Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 83 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

waarom worden er zoveel luxe tinkers gefokt?

 
Profiel   

Het valt mij op dat er steeds meer mensen met een luxe hengst willen dekken en er ook steeds meer luxe hengsten bijkomen. Maar naar mijn idee wordt de tinker zo een heel ander ras dan dat het oorspronkelijk was. Ik merk het ook nu de eigenaar van ginger op zoek is naar een nieuwe merrie, dat er nu al bijna geen brede tinkers meer te vinden zijn. Ik heb het idee dat het met de tinker een beetje dezelfde kant op aan het gaan is als met bijvoorbeeld hanflingers en friezen. Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken en of ik de enige ben die vind dat het ras "verpest"word en de mensen die luxere tinkers willen fokken, waarom kiezen jullie hiervoor?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-06 19:37 



 
Profiel   

Het is ligt er aan wat mensen willen fokken.

maar ik ben zelf hengstenhouder. maar zie toch echt veel barokke terug komen hoor.

Wat zie je zelf als luxe tinker dan?
Wij hebben dan wel een vanner. dus luxer dan een echte cob.

Hier is ook een discussie geweest over sokken doorfokken.
Bedoel je dat soms ? dat je tinker ziet met wat minder behang?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-06 19:57 



 
Profiel   

nee ik bedoel echt de smallere tinkers, dus minder breed. En daar krijg je automatisch minder sok bij. Ginger is daar al een goed voorbeeld van (foto's staan in mijn profiel). Zij is voor mijn idee van de tinker gewoon niet breed genoeg. En al die type tinkers vind ik ook zo vaag er is (naar mijn mening) maar 1 type tinker en dat is de cob.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-06 20:03 



 
Profiel   

ginger18 schreef
nee ik bedoel echt de smallere tinkers, dus minder breed. En daar krijg je automatisch minder sok bij. Ginger is daar al een goed voorbeeld van (foto's staan in mijn profiel). Zij is voor mijn idee van de tinker gewoon niet breed genoeg. En al die type tinkers vind ik ook zo vaag er is (naar mijn mening) maar 1 type tinker en dat is de cob.


En al die type mensen, dat is dan ook nonsense?

De moeder van Baggio is een import-tinker. Echt een hele luxe dier. Zo ken ik er veel meer.
Zij heeft bewust KR erop gezet om wat meer body en behang te fokken, resultaat is mijn GGK hengst Baggio.

Denk je dat een stamboek fokt vanuit richtlijnen of vanuit commercie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-06 20:05 



 
Profiel   

kweet niet hoe het stamboek werkt maar als ik zie hoe jouw paardje er uit ziet en mijn vorige
die dus geen papier kreeg omdat ze net te weinig behang had (meer als die van jou overigens veel meer) en iets te lange oren
verder vond ik haar meer typische tinker dan ginger
alleen ginger heeft meer vlek de mijne was bijna helemaal zwart

t is maar net welke keurder je treft als je het mij vraagt

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-06 20:09 



 
Profiel   

je laatste vraag snap ik niet helemaal (blond) (vraag van leonoor). Maar al die type mensen er zijn al heel veel type paarden. Zoals ik al eerder zij naar mijn mening hoort een tinker gewoon breed te zijn en voor mensen die daar niet van houden heb je weer andere rassen. En hoe jij het beschrijft een luxe merrie en daar een zware hengst opzetten om er een breder veulen uit te krijgen daar heb ik geen problemen mee, dat doen we met ginger ook, maar er zijn mensen die al een luxe merrie hebben en er dan ook nog eens een luxe hengst opzetten en dan heb ik zoiets van ga dan niet met tinkers fokken, maar met bonte kwpners ofzo. Maar nog even voor de duidelijkheid dit is allemaal mijn mening en vind het leuk om andere meningen te horen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-06 20:11 



 
Profiel   

dit levert iig weer een leuke discussie op

ik weet niet of het bewust is maar mensen kiezen waar ze van houden, en bij de één is dit iets slanker en de ander zwaarder.

en een keurmeester hoort te keuren naar rasstandaard, en doet dit ook niet in zijn eentje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-06 20:14 



 
Profiel   

tja ik loop al weken te twijfelen of ik dit topic zou openen omdat ik ook bang ben dat het een flinke discussie kan worden, maar ik wou het nou toch onderhand weten hoe andere mensen hierover denken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-06 20:18 



 
Profiel   

ik vind als je een slanker paard wilt moet je ook gewoon een slanker ras hebben.. het is wat de TS zegt over haflingers.. vroegert had je van die lekkere dikke haflingers maar tegenwoordig haast niet meer omdat slanke paardjes meer in trek zijn en om te zorgen dat het ras niet uitsterft laten we ze veranderen tot het de mensen weer aantrekt, wat ze vergeten is alles waar het ras voor staat wel uitsterft.. ik vind een haflinger hoort dik te zijn en dunne zijn ook wel mooi maar dat is maar een gemaakte versie en geen oerversie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-06 20:19 



 
Profiel   

P.S. wat tinkers betreft.. ik ken iemand die heeft een tinker uit ierland over laten vliegen maar die was ook niet egt breed.. weet ook niet of het oorspronkelijke ras wel breed was..??

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-06 20:21 



 
Profiel   

ik denk juist dat de Tinkers in heel veel soorten en maten te krijgen zijn. Ook die dikke/ barokke tinkers zie je nog wel veel. En als deze er in Nederland er niet meer zullen zijn, zullen deze echt nog wel te krijgen zijn in Engeland/ Ierland denk ik. Mijn tinker is ook niet zo superbreed, maar komt wel uit Engeland. Ik wilde ook niet zo'n heel erg brede omdat ik dat niet zo lekker vind zitten. Hopelijk blijven wel die bredere tinkers, want die hebben wel wat en wordt het niet zoals bij de Friezen. Ik vind het bij de Friezen ook wel zonde dat er steeds meer Arabisch bloed bij komt, dat barokke vond ik juist zo mooi. Maar ja je doet er weinig aan....

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-06 20:24 



 
Profiel   

trouwens ....een Tinker is ook maar een mengeling van vele soorten paarden, dus dat is eigenlijk ook een zelfgefokt ras!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-06 20:24 



 
Profiel   

Inderdaad, het is een kruising van zoveel verschillende rassen.
Ik denk niet dat je kan spreken van een 'oorspronkelijk' type.


Laatst bijgewerkt door Kytha op 21-05-06 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-06 20:26 



 
Profiel   

tja, ik ben het helemaal met je eens. Volgens mij kozen de meeste mensen ooit voor de tinker/irish cob, omdat het zo'n koel en relaxed paard (lees: niet snel ergens van schrikt) is die vooral geschikt is om lekker recreatief te rijden. Ik heb het idee, dat hoe luxer ze gefokt worden hoe meer ze van dat koele type gaan afwijken. Wil je graag door in de dressuursport/springen etc, dan lijkt mij dat je eerder een ander type paard kiest.
Ik vind het inderdaad ook jammer dat je steeds smallere tinks ziet. En ook van friezen vind ik dat jammer. Ik hou persoonlijk juist van die barokke friezen. Maar die worden behoorlijk schaars....
En ik had mijn eigen tink ook best wat breder en met meer sok willen zien....

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-06 20:26 



 
Profiel   

ik vind jou ginger nu niet een soort tinker eerlijk gezegd
als er maar 1 type tinker is he. de cob.
Wat is die van mij dan het is een vanner. maar als je hem ziet dan is hij echt wel een tinker hoor maar zeker geen cob!

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-06 20:27 



 
Profiel   

Ginger, er zijn nog wel fokkers/hengstenhouders die bewust tinkers fokken met stevig beenwerk en een compact lichaam.
Als voorbeeld geef ik je deze link door, hier worden voornamelijk stevige cobs verhandeld en gefokt. Er staan 3 goedgekeurde dekhengsten ter dekking.
http://www.irishtinkerstable.nl

Ik bedoel met stevig dus niet dik zoals hiervoor gepost wordt (door Verosjaak)

Edit: even naam v.d. "dikke" poster erbij gezet


Laatst bijgewerkt door flicka op 21-05-06 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-06 20:29 



 
Profiel   

met oorspronkelijke type bedoel ik dat ze gestopt zijn met mengen van bloed en tevreden waren met wat ze hadden..

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-06 20:29 



 
Profiel   

Cayusejuhh schreef
ik vind jou ginger nu niet een soort tinker eerlijk gezegd
als er maar 1 type tinker is he. de cob.
Wat is die van mij dan het is een vanner. maar als je hem ziet dan is hij echt wel een tinker hoor maar zeker geen cob!


Ik heb net even haar profiel bekeken en ik schat zo in dat haar 'tinker' (of verzorgtink?) bij het ICS als Crossbred geclassicificeerd zou worden. Dus als zijnde een kruizing..... Persoonlijk vind ik het geen 'echte' tinker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-06 20:31 



 
Profiel   

crossbred bestaat niet meer dus geen tinker dan.

Is het bij ons geen grai of scudder dan ?? * bij ons nsvt

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-06 20:33 



 
Profiel   

flicka schreef
Ginger, er zijn nog wel fokkers/hengstenhouders die bewust tinkers fokken met stevig beenwerk en een compact lichaam.
Als voorbeeld geef ik je deze link door, hier worden voornamelijk stevige cobs verhandeld en gefokt. Er staan 3 goedgekeurde dekhengsten ter dekking.
http://www.irishtinkerstable.nl

Ik bedoel met stevig dus niet dik zoals hiervoor gepost wordt

ikke ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-06 20:34 



 
Profiel   

volgens mij doelt Flicka op de eerste post van Verosjaak, Nadine

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-06 20:35 



 
Profiel   

Ik dacht ook aan een crossbred toen ik in het profiel keek.
Persoonlijk hou ikook meer vanhet cobtype of type vanner.
Maar om nu te zeggen dat er steeds meer ranke types komen, nee...
Wél kan het zo zijn dat er, omdat er nu eenmaal meer tinkers in NL zijn dan vroeger, nu meer kruisingen rondlopen.
Tinker x warmbloed ofzo. Dan krijg je dus wel andere, rankere types.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-06 20:38 



 
Profiel   

Ik denk omdat er veel vraag naar is?
Mijn tinker is ook een slanke en chique dame qua koppie. Maar dat houd de sokken en beharing van de sokken toch echt niet tegen..

[ img ]
Nadat haar sokken netjes gesneden waren (wedstrijdsport)
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-06 20:40 



 
Profiel   

Haha, Cayusejuhh, niet jou, ik had de post al aangepast met de naam van de betreffende poster.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-06 20:43 



 
Profiel   

flicka schreef
Haha, Cayusejuhh, niet jou, ik had de post al aangepast met de naam van de betreffende poster.

hahaahha ik dacht al
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-06 20:49 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 83 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen