waarom worden er zoveel luxe tinkers gefokt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Poosje81
Berichten: 21194
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 23:30

Ben blij dat ik niet de enige ben die de uitdrukking gebruikt: lijkt mij

Baileys

Berichten: 544
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Koudekerke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 23:32

Is Collin een grai? Zou je niet zeggen....

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 23:42

Op het eerste gezicht zou ik zelf eerlijk gezegd ook Cob zeggen bij Collin, maar ik kan me er ook wel weer in vinden dat ze hem als Grai hebben ingedeeld. Hij heeft een klein en sierlijk hoofd, een wat langere rug, vrij lange hals en een in vergelijking met een cob erg schuine schouder. Ook de bewegingen zijn die van een Grai.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Re: waarom worden er zoveel luxe tinkers gefokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 23:52

Ik vind Collin ook meer richting cob gaan.

Dank voor de uitleg Supertje. Bij de terriers is mij altijd verteld niet klein met klein te fokken want ze zouden dan steeds kleiner worden.... Wet van de natuur of zo. Maar ik heb er dus de ballen verstand van.

Waar ik inmiddels wel ben achtergekomen is dat Sox helemaal niet zo'n flinke cob is als ik wel dacht . Vergeleken met de merries van Henk Jansen en Mariska heeft ze tamelijk smalle benen en is gewoon luxer. Ze is dus wel groot en flink maar niet zo'n compacte cob met korte hals en forse beentjes.
Nou, zal mij benieuwen wat er nog eens uit een keuring komt.

In ieder geval vind ik haar prima als rijpaard zoals ze is, ze heeft ruime gangen (alhoewel haar stap ruimer zou mogen zijn) maar heeft toch ook dat robuuste zoals ik dat graag in een tinker zie.

Een stoere cob vind ik prachtig, kijk eens naar Baxter, maar ik heb toch gekozen voor de luxere uitstraling van Rocky Mountain. Is ook een cob maar uh, tja, wat edeler. Ik ben dan wel geen dressuurmiep maar hou wel van wat elegantie en ruim gangwerk.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Re: waarom worden er zoveel luxe tinkers gefokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 00:08

flicka schreef:
Dank voor de uitleg Supertje. Bij de terriers is mij altijd verteld niet klein met klein te fokken want ze zouden dan steeds kleiner worden.... Wet van de natuur of zo. Maar ik heb er dus de ballen verstand van.

Ja maar bij terriƫrs etc. zit dat anders. Die dieren zijn gefokt door eigenlijk met dwergen te fokken (net als alle kleine hondenrassen overigens), en die genen zitten er dus ook in. En dan kun je door teveel van dat soort genen bij elkaar te brengen inderdaad steeds kleinere honden krijgen.
Zelfde verhaal met bijvoorbeeld de minipaardjes en minishetten etc. Daarbij komt ook veel dwerggroei voor, echt genetische afwijkingen die heel moeilijk te herkennen kunnen zijn. Een ouderdier kan dan zelf maar hele minimale kenmerken van dwerggroei hebben, maar kan wel in combinatie met een ander ouderdier extreme dwergen geven. Dan krijg je wel een veulen met een dubbele dosis dwerg om het zo maar te zeggen.
Maar met gewone gezonde paarden werkt dat niet zo luxe + luxe wordt niet extra luxe, maar gewoon luxe. Anders zou er van bijvoorbeeld de KWPN'er ook niets meer overgebleven zijn

TinkerRyan
Berichten: 139
Geregistreerd: 08-02-06
Woonplaats: Brabant

Re: waarom worden er zoveel luxe tinkers gefokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 09:06

Ik heb ook het idee dat er steeds meer luxe tinkers komen.

Er is mij eens verteld omdat de fokkers in engeland en ierland de tinkers (die ik ook mooier vind, maar goed over smaak valt niet te twisten) met meer body en behang voor meer geld aan bv amerika kunnen verkopen.
Dan komen automatisch de andere naar nederland.
Het is ook wel te zien op de buitenlandse site's. Naar de dekhengsten bv. Ze gaan er trots op dat dat de paarden zoweel behang ed hebben.

Ik persoonlijk vind dat een tinker wel barok moet zijn, niet perse heel erg breed, maar wel met sok.
Ik denk dat dat ook wel is wat de mensen het meeste zoeken.
Als je de gemiddelde nederlander vraagt wat een tinker is dan zeggen ze toch bont,breed en met sok.
Ook als ik kijk wat er op de verkoopsites het snelste weg is en wat lang blijft staan. (er hebben zelfs stermerrie's te lang te koop gestaan)

Misschien dat er wel fokkers zijn die luxe fokken om dat ze dan bij het nst meer hoge punten krijgen.
naar mijn mening word er soms te veel naar beweging gekeken en mag er meer naar type gekeken worden.


Collin is volgens mij ingedeeld onder de grai's.
Maar toen was hij net 2.5 en waren ze net pas begonnen met de type indelingen.
Ik ken hem van dichtbij en vind hem toch meer een cob.
Zeker als ik naar de andere grai's kijk

Fiorile

Berichten: 754
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: bos en zee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 09:08

jacky2 schreef:
ginger18 schreef:
ok ik hoop niet dat ik hier echt een discussie mee op gang breng, maar hier komt denkt het verschil tussen het nts en de ics naar voren. De nts heeft voor elke tinker wel een hokje om het zo maar te zeggen en dit gaat volgens mij meer uit naar wat mensen willen. (dus de keuze om ook een tinker te fokken voor de dressuur). De ics is er echt voor het behoud van het ras en ik vind het dan ook goed dat ze de crossbred eruit hebben gehaald. Ik weet niet of dit ook allemaal echt zo is, maar zo zie ik het.


Sorry,hier ben ik het weer niet mee eens,ik heb bij het ics "tinkers",
goedgekeurd zien worden die bij het Nederlandsstamboek onder de grai zouden vallen ! (of ik vond ze helemaal geen goede tinker,ook geen grai of scudder) )
En als het goed is zouden ze alleen de echte cobs goedkeuren.


Dat klopt niet helemaal, want ik denk dat mijn paard bij het nst ook onder de grai zou vallen, maar die is toch echt als cobzijnde opgenomen bij het ics. Alleen verdelen ze de cobs daar dan weer in zwaar en middelzwaar.

Fiorile

Berichten: 754
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: bos en zee

Re: waarom worden er zoveel luxe tinkers gefokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 09:09

TinkerRyan schreef:
Ik heb ook het idee dat er steeds meer luxe tinkers komen.

Er is mij eens verteld omdat de fokkers in engeland en ierland de tinkers (die ik ook mooier vind, maar goed over smaak valt niet te twisten) met meer body en behang voor meer geld aan bv amerika kunnen verkopen.
Dan komen automatisch de andere naar nederland.
Het is ook wel te zien op de buitenlandse site's. Naar de dekhengsten bv. Ze gaan er trots op dat dat de paarden zoweel behang ed hebben.

Ik persoonlijk vind dat een tinker wel barok moet zijn, niet perse heel erg breed, maar wel met sok.
Ik denk dat dat ook wel is wat de mensen het meeste zoeken.
Als je de gemiddelde nederlander vraagt wat een tinker is dan zeggen ze toch bont,breed en met sok.
Ook als ik kijk wat er op de verkoopsites het snelste weg is en wat lang blijft staan. (er hebben zelfs stermerrie's te lang te koop gestaan)

Misschien dat er wel fokkers zijn die luxe fokken om dat ze dan bij het nst meer hoge punten krijgen.
naar mijn mening word er soms te veel naar beweging gekeken en mag er meer naar type gekeken worden.


Collin is volgens mij ingedeeld onder de grai's.
Maar toen was hij net 2.5 en waren ze net pas begonnen met de type indelingen.
Ik ken hem van dichtbij en vind hem toch meer een cob.
Zeker als ik naar de andere grai's kijk


Ik heb juist het idee dat ze bij het ics meer naar type kijken en minder naar beweging!!!! (ben geen lid meer van welk stamboek dan ook overigens)

TinkerRyan
Berichten: 139
Geregistreerd: 08-02-06
Woonplaats: Brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 09:13

ja daar ben ik het mee eens.
Naar mijn idee zouden ze bij het nst meer naar type moeten kijken bij het ics wat meer naar beweging

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 10:13

Supertje schreef:
Tussen de ene en de andere Grai zit nog heel wat verschil namelijk. Neem nu als voorbeeld Venco en Collin, beide Grai's, maar wel flink verschil....
Venco:
http://www.tinkerstamboek.nl/dekhengste ... enco_1.jpg
Collin:
http://www.tinkerstamboek.nl/dekhengste ... llin_1.jpg


Dat vind ik persoonlijk niet zo'n geslaagde vergelijking trouwens. Venco is op deze foto krap 3 jaar oud en dus jong, nog lang niet uitgegroeid en ongetraind. Collin daarentegen is een stuk ouder en meer volgroeid en beter bespierd. Vergelijk dan liever een 3 jarige Venco met Seamus Diar toen die 3 jaar oud was.

Anyway, ik ben van mening dat de luxere type Tinkers net zo goed bij het 'ras' horen als de zwaardere. Toegegeven, de zwaarderen voldoen meer aan het beeld wat niet-Tinkermensen van een Tinker hebben maar ook de Grais lopen al tientallen jaren rond bij de Roma in Engeland/Ierland. De Grais werden bewust door hen gefokt om daar de straatraces mee te houden (waar ze tegenwoordig de Scudders voor gebruiken).
Persoonlijk spreekt de Grai mij ook meer aan dan de zwaardere types. Hengsten zoals O'Malley en Chakotay maken zekers indruk op mij en ik vind het ook erg mooie hengsten/types maar zelf zou ik geen zware Cob of Vanner willen hebben. Deze types kunnen niet voldoen aan datgene wat ik graag met mijn paard wil doen. Mijn Graimerrie kan dat wel.
Dat alle Cobs/Vanners zo rustig en relaxt van karakter zijn en de (meeste) Grais niet vind ik een vooroordeel. Er zijn genoeg Cobs/Vanners die net zo pittig karakter hebben als de doorsnee Grai. De moeder van mijn merrie (ook een Grai) is een van de braafste Tinkers die ik ken. Mijn merrie is wat pittiger maar hier kan ik mee omgaan en ik rij tegenwoordig gerust een buitenrit zonder dat zij van ieder bewegend grassprietje er vandoor gaat.

En ook ik heb gefokt met mijn Graimerrie. Ik heb haar laten dekken door een (licht gebouwde) Cob met als fokdoel: een veulen wat later binnen het Graitype zal vallen maar net iets zwaarder gebouwd en meer behang dan mijn merrie zal hebben. Maar wel met de bewegingen van mijn merrie.

Wat bewegingen betreft ben ik het wel met TR eens. Het NTS moet zich wat minder focussen op de beweging. Oke, een paard moet wel zuiver en goed lopen en een Cob/Vanner moet voor zijn doen wel ruim in de beweging zijn. Maar ik vind niet dat je van een Cob/Vanner kan eisen dat die net zo ruim bewegen als een Grai. Dat hoort niet bij die types. Als ik moet kiezen tot de perfecte gebouwde Cob die iets minder ruim in zijn bewegingen is versus een niet perfecte gebouwde Cob die gangen heeft waar je van gaat kwijlen, zou ik toch de eerst genoemde boven aan plaatsen.

Kortom: ik val op de Graitypes en gezien de geschiedenis van de Roma zijn zij net zoveel Tinker als de a la Bels gebouwde Tinker

twist

Berichten: 701
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: den Haag

Re: waarom worden er zoveel luxe tinkers gefokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 11:01

TinkerRyan schreef:
Ik heb ook het idee dat er steeds meer luxe tinkers komen.

Er is mij eens verteld omdat de fokkers in engeland en ierland de tinkers (die ik ook mooier vind, maar goed over smaak valt niet te twisten) met meer body en behang voor meer geld aan bv amerika kunnen verkopen.
Dan komen automatisch de andere naar nederland.
Het is ook wel te zien op de buitenlandse site's. Naar de dekhengsten bv. Ze gaan er trots op dat dat de paarden zoweel behang ed hebben.

Ik persoonlijk vind dat een tinker wel barok moet zijn, niet perse heel erg breed, maar wel met sok.
Ik denk dat dat ook wel is wat de mensen het meeste zoeken.
Als je de gemiddelde nederlander vraagt wat een tinker is dan zeggen ze toch bont,breed en met sok.
Ook als ik kijk wat er op de verkoopsites het snelste weg is en wat lang blijft staan. (er hebben zelfs stermerrie's te lang te koop gestaan)

Misschien dat er wel fokkers zijn die luxe fokken om dat ze dan bij het nst meer hoge punten krijgen.
naar mijn mening word er soms te veel naar beweging gekeken en mag er meer naar type gekeken worden.


Collin is volgens mij ingedeeld onder de grai's.
Maar toen was hij net 2.5 en waren ze net pas begonnen met de type indelingen.
Ik ken hem van dichtbij en vind hem toch meer een cob.
Zeker als ik naar de andere grai's kijk



hoi ja sorry hoor
maar mijn tinker komt ook rechtstreeks
uit ierland en is ook luxe maar met veel sokken
en manen hij is erg smal
mij is zelfs smaller dan de pony's bij m ij op stal
en toch echt in ierland gefokt
daar integen staat der nog een tink bij mij
op stal wat echt het brede type is die amper sokken heeft

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 11:03

flettie schreef:
Dat vind ik persoonlijk niet zo'n geslaagde vergelijking trouwens. Venco is op deze foto krap 3 jaar oud en dus jong, nog lang niet uitgegroeid en ongetraind. Collin daarentegen is een stuk ouder en meer volgroeid en beter bespierd. Vergelijk dan liever een 3 jarige Venco met Seamus Diar toen die 3 jaar oud was.

Die 2 plaatste ik juist om een vrij extreme vergelijking te laten zien, hoewel verschil er nog binnen een bepaald type kan zijn.
flettie schreef:
En ook ik heb gefokt met mijn Graimerrie. Ik heb haar laten dekken door een (licht gebouwde) Cob met als fokdoel: een veulen wat later binnen het Graitype zal vallen maar net iets zwaarder gebouwd en meer behang dan mijn merrie zal hebben. Maar wel met de bewegingen van mijn merrie.

En dat vind ik ook een keuze die ik zelf ook zou maken met Fayette, jij fokt met als doel een bepaald type paard te krijgen, een Grai die qua bone en behang wat zwaarder zal zijn als Fayette. Jij fokt dus echt op type.
Maar wat de TS zegt is dat ze liever ziet dat er gefokt wordt met een zwaardere hengst op een lichte merrie omdat juist dat type volgens haar moet verdwijnen. En daar zie ik dus het hele nut niet van in. Iemand die dat type eruit wil fokken moet zulke merries helemaal niet gebruiken, omdat je dan een type krijgt wat volgens
die

doelstellingen kant noch wal raakt.
flettie schreef:
Wat bewegingen betreft ben ik het wel met TR eens. Het NTS moet zich wat minder focussen op de beweging. Oke, een paard moet wel zuiver en goed lopen en een Cob/Vanner moet voor zijn doen wel ruim in de beweging zijn. Maar ik vind niet dat je van een Cob/Vanner kan eisen dat die net zo ruim bewegen als een Grai. Dat hoort niet bij die types. Als ik moet kiezen tot de perfecte gebouwde Cob die iets minder ruim in zijn bewegingen is versus een niet perfecte gebouwde Cob die gangen heeft waar je van gaat kwijlen, zou ik toch de eerst genoemde boven aan plaatsen.

Maar daar wordt echt wel naar gekeken IMO, een Grai en een Cob hebben andere bewegingen, en dat wordt ook binnen die context bekeken.
Stel je hebt 2 paarden, een Grai en een cob die beide heel goed van type en exterieur zijn en ze bewegen hetzelfde. Dat moet de cob bovenaan geplaatst worden naar mijn mening, omdat deze binnen zijn type verhoudingsgewijs beter beweegt dan de grai. En dat zag je vorig jaar op de kampioenskeuringen ook goed terug. De winnaar bij de ruinen was een Vanner die erg goed bewoog, terwijl er bijvoorbeeld ook nog een mooie Grai met superbewegingen tussen liep. Zou je ze puur bekijken als 'dressuurpaard' om het zo maar even te noemen, dan had de Grai de betere bewegingen, maar de Vanner bewoog binnen de mogelijkheden van zijn type verhoudingsgewijs beter.
Zelfde zag je bij de merries, de kamioene was een cob die absoluut fantastisch bewoog.
Overigens zal een goed gebouwd paard naar mijn idee altijd beter kunnen bewegen dan een minder goed gebouwd paard, een en ander hangt natuurlijk wel met elkaar samen.

Bij het ICS zijn de gangen maar 1 onderdeel in een reeks van andere onderdelen waarop een paard beoordeeld wordt, bij het NSvT is het de helft van de punten. Een paard wat bij het NSvT op zijn gangen supercijfers krijgt en een minder exterieur heeft zal dus ook echt niet bovenaan kunnen eindigen.
Jordy had bijvoorbeeld op zowel exterieur als beweging 75 punten, zou hij een wat minder exterieur gehad hebben en daarop bijvoorbeeld maar 60 punten hebbe gescoord, dan was hij ook niet bovenaan geplaatst...

Fiorile

Berichten: 754
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: bos en zee

Re: waarom worden er zoveel luxe tinkers gefokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 11:21

flicka schreef:
Ik vind Collin ook meer richting cob gaan.


Een stoere cob vind ik prachtig, kijk eens naar Baxter, maar ik heb toch gekozen voor de luxere uitstraling van Rocky Mountain. Is ook een cob maar uh, tja, wat edeler. Ik ben dan wel geen dressuurmiep maar hou wel van wat elegantie en ruim gangwerk.


Rocky Mountain een 'luxere' uitstraling????????

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Re: waarom worden er zoveel luxe tinkers gefokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 11:23

@ Supertje: wij denken hetzelfde alleen verwoorden het net weer anders. Zoals jij het schrijft bedoel ik het ook

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Re: waarom worden er zoveel luxe tinkers gefokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 12:50

jacqie70 schreef:
flicka schreef:
Ik vind Collin ook meer richting cob gaan.


Een stoere cob vind ik prachtig, kijk eens naar Baxter, maar ik heb toch gekozen voor de luxere uitstraling van Rocky Mountain. Is ook een cob maar uh, tja, wat edeler. Ik ben dan wel geen dressuurmiep maar hou wel van wat elegantie en ruim gangwerk.


Rocky Mountain een 'luxere' uitstraling????????


als je vergelijkt met baxter wel zie www.irishtinkerstable.nl
zie trouwens alweer een nieuw veulentje van rocky

Wil daar ook wel een nakomeling van fokken

*gaat weer verder in meelees modus*

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: waarom worden er zoveel luxe tinkers gefokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 13:33

Laten we eens even stil staan bij het (algemene) gebruiksdoel van Tinkers bij de zigeuners en het gebruiksdoel van Tinkers bij 'ons'.

Vind je het dan nog steeds verbazingwekkend dat de Tinks hier over het algemeen (!) wat lichter gebouwd raken?

Daarbij: Tinks hier in NL hebben veel makkelijker toegang tot de bouwstoffen die nodig zijn voor een goede groei. Gevolg: Tinks in NL geboren worden vaak net ff wat hoger dan hun ouders die een en ander tekort kwamen tijdens de groei.

Houd daarnaast ook rekening met gezichtsbedrog.. Ik vond (en vind!) Snowdon altijd het prototype Tinker. Lekker bol en grof en harig. Ikzelf heb een slankere Tink. Een poosje terug hebben we ze eens opgemeten en wat bleek: Chubby's boeg is breder en haar bovenbenen hebben een grotere omvang! Wie had dat gedacht...

Mag ik jullie als laatste vragen om hier geen foto-topic van te maken? Plaats foto's aub in links en verwijs bijvoorbeeld naar je profiel.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Re: waarom worden er zoveel luxe tinkers gefokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 14:28

Chubby schreef:
Laten we eens even stil staan bij het (algemene) gebruiksdoel van Tinkers bij de zigeuners en het gebruiksdoel van Tinkers bij 'ons'.

Vind je het dan nog steeds verbazingwekkend dat de Tinks hier over het algemeen (!) wat lichter gebouwd raken?

Daar ben ik het niet geheel mee eens. Dat gebeurt namelijk niet zomaar, zo'n aanpassing. Daar gaan een heleboel generaties overheen voordat z'on natuurlijke aanpassing zich zal voordoen.
Het ligt IMO dan toch echt aan het fokken dat de tinkers over het geheel genomen lichter worden. Iemand haalde hier al eerder de Irish Tinker Stable aan, en daar komen inderdaad toch echt zware paarden vandaan, omdat ze daar hun fokmateriaal op selecteren. Zowel de merries als de hengsten die daar gebruikt worden zijn zware dieren. Daar worden geen lichtere merries gebruikt i.c.m. zware hengsten in een poging om zo ook zware dieren te fokken. En dat is wat je in de 'gewone' fokkerij wel ziet, waardoor je een type krijgt wat er tussenin zit.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: waarom worden er zoveel luxe tinkers gefokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 15:22

Uiteraard past een paard zich niet binnen een of twee generaties aan aan het gebruikersdoel, maar een dier met een meer rijtypisch exterieur zal ook makkelijker ingezet worden voor dat gebruiksdoel.

De markt past zich aan aan de wens van de kopers.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 15:45

En daar heb je weer helemaal gelijk in Ik begreep het alleen anders.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: waarom worden er zoveel luxe tinkers gefokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 15:50

Ach Supertje, ik heb altijd gelijk

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 16:50

Even terughaken op het eventuele lichter gebouwd zijn van de nakomelingen, kijk eens naar de merrie Sissi (Nikita x Chester) van Dienie? Duidelijk een lichter type dan beide ouders...

Poosje81
Berichten: 21194
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 16:56

snowdon schreef:
Even terughaken op het eventuele lichter gebouwd zijn van de nakomelingen, kijk eens naar de merrie Sissi (Nikita x Chester) van Dienie? Duidelijk een lichter type dan beide ouders...


Het probleem blijft toch gewoon dat wij absoluut niet weten wat er achter onze tinks zit.
Daarom blijft het fokken nog even extra gokken!

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Re: waarom worden er zoveel luxe tinkers gefokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 18:03

jacqie70 schreef:
Rocky Mountain een 'luxere' uitstraling????????


Ja, in vergelijking met Baxter, die haalde ik ook aan

Grid, bedankt voor de tip over de nieuwe nakomeling van Rock M., het is een beauty. Volgens mij heeft hij tot nu toe alleen maar vosbonte nakomelingen.

Chubby, was Chub-vierbeen nou als grai gekeurd? Als ze zo groot en flink is zou ze ook vanner kunnen zijn toch?

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Re: waarom worden er zoveel luxe tinkers gefokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 18:51

flicka schreef:
jacqie70 schreef:
Rocky Mountain een 'luxere' uitstraling????????


Ja, in vergelijking met Baxter, die haalde ik ook aan

Grid, bedankt voor de tip over de nieuwe nakomeling van Rock M., het is een beauty. Volgens mij heeft hij tot nu toe alleen maar vosbonte nakomelingen.

Chubby, was Chub-vierbeen nou als grai gekeurd? Als ze zo groot en flink is zou ze ook vanner kunnen zijn toch?


Nee ook 1 mooi gevlekte zwartbonte

Deze (uit hele donkerbruine/ bijna zwarte mams zo te zien)

http://www.irishtinkerstable.nl/images/ ... and009.jpg

en dit is de nieuwe (let op voskleurig staartje en veel voskleur in manen )
http://www.irishtinkerstable.nl/images/sm_IMG_1679.jpg

en met t schetigste koppie
http://www.irishtinkerstable.nl/images/ ... xRM%20.jpg

Jammer dat bij die nieuwe geen moeder staat, was wel benieuwd ...

stuk voor stuk heerlijke beesies op die site van ITS

[edit] laatste fotolink wil t niet doen maar kijk op site van ITS bij dekhengsten dan meer foto's van Rocky Mountain en dan nakomelingen (die ene die ik al op TP had laten zien, zo'n schatje ..

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 19:23

Mariska, als je toevallig meeleest, hoe ziet Kathy (moeder nieuwste beeb van Rocky) eruit?

Zwartbonte van Rocky is ook mooi Grid.

Thunder en O'Malley geven in ieder geval het zwaardere (cob)type door aan hun nakomelingen, deze twee kanjers hebben zich in de loop der jaren wel bewezen.

Het zou leuk zijn als er eens een nakomelingendag georganiseerd werd (hint hint). Maar helaas (voor ons) gaan er veel veulens naar het buitenland.

Volgens mij is het hier al even aangekaart, maar in Amerika vallen ze alleen maar voor de cobs en vanners. Ze houden van veel behang en stoere "gypsy cobs". Ze snappen niet helemaal wat een grai nou precies is