Kale plek onder de manen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Kale plek onder de manen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 17:45

Ik ontdekte een aantal weken geleden een kaal stuk onder de manen.
Mystic heeft altijd de manen aan een kant. De ene keer in een hengstenvlecht en de andere keer los. Ze hebben een half jaar tot een jaar altijd aan die kant gezeten, maar een aantal weken geleden heb ik ze eens naar de andere kant geborsteld en daar in een vlecht gedaan, en toen viel me op dat aan die ene kant een heel stuk kaal was! Tussen de vacht en manen in zeg maar, een hele rij manen weg.
Hoe kan dat en hebben hier meer tinkers last van?

Het is niet geschuurd, ook geen beestjes, schilfers of jeuk..
Ik heb zo'n idee dat het door de lange, dikke manen komt (vandaar dat ik t bij TI heb gezet), misschien kreeg dat stuk huid gewoon niet genoeg lucht..
Nu heb ik de manen al een tijd aan de andere kant zitten, hopen dat t zo terug gaat groeien, maar er komt nog bijna niks terug.
Wie heeft hier ook wel eens last van gehad, en hoe krijg ik daar snel weer wat haar op?
Ik heb een foto geprobeerd te maken, met mn telefoon:
Afbeelding
Dit is dus bij het hele onderste stuk van de manenkam..

viv1982

Berichten: 223
Geregistreerd: 31-01-06
Woonplaats: Groningen

Re: Kale plek onder de manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 21:52

tja, ziet er bekend uit.
SInds ik Bob ken heeft hij ook een stuk 'kale manenkam', een lengte van ongeveer 20-30 cm en zijn manen groeien hier overheen. Hoe het is gekomen is onbekend, maar ik weet wel dat het in die twee jaar nog niet in bij-gegroeid.
Misschien helpt het wel om de manen 'de verkeerde kant' op te borstelen, al denk ik dat als het paard zijn hoofd een keer schudt, dat de manen dan weer aan 'de goede kant' zitten.
Ik zal er morgen een foto van (proberen te) maken (hij is immers zwart, dus je ziet het wat lastig) en je die per pb sturen.

KootMiraDrum

Berichten: 8326
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Kale plek onder de manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 22:18

Ik heb net speciaal gekeken bij Mira, maar die heeft het niet.

frenia

Berichten: 9429
Geregistreerd: 05-07-05
Woonplaats: Lierde (Belgiƫ)

Re: Kale plek onder de manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 22:23

Angel heeft het niet, Tinkerbell wel Ja en nochtans heeft tink de minst dikke manen en is het zelfs vooral op die plaatsen waar ze de minst dikke manen heeft.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Kale plek onder de manen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 23:47

Mystic heeft het inderdaad ook alleen waar de manen wat dunner zijn, onderaan richting de schoft.
Ik heb ze nu sinds een paar weken naar de andere kant geborsteld, en daar in een hengstenvlecht vastgemaakt in de hoop dat ze weer wat lucht krijgen en misschien weer gaan groeien. Maar het is echt gewoon KAAL, geen haartje te bekennen..

viv1982

Berichten: 223
Geregistreerd: 31-01-06
Woonplaats: Groningen

Re: Kale plek onder de manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 12:16

de foto's van de kale plek van Bob vind je op http://www.mijnalbum.nl/Album=OQFBWJP7

Zoals je ziet zit die kale plek niet per se op het stukje dat al het dunst bezaaid was met haar, maar meer middenin.

Wiilleke
Berichten: 6
Geregistreerd: 15-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 16:05

Mijn merrie heeft dit ook.
5 cm vanaf de schoft tot ongeveer tot 10cm voor haar oren.
Iemand al enig idee wat het is?
Mijn merrie heeft het zomer en winter.
In de winter wel deken op en in de zomer zonder deken.
Ook lijken de manen daar erg vet te zijn.
Alsof ze door teveel aanmaak talg ofzo stikken?