Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 69 van de 84 [ 2095 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72 ... 84  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

 
Profiel   

Heb geen spray gebruikt maar pour-on van onze koeien :D
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-19 13:40 



 
Profiel   

Mijn ex-verwaarloosde senior fries heeft enorm veel schilfers over zijn hele lichaam. Hij heeft een lichte vorm van CPL, maar heeft in zijn koot (net boven de achterkant van zijn hoef) één hele grote plek met keiharde witte korsten. De korsten zien er hoornachtig uit, niet zoals mok... De plek bevindt zich niet tussen 'een rimpel' van de CPL, dus het lijkt me sterk dat het daarmee te maken heeft.

Ik heb er immers al verschillende (mok)zalven opgesmeerd, ontsmet met isobetadine; zinkzalf, uierzalf, ... verschillende dingen getest ... maar de plek gaat maar niet weg. Ik kan de korsten met wat moeite in kleine stukjes erafhalen, maar ik zie nooit echt 'huid' onder de korsten. Het blijft één grote harde plek. Zou het een soort ophoping van schilfers of een soort schimmel zijn? Aan het puntje van zijn staartbeen heeft hij ook harde witte stukjes die van de staart afkomen en in zijn staartharen hangen. Hij heeft over het algemeen ook een droge, schilferige huid en zijn benen blijven, ondanks dat ik hem (en mijn spullen) al meerdere keren tegen eventuele mijt behandeld heb, telkens nieuwe korstjes vertonen. Vooral op het pijpbeen, maar ook op andere plaatsen op de benen. Hij lijkt geen jeuk te hebben, want ik zie hem nooit krabben, maar toch heeft hij telkens kleine wondjes erbij. Rond de korstjes is het ook wat kaal. Ik heb al vanalles geprobeerd...

Iemand enig idee hoe ik mijn paard kan helpen?

Edit: als je de korsten van dichtbij bekijkt, zie je een witte korst die bestaat uit 'laagjes'.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-19 21:30 



 
Profiel   

Klinkt als hyperkeratose.
Of in engels mallenders en sallenders.
Google daar eens op?

Kun je zelf er een foto van maken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-19 22:23 



 
Profiel   

ellepel schreef
Klinkt als hyperkeratose.
Of in engels mallenders en sallenders.
Google daar eens op?

Kun je zelf er een foto van maken?

Dat zou het inderdaad wel kunnen zijn! Ik geef hem biotine bij vanwege zijn slechte hoeven, maar daar ga ik nu meteen mee stoppen. := Sudocrème werkt niet en ik vind niet meteen middeltjes die ik kan bestellen... Raar dat het zo onbekend is in Nederland/België. Iemand die er meer over weet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-19 11:38 



 
Profiel   

Heb je facebook?

Kijk hier anders even voor tips

https://www.facebook.com/groups/3310935 ... ?ref=share

Wat bij mijn merrie enorm goed werkt als het bij haar weer op speelt is hydrocortiderm.
3dagen beetje op de plek en dan heelt het mooi.
Verder blijf ik er zo veel mogelijk af.
Voeding doet een hoop bij haar,vette kuil,teveel gras.dan speelt het weer op.
Is soms wel zo dat er toch mijt bij kan zitten,dus daar wel op letten

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-19 18:00 



 
Profiel   

racebiet schreef
Ik wilde ook even een positieve ervaring delen. Ik geef mijn tinker met cpl al best lang finecto. Tevens ben ik lymph drain mix bij gaan geven. (Paardenkruiden.nl). Als je het spul ziet zou je het haast in je pasta gooien. De kruidenmix heeft flink effect; minder last van cpl, minder bulten, minder jeuk


Lymf Drain Mix heet voortaan THS Lymfino Mix(waarom? NVWA :D )
Meer info https://www.paardenkruiden.nl/huid-kruiden/1526-lymfino-mix-voorheen-lymf-drain-mix-ths0000024-lymfino-mix-een-aanvullend-diervoeder-op-basis-van-kruiden-voor-paarden-vele-soor-7432027834833.html

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-19 18:43 



 
Profiel   

Vandaag is de dierenarts geweest, omdat Mn paard zich kapot heeft geschuurd door de vliegen.

Hij heeft een spul ingespoten, volgens hem tegen de jeuk ontstekingsremmer achtig iets. Wat voor spul zou dit kunnen zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 15:01 



 
Profiel   

corticosteroiden denk ik.
maar anders bel je morgen even om te vragen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 16:22 



 
Profiel   

ellepel schreef
corticosteroiden denk ik.
maar anders bel je morgen even om te vragen?


Ga ik doen

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 16:27 



 
Profiel   

Misschien kunnen jullie mij helpen
Vorige week woensdag heeft de dierenarts mijn tinker ingespoten tegen de mijten maar nu heeft ze nog steeds ontzettend veel jeuk en ook grote plekken op haar achterbeen. Zouden jullie haar sokken (deze zijn super dik en mooi) afscheren of laten zitten en nog even geduld hebben?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-19 21:16 



 
Profiel   

Ik ben wel fan van scheren. Ziet er niet uit, maar het is wel super praktisch en ik heb het idee dat mijn paarden het echt beter doen als ze korter zijn. Voor mij ook veel meer overzicht, makkelijker wondjes voelen, behandelen/wassen. Dus als je de mogelijkheid er toe hebt en ze droog kunnen staan, zeker doen. Altijd interessant ook om eens te zien wat er onder de sokken zit. Veel mensen weten zo bv niet eens dat hun Tinker CPL heeft omdat je het onder al dat haar verstopt is..

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-19 21:35 



 
Profiel   

Jeuk kan ook komen door verkeerde voeding.
Ben je ook bekend met CPL?

De spuiten schijnen niet altijd even goed te helpen tegen mijten. Je zou ook eens Cydectin Pour-On kunnen proberen.

Scheren kun je doen om eens goed te kunnen kijken wat er onder de sokken zit, en goed te kunnen behandelen. Kort houden ben ik niet zo’n fan van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-19 21:38 



 
Profiel   

Mijn merrie is onlangs ook ingespoten geweest met ivermec voor andere redenen. Heeft niet veel effect gehad op de benen vind ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-19 21:40 



 

Ik heb nog een 5L jerrycan pig pil en twee potten zwavelbloem staan. De pig oil is hooguit 200 ml uit en de zwavelbloem 2 eetlepels. Ik gebruik het niet, is er iemand hier die ik er misschien blij mee kan maken? Voor een leuke prijs af te halen in Hellendoorn.

Ik ben ook fan van scheren. Ik had twee tinkers, een met een boel problemen, daarvoor had ik de pig oil ook, de andere geen. Degene met problemen (ruin) had mega dikke sokken, de andere (merrie) niet. Ik heb nu alleen de merrie nog, maar de sokken afgeschoren om haar hoeven te kunnen behandelen, ze heeft namelijk hele droge hoeven, dat behandel ik nu met duo hoef en dat smeert zonder sokken toch wat makkelijker. Ik vind het prachtig en zo praktisch :o Kleine mokplekjes en dingetjes ontdek je zo veel eerder. Had ik eerder moeten doen _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-19 10:25 



 
Profiel   

Wel interesse maar helaas te ver weg om even op te halen

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-19 11:21 



 
Profiel   

xJitskee schreef
Ik heb nog een 5L jerrycan pig pil en twee potten zwavelbloem staan. De pig oil is hooguit 200 ml uit en de zwavelbloem 2 eetlepels. Ik gebruik het niet, is er iemand hier die ik er misschien blij mee kan maken? Voor een leuke prijs af te halen in Hellendoorn.

Ik ben ook fan van scheren. Ik had twee tinkers, een met een boel problemen, daarvoor had ik de pig oil ook, de andere geen. Degene met problemen (ruin) had mega dikke sokken, de andere (merrie) niet. Ik heb nu alleen de merrie nog, maar de sokken afgeschoren om haar hoeven te kunnen behandelen, ze heeft namelijk hele droge hoeven, dat behandel ik nu met duo hoef en dat smeert zonder sokken toch wat makkelijker. Ik vind het prachtig en zo praktisch :o Kleine mokplekjes en dingetjes ontdek je zo veel eerder. Had ik eerder moeten doen _O-



Oh ik wel. Wil dat wel eens proberen. Wat is een leuke prijs? :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-19 19:26 



 
Profiel   

Ik scheer de sokken ook en sindsdien geen last meer van al die ellende.
Zo fijn! Hier geen sokken meer!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-19 22:28 



 
Profiel   

Zouden jullie mij advies kunnen geven? Ik heb een merrie (Fries) met een 9 weken oud veulen aan de voet. Voorheen stond ze op fibra en geen mok plekje te vinden. Sinds eind van de dracht op de merriebrok erbij en ze zit onder de mok. Welk alternatief voor de merriebrok zou ik haar kunnen geven? Ik kan de fibra hoeveelheid verhogen en merriebrok achterwege laten, maar heeft ze daar voldoende aan? Ze is verder in top conditie, het veulen ook. Ze krijgt nu cavalor probreed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-19 09:51 



 
Profiel   

Louise74 schreef
Zouden jullie mij advies kunnen geven? Ik heb een merrie (Fries) met een 9 weken oud veulen aan de voet. Voorheen stond ze op fibra en geen mok plekje te vinden. Sinds eind van de dracht op de merriebrok erbij en ze zit onder de mok. Welk alternatief voor de merriebrok zou ik haar kunnen geven? Ik kan de fibra hoeveelheid verhogen en merriebrok achterwege laten, maar heeft ze daar voldoende aan? Ze is verder in top conditie, het veulen ook. Ze krijgt nu cavalor probreed.



Merriebrok weg laten.
Goed ruwvoer, fibra en een vitaminebrok.

Je kan kijken naar de vitalbix breed and grow. Daar zit ook weinig suiker en troep in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-19 10:42 



 
Profiel   

geen merrie brok bij geven.
als jouw merrie in mooi gras staat kun je het prima bij de fibra houden.
ook op goed ruwvoer trouwens
ik ken het voer verder niet, maar doe maar net wat cp112 zegt.
:j

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-19 10:46 



 
Profiel   

Bedankt voor jullie adviezen. Ze staan hier op onbeperkt goed ruwvoer, paar uur op het land en 24/7 buiten.Ik stop met deze merriebrok.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-19 15:10 



 
Profiel   

Hè bah ik kan me hier ook melden. Ik merkte van de week dat Mojo ineens flinke korsten heeft in zijn kootholten achter. Voorheen ging ik minimaal 1x per week pootje baden in de zee, maar wegens vakantie was dit al even niet meer gebeurd. Of het in verband staat weet ik niet, maar viel me wel op. Helaas zie ik Mojo ook af en toe stampen. Voor nu maar even om de dag de zee in en korsten met honing/zink zelf insmeren. Van al die chemische middeltjes houd ik niet, dus vermijd ik deze liever. Ook kan ik hem niet wassen op de wei, maar in nood kan dit wel geregeld worden. Ik wil hem even de komende 2 weken in de gaten houden en als het niet verminderd een afkrabsel door de da laten maken. Mocht jullie nog tips hebben, zonder chemische troep hoor ik het graag

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-19 05:51 



 
Profiel   

Ik kom even binnenvallen met een vraag.

Mijn bijrijdpaard is gevoelig voor mok. Staat daarom ook in de winter niet op de wei, maar op stal (echt mooi schoon en droog). Hoe hij dus nu aan die mok komt is een raadsel, maar goed.

Paard heeft altijd een beetje stalbenen, dus toen de benen onderaan iets dikker waren ging ik lekker rijden vandaag. Paard liep super. Heb morgen mijn eerste wedstrijd :') :') dus lekker getraind. Eerst nog gelongeerd, niets aan te zien. Na het rijden zag ik echter dat 1 been niet zo erg geslonken was als de andere, er was een kleine verdikking zichtbaar rond de enkel. Ik voelde of het warm was, maar dat was niet zo. Ik ging even verder voelen en ik voelde dat het in de kootholte iets warmer was dan bij het andere been. Even een lichtje op gezet en er waren gelige korstjes te zien. Niet heel veel maar wel een paar. Geen bloed, geen diepe kloven, wel twee ondiepe met dus een zacht korstje erop.

Ik heb het been schoongewassen met water en betadine-oplossing en heel goed droog gemaakt. Korstjes waren gelijk weg, kloofjes zaten er nog wel. Huid was een beetje rood maar geen bloed. Stal was al brandschoon. Paard was overig totaal niet gevoelig op het been, ook niet na het verwijderen van de korstjes. Ik kon overal aan zitten en hij gaf geen krimp. Heb de eigenaar al ingeseind, die regelt de rest. Is er nu nog iets dat ik kan/moet doen of heb ik zo goed gehandeld?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-20 21:18 



 
Profiel   

vast wel toch.

kwam nog wat info tegen die voor hier misschien wel interessant is

https://ghra.us/treating-mites/

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-20 09:54 



 
Profiel   

Ik weet niet of het hier mag maar..

Voor mijn bachelorproef als studente Agro- en Biotechnologie met als afstudeerrichting Dierenzorg bij de HoGent ben ik op zoek naar verschillende Tinkers (min 30 in totaal) van allerlei leeftijden, afstammingen en geslachten. De paarden hoeven geen problemen of CPL te hebben! Liefst binnen regio Gent, Halle, Ninove, Geraardsbergen (België).

Mijn onderzoeksvraag is namelijk hoe vaak CPL of Chronisch progressief lymfeoedeem voorkomt binnen het ras. Hiervoor dien ik verscheidene paarden te onderzoeken. Op basis van een score systeem zal ik bepalen in welke gradatie CPL aanwezig is bij het paard. Dit is echter geen finale diagnose aangezien ik geen studente dierengeneeskunde ben! Ik zal mij puur baseren op enkele symptomen, bekijken of het paard deze heeft door de benen te betasten en in de sokken te kijken. Mijn bevindingen worden dan genoteerd op een determinatiefiche en worden uiteraard niet verspreid. Eventueel worden er ook foto's gemaakt van de benen.

Indien interesse, gelieve te reageren via PB met regio. Aangezien ik afhankelijk ben van (openbaar) vervoer is verder reizen beperkt. Graag ook vermelden om hoeveel paarden het gaat.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-20 13:20 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 69 van de 84 [ 2095 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72 ... 84  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen