Tinkerstal Mc Cloud

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Re: Tinkerstal Mc Cloud

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 14:18

Zo zie ik het ook maar. En weet je, bij een stal kun je meerdere op een dag uitproberen, ik woon best ver van alles vandaan, dus vandaar dat het wel mijn voorkeur heeft om bij grotere stallen te gaan kijken Lachen

elsie1

Berichten: 707
Geregistreerd: 22-10-05

Re: Tinkerstal Mc Cloud

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 14:58

een paard is zoveel waard als je zelf wilt.

Mijn tinkerruin heeft elk jaar een meer waarde.
In 2005: een bod van 5000 euro
In 2006: een bod van 7000 euro
In 2007: een bod van 15.000 euro.(dachten wel dat het een hengst was)
Pling

hij is kampioen 2005(plus dagkampioen) en 2007.
Zelf heb ik hem vier jaar geleden gekocht voor 1250 euro omdat ze hem niet kwijtraakten, want hij was te wild, en mensen waren er bang van. Mensen kwamen kijken en kochten hem nooit. Ik kon en nog steeds alles ermee doen. Voor mij was hij veeeeel meer waard dan 1250 euro. Dus voor de ene persoon is paard niets waard en de andere is hij alles waard.

Ik verkoop hem niet.

Als die klik er is dan speelt de prijs geen rol meer, als het past in uw portemonee, waarom niet.
Ik heb vier paarden en heb geen enkel paard geprobeerd wanneer ik die kocht, ik vond dit niet nodig. Ik zag het onmiddelijk en zei "die is het". Ik betaal en neem die mee. Kheb vier keer geluk dat het goede paarden zijn.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Re: Tinkerstal Mc Cloud

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 20:19

Barmat schreef:
Ik ben geen beginner gelukkig, maar ik wil wel een coole in de kop, that's all. Ze mogen best eens stout zijn anders werd het ook maar een saaie boel. Maar ik wil buiten kunnen rijden zonder dat het me dun tussen de beentjes loopt omdat er over 100 meter een tractor nadert Haha!

tsja... dit is dus Gam zijn grote vrees, landbouwvoertuigen.... voor de rest kun je de spreekwoordelijke bom naast hem laten ontploffen Haha!

ik vind het ook enorm veel geld, maar er zijn genoeg mensen die het betalen dus waarom zouden ze het niet vragen inderdaad? Lachen

angel_fire
Berichten: 47
Geregistreerd: 08-04-07

Re: Tinkerstal Mc Cloud

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 21:08

wij hebben er ong 2,5 maand geleden 2 tinkers gekocht.
we hadden geluk dat we een week voordat die naar england ging om voor tinkers te kijken opbelden of hij nog tinkers had
dus we hadden nog keus uit alle 16.
we hadden eerst maqwire gekozen maar toen ik daar kwam viel me oog toch op een ander Blizzard.
een meisje had hem gerererveerd maar belde gelukkig af
ik was zo blij Haha!
mijn zusje vond een ander paard leuk indian joe en toen werden het er 2
we zijn goed geholpen en mochten zovaak langskomen en rijden als we wouden. ik ben er zeer tevreden over.
over elke tinkerstal is wel wat slechts te zeggen het blijven handelaren en die willen altijd verkopen.
''dekoezegtboe'' leuk dat je snowdon heb gekocht is een leuk paardje!

dekoezegtboe

Berichten: 3568
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Tinkerstal Mc Cloud

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 10:45

volgens mij heb ik over jou gehoord Knipoog jullie zouden toch eerst samen een paarjde komen? met je zus? en toen uiteindelijk hadden jullie er 2 Lachen

shillelagh

Berichten: 976
Geregistreerd: 20-02-06

Re: Tinkerstal Mc Cloud

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 10:55

ik heb mijn tinkermerrie ervandaan( Mc cloud). Ik vond het daar heel leuk, en mijn merrie is echt een schatje. en mijn beste vriendin heeft daar ook haar tinker vandaan en die vind ook alles best.

Schafstall

Berichten: 1234
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Tinkerstal Mc Cloud

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 09:52

Pellie schreef:
Barmat schreef:
Ik ben geen beginner gelukkig, maar ik wil wel een coole in de kop, that's all. Ze mogen best eens stout zijn anders werd het ook maar een saaie boel. Maar ik wil buiten kunnen rijden zonder dat het me dun tussen de beentjes loopt omdat er over 100 meter een tractor nadert Haha!

tsja... dit is dus Gam zijn grote vrees, landbouwvoertuigen.... voor de rest kun je de spreekwoordelijke bom naast hem laten ontploffen Haha!

Ik heb al eens eerder ge-pb't met Barmat en blijf 't herhalen....een tinker is geen garantie voor die fratsen. Allebei mijn tinkers hebben net als Gammon echt angst voor landbouwvoertuigen. Niet als ze door onze eigen wei rijden, maar wel als ik buiten rij. De ene springt opzij en de andere gaat heel hard rennen. Verder zijn ze over 't algemeen ook bomproef, maar de truckendoos gaat hier echt wel eens open en dan doet ie echt niet onder voor een KWPN-er o.i.d. Als Boya iets nieuws tegenkomt onderweg, staat ie te schuimen en te dansen. Tuesday kijkt eerst heel rustig en rent daarna heel hard weg. Als je dit weet, kun je je reactie er op aan passen.

Boya van mij is een zoon van Mc. Brighton, maar die was van Ellis. Ben daar wel een paar keer geweest om Mc. Brighton te bekijken, toen waren ze ook hardstikke aardig. Gewoon goed kijken en eventueel een aankoopkeuring laten doen en duidelijke schriftelijke afspraken maken.

annelot

Berichten: 2067
Geregistreerd: 17-10-02
Woonplaats: Opperdoes

Re: Tinkerstal Mc Cloud

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 10:45

Ryon komt daar ook vandaan, maar dat was in hun begintijd toen vader en dochter nog samen werkten. Ik ben daar hardstikke goed geholpen en ze hadden toen leuke paarden. Ik heb nog heel lang contact met ze gehad, maar dat is verwaterd. Ik heb een onwijs leuk paard aan Ryon en ik heb eigenlijk niets vervelends te melden. Maar het zal idd op iedere handelsstal wel zijn dat er mensen niet tevreden zijn, maar ik was het wel.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Re: Tinkerstal Mc Cloud

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 14:06

boya, ik ben inmiddels zover dat ik gam kan laten staan, ookal staat ie dan wel te trappelen en te beven.
Lachen

janouk
Blogger

Berichten: 17914
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Tinkerstal Mc Cloud

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 14:10

Mijn Haflinger is gefokt door Ellis Mollema: Janouk Vegelin van Claerbergen
Elke dag nog onwijs blij met onze Haf.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Re: Tinkerstal Mc Cloud

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 19:23

Ik heb dus vandaag wat Tinkermansjes mogen bekijken Haha!

Maar eerst even dit: Boya - ik vind wel dat je nogal onaardig tegen mij doet, alsof ik een halve mongool ben die niets van paarden weet, dat vind ik niet netjes van je. In het vorige topic, over mijn miskoop, dat inmiddels gesloten is, deed je dat ook al. Wil je dat alsjeblieft laten? Ik vind het niet echt leuk van je en je geeft mij er een heel minderwaardig gevoel over, alsof ik niks weet, niks kan en niks begrijp van paarden.

Goed, ontopic: netjes ontvangen, lekkere koekjes Tong uitsteken en vier paardjes bekeken.

Crown ging kaarsrecht omhoog bij het opstijgen, dus die heb ik gelijk links laten liggen en verder niet meer naar gekeken, ook al verzekerde de handelaar mij dat hij het nooit deed. Het gaf mij geen fijn gevoel en dan moet je gelijk zeggen: dit wordt um niet.
Magnum is een keurig paardje, maar hij is wat kort en klein voor mijn dikke kont en lange lijf Haha! Maar een paardje joh, zo bomproof en heerlijk rustig, het was een genot om te rijden, jammer dat hij gewoon niet pastte.
Blackie moest ik van mijn vrienden links laten liggen want die heeft zomerexceem en dat schijnt hier met de moorgrond echt een hel te zijn voor de paarden. Jammer, want ik was er wel helemaal weg van, hij is mooooooiiii joh! Ja
En Chad, het paard waar ik in eerste instantie niet aan gedacht had omdat het uiterlijk mij minder aansprak, was een super diertje, heel sensibel, licht aan de hulpen, gaf een enorm zeker gevoel en je had het idee dat je op een hengst van 1.70m aan het rijden was, wat een heerlijkerd Ja
Ik ga dinsdag terug en ga dan een buitenrit maken, kijken hoe dat gaat en of hij braaf is, ik heb wel al filmpjes gezien van hem en daar ziet hij er prima uit, kijken of dat bij mij ook zo is.
Ik vind hem erg leuk, maar wil geen overhaaste beslissing nemen, want dat is voor geen van de partijen goed natuurlijk.

Maar we hebben een hele leuke dag gehad, gezellig en gastvrij ontvangen etc etc... gewoon leuk en daar was ik ook wel weer eens aan toe!

paddraigh
Berichten: 3697
Geregistreerd: 10-08-07

Re: Tinkerstal Mc Cloud

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 19:32

heeey barmat
wat leuk dat het goed is gegaan
ben benieuwd hoe de bosrit je gaat bevallen!!
chat is een echte tank toch? (lekker breed enz..)
(voor zover ik nog weet hoe die er uitzag)
ben benieuwd


kuzz anita

Schafstall

Berichten: 1234
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Tinkerstal Mc Cloud

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 19:46

Barmat schreef:
Maar eerst even dit: Boya - ik vind wel dat je nogal onaardig tegen mij doet, alsof ik een halve mongool ben die niets van paarden weet, dat vind ik niet netjes van je. In het vorige topic, over mijn miskoop, dat inmiddels gesloten is, deed je dat ook al. Wil je dat alsjeblieft laten? Ik vind het niet echt leuk van je en je geeft mij er een heel minderwaardig gevoel over, alsof ik niks weet, niks kan en niks begrijp van paarden.

Jammer dat je het zo op vat, ik wil je alleen behoeden voor een eventuele 2e teleurstelling. Er zijn helaas legio mensen die een tinker bomproof vinden en over 't algemeen is dat ook zo, maar er zitten zeker ook vele uitzonderingen tussen. Ook met het oog op het verleden van vele tinkers. Als mens kom je een teleurstelling wel weer te boven, maar wij mensen zijn verantwoordelijk voor de paarden. Zij hebben geen keus. En dat is waar ik me wel zorgen om maak. Vandaar gewoon een extra waarschuwing.

Anyway....'t was goed bedoeld, maar als je liever hebt dat ik voortaan gewoon ja en amen zeg......dan reageer ik gewoon niet meer op jouw posts Knipoog (ook met het oog op jouw verwijzing naar je vorige topic, heb soms gewoon een andere mening).
Ik hoop van harte voor jullie allebei dat je het paard vindt wat bij je past.

roosa

Berichten: 2314
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Tinkerstal Mc Cloud

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 20:07

Vriendin van mij heeft daar laatst een paardje gekocht.
De verhalen klopte al niet bij het dier,zou 2 jaar in belgie hebben gestaan.
Maar niks van dat alles in zijn ent boekje.
DA schatte het diertje al 2 jaar jonger dan dat ie verkocht was.
Diertje is vol op aan het wisselen nu.
Beestje was braaf en bereden.
Nou braaf is ie wel,maar doods bang onder het zadel.
Dus ook goed bereden klopt niet.
Tis wel een vreselijke lieverd,en ook nergens van onder de indruk.
Maar onder het zadel is hij echt doodsbang.
We zullen opnieuw met hem moeten beginnen.
Nu mag hij eerst rusten,en dan gaat ze hem weer van voor af aan beleren.

Pas dus op met mooie praatjes.
Het meer en deel is zo groen als gras en komt zo van de boot af.
Maar als je schatje en je droom tink er tussen zit,waarom niet!
Als je maar goed oplet,en als je zelf ook zo groen als gras bent.....
dan zou ik mij goed achter de oren krabben bij deze stal.
Dan kan je wel eens van een koude kermis thuis komen.

Biancaa

Berichten: 4176
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: den haag ypenburg

Re: Tinkerstal Mc Cloud

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 22:00

Fijn dat je ene paardje hebt gevonden die klikt. Ook goed dat je eerst een buitenrit gaat maken en dus alles uitprobeert. Ik zou wel ook een bloedproef laten doen, je weet maar nooit (nu rustig en thuis niet meer Knipoog )

Verder vind ik eigenlijk dat je gewoon overal meot kijken, ook bij een "foute" handelaar kan een goed paardje staan. Ik heb Noa bij de Gadedijk vandaan, niemand is daar ook over te spreken en ik heb een heerlijk paardje aan Noa, ze is echt mijn hartsvriendin. Ik denk dat iedereen wel eens een slechte ervaring heeft met een handelaar, die heb je er altijd tussen zitten, evenals goede en slechte paarden. Gewoon goed je ogen de kost geven, goed laten keuren, dus ook bloedproef en dan uiteindelijk de beslissing nemen. Ik zou ook niet gelijk Chad kopen, al is de buitenrit goed, ga ook eens bij andere stoeterijen kijken en dan pas beslissen. Er zijn zat tinkers te koop, dus laat neit alles afhangen van 1 tinker.

en de prijzen, tja alles is duur tegenwoordig, tinkers zijn erg "in" op het moment, dus de prijzen zullen wel meer stijgen, het is maar wat de gek ervoor geeft *LOL*

Succes met het zoeken en uiteraad met de aankomende buitenrit (ga je alleen of rijdt er dan wel iemand met je mee?)

paddraigh
Berichten: 3697
Geregistreerd: 10-08-07

Re: Tinkerstal Mc Cloud

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 09:42

o ja 1 tip mocht je besluiten hem te kopen laat hem daar even een keer de trailer op stappen!! en even laten staan in zijn uppie
want ze leveren de paarden zelf. weet je in ieder geval als ie dat ook wil ja of nee

kuzz anita

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Re: Tinkerstal Mc Cloud

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 09:59

klopt bianca. een kennis van me is al maanden bezig met een jonge ruin, bij een stal met een erg goede naam. ze vertrouwde het 'ruin-zijn' niet zo en stond er op dat er een test werd gedaan. paardje is dus mooi klophengst. Ja

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Re: Tinkerstal Mc Cloud

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 10:08

Ik wil je nog een tip meegeven, Ik zou eisen dat ik er bij de aankoopkeuring bij was, ik zou dat met eigen ogen willen zien, en waar nodig zelf wat vragen die je hebt kunnen vragen aan de da.

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Re: Tinkerstal Mc Cloud

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 10:40

Dat klinkt leuk Barmat! Maarre...hoe kun je nou zeggen dat het uiterlijk van Chat je niet aansprak? Haha! Nu ben ik werkelijk zwaar beledigd.

Dus je gaat dinsdag een buitenrit maken? Spannend!

Ariebren
Berichten: 8493
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Goudswaard

Re: Tinkerstal Mc Cloud

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 10:42

Aankoop keuring moet je door je eigen veearts laten doen.
En een goed verstaander heeft geen antwoord nodig.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Re: Tinkerstal Mc Cloud

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 12:01

Boya schreef:
Barmat schreef:
Maar eerst even dit: Boya - ik vind wel dat je nogal onaardig tegen mij doet, alsof ik een halve mongool ben die niets van paarden weet, dat vind ik niet netjes van je. In het vorige topic, over mijn miskoop, dat inmiddels gesloten is, deed je dat ook al. Wil je dat alsjeblieft laten? Ik vind het niet echt leuk van je en je geeft mij er een heel minderwaardig gevoel over, alsof ik niks weet, niks kan en niks begrijp van paarden.

Jammer dat je het zo op vat, ik wil je alleen behoeden voor een eventuele 2e teleurstelling. Er zijn helaas legio mensen die een tinker bomproof vinden en over 't algemeen is dat ook zo, maar er zitten zeker ook vele uitzonderingen tussen. Ook met het oog op het verleden van vele tinkers. Als mens kom je een teleurstelling wel weer te boven, maar wij mensen zijn verantwoordelijk voor de paarden. Zij hebben geen keus. En dat is waar ik me wel zorgen om maak. Vandaar gewoon een extra waarschuwing.

Anyway....'t was goed bedoeld, maar als je liever hebt dat ik voortaan gewoon ja en amen zeg......dan reageer ik gewoon niet meer op jouw posts Knipoog (ook met het oog op jouw verwijzing naar je vorige topic, heb soms gewoon een andere mening).
Ik hoop van harte voor jullie allebei dat je het paard vindt wat bij je past.


Boya, ik waardeer je mening echt wel Ja Maar het is meer de manier waaróp je hem uit snap je? Je laat mij het gevoel geven alsof ik gek ben, dat ik niet weet dat ieder paardenras weleens een rotte appel er tussen heeft zitten.

Ik denk heus niet dat Tinkers per definitie bomproove makke lammetjes zijn hoor, ik weet dat er een heel eigen karakter in zit, dat het heus zo kan zijn dat ze rotstreken uithalen etc etc. Maar opvoeding, consequent zijn etc etc. kan een hoop schelen Knipoog

Ik vind het ook heel fijn dat je mij voor een teleurstelling wilt behoeden, echt Ja Want dat is ook het laatste wat ik wil, ik wil nu een vriend voor het leven zeg maar. Het moet klikken, van beide kanten.
Waarom denk je dat ik drie mensen mee heb genomen, gisteren? Waarom denk je dat we in de auto met zo'n 125 jaar paardenervaring zaten? Ja, ook ervaren paardenlui kunnen mispakken, zie maar wat mij nu overkomen is.... duur leergeld betaald maar ik ben op mijn hoede. Maar mijn vriendin heeft er ook op gereden, uitgeprobeerd en haar man is een paardenman in hart en nieren, die ziet zóveel meer dan misschien wel 100 gemiddelde bokkers bij elkaar Knipoog
Dat vertrouwen wil ik ook, en daarom ook die buitenrit, dinsdag. Ik wil hem ervaren in de kudde, voorop, achterop, van de kudde weg, alles!

Ik ga niet meer over één nacht ijs, maar het is toch niet erg als ik zeg dat het paard me an sich zo enorm aangesproken heeft, dat het misschien wel een match is? Dat kan toch ook?

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Re: Tinkerstal Mc Cloud

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 16:36

Barmat schreef:
Boya, ik waardeer je mening echt wel Ja Maar het is meer de manier waaróp je hem uit snap je? Je laat mij het gevoel geven alsof ik gek ben, dat ik niet weet dat ieder paardenras weleens een rotte appel er tussen heeft zitten.

Ik denk heus niet dat Tinkers per definitie bomproove makke lammetjes zijn hoor, ik weet dat er een heel eigen karakter in zit, dat het heus zo kan zijn dat ze rotstreken uithalen etc etc. Maar opvoeding, consequent zijn etc etc. kan een hoop schelen Knipoog


Ik denk niet dat Boya bedoelt dat er wel eens een rotte appel tussen zit, eerlijk gezegd krijg ik bij jouw woorden (en bij meer dan genoeg anderen 'nog-niet-tinker-eigenaren') ook het idee dat je wel denkt dat tinkers per definitie bomproof etc horen te zijn...
De karakters, gedrag, opvoeding, etc zijn bij tinkers onderling net zo divers als bij kwpn'rs onderling. Om karakter voor dit ras kiezen hoort gewoon imo niet. En nee, dan ben je niet gek of in z'n geheel onervaren als je dat wel denkt. Maar je zit dan wel fout imo en onervaren als het om tinkers gaat. Omdat het koudbloeden zijn, bij de zigeuners familiepaarden en verkeersmak... is niet gelijk aan het betrouwbaarheidsgehalte. En bij de import het reclamepraatje dat tinkers uitblinken in karakter is funest geweest voor het imago van het ras.

Een arabier, kwpn, haflinger of tinker... ze zijn allen net zo lastig of net zo makkelijk. Het gaat erom hoe je er mee omgaat in je eigen hoofd.

Anyway, om het totaal plaatje moet je dus voor het betreffende paard gaan uiteraard. Dus uiterlijk, gangen en het karakter van het desbetreffende dier. Een wat dominanter, actiever of stressy dier is dus niet gelijk een rotte appel omdat het de meeste tinkereigenaren niet aanstaat... Een rotte appel is imo een rampzalig gek geworden dier of een ongezond dier en niet een paard wat bijvoorbeeld tractoren van mijlenver al angstaanjagend vind.

Olga88

Berichten: 4948
Geregistreerd: 19-01-04

Re: Tinkerstal Mc Cloud

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 17:40

Succes de volgende keer met Chad, wel leuk dat er dan misschien toch iets tussen zit voor je Lachen
Laatst bijgewerkt door Olga88 op 07-10-07 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Re: Tinkerstal Mc Cloud

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 17:51

Kruimeltje: Hij zag er goed uit, maar mocht wat dikker zijn helaas. Ze hadden hem nog maar een week. Ze hadden hem heel goed verzorgd en hij zag er blij uit. Ik heb wel een souvenier van hem meegekregen: tijdens het aan mijn handen likken pakte hij ineens een velletje mee, waardoor ik nu een bloedblaar op mn handpalm hem ROFL

Snowdon:

Ik wil een Tinker omdat ik gewoon een Tinker wil, niet omdat ik er van overtuigd ben dat ze per definitie bomproof zijn. Ik vind het gewoon geweldige paarden en zijn heel veelzijdig! Nu komt het over alsof ik zeg: " Nou ja, DAN maar een Tinker"
Mijn interesse voor Tinkers is al voordat ik uberhaupt mijn hersenbloeding had gehad Ja Alleen dacht ik altijd dat ik met mijn lange stelten geen Tinker kon rijden, dat het idioot er uit zou zien Bloos

Welnu, op de tinker van Diablo van1.40m ziet het er nog niet gek uit, dus toen dacht ik: tja, dan moet het gewoon er van komen, ze zijn zooo leuk!

Ik wil hier niet de illusie wekken dat ik op zoek ben naar een hobbelpaard en dat ik van mening ben dat een Tinker dat is, snappie?

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Re: Tinkerstal Mc Cloud

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 18:14

Dan is het goed uiteraard, maar zo kwam het over...