Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 11:50

ellepel schreef:
ik smeer er helemaal niks op,gaat wel weer over.
smeren heeft bij haar ook geen zin want vaak krijgt ze daar juist nog meer jeuk van.

bij kelly is het alleen nu hoor,dat komt dit jaar denk ik ook niet meer terug.
maar wat jij beschrijft klinkt wat als wat ze in engeland sallenders noemen.(google even op mallenders en sallenders)
beste is er af blijven anders stimuleer je dat plekje steeds weer.
en anders zou ik het bij wat neutrale huidolie houden of misschien wat zinkzalf/sudocreme


Ik heb me even ingelezen en idd dit is precies waar ze last van heeft. Ik smeerde het al in met sudocreme dus dat blijven we gewoon doen.

hamsterfan

Berichten: 4246
Geregistreerd: 09-11-07
Woonplaats: Velserbroek (bij Haarlem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 14:53

Ik kan het via Google lastig vinden, dacht hier zitten de experts.

Ik ben gister in contact geweest tijdens het fotograferen met een paard wat mijt heeft. Nou wil ik dit natuurlijk absoluut niet ergens mee naar toe lopen (of het risico lopen dat ik het mee neem).

Kleren zijn de was in, jas gaat nog de was in, schoenen doe ik voorlopig niet meer aan?
Hoe behandel je nou goed kleren etc zodat je het niet meeneemt? Hoe groot is de kans dat ik het toch mee neem?

Heb al een zomereczemer dus als ik mijt naar stal mee neem is het helemaal een drama (wassen zelf is al ellende).

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 15:28

Schurfmijten zitten vooral onder de huid, en vooral op de benen. Zo lang je geen sokken hebt zitten borstelen is de kans dat je het over brengt naar je eigen paard heel klein. Als je de schoenen twee weken lang thuis laat dan hebben eventuele eitjes die via het gras op je schoenen terecht komen ook geen kans meer.
Maar in principe komen mijten overal voor, en is er bv altijd de kans dat je paard het gewoon via een wandeling in het bos oploopt.
Heb je een koudbloed of een warmbloed? Koudbloeden zijn er gevoeliger voor. Warmbloeden nauwelijks. Er zijn zat pensionstallen waar koudbloeden lopen met mijt en de warmbloeden in dezelfde wei hebben nergens last van. Dus ik zou me niet te druk maken :)

Kaatastrof

Berichten: 6261
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 22:54

De specifieke feather mites aka Chorioptes mijten om ze met de correcte naam te noemen, kunnen tot 70 dagen overleven in de omgeving. Maar dit is vooral op huidschilfers/haren. Denk dus vooral aan materiaal dat vrij intensief direct contact heeft gehad met een besmet paard. Zoals borstels, dekjes, dekens etc. Ze zitten wel vooral geconcentreerd op de benen maar kunnen zeker wel migreren over het hele lichaam.

Ik denk dat het in jouw geval wel meevalt dus. Kleren wassen lijkt me voldoende. Schoeisel kan je goed uitspoelen en dan de zool in bleekwater zetten.

Als je echt zeker wilt zijn kan je je kleren en schoeisel insprayen (2x met 7 dagen tussen want het doodt de eitjes niet) met een omgevingsspray tegen vlooien dat bv pyrmethrine bevat. Dit is wel zeer giftig voor katten, dus als je die hebt echt wel opletten. Fipronil spray werkt ook.

Ik heb een lijst met actieve bestanddelen die volgens wetenschappelijke studies werken tegen (Chorioptes) mijten. Dus als je zeker wilt zijn mag je me gerust pben.

Josien_

Berichten: 9009
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 11:41

Hier pony ook weer wat last van rasp en leek ook jeuk te hebben.
Daarop ben ik gaan behandelen met anti parasiet van de paardendrogist en mokzalf. Het leek eerst niet zo te helpen, maar na goed wassen met de Pippa honey & propolis zeep en de sokken scheren bleek het toch alweer minder erg te zijn :+ .

Ze lijkt ook minder jeuk te hebben, maar ze geniet nog wel enorm van de behandelingen. Ze blijft gewoon los in de wei stil staan terwijl ik haar been behandel. Dat geeft mijns inziens wel aan dat het nog wat kriebelt. Ze heeft het ook maar op één been.

snorremans
Berichten: 807
Geregistreerd: 04-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 14:37

Ik kom het topic even omhoog schoppen; misschien dat iemand van jullie mij advies kan geven!

Mijn bijna 2 jarige heeft aan alle 4 de benen schilfers zitten. En bij zijn voorbenen ook wat in zijn oksels. Verder geen plekjes/wondjes en hij jeukt en stampt ook niet. Echt alleen een boel schilfers. Met borstelen krijg ik een deel weg maar een deel blijft ook zitten.

Wat zou dit kunnen zijn en wat kan ik er het beste aan doen? (Bij twijfel of erger worden wordt uiteraard de DA ingeschakeld). Het is sowieso een paard met een dun huidje die snel wondjes, plekjes en schilfers heeft.

Hij is laatst al behandeld voor schimmel met imaverol.

Afbeelding

Afbeelding

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 16:47

Hier hetzelfde laatst bij de welsh pony. Mijt oid. Behandeld met bye mite en het is weg.

Pallatin

Berichten: 2493
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 22:41

Heb je de behandeling met imaverol herhaald?

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 07:33

zijn die schilfers na de behandeling met imaverol gekomen?
heb dat eens een keer bij een pony gehad, maar dat trok uiteindelijk wel weg na een keer wassen met gewone shampo en flink poetsen.

snorremans
Berichten: 807
Geregistreerd: 04-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 08:16

Pallatin schreef:
Heb je de behandeling met imaverol herhaald?


Ja, hij is een paar keer gewassen + stal goed gereinigd en al zijn spullen.

ellepel schreef:
zijn die schilfers na de behandeling met imaverol gekomen?
heb dat eens een keer bij een pony gehad, maar dat trok uiteindelijk wel weg na een keer wassen met gewone shampo en flink poetsen.


Behandeling met imaverol was in december. De schilfers zijn nu sinds kort.

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 08:38

ja eventueel haal je een flesje selsun en was je de benen daar een keertje mee.
en ja dat is voor mensen,kun je halen bij de apotheek,maar helpt enorm goed.
eventueel kun je ook een keer wassen met een ander merk tegen eczeem/roos?

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 08:55

Hier waren de schilfers echt mijt (of Luis wellicht, iig kriebelbeestjes en gezien de rest sokken paard is gok ik op mijt) en imaverol helpt daar niet tegen. Daar heb je echt bye mite/sebacil voor nodig.

snorremans
Berichten: 807
Geregistreerd: 04-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 12:13

ellepel schreef:
ja eventueel haal je een flesje selsun en was je de benen daar een keertje mee.
en ja dat is voor mensen,kun je halen bij de apotheek,maar helpt enorm goed.
eventueel kun je ook een keer wassen met een ander merk tegen eczeem/roos?


Ik zat zelf inderdaad ook al te denken aan een keertje wassen met een shampoo voor eczeem/roos of betadine. Maar wil het ook niet erger maken dan het is dus toch maar even foto’s door gemaild naar de DA wat die er van zegt.

cp112 schreef:
Hier waren de schilfers echt mijt (of Luis wellicht, iig kriebelbeestjes en gezien de rest sokken paard is gok ik op mijt) en imaverol helpt daar niet tegen. Daar heb je echt bye mite/sebacil voor nodig.


Die van mij heeft geen jeuk, scheurt niet en stampt ook niet. Die van mij heeft een mega gevoelige huid en vond de imaverol voor schimmel wat hij toen had ook al vrij heftig dus wacht bye mite/sebacil gebruiken nog even af. Mits de DA zegt dat dat de beste optie is.

Was alles al bij langs gegaan; misschien toch een allergische reactie nadat ik borstels, peesbeschermers en deken heb gewassen met dettol. Of irritatie door opscheren van de benen? Misschien suikers in het voer?

Pallatin

Berichten: 2493
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 16:54

Als je idd de behandeling met de imaverol hebt herhaald (en zo te lezen heb je alles gedaan op dat vlak) en je paard heeft geen jeuk of anderzijds last dan zou je het ook even aan kunnen kijken en met rust kunnen laten. Als mijn paarden dipje heeft in z’n weerstand merk ik dat het eerst door plekjes/ schilfertjes. Maar 9 van de 10 keer is het snel weer weg. Wassen met dingen als betadine verstoord imo ook de natuurlijke bescherming van de huid. Zoals ellepel aanraadt lijkt me het proberen waard; wassen met een anti-roos en is t proberen waard….Is je paarden een sokkenpaard?

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 17:21

snorremans schreef:
Die van mij heeft geen jeuk, scheurt niet en stampt ook niet. Die van mij heeft een mega gevoelige huid en vond de imaverol voor schimmel wat hij toen had ook al vrij heftig dus wacht bye mite/sebacil gebruiken nog even af. Mits de DA zegt dat dat de beste optie is.



Nee de mijne ook niet... Dat is geen gezegde bij zoiets. Ik heb het ook niet over een sokken paard maar een Welsh A.
Geen jeuk, niet krabben, niet stampen.

Behandeld met bye mite en alles was weg. Moet het dit weekend nog even herhalen

snorremans
Berichten: 807
Geregistreerd: 04-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 18:53

Pallatin schreef:
Als je idd de behandeling met de imaverol hebt herhaald (en zo te lezen heb je alles gedaan op dat vlak) en je paard heeft geen jeuk of anderzijds last dan zou je het ook even aan kunnen kijken en met rust kunnen laten. Als mijn paarden dipje heeft in z’n weerstand merk ik dat het eerst door plekjes/ schilfertjes. Maar 9 van de 10 keer is het snel weer weg. Wassen met dingen als betadine verstoord imo ook de natuurlijke bescherming van de huid. Zoals ellepel aanraadt lijkt me het proberen waard; wassen met een anti-roos en is t proberen waard….Is je paarden een sokkenpaard?


Nee, een kwpn dus geen sokkenpaard! Anti-roos proberen is zeker een goede optie! Hij is net verhuisd van stal dus misschien is het ook wel een weerstand kwestie.

cp112 schreef:
Nee de mijne ook niet... Dat is geen gezegde bij zoiets. Ik heb het ook niet over een sokken paard maar een Welsh A.
Geen jeuk, niet krabben, niet stampen.

Behandeld met bye mite en alles was weg. Moet het dit weekend nog even herhalen


Hoeft ook inderdaad niet zo te zijn dat ze ook last hebben.. Dan is bye mite altijd nog een optie!

Ik ben alleen bekend met mok bij mijn tinker maar verder (gelukkig) nooit andere huidproblemen gehad dus als dit is nog onbekend voor mij :o

Dank voor al het advies in ieder geval!

Joland1981
Berichten: 19
Geregistreerd: 26-08-21

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 23:24

Misschien jullie advies.
Heb een fries en shetlander en beide jeuk.
Fries had jeuk over heel het lijf en korsten en kalle plekken op de benen en bijt in de sokken.
Nu is de fries bekend met zomereczeem maar begon ondanks deken al met schuren begin maart.

De shetlander blijft ook jeuk hebben schuurt ook alles enorm veel schilfers en krapt aan de kootjes langs een bak.

Dierenarts is geweest en vermoed bij de fries mijt en de shetlander luis.

Omdat ze op dit moment niet byemite kan komen. Zijn ze ze beide ingespoten in de bil met een of ander goedje. Dit zou moeten werken tegen zowel luis en mijt.
Echter nu 14 dagen later nog steeds jeuk en worden ze nogmaals ingespoten.
Het is gewoon jammer dat ze niet aan wasmiddelen kan komen. En hoop dan ook dat de 2e injectie gaat helpen. Maar heb er een zwaar hoofd in. Iemand nog een idee wat kan helpen.

Kaatastrof

Berichten: 6261
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 00:53

Luizen zie je écht wel zitten op een paard. Gaat vaak gepaard met kale plekken ook in de vacht van het schuren. Als je er geen kan vinden lijkt het me onwaarschijnlijk dat het luis is. Eigenlijk ben ik er vrij van overtuigd obv je beschrijving, dat ze gewoon alle twee mijten hebben. Zeker de koten schuren langs een bak is zo typisch voor Chorioptes mijten. Idem met kale plekken op benen en bijten in de sokken van de Fries. Dat deze algeheel jeuk heeft kan nu wel komen door de zomereczeem (en er zijn momenteel gewoon veel irritante mugjes en vliegjes).

Hetgene wat je DA heeft ingespoten is Dectomax. Jammer genoeg hebben bepaalde studies aangetoond dat dit onvoldoende werkt bij mijten die op het huidoppervlak leven en zich voeden van huidschilfers (zoals de Chorioptes mijten aka mijten die in de sokken leven). Men weet simpelweg niet in hoeverre deze de mijten bereikt. Idem ditto dus met reguliere ontworming. Het zou de populatie wel wat inperken, maar niet vernietigen.

Wat je kan doen als alternatief voor Byemite (Phoxim) is Fipronil spray gebruiken. Je hebt een fles van 500 ml nodig voor een heel paard (125 ml per been). Tweede keer behandelen binnen 3 à 4 weken. Pipetten zijn ook een optie, maar dan moet je correcte dosis zien te berekenen.. (Hondenpipetten zijn zeer geconcentreerd) Nog een optie is wassen met een vlooienshampoo dat Permethrine/pyrmethrine bevat. Zo eentje vinden is wel niet heel makkelijk meer gezien het veel uit de rekken is gehaald ivm hoge toxiciteit voor katten.

Je zou ook via de DA kunnen kijken of Cydectin (Moxidectine) geen alternatief is en of die daar wel aan kan geraken..

Sowieso geldt bij topicale middelen ook herhaling in verband het de eitjes niet doodt. Verder ook al je spullen/stallen behandelen (en eigenlijk ook alle andere paarden waarmee er direct contact was) - de mijten kunnen tot bijna 70 dagen overleven op huidschilfers in de omgeving.

Als de paarden beiden veel huidschilfers hebben is het sowieso aan te raden om ze voor behandeling goed te wassen met bv. Sebolytic shampoo om zo veel mogelijk korstjes ed te verwijderen (want die vormen de voedingsbodem van de mijten). Hoe minder schilfertjes, hoe meer kans dat je effectiever kan behandelen. Vandaar ook dat (sokken) scheren sterk aangeraden wordt.

Joland1981
Berichten: 19
Geregistreerd: 26-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 08:06

Bedankt voor je uitgebreide reactie.

Helaas het enige wat mijn dierenarts nu kan doen is de spuit dectomax.

Overige middelen niet aan te komen.

De shetlander veel schilfers maar de fries valt mee.
Nu heb ik bij de shetlander al een vlooienshampoo geprobeerd (waar Permethrine inzit) alle 4 de benen maar tot heden nog geen resultaat.

Omdat ze overal jeuk hebben denk ik dat alleen benen behandelen niet effectief is.

De vlooienpipetje heb ik ook al aan zitten denken maar als ik de benen doet hoe kom ik dan op de rest van het lichaam. En welk merk zou hier geschikt voor zijn.

Stal borstels enz. Word steeds ontsmet.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 08:13

Tegen luis kan je ook veerust gebruiken

Kaatastrof

Berichten: 6261
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 12:19

Enkel benen behandelen is idd vaak niet effectief omdat de mijten migreren. Ook manenkam, staartbasis (en onder de staart) en evt toplijn zeker meepakken. Als ik pipetten gebruik, voorzie ik ook Frontline spray en spray ik dat op de overige gebieden.

Qua merk kijken naar de samenstelling. Fipronil dus. Best voor zeer grote honden, althans voor een groot paard (40+ kg). Ik zoek op wat het goedkoopste is.

Joland1981
Berichten: 19
Geregistreerd: 26-08-21

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 12:24

Ik heb in huis stronghold pipetten voor een grote hond. I.p.v. in de benen zou ik dan ook 4 pipetten van manen tot start kunnen verdelen. En zou dit dan genoeg zijn om het overal de mijten te killen.

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 12:51

ik heb ook wel dectomax laten spuiten en dan was na een week of twee de jeuk wel gewoon weg :j
je hebt ook al een ander middel geprobeerd en dan nu wil je ook nog pipetten gaan doen?
ja ik ben denk ik een zeikerd,maar het is wel allemaal gif wat je gebruikt en als het allemaal niet werkt
zou ik toch gaan kijken of de jeuk niet ergens anders van komt?

wat voer je ze?
en hoe staan ze, op zand?

Joland1981
Berichten: 19
Geregistreerd: 26-08-21

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 13:01

Van de week worden ze voor de 2e keer ingespoten, omdat de jeuk en plekken niet minderen. Helaas bij de fries nu ook kale plekken op het hoofd. Ik hoop dat de 2e injectie gaat helpen want het vermoeden is dat het over heel het lichaam zit.
Mocht de 2e injectie na een tijdje ook geen verbetering geven wil ik eventueel de pipetten proberen.
Paarden staan nu overdag op de wei. En krijgen onbeperkt hooi. Als voer krijgen ze van vitalbix daily compleet thimothee met een handje fiber mix. En dat is het.

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 13:12

is de jeuk begonnen sinds ze op de wei staan?
zou echt even kijken of voeding geen trigger is want gras bijvoorbeeld zit momenteel flink vol met suikers.
en dat kan ook flink jeuk geven.

ik zou in elk geval even die tweede dectomax spuit afwachten wat die gaat doen voor je met andere middelen begint?
of vraag je veearts of die eventueel wel aan spotinor kan komen ,die werkt ontzettend goed tegen mijt en luis.
dat is een pour on middel.