Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rosje8
Berichten: 292
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 23:06

Helaas heeft mijn geschoren kruising fries mijten (gezien onder de microscoop)

Benen zijn niet geschoren, ga ik wel proberen maar voorbenen vind hij nog heel eng.

Morgen bye mite halen, maar hoe doen ullie dat je winterdeken en stal vol vlas?

vikawiek

Berichten: 1489
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 00:28

Stal helemaal leeg halen, met een bezem alle sprietjes weghalen en daarna de stal schoonmaken met byemite. Ik vind het altijd zo zonde om 1 werk later weer alles eruit te halen dus ik doe er maar 2 pakken vlas weer in. Mijn paard mag geen deken meer op door de mijt maar toen ze dat nog wel had deed ik een andere deken op (ik had nog een oude met dezelfde vulling) en dan de deken in de wasmachine, gewoon thuis. Al snap ik dat niet iedereen daarop zit te wachten :')

Rosje8
Berichten: 292
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 08:29

vikawiek schreef:
Stal helemaal leeg halen, met een bezem alle sprietjes weghalen en daarna de stal schoonmaken met byemite. Ik vind het altijd zo zonde om 1 werk later weer alles eruit te halen dus ik doe er maar 2 pakken vlas weer in. Mijn paard mag geen deken meer op door de mijt maar toen ze dat nog wel had deed ik een andere deken op (ik had nog een oude met dezelfde vulling) en dan de deken in de wasmachine, gewoon thuis. Al snap ik dat niet iedereen daarop zit te wachten :')


Thanks! Ik meng mijn vlas normaal áltijd, hij heeft ooit een hap vlas genomen uit de zak, mafkees dus sindsdien ben ik een beetje bang dat hij het zou eten.. maar die stal moet echt leeg dus? Ik vraag me gewoon echt af hoe ik eraan kom ook..

vikawiek

Berichten: 1489
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 11:23

Rosje8 schreef:
vikawiek schreef:
Stal helemaal leeg halen, met een bezem alle sprietjes weghalen en daarna de stal schoonmaken met byemite. Ik vind het altijd zo zonde om 1 werk later weer alles eruit te halen dus ik doe er maar 2 pakken vlas weer in. Mijn paard mag geen deken meer op door de mijt maar toen ze dat nog wel had deed ik een andere deken op (ik had nog een oude met dezelfde vulling) en dan de deken in de wasmachine, gewoon thuis. Al snap ik dat niet iedereen daarop zit te wachten :')


Thanks! Ik meng mijn vlas normaal áltijd, hij heeft ooit een hap vlas genomen uit de zak, mafkees dus sindsdien ben ik een beetje bang dat hij het zou eten.. maar die stal moet echt leeg dus? Ik vraag me gewoon echt af hoe ik eraan kom ook..

Yup, echt helemaal leeg.
Goeie vraag, ik wou dat ik het in mijn geval ook wist :')
Soms kan het komen van een ander paard waarmee ze in contact zijn geweest, en soms is het er gewoon

Tinka

Berichten: 3761
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 10:05

Vraagje over de byemite, hoeveel moet je dat verdunnen? Ik dacht 1 ml op 1 liter, maar weet het niet zeker.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 10:25

Tinka schreef:
Vraagje over de byemite, hoeveel moet je dat verdunnen? Ik dacht 1 ml op 1 liter, maar weet het niet zeker.



Klopt, 10 ml op een volle emmer.

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 00:20

HELP!

De korsten in de knieholte en aan de achterkant van mijn tinker merrie haar voorbenen worden steeds erger. De kootholtes zijn niet aangetast!
Ook lijkt ze (nog) geen last van vochtophoping te hebben.

Scheren lukt niet, ook met sedatie door de dierenarts gaat ze er doorheen. Logisch, ik kan me voorstellen dat het erg zeer doet. Ze is heel sensibel van karakter.
Ik probeer het nu te knippen maar ook hier is ze erg gevoelig op. Ik was haar benen nu 1x per week met groene zeep en ben vandaag begonnen met het smeren van een zinkzalf van sensihorse met vitamime E.

Ze is recent nog behandeld met stronghold pipetten.

Ze krijgt al volledig graan/melasse vrij voer wat zo laag mogelijk in suiker en zetmeel is. (Pavo vital of marstal force icm hartog digest) Daarnaast krijgt ze goede kwaliteit onverpakt hooi. Als supplementen krijgt ze kleefkruid, brandnetel magnesium, en solidago.

Helaas staat ze ivm blessure al een tijdje stil, ik vermoed dat het door de verminderde beweging erger is geworden. Ze komt wel de hele dag op de wei (zonder modder!)

Ik zoek me een ongeluk naar een paddock paradise waar geen modder is, maar dit lijkt een onmogelijke opgave in mijn omgeving.

Ik maak morgen gelijk een afspraak voor lymfedrainage.

Wat kan ik nog meer doen????

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 06:39

Volgens mij ben je heel goed bezig. Zitten de korsten alleen in de knieholte? Dat is meestal rasp en kan erg hardnekkig zijn. Ik knipte de haren er omheen altijd kort en vette het lekker dik in met uiercreme.

ellepel

Berichten: 47346
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 08:03

in de knieholte is inderdaad wat ze hier rasp noemen.

heb je facebook?
kijk in deze groep even voor tips:
https://www.facebook.com/groups/3310935 ... ?ref=share

ik merk dat hoe minder je er aan komt hoe beter het vaak word.
door alle stimulatie krijg je nog meer talg en blijven die korsten aanwezig.
ik doe af en toe met een beetje olie de schilfers wat uit de sokken kammen.

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 11:30

Ja het is inderdaad rasp. Op Facebook zegt iedereen dat ik moet stoppen met wassen omdat dit de huid aantast, maar hoe kan ik zalf smeren op sokken waar zand in zit? Dan smeer ik automatisch zand in de kloven.. -O-

ellepel

Berichten: 47346
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:53

kun je anders een foto maken met hoe de benen er uit zien?

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:57

ellepel schreef:
kun je anders een foto maken met hoe de benen er uit zien?


Ik denk niet dat je het goed kunt zien aangezien er zoveel haar overheen zit nog. Ik zal het proberen vanmiddag!

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 14:53

Zand hoef je niet te wassen, dat kun je er gewoon uit borstelen zodra het goed droog is.
Rasp ontstaat meestal doordat de huid wat droog/eeltachtig is. Als het paard beweegt dan trekt en krimpt die huid daar achter de knie, en net als met droge lippen komen er dan kloofjes in en schilfers vanaf. Goed vet houden werkt dan het beste. En door te wassen was je juist het vet weer weg.

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 15:53

8nnemiek schreef:
Zand hoef je niet te wassen, dat kun je er gewoon uit borstelen zodra het goed droog is.
Rasp ontstaat meestal doordat de huid wat droog/eeltachtig is. Als het paard beweegt dan trekt en krimpt die huid daar achter de knie, en net als met droge lippen komen er dan kloofjes in en schilfers vanaf. Goed vet houden werkt dan het beste. En door te wassen was je juist het vet weer weg.


Het zand blijf kleven aan de zalf of olie die ik smeer, dat is het probleem.. :+

ellepel

Berichten: 47346
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 19:03

ja maar dat is geen ramp toch...
bij rasp is het als het goed is 1 plek, en die zit in de knieholte.
en dat plekje kun je even aanstippen met een zalf,olie of wat je maar gebruikt.
en het wisselt per paard.
mijn merrie deed ik een beetje zinkzalf op,iets anders maakte het juist erger.

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 19:07

ellepel schreef:
ja maar dat is geen ramp toch...
bij rasp is het als het goed is 1 plek, en die zit in de knieholte.
en dat plekje kun je even aanstippen met een zalf,olie of wat je maar gebruikt.
en het wisselt per paard.
mijn merrie deed ik een beetje zinkzalf op,iets anders maakte het juist erger.


Nee het is bij haar de hele achterkant van de onderkant van haar voorbeen. Zit volledig onder de korstjes. Vanaf de knieholte tot aan de teen zegkaar.

ellepel

Berichten: 47346
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 19:13

dat is wel erg veel.
echt op de huid?

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 19:17

ellepel schreef:
dat is wel erg veel.
echt op de huid?


Ja niet volledig bedekt met korstjes, maar wel op veel plekken op de achterkant dus.. de knieholte is het ergste.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 19:48

Ah in dat geval is de kans groot dat het geen rasp is maar CPL.
Zijn de benen zelf dun? Kun je ribbeltjes of knobbeltjes voelen tussen de sokken of in de kootholte?

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 19:56

8nnemiek schreef:
Ah in dat geval is de kans groot dat het geen rasp is maar CPL.
Zijn de benen zelf dun? Kun je ribbeltjes of knobbeltjes voelen tussen de sokken of in de kootholte?


De benen zijn nog gewoon dun, in haar kootholtes zitten ook geen verdikkingen. Alleen ontstaat er nu wel een kloof in haar knieholte.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 04:19

Is je hooi getest? Als dat vol suikers zit heeft op je krachtvoer letten en smeren en wassen niet zoveel zin...

Een mix van zwavelbloem en lijnzaadolie schijnt te helpen. Zowel smeren als voeren.

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 23:10

Alweer even geleden dat ik hier zelf raad vroeg maar het is weer zo ver hoor :(
Deze zijn van eergisteren

Afbeelding

Afbeelding

Deze van gisteren

Afbeelding

Heb er nu al 2 dagen pig oil en zwavelpoeder op gedaan maar het blijf uit het niks terugkomen. Mensen vragen maar ‘is het geen CPL’ maar
1. Dat hoop ik toch eeeeecht niet
2. Hij is 4 jaar
En 3. Het ziet er gewoon anders uit in mijn ogen? Geen idee wat het wel is maar uit mijn ervaring is CPL meer gezwollen en met plooien...

Iemand ervaring met brandnetels en kleefkruid hierbij? Werd me aangeraden maar ik kan er niks over vinden

VWestra
Berichten: 1099
Geregistreerd: 04-07-15
Woonplaats: Friesland

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 23:38

Heb je al naar die zeep van Pippa gekeken?
Mijn Fries heeft droge mok en laatst mee gewassen en was heel verbaasd. Mooi zacht, korstjes eruit en heel fijn in gebruik

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 23:39

Die plekken doen me meer aan rainrot denken... Kan me natuurlijk vergissen.

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 23:46

VWestra schreef:
Heb je al naar die zeep van Pippa gekeken?
Mijn Fries heeft droge mok en laatst mee gewassen en was heel verbaasd. Mooi zacht, korstjes eruit en heel fijn in gebruik

Ik heb eergisteren inderdaad gelijk met pippa zeep gewassen! Heb het idee dat het rustiger is ja, hoop dat het werkt.

Het komt regelmatig terug en altijd rechtsachter