met behoud van sokken kan? Hij heeft nogal dikke sokken en ik ben niet in het bezit van een scheerapparaat...

Wat is jullie ervaring met struikelende tinkers?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 15:56 



 
Profiel   

Wanneer je foto's laat maken in een kliniek, dan kunnen ze daar ook direct de sokken eraf halen hoor.
Maar dat lijkt me niet nodig. Eventuele ijzers moeten er vaak wel vanaf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 16:19 



 
Profiel   

Ik heb een dierenarts met een mobiele rontgenapparaat...dus het kan gewoon thuis gedaan worden....vandaar mijn vraag...

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 16:23 



 
Profiel   

Naar mijn weten moeten alleen bij echo's de benen geschoren en niet bij foto's.

En ik heb ook een aantal tinkers gereden die erg veel struikelden. Dit was echter een gevolg van nog te weinig spieren. Wanneer ze rijtechnisch beter waren en meer gewicht verplaatsen naar de achterhand werd het merkbaar beter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 16:27 



 
Profiel   

Dit is wel iets wat inderdaad vaak ook rijtechnisch is, daarbij heb ik met mijn eigen tinker x haflinger een gigantisch verschil met hoe deze bekapt word, jaar terug een andere smid 1x (onder toeziend oog van mn eigen) die hoeven zagen er prima uit, maar na 2 weken begon hij te struikelen.

Daarnaast is struikelen ook iets wat passend is voor het beeld van CTO-problemen(of schouder-problemen)

De vraag is dus of het verstandig is om gewoon lukraak foto's van de benen te maken.
Ik betwijfel of een kreupelheidsonderzoek je wel direct verder zou helpen.
Maar eens kritisch kijken naar hoeven, rijtechnisch rijden en eventuele andere fysieke problemen(met bijv. een paardenfysiotherapeut) lijkt me persoonlijk een logischere weg.
Een goede fysio zal je ook doorsturen om foto's te maken als ze dit nodig acht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 16:44 



 
Profiel   

Ik zou dit anders aanpakken en het paard naar een goede kliniek brengen, artrose is 1 van de diagnoses die zou kunnen passen maar ik zou het fijn vinden dat wanneer dat het niet is er direct ook andere dingen uitgesloten kunnen worden :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 16:46 



 
Profiel   

Struikelen kan ook komen doordat je paard slecht bekapt is, hoefkatrolontsteking heeft of andere probelemen in de hoeven, omdat hij te veel op de voorhand loopt (rijtechnisch of omdat hij heel erg op de voorhand gebouwd is), omdat de bak ongeschikt is,...

Als je wilt uitsluiten of het iets medisch is, zou ik er ook meteen mee naar een goede kliniek rijden. Sokken hoeven er niet vanaf met foto's. Als de kliniek dit toch wilt, kunnen ze 'm makkelijker ter plaatse even scheren terwijl hij toch al gesedeerd is voor de foto's.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 17:04 



 
Profiel   

Dank voor het meedenken!

Hij loopt idd erg op de voorhand...ik rij hem vooral buiten en heel af en toe in de binnenbak... rij technisch kan dus echt wel eea verbeterd worden... dat klopt idd..

Hoeven verwacht ik geen problemen mee..hij heeft echt een goede smid..die ook altijd mijn andere paarden gedaan heeft en waar ik erg tevreden over ben... hij staat al op voorijzers met een extra afrol..dat doet deze smid standaard...
Hoefkatrol vind ik het beeld niet naar... ik heb voorheen een paard gehad die dit had en die liet een heel ander beeld zien...

Cto gebied zou idd ook kunnen..hij heeft in het verleden al eens de eerste rib vastzitten gehad en toen struikelde hij idd ook meer...

Ik denk eerst de dierenarts...daarna fysio/osteo? Het is al langer dan een jaar geleden dat hij bij de osteo geweest is

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 17:51 



 
Profiel   

Ontsteking/artrose C7-T1 was hier het probleem van struikelen :)

Komt ZEER vaak voor, ook bij C6-C7 issues.

Bij mijn paard is het rijtechnisch onder controle nu.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 17:56 



 
Profiel   

Hier was artrose ook de oorzaak van struikelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 18:00 



 
Profiel   

Wat was toen de oplossing, cayenne? Aangepast beslag? En hoe goed hielp dit ?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 18:17 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen