Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 75 van de 84 [ 2095 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78 ... 84  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

 
Profiel   

Oh wacht bij jullie is alles dicht natuurlijk |o
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-21 16:32 



 
Profiel   

Granoek schreef
Oh wacht bij jullie is alles dicht natuurlijk |o


Nee dierenwinkels zijn wel open.
Die vallen onder de essentiële winkels.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-21 16:55 



 
Profiel   

Ik ben compleet nieuw bij de tinker en ook nog geen verstand en ervaring met de mijt problemen. Maar voor de mijt in een kippenhok (bloed luis) adviseert met Dasty van de Wibra. Weet eigenlijk niet precies wat dat is, maar zou dat dan ook voor deze mijt gebruikt kunnen worden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 15:55 



 
Profiel   

Het is een andere familie mijten met dus andere anatomie en levenswijzes. Met andere woorden betekent dit dat niet alle producten die bloedluizen bestrijden ook de chorioptes mijten bestrijden.

Ik heb de ingrediënten eens opgezocht en dit zou ik eerlijk gezegd niet op mijn dier willen hebben.. Je zou het wellicht wel kunnen gebruiken om de omgeving te reinigen tijdens de behandeling van de mijten bij je paard. Idealiter gebruik je daarvoor eigenlijk een insecticide zoals permethrine, maar dat is erg giftig voor katten dus is niet altijd ideaal als je bv een stal kat hebt. Ikzelf reinig de stallen en mijn borstels met bleekwater. Dat wordt ook gedaan voor de bestrijding van schurftmijten op bv beddengoed bij de mens en deze staan volgens mij toch al wat nauwer bij de chorioptes mijt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 16:43 



 
Profiel   

geen dasty op een dier spuiten hoor!
ik gebruik het vaak voor mijn werk en mijn handen gaan er kapot van, en een dier likt het nog op ook.
niet doen hoor :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 17:16 



 
Profiel   

Hoi allemaal! Wat handig dit topic!
Even een vraag aan jullie:
Mijn merrie had ineens vrij harde korsten op haar pijnbeen (voor) slechts 1 been.

Na een beetje weken/wassen kwam het vrij makkelijk los.
Nu weet ik niet zo goed wat ik ermee moet. Ik dacht dat het geen mok was, maar ik ontdekte vandaag toch ook weer mok in haar Koot dus vermoed dat het dan toch mok/rasp is? Wat denken jullie?

Oh het jeukt trouwens niet bij der.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 17:29 



 
Profiel   

Ik heb een vraagje, ik gebruik voor rasp en cpl de Friesian expertoil. Behalve dat dit best prijzig is vind mijn paard het ook niet zo leuk, ze begint gigantisch te stampen na het aanbrengen. De fles is nu leeg dus word het tijd om naar wat anders te kijken wat wel net zo goed werkt.

Ik las iets over pig oil in combinatie met zwavel poeder. Maar welke zwavel poeder moet je dan hebben en wat zijn dan de verhoudingen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 20:53 



 
Profiel   

Bedankt voor jullie reacties omtrent de Dasty en mijt :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 21:42 



 
Profiel   

Petrichor schreef
Ik heb een vraagje, ik gebruik voor rasp en cpl de Friesian expertoil. Behalve dat dit best prijzig is vind mijn paard het ook niet zo leuk, ze begint gigantisch te stampen na het aanbrengen. De fles is nu leeg dus word het tijd om naar wat anders te kijken wat wel net zo goed werkt.

Ik las iets over pig oil in combinatie met zwavel poeder. Maar welke zwavel poeder moet je dan hebben en wat zijn dan de verhoudingen?

Zwavel met pig oil is voor 90% waar friesian oil uit bestaat. Nog wat andere kruiden of dingen om het te bewaren oid maar het is bijna hetzelfde

Werkt het wel? Normaal pikt dat namelijk niet en doet het ze ook geen pijn dus raar dat ze er naar trapt

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 21:53 



 
Profiel   

Ja de Friesian expertoil werkt zeker wel! Het prikt niet altijd hoor, alleen elke eerste paar keer dat ik er weer mee begin.

Heb je enig idee welke zwavel poeder aangeraden wordt en hoe veel je er van door de olie moet mengen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 22:08 



 
Profiel   

jesss_amigo schreef
Hoi allemaal! Wat handig dit topic!
Even een vraag aan jullie:
Mijn merrie had ineens vrij harde korsten op haar pijnbeen (voor) slechts 1 been.

Na een beetje weken/wassen kwam het vrij makkelijk los.
Nu weet ik niet zo goed wat ik ermee moet. Ik dacht dat het geen mok was, maar ik ontdekte vandaag toch ook weer mok in haar Koot dus vermoed dat het dan toch mok/rasp is? Wat denken jullie?

Oh het jeukt trouwens niet bij der.

[ [url=m/GVg4EP.jpg]Afbeelding[/url] ]




Dit is geen mok maar mijt, behandelen met bye mite en na 10 a 14 dagen herhalen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 22:20 



 
Profiel   

Petrichor schreef
Ja de Friesian expertoil werkt zeker wel! Het prikt niet altijd hoor, alleen elke eerste paar keer dat ik er weer mee begin.

Heb je enig idee welke zwavel poeder aangeraden wordt en hoe veel je er van door de olie moet mengen?

Ik heb zwavelpoeder gewoon van Jacob Hooy, is de enige die ik hier kon bestellen

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-21 22:27 



 
Profiel   

Dat prikken is de zwavel die in een geirriteerde of open plek trekt. Sommige paarden reageren daar op, de een wat heftiger dan de ander.

Je kan ook beginnen met pig oil waar al zwavel aan toegevoegd is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-21 01:09 



 
Profiel   

Veulen84 schreef
Dat prikken is de zwavel die in een geirriteerde of open plek trekt. Sommige paarden reageren daar op, de een wat heftiger dan de ander.

Je kan ook beginnen met pig oil waar al zwavel aan toegevoegd is.

De enige die ik zo ken is die van ruitersportimport en daar zit toch echt maar heeel weinig zwavelpoeder in?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-21 01:44 



 
Profiel   

De mijten slaan ook soort van op de vlucht voor de olie. Dat kan rottig voelen. Ik ken genoeg Tinkers die al idioot gaan doen met benen afspuiten, vaak verwaarloosde mijt en daardoor beschadigde huid. Met aanbrengen van de olie kan het helpen om bovenaan de grens waar je behandelen wilt een kring rondom het been te kwasten.

Zwavelpoeder heb ik ook van Jacob hooy en ik die 5 eetlepels op 1 liter. Dit is voor over het voer. Al ging de olie voeren hier even niet zo goed (te snel opgebouwd) dus nu een lepel droog door het voer en begin in januari weer opnieuw met olie opbouwen.

Met behandelen voor de benen maak ik het geconcentreerd. Doel is de olie zo dik te maken dat het niet meer uitloopt.

Ik gebruik trouwens gewoon zonnebloemolie. Als ik kijk naar de ingrediënten van andere oliën vind ik de prijs niet in verhouding tot de toegevoegde waarden. Kruiden kan ik zelf ook wel toevoegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-21 03:20 



 
Profiel   

Doe je de zwavel door het voer? Dat heb ik nog niet eerder gehoord! Werkt dat echt? Hoeveel lepels spatel je er dan doorheen, ook die 5 el ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-21 09:42 



 
Profiel   

Granoek schreef
Veulen84 schreef
Dat prikken is de zwavel die in een geirriteerde of open plek trekt. Sommige paarden reageren daar op, de een wat heftiger dan de ander.

Je kan ook beginnen met pig oil waar al zwavel aan toegevoegd is.

De enige die ik zo ken is die van ruitersportimport en daar zit toch echt maar heeel weinig zwavelpoeder in?


25 gram op een liter volgens de producent.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-21 11:02 



 
Profiel   

Misschien hebben jullie hier nog tips.
Mijn trainingspaard heeft al maanden last van mok, ontstaan in de zomer. Ik heb zalf van de DA (corticosteroïden met antibiotica), daarmee worden de plekken snel minder en gaan weg, maar het komt vaak al snel of nog tijdens het smeren op andere plekken weer tevoorschijn. De dierenarts geeft aan het beste is om te blijven smeren als het weer komt, en stoppen als het weg lijkt te zijn. Maar ik wil eigenlijk kijken of er iets anders is dat ik kan doen.
De paddock is enorm modderig. Ik laat haar dus bewust af en toe binnen, maar ik vind buiten komen voor een paard wel belangrijk dus wil haar niet altijd binnen laten. Van een stalgenootje van ik volgende week speciale beenbeschermers lenen die de benen droog zouden houden. Ik wil dat eens proberen, maar weet nog niet hoe ik dat praktisch ga aanpakken omdat ik niet s ochtends op stal kom en de pensionhouder dit soort dingen in principe niet om en af doet.
Ik was de benen 1 keer per week met Betadineshampoo. Ik weet dat niet wassen beter is, maar zo kan ik 1 keer per week goed checken waar de mok zit en zorgen dat de zalf die dag, na heel goed drogen, goed dik op de mok/huid gaat en ik niet vooral de modder wil insmeren.
Qua voer krijgt ze onbeperkt hooi, een basisbrok, een Hebra-mix, senioren priores (ze is nog jong maar schraal), en lijnzaad. Ik zag dat er ook supplementen zijn voor mok, maar weet niet welke dan goed is. Hebben jullie tips hierin, of misschien nog hele andere ideeën?


Laatst bijgewerkt door welshfan97 op 09-01-22 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-22 22:35 



 
Profiel   

Oei 1x per week wassen met betadine is echt niet goed! Veelvuldig wassen met betadine werd mij zwaar afgeraden op de kliniek in wolvega. Dit dood namelijk ook echt alle goede dingen en huid in de koten. Absoluut mee stoppen!
Spoelen en daarna goed drogen kan zeker wel, met name het drogen dan niet vergeten maar niet met betadine. Dat is echt voor af en toe als er echt veel wonden zitten.


Op stal kan net zo beroerd zijn voor de benen als in de modder helaas... Want een stal is ook vaak ook niet droog tenzij de stal sochtends goed gemest en gestrooid wordt dan heeft de stal de voorkeur over een natte paddock.



Maar mok komt veelal ook van binnenuit. Ik weet niet wat je paard aan voer krijgt maar het terugdringen van suikers en zetmeel heeft een positieve werking om mok en andere been problemen.
Dat icm geen betadine meer bij het spoelen zou ik eerst eens gaan proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-22 22:42 



 
Profiel   

cp112 schreef
Dit is geen mok maar mijt, behandelen met bye mite en na 10 a 14 dagen herhalen.


Waar koop je dit? Is het verstandig om met een tinker dit alvast in huis te halen?

Wat kan ik beter nog meer bijvoorbaat in huis halen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-22 14:14 



 
Profiel   

SandraWierda schreef
cp112 schreef
Dit is geen mok maar mijt, behandelen met bye mite en na 10 a 14 dagen herhalen.


Waar koop je dit? Is het verstandig om met een tinker dit alvast in huis te halen?

Wat kan ik beter nog meer bijvoorbaat in huis halen?

Het is op recept bij de dierenarts. Let wel op, je hebt er heel weinig van nodig dus meestal vervalt het flesje voor je het opgebruikt hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-22 14:24 



 
Profiel   

Inderdaad bij de dierenarts. Mijn dierenarts doet altijd even een kleine hoeveelheid in een glazen potje omdat je idd maar weinig nodig bent en zo'n hele fles over datum gaat voor je het op hebt :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-22 21:10 



 
Profiel   

Graag ook eens jullie advies/ervaringen

Ik hou sinds een dik jaar mijn tinker zijn benen altijd geschoren, dan kan ik altijd makkelijk zien hoe het met zijn benen gaat, en tijdig ingrijpen indien het nodig is (rasp/mok/zwellingen/wondjes).
Nu staat hij deze winter voor het 1e jaar 24/7 buiten, en heb ik zijn benen niet meer geschoren ter bescherming van de kou en water en modder.
Nu kan ik daardoor niet goed voelen/zien hoe het met zijn benen gesteld is (benen zijn zo goed als altijd nat/modderig).

Kan ik tóch terug de benen scheren? Kan het kwaad als hij dan dag en nacht op het veld staat met geschoren benen? Uiteraard kunnen ze droog sraan, maar ze verkiezen liever de modder (uiteraard -O- )
[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 21:41 



 
Profiel   

Ellen, ik zou eigenlijk als er nu niets aan de hand lijkt te zijn van mijten of mok de benen niet scheren. Zoals je zelf al aangeeft beschermen de haren de huid ook. Maar als er mijten of mok zit lijkt scheren me beter omdat behandelen (zalf smeren of wassen met shampoo voor mijten) met die lange haren juist weer bijna niet te doen is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 22:59 



 
Profiel   

Ik vind het zelf vrij makkelijk te controleren of er wondjes zitten. Je moet er wellicht een beetje handigheid in krijgen, maar als je vanaf de knie met wat druk erop het been door je handen/vingers laat glijden dan voel je vrij goed of alles dun en glad is. Zelfs wat kleine rasp schilfertjes zijn zo goed te voelen. En zoals je al zegt; de sokken beschermen juist heel goed tegen vocht en vuil.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 23:23 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 75 van de 84 [ 2095 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78 ... 84  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen