Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 68 van de 84 [ 2095 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71 ... 84  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

 
Profiel   

cp112 schreef
Wel verstandig zelf even een mondkapje op te doen dan.


Heb er net eentje geregeld }>
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-19 23:35 



 
Profiel   

Hier gaat het eindelijk de goede kant op.
3 benen korstvrij, nog 1 te gaan.
maar ook in die zit goede verbetering.

Na twee prikken van de DA, meerdere keren wassen met Byemite, en smeren met Hydrocotiderm (waarvan ik bij dat laatste echt het gevoel had dat het niet werkte)

Ben ik overgestapt op de Kurkuma, honing, groene klei zalf van de paardendrogist.
En vooral goed door blijven smeren en niet laks worden als je denkt dat het beter gaat.
Gewoon iedere dag na het buitenspelen benen drogen en de plekken insmeren.

Sokken houden we nog even kort. Vooral achter. Want dan kun je goed voelen en zien of er verandering is.

Hopelijk zet deze vooruitgang door en zijn we er straks ECHT vanaf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-19 11:59 



 
Profiel   

Hier lijkt de jeuk ook over. Heb ze sowieso amper zien stampen, maar al na de eerste behandeling leken er geen plekken meer bij te komen.
Op een aantal plekken is wel nog wat meer haar uit gevallen, maar echte wondjes heb ik niet meer gezien.
Dit weekend nog een laatste keer behandelen en hopelijk zijn we er dan vanaf.
Nu hopen dat de haren weer snel terug groeien :D .

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-19 12:48 



 

Wat doet kurkuma precies? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-19 10:31 



 
Profiel   

Kurkuma is een antioxidant en heeft een ontstekingsremmende werking.
En volgens de paardendrogist heeft het een sterk zuiverende en celbeschermende werking.

je kan het ook als poeder door het voer geven. Dan is het oa ook goed voor de spijsvertering, het immuunsysteem, de huis en de gewrichten.
(Althans volgens de etiketten van de leveranciers. Ik gebruik het alleen maar als zalf)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-19 11:05 



 
Profiel   

*zucht* Ik kreeg telefoon vandaag van mijn moeder dat mijn paarden weer wonden hebben op hun benen.. Exact één jaar geleden hetzelfde liedje, voorheen nog nooit meegemaakt. Ik word er een beetje moedeloos van.

Vorig jaar behandelde ik de wonden met een mengsel van isobetadinegel en uierzalf op aanraden van de DA. Alleen is die uierzalf echt zo'n boeltje - het plakt niet aan de huid en loopt er zo af. Echt niet handig. Ik wou dus kijken naar andere zalf. De kurkuma zalf van de PD lijkt me interessant, maar ook hun mokzalf zag er goed uit. In die kootholte zalf zit o.a. wel zwavel in. Iemand ervaring met allebei? Of een andere goede tip qua wondverzorging?

De sokken gaan er waarschijnlijk ook weer af. Vind ik enorm spijtig, maar was vorig jaar ook echt nodig omdat er verborgen wondjes zaten. Ik ga eerst eens kijken dit weekend hoe ernstig het is. Ik ben wegens studie nooit thuis in de week dus is echt irritant om niets te kunnen doen.

Overigens gaan we ze nu eens behandelen met Stronghold. Herhalen jullie dat ook om de 3 weken? Of gebruiken jullie dan een ander product ter herhaling?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-19 13:38 



 
Profiel   

Hoi allemaal!

Ik zou graag even mijn ervaring delen. :)
Ik heb al een tijdje een tinker. Toen ik ze net had, had ze mijten dus heb ze meteen behandeld. Ze heeft sindsdien geen mijten meer gehad, maar in haar knieholte bleef ze van die korstjes hebben. Ik heb er echt veel aangesmeerd, zwavelpoeder + olie, mokzalf, uierzalf, vaseline, honingzalf, wassen met isobetadinezeep, maar ze gingen niet weg.

Ik zit nu in een Facebook groep waar ze enkele producten aanraadden, dus ik heb dan maar een zalf uitgeprobeerd die ik hier bij de apotheek kon krijgen. De zalf noemt Epaderm.
Ik ben er echt super tevreden van! Vooral rechts had ze het echt super erg en mocht ik het zelfs niet eens aanraken. Nu zijn de korsten zo goed als weg! Ik smeerde het 2x per week op haar benen en ben daar midden januari mee begonnen. Ik ben jammer genoeg vergeten foto's te nemen dus ik kan het verschil helaas niet tonen :(

Dus moesten er hier nog Bokkers zijn die stilaan wanhopig worden, ik zou het zeker eens uitproberen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-19 22:01 



 
Profiel   

Dit?
https://www.dermapro.nl/epaderm-allerge ... -pomp-50ml

Klinkt wel goed.
wellicht ook geschikt voor eczeemachtige plekjes :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-19 22:16 



 
Profiel   

ellepel schreef
Dit?
https://www.dermapro.nl/epaderm-allerge ... -pomp-50ml

Klinkt wel goed.
wellicht ook geschikt voor eczeemachtige plekjes :j

Ja klopt, die zalf is het :)
Ben heel blij dat ik het uitgeprobeerd heb :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-19 22:21 



 
Profiel   

Sorry voor de late reactie.

Cydectin pour on, andere pour on middelen, sebacil/byemite, advantage, etc., een feit: dit zijn allemaal chemische middelen.
Helaas niet de gezondste keuzes, maar wel de middelen die werken!
Met natuurproducten ga je de mijten/luizen andere parasieten helaas niet weg krijgen, evt. verhoog je wel de weerstand van je paard wat dus kan meehelpen tegen de mijten/luizen etc.
Bovenstaande middelen worden voorgeschreven door dierenartsen/vee-artsen ook voor paarden. Als het middel gevaarlijk zou zijn voor onze viervoeters neem ik aan dat zij dit niet zouden doen.


@chantal2133 Vervelend zeg! ik hoop dat je het ondertussen al onder controle hebt natuurlijk. Ik zou vooral vragen wat jou dierenarts voorschrijft voor zo'n jong dier. Cydectin werkt ook voor luis maar misschien dat een advantage een beter idee is. Finecto hoor je wisselende verhalen over. Ik heb het nooit gebruikt dus ik kan daar niks over zeggen. Finecto is een kalk en dit wordt ook in de kippenindustrie gebruikt om bloedluis weg te houden uit het kippenhok. Dus ik vermoed dat het middel preventief zijn werk zal doen, maar de zittende mijten niet dood.


Open wonden zou ik zoveel mogelijk schoon houden en met de buitenlucht laten drogen.
Als je er iets op zou willen smeren zou ik kiezen voor een goede Honingzalf.


@jackytje weet je de oorzaak waardoor ze open wonden krijgen? mijten?
Zie bovenstaande, misschien dat honingzalf voor jullie wat is.
Sokken zou ik er zelf niet te snel afhalen. hoogstens uitdunnen (luchtig houden) maar de bovenste laag laten zitten als bescherming tegen vuil.
maar als je ze er af haalt zou ik ze niet scheren maar knippen omdat ingegroeide haartjes door scheren ook jeuk kunnen veroorzaken.
Stronghold zou ik ook na 12 dagen herhalen, ivm. uitkomen van de eitjes van de mijten.

@xAnthea, bedankt, kan alleen niet zo snel vinden of het een hormoonzalf is (misschien lees ik er overheen)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-19 23:03 



 
Profiel   

Ik heb mijn vorige post een beetje in een ongelukkige bui geschreven.. :P Dus inmiddels al wat meer van idee veranderd.

Ik heb de laatste paar dagen me bezig gehouden met rond snuisteren in wetenschappelijke artikels en boeken over dermatologie bij paarden. Niet super veel wijzer geworden, maar wel nog enkele behandelingsopties tegengekomen die schijnen te werken (o.a. lime sulphur of kalkzwavel, maar dat is in de Benelux niet te verkrijgen en Frontline spray met 25% Fipronil)

Zwavel bleek in verscheidene onderzoeken ook een heilzame werking te hebben (het precieze weet ik er niet meer van). Momenteel is mijn behandelingsmethode dus als volgt:
- Benen wassen met liefst teershampoo, wondjes/kaalgeschoren plekjes uitwassen met betadine shampoo
- Wondjes behandelen met zwavel zalf van Gold Label
- Sokken insmeren met Pig Oil + zavel van Gold Label (en hierbij alle korstjes er grondig uitkammen, heb je gelijk ook grondige inspectie en kijk op wat er onder de sokken zit ;) )

Ze stampen helaas nog, maar wel een stuk minder sinds de Stronghold behandeling. Sokken zien er prachtig uit door de Pig Oil en het uitkammen van de korsten werkt super. Huid ziet er ook wel rustig uit. Helaas wel 2 rasp plekjes bijgekregen bij mijn ruin, maar nu kreeg ik vandaag te horen dat het ene grote nadeel aan zwavel de ook deels uitdrogende functie is.. Positief is dat het een droog klimaat creëert, maar droge huid jeukt ook (als atopische eczeem patiënt ken ik er alles van).

@DeCobvan momenteel mogen de sokken nog even blijven. Als ik het onder controle kan houden met de Pig Oil, dan liever zo! Rond de wondjes/plekjes scheer ik wel wat haren weg inderdaad. Waar het kan wel relatief kort, bij de typische rasp plekken in de knieholten scheer ik een beetje haar weg in hoeverre van het mogelijke. Als ik merk dat de boel wel weer erger wordt, haal ik ze er wel af om te kijken in welke staat de benen werkelijk zijn en om het knusse huisje van de mijtjes even weg te nemen. Honingzalf heb ik al veel goed over gehoord, heb destijds een staaltje gehad maar dat was in no-time op uiteraard. Moet eens horen of ik dat bij de apotheek kan halen.

Ik ben ook mijn voer onder de loep aan het nemen. Normaliter is wat ik momenteel voer niet rampzalig voor een Tinker - 100 gr Pavo Vital, beetje grasmix en proferm (merrie krijgt dan nog bodybuilder van Hippalgo bij ook, maar dat is een speciaal geval) Maar kwam een instagram post tegen met een lijst van bestanddelen. Hier vervolgens op bokt ook een topic geopend. Wat blijkt? Een voer vinden zonder al dit is haast onbegonnen werk. Toch zeker hier in België, voor een degelijke prijs en relatief makkelijk te verkrijgen.. Vandaag heb ik een gesprek gehad met een DA inwendige ziekten bij een best bekende kliniek hier in BE ivm voedingsadvies bij dit soort paarden. Zij gelooft er niet in dat voeding invloed zou hebben op rasp.. Dus nu weet ik het effe niet meer :') Stiekem geloof ik dat er wel degelijk bepaalde invloed is van voeding hierop - vooral op jeuk dan denk ik, maarja wie zal het zeggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-19 00:06 



 
Profiel   

@jackytje, lastig he.. de ene dierenarts zegt dit, de andere dat. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat Rasp wel degelijk van voeding kan komen. :j
ik gebruik er CBD olie voor en dat werkt wel maar ik denk dat alle helende olie zullen helpen.

Mbt. het uitdrogen van de huid. Ook betadine droogt enorm uit, water sowieso, dus mijn DA. adviseerde zo min mogelijk te wassen (max 1 keer per week)
Sokken luchtig houden en mijt vrij.
Ben erg benieuwd of jou manier gaat helpen voor jullie! zou fijn zijn.

mbt. voeding. ik ben 17 jaar lang aan het soebatten geweest met de zoektocht naar wat voor mijn paarden werkt.
Ik ben uitgekomen bij het merk Hayster Healty Herbs, via http://www.voerernuitdenatuur.nl
Ik heb het concept van Hayster gelezen en dit sprak mij enorm aan, je voert naar behoeft van je paard.
Dus niet lukraak kilo's brok er in knikkeren terwijl je paard dit niet nodig heeft.
Ik weet dat dit in Belgie ook verkrijgbaar is, wie weet ook wat voor jullie, ik voer het ruim een jaar en heb er echt goede resultaten van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-19 06:39 



 
Profiel   

Ik heb vorige week de benen van DAX met pigoil en zwavel gedaan, topspul en mooie zachte sokken.

Top advies,thanks

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-19 17:58 



 

Die van mij heeft nog wat korsten/wonden van de mijten. Ik heb pig oil en zwavel besteld en heb sarnacuran in huis maar daar wil ik nu niet mee behandelen, omdat ik dat niet zo prettig vind met zijn korsten. Kan je de pig oil wel gewoon gebruiken als ze nog wat korsten hebben?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-19 18:11 



 
Profiel   

Ja, de pig oil gebruik ik hier net om de korsten eruit te kammen.

Hier ga ik helaas toch de sokken eraf halen denk ik. Het is heel arbeidsintensief werk zo met al dat haar (met rugpijn tot gevolg na urenlang bukken). Ik moet binnen een week ook kleine ingreep laten doen aan mijn hand en dan is al die nattigheid en producten uit den boze.

Ze stampen echt een stuk minder, maar het is er nog altijd helaas. Zag vandaag bij mijn merrie echt huid dat één en al korstjes is.. :/ Ik denk dat ik te laat begonnen ben met behandelen dit jaar en dat ik volgend jaar er vroeger moet aan beginnen. Wellicht had mijn methode dan wel gewerkt. Maar haar huid moet echt kunnen luchten en ik moet die ook goed kunnen voeden. Dat lukt niet met al dat haar. Ik ga de pig oil echter wel nog gebruiken om de benen goed modder-vrij te houden als de beschermende laag sokken eraf is. Dus het is zeker niet verloren.

Bij mijn ruin 2 flare-ups van M&S linksvoor ook. Heel plots. Doet ook best pijn want ik mag er niet veel aanzitten. Zijn echt 2 nare plekken, maar kan het wederom niet goed verzorgen/in 't oog houden zo. :(:) Ik maak uiteraard foto's van de onthulling als de sokken eraf zijn. Maar ik ben er beetje bang voor.

DeCobvan, bestel je het voer dan van Hayster of haal je het op? De enige verdeler in België zit helaas toch nog een groot eind weg.. Ik heb echt een hele lijst gemaakt van mogelijke voeders, maar het blijft een beetje een lastige kwestie. Ik wil zo sober mogelijk voeren, maar ze moeten wel alle vit en mineralen binnenkrijgen ivm ze enkel op hooi staan vooral (we hebben niet enorm veel gras en dat moet nu uiteraard ook gewoon nog groeien). Dan heb ik één Tinker die vitaminen MOET bij krijgen - en dan vooral vit E - of ik zit met een heel schraal paard. Ik gaf eerst JPGEF, heel fijn product maar ook lastig te verkrijgen en duur in aankoop. Nu dus Pavo Vital omdat we dat gewoon bij de leverancier kunnen halen. Mijn ouders kopen het voer, dus het mag allemaal niet te moeilijk worden. Ik had zelf de Alpengrün in gedachten van Agrobs, ook een zeer fijn natuurproduct. Maar de leverancier zei dat dat ook moest aangevuld worden met een vit brok in de winter. Ze raden dan uiteraard hun eigen product aan, maar dat is duur zeg. Op termijn wel je geld waard, maar je moet het wel op tafel kunnen leggen. := Dus ik dacht dan de Vital te combineren met Alpengrün. In de Vital zit wel wat luzerne en biotine, maar ik geloof niet echt dat zulke hoeveelheden de boosdoener zijn. Ik denk eigenlijk dat de Hartog grasmix de boosdoener is door de suikers/melasse.. Die zou ik dus vervangen door de Alpengrün.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-19 18:47 



 
Profiel   

waar bestellen jullie pig oil?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-19 00:01 



 
Profiel   

Die met Sulphur kan je bestellen hier van een Bokker. Eens enkele pagina's teruglezen.

Heb op een paardenbeurs gezien dat Lincoln ook Pig oil heeft in een spuitbus. Wel zonder sulphur. Maar als je een ruitersportzaak kent die dat merk binnendoet kan je er zo ook wel aan geraken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-19 00:35 



 
Profiel   

Mijn oudje heeft deze plekken nu
[ img ]
[ img ]
[ img ]
Stal eigenaar heeft nu dit in zijn manen gespoten
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-19 19:53 



 
Profiel   

Erg is dat he.
Mijn merrie ziet er nu ook niet uit,die is 26.
Hals half kaal, onder het hoofd,binnenkant voorbenen :(
Heb die nu met neocidol behandeld.. maar die heeft dat elk voorjaar.
als ze begint te verharen dan is het mis.
en als ze de kans krijgt schuurt ze dus de boel er af.


Kom ik toch even uit op een vraag aan de anderen hier,want ik weet het niet meer.
Andere tinker is nu meerdere malen gewassen met neocidol.
maar hij blijft stampen en jeuk houden aan zijn sokken.
Veearts is flauw en zegt van ja moet je nog maar een keer wassen!

Pour on middel wil hij niet geven, en is niet te koop via internet
Is er misschien iemand waar ik wat van kan overnemen? :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-19 20:20 



 
Profiel   

@jackytje:
Ik haal het af. voor mij is het niet zo ver rijden en mijn man combineert het ook nog wel eens met zijn werk.
Verzenden kan ook idd. Daar zal per distributeur wel verschil in prijs in zijn. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-19 21:55 



 
Profiel   

timmysytse, dat heb ik ook voor mijn merrie gebruikt. 10 ml per been, 5 ml op de schoft en 5 ml op de staartaanzet. Werkte als een tierelier tegen de jeuk. Is nu al bijna 2 jaar geleden en nog geen jeuk weer gesignaleerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-19 23:05 



 
Profiel   

Kinke schreef
timmysytse, dat heb ik ook voor mijn merrie gebruikt. 10 ml per been, 5 ml op de schoft en 5 ml op de staartaanzet. Werkte als een tierelier tegen de jeuk. Is nu al bijna 2 jaar geleden en nog geen jeuk weer gesignaleerd.


Grappig, want de spray is tegen wormen (ivermectine). Ter bestrijding van inwendige parasieten zoals maagdarmwormen,rondwormen en longwormen.
Het zou betekenen dat ze dus wormen of larfjes gehad moet hebben die jeuk veroorzaakten. Kan zijn dat het werkt. Weer wat geleerd :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-19 10:22 



 
Profiel   

Hoeft niet persé. De spray is als ik t goed snap uitwendig gebruikt en ivermectine werkt gewoon ook tegen scorioptes (is bewezen), maar inwendig via bv ontworming of intramusculair via dectomax werkt het minder goed aangezien de mijten zich voeden met huidschilfers en niet met bloed. Het zijn geen gangengravers. Ze leven oppervlakkig op de huid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-19 10:53 



 
Profiel   

Ivermectine dood ook wel redelijk veel. Wordt ook gebruikt tegen vlooien en luizen. Dus waarom niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-19 13:30 



 
Profiel   

Veulen84 schreef
Ivermectine dood ook wel redelijk veel. Wordt ook gebruikt tegen vlooien en luizen. Dus waarom niet.

Dat dus. Maar het is geen middel die je overdreven veel moet willen gaan gebruiken omdat er al redelijk wat parasieten resistent tegen aan het worden zijn.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-19 14:19 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 68 van de 84 [ 2095 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71 ... 84  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen