Hoeveelheid voer voor een Tinker

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Hoeveelheid voer voor een Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-21 08:14

Ik heb bij mij op stal een Tinker staan.
Leuk beest, flink aan de maat (ruim 1.60m).
Zijn eigenaren zijn moeder en dochter, hebben het paard nu 2 jaar en willen alles goed doen.
Ik ben allerdings van mening, dat ze het een beetje erg veel te goed bedoelen :+ !
Ze zijn op een of andere manier altijd bang dat ‘ie te dun wordt en stoppen gigantische hoeveelheden voer in het dier.
Op het moment staan ze nog van 8 tot 18 uur op de wei, maar daar staat niet meer veel op.
Voor de nacht moet ‘ie 15!! kg hooi hebben, ‘s ochtends nog eens 6 en ‘s middags ook (dan komen we dus op 27 kg hooi per dag := !!)
Dan krijgt ‘ie 2x per dag graanvrije müsli (‘s avonds noch graanvrijes Mash erbij), mineraalvoer + nog een aantal supplementen voor/tegen mok/milben/rasp, voor z’n hoeven, voor z’n vacht, voor z’n bloedsomloop , verzin het maar en hij krijgt het 8)7 !
Nu wordt het kouder en zijn ze bang “dat ‘ie weer afvalt” en nu komt er ook nog 2x per dag een emmertje geweekte maiscobs erbij!
Ben ik nu gek of is dit vreselijk veel :\ ??!
Wat ik van Tinkers weet, is dat die eerder “mager” gehouden worden.
(Overigens, dun is ‘ie niet! Als ik met mijn vingers met lichte druk over z’n borstkas ga, voel ik nergens z’n ribben O:) !
En nee, ik ben geen onervaren stalbezitter ;)!)

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-21 08:19

Moderatoropmerking:
Enorme lange link verwijderd
Laatst bijgewerkt door RianneH op 23-09-21 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: zie modopmerking

Gerliev

Berichten: 329
Geregistreerd: 16-12-19

Re: Hoeveelheid voer voor een Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 08:21

Gaat dit wel helemaal goed?

Tallie1979
Berichten: 22745
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 08:21

Goeiemorgen, er gaat wat mis met je 2e post :P

Er gaat zeker te veel in. Mijn tinker krijgt alleen gras en hooi. En dan na het rijden een schepje muesli :')

En mijn tinker is ook tegen de 1.60 ( 1.58 om precies te zijn )

8nnemiek

Berichten: 43391
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 08:23

Onbeperkt hooi is meestal prima voor een tinker, maar ik kan me niet voorstellen dat hij zoveel hooi weggewerkt krijgt. Die van mij staat ook op onbeperkt hooi, maar dat is dan een kleine baal van 10 tot 15 kilo, die de volgende morgen net wel/net niet op is.
Ik zie ook geen problemen met mineralen en supplementen. De muesli en maïs zou ik persoonlijk wel weg laten, of hooguit een handje om door de vitaminebrok/supplementen te roeren als het paard aan de dikke kant is.
Als het paard rasp/CPL/mok heeft dan is het vooral belangrijk om sober te voeren, dus hooi in plaats van kuil en geen brok met veel suiker.

MallyBelly

Berichten: 3530
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 08:25

Is de tinker daadwerkelijk te dun of te dik?
Zo ja te dun, dan zijn ze goed bezig.
Goed op gewicht, laat ze lekker hun ding doen, dat past bij hem.
Te dik, voorzichtig het gesprek aangaan.


Mijn tinker krijgt een handje basis brok en meer niet maar misschien heeft die tinker meer nodig. Het is hun paard.

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Hoeveelheid voer voor een Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 08:31

De meeste tinkers doen het goed op onbeperkt ruwvoer en een vitaminekorrel. En ja ze kunnen veel hooi wegwerken. Al kan ik me voorstellen dat een slowfeeder geen verkeerd idee is (voorkomt ook verspilling door morsen). En tja, over supplementen zijn de meningen nogal verdeeld. Ik zou ze daarin lekker hun gang laten gaan. Al die mais en muesli, dat zou ik niet doen tenzij het dier echt mager was. Gemiddeld is het voor tinkers niet bijster nodig. Maar uitendelijk zijn zij natuurlijk de baasjes. Ik zou ze vooral wijzen op de risico's als het dier te dik wordt, hoefbevangenheid, en het risico op beenproblemen met zoveel krachtvoer.

DuoPenotti

Berichten: 29413
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 08:32

Ik zou me wel bijna afvragen dat; stel hij nu mooi op gewicht is, waarom een gezond paard zoveel nodig heeft?
Dan gaat er ook iets mis lijkt me.

Mijn 2 tinkers 146 en bijna 160 groot. krijgen overdag gras van 8 tot 18.00 ongeveer (1 met graaskorf) en dan gaan ze weer naar binnen.
dan krijgen ze op 20.00 samen 1 schep bietenpulp, die uiteraard nat is gemaakt. met daar doorheen hun vitamine korrel van Marstall. En een plukje hooi.
En om 22.30 een hooinet met 3,5 a 4 kilo hooi. En er is ook altijd stro aanwezig.

Om half 8 in de ochtend krijgen ze ongeveer een kilo hooi, voordat ze naar buiten gaan.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-21 15:33

Bij m’n tweede post wilde ik een foto plaatsen, maar dat is me dus niet gelukt :') !
(Kan iemand mij uitleggen hoe dat gaat := ??!)

Paard is nu prima op gewicht (ik durf te beweren dat ‘ie zelfs eerder wat te dik dan te dun is O:) )
Hij heeft idd problemen met mok etc. en wordt kompleet graan/ melasse vrij gevoerd. (Hij krijgt wel giga hoeveelheden wortels/ appel/ rode biet door z’n avondvoer :+ )
Zijn baasjes zijn op zich +:)+ , staan altijd voor iedereen klaar.
Maar ik heb altijd het gevoel dat ze hun eigen gewicht op het paard projecteren, moeder weegt over de 100 kg, dochter net eronder :o .
We hebben hier ook een ezeltje staan, daar is het omgekeerd. De eigenaresse heeft anorexia en heeft het ezeltje van d’r ouders als therapie gekregen.
Daar mag het arme dier helemaal niets hebben :\ ! Zou ‘ie daar niet 1x per dag wat voer van zijn staleigenares krijgen, was het een mager scharminkel geweest.

Ik weet, het is niet mijn paard, maar ik heb af en toe wel medelijden met hem, omdat ik van mening ben dat alles waar “te” voor staat, niet goed is (behalve tevreden ;) ).

Mdrf
Berichten: 349
Geregistreerd: 19-02-20

Re: Hoeveelheid voer voor een Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 15:57

Het graanvrije voer is zeker top, die appels en wortels kunnen in beperkte mate ook. Maar het gaat om de hoeveelheden. En die maiscobs, dat is funest voor paarden die gevoelig zijn voor maok

belle_boef

Berichten: 10732
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoeveelheid voer voor een Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 16:15

Het is niet jouw paard. Maak je zorgen met de eigenaar bespreekbaar. En plaats vooral geen foto als het niet jouw paard is. Dat is echt niet tof tov. De eigenaar.
Stel een slowfeeder voor of andere opties die hier wellicht gegeven worden.
Lief dat je je zorgen maakt maar het is wel zo gepast om dat op een nette manier richting de eigenaar te doen.

tiwi1969

Berichten: 7631
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Hoeveelheid voer voor een Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 16:24

De beschrijving dat de ribben niet te voelen zijn is duidelijk, dit dier is te vet en terecht dat TS zich zorgen maakt.
De eigenaren hebben het beste met het paard voor, dat blijkt wel aan de vele supplementen om problemen te voorkomen.
Veel van de genoemde “koudbloed en sokkenpaarden” problemen hangen samen met stofwisseling en wat wil je dan juist niet: een te dik paard.
Misschien kan je in overleg met en op rekening van de eigenaren met een voedingsdeskundige een dieet voor het paard samenstellen.

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 16:24

belle_boef schreef:
Het is niet jouw paard. Maak je zorgen met de eigenaar bespreekbaar. En plaats vooral geen foto als het niet jouw paard is. Dat is echt niet tof tov. De eigenaar.
Stel een slowfeeder voor of andere opties die hier wellicht gegeven worden.
Lief dat je je zorgen maakt maar het is wel zo gepast om dat op een nette manier richting de eigenaar te doen.



Mee eens, vooral over die foto

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Hoeveelheid voer voor een Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 16:31

Wat ie krijgt is echt teveel. Mijn tinker krijgt 1x per dag een schep brok of muesli (net wat we hebben) en een plak hooi. Ze kan verder wel altijd de wei op. En nog is de flink aan de maat vind ik zelf :')

Captain

Berichten: 21370
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Hoeveelheid voer voor een Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 16:37

Waarom bemoei jij je hier mee? Ik zou not amused zijn als je zoiets over mij hier neer zou schrijven.

MarliesV

Berichten: 15178
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Hoeveelheid voer voor een Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 16:42

Krijgt ie die 27 kg hooi weggewerkt? Want ik kan mij niet voorstellen dat dat lukt. Dan zou je bijna denken dat het dier medisch wat mankeert, als die van 27 kg naast weidegang en overige krachtvoer niet dik wordt.

En hoezo op de weide van 8-18.00 uur en dan ook overdag hooi, voer je bij op de weide of is dat voor in de winter.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-21 16:51

Captain schreef:
Waarom bemoei jij je hier mee? Ik zou not amused zijn als je zoiets over mij hier neer zou schrijven.


Tja, paard staat in mijn stal en ja, daar voel ik me zeer zeker verantwoordelijk voor als ik diegene ben die die hoeveelheden “moet” voeren die m.i. schadelijk voor het paard zijn %) !

(Ach ja, wij wonen niet in Nederland en de kans dat iemand dit paard kent/ herkent is gelijk 0 :+ !)
Laatst bijgewerkt door Sterre op 23-09-21 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-21 17:12

MarliesV schreef:
Krijgt ie die 27 kg hooi weggewerkt? Want ik kan mij niet voorstellen dat dat lukt. Dan zou je bijna denken dat het dier medisch wat mankeert, als die van 27 kg naast weidegang en overige krachtvoer niet dik wordt.

En hoezo op de weide van 8-18.00 uur en dan ook overdag hooi, voer je bij op de weide of is dat voor in de winter.

Nee, hij eet niet alles, hij speelt veel met z’n hooi en verdeeld dat door de hele box.
Sinds kort heeft hij naast een groot hooinet, een hooiruif https://www.kraemer.de/Stalleinrichtung#search:query=heuraufe+futterspargitter in z’n box hangen. Dat is iig een heel stuk beter en daar blijft ook vaak nog een hoop van over.

Nu, in de zomer, krijgen ze van mij als eerste een kleinere portie hooi als ik om 6:30 kom. Om ca. 7 uur krijgen ze hun müsli en dan komen ze ca 15 min later op de paddock waar ze de rest van hun hooi portie krijgen.
Dit is ook niet zo heel veel, want zo rond 8 komen ze dan op de wei.
Om ca 18-18:30 komen ze dan naar binnen (op de hete dagen in de zomer komen ze van 13-17 naar binnen omdat we een aantal senioren hebben de moeite met de hitte hebben. Daarna gaan ze nog een keer tot ca 21 uur de wei op.)
V.a. de herfst, als het weideseizoen voorbij is, krijgen ze een grotere portie hooi op de paddock, ‘s middags zo om 12-12:30 weer en op de donkerste dagen van het jaar komen ze dan om 16 uur naar binnen.
Daar hebben ze dan ook een iets kleinere portie hooi. De rest krijgen ze dan voor de nacht als ik zo rond 20:30-21 uur afsluit.
Laatst bijgewerkt door Sterre op 23-09-21 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Berichten: 21370
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 17:17

Sterre schreef:
Captain schreef:
Waarom bemoei jij je hier mee? Ik zou not amused zijn als je zoiets over mij hier neer zou schrijven.


Tja, paard staat in mijn stal en ja, daar voel ik me zeer zeker verantwoordelijk voor als ik diegene ben die die hoeveelheden “moet” voeren die m.i. schadelijk voor het paard zijn %) !

(Ach ja, wij wonen niet in Nederland en de kans dat iemand dit paard kent/ herkent is gelijk 0 :+ !)


Dan zeg je de stalling op van mevrouw als je je er niet goed bij voelt. Maar zo online over iemand praten.. nee niet netjes.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-21 17:23

Captain schreef:
Dan zeg je de stalling op van mevrouw als je je er niet goed bij voelt. Maar zo online over iemand praten.. nee niet netjes.

Tja, daarover verschillen we dan van mening ;) !
Ik weet mevrouw zeer zeker op waarde te schatten, sterker nog: we zijn bevriend en waren 2 weken terug een heerlijk weekje op vakantie naar de zon met elkaar :).
Ze weet ook van mij persoonlijk dat ik het erg veel vind wat ze voert.

belle_boef

Berichten: 10732
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 17:32

Sterre schreef:
Captain schreef:
Dan zeg je de stalling op van mevrouw als je je er niet goed bij voelt. Maar zo online over iemand praten.. nee niet netjes.

Tja, daarover verschillen we dan van mening ;) !
Ik weet mevrouw zeer zeker op waarde te schatten, sterker nog: we zijn bevriend en waren 2 weken terug een heerlijk weekje op vakantie naar de zon met elkaar :).
Ze weet ook van mij persoonlijk dat ik het erg veel vind wat ze voert.



Maar wat wil je dan nog meer. Hier meningen verzamelen en dat onder haar neus drukken?

Praat met haar ipv. Over haar.

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 17:39

Ts, als het paard niet broodmager of gevaarlijk dik is, vind ik het ook niet netjes dat je dit hier schrijft. 30kg hooi per paard per dag is normaal, snap jouw verbazing hier niet over.

Klinkt ook niet alsof er 4kg krachtvoer in gaat, is het wel? Sommige geloven in supplementen, andere weer niet, een paar door het voer kan echt geen kwaad. Hun baasjes kennen hun paard het beste, jij mag hier uiteraard een mening over hebben maar bespreek dat met hun.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-21 17:40

belle_boef schreef:
Maar wat wil je dan nog meer. Hier meningen verzamelen en dat onder haar neus drukken?



Dit was mijn oorspronkelijke vraag :) :


Sterre schreef:
Ben ik nu gek of is dit vreselijk veel : ??!
Wat ik van Tinkers weet, is dat die eerder “mager” gehouden worden.


En praten doen we genoeg :D

Miran

Berichten: 4452
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 17:48

Dat eten mijn Haflingers met zn 2en nog niet eens en die hebben in de winter onbeperkt in slowfeeders. Daar zou ik het ook in zoeken. Supplementen en ander voer is hun eigen keuze, zo lang hij er niet van boven je uit springt of gaat schuren ofzo. Daar kun je hoogstens eens het gesprek over aan gaan of het echt nodig is.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-21 17:50

Anastasia24 schreef:
Ts, als het paard niet broodmager of gevaarlijk dik is, vind ik het ook niet netjes dat je dit hier schrijft. 30kg hooi per paard per dag is normaal, snap jouw verbazing hier niet over.

Klinkt ook niet alsof er 4kg krachtvoer in gaat, is het wel? Sommige geloven in supplementen, andere weer niet, een paar door het voer kan echt geen kwaad. Hun baasjes kennen hun paard het beste, jij mag hier uiteraard een mening over hebben maar bespreek dat met hun.

30 kg hooi per dag normaal??!
Wow, dan heb ik vanaf nu medelijden met de rest van de paarden op stal, die krijgen in de zomer ca 10 kg en in de winter ca 15 kg hooi (en dat zijn bergen :') !)
Nog een keer dan maar: ik heb een zeer goede verstandhouding met de eigenaresse en bespreek dit minstens 6x per week met haar :+.
Ik heb geen kwaad woord over d‘r gezegd (waarom ook!), geen naam van paard of haar genoemd, we wonen niet eens in Nederland 8-)!!
Ik snap hier het probleem dus niet....