Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 17:21

Werkt dat echt met ontwormpasta? Ik zou nu voor de tweede keer moeten wassen, maar dat vind ik met die vorst zielig. Buiten het praktische probleem dat ik dan een ijsbaan rondom de stal krijg := Ik heb nu 1x gewassen en voer nu enige tijd cure mok tabletjes, ik heb wel het idee dat het minder is, maar hij stampt helaas nog steeds.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 17:25

nee, blijkbaar dus niet Jitskee, anders had geen enkel ontwormd paard meer last van mijten. Dat is dus precies wat ik me afvraag, waarom werken de pour-on varianten dan wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 17:36

Ja dat vind ik dus ook het gekke, het werkzame middel is hetzelfde. Maar volgens mijn DA was een pour-on variant vaak ook niet effectief, hij raadde het in ieder geval niet aan. Ik weet het zo langzamerhand ook niet meer -O- Ik zal er morgen maar weer een belletje aan wagen. Overigens wordt die van mij niet standaard ontwormd maar werk ik met mestonderzoeken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-01-19 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 17:36

Mij is wel opgevallen dat het via de rug niet/nauwelijks werkt (wordt sowieso afgeraden), maar direct op de benen wel.
Ik gok dat er gewoon te weinig werkzame stof tot in de benen op de juiste plek komt als het oraal wordt toegediend. Wellicht ook doordat er juist in de benen vlak onder de huid zo weinig doorbloeding is bij CPL paarden.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 17:37

Granoek schreef:
Oh ik zie ook nu pas jouw onderschrift, ik weet dat je vorige keer die vragen stelde maar ik had niet eens de link gelegd dat jij van die winkel was _O-


Ik wilde even weten waar al die bestellingen pig oil vandaan kwamen. Normaal had ik iets van 2/3 flessen per maand. Nu ineens het 10voudige. Snapte het niet helemaal :) Maar toen kwam ik hier uit.

Tinkermuts schreef:
Veulen84 schreef:
Volgende week komt er een nieuwe voorraad binnen.


Ik heb het ook een aantal dagen geleden besteld, vijf liter, maar dat is dan nog niet op voorraad?


Nog niet, volgende week dus. (Als het veel haast hebt kan ik wel een klein flesje van 150 ml sample naar je sturen. Stuur me dan even een pb'tje)

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 17:52

Hahahahahahah krijgen we nu een percentage? _O-
Mijne is ook weer bijna op dus ga ook weer voorraadje inslaan binnenkort :')

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 18:18

Ik gok dat het te maken heeft met het feit dat ivermectine of moxidectine van ontworming in het spijsverteringsstelsel geraakt en dus vooral lokaal werkt (thv de wormen dus). Deels zal het wel opgenomen worden in het bloed, maar ik gok in beperkte mate. Anders zou men Dectomax (ivermectine) ook intra veneus spuiten, terwijl dat not done is in verband 1/10 sterfte.

Met Pour On bv. komt het op de huid terecht. Deels zal het ook wel in het bloed opgenomen worden, maar uiteindelijk blijft het vooral lokaal lijkt mij. Ik las over het gebruik van Pour On bij paarden trouwens dat er kans is dat er zweren ontstaan op de rug door overreactie, dus zou het sowieso spottesten.

Daarom wordt het ook afgeraden om zulke chemische middeltjes die dus wel degelijk giftig zijn te gebruiken op wonden. Sarnacuran (foxim) mocht ik van mijn DA ook eigenlijk niet gebruiken op de wonden veroorzaakt door schurft.. Maarja, als je de oorzaak niet weghaalt en de jeuk bleven er wonden komen dus het was sowieso een vicieuze cirkel die doorbroken moest worden. Bovendien is bv. Sarnacuran enorm toxisch en tast het het zenuwstelsel aan bij orale opname.


Ik ben denk ik van plan om te wachten tot het weer warmer is om dan echt heel uitgebreid te gaan behandelen. Maar dan ook àlles. Al de paarden, al mijn spullen, de stallen etc. Wellicht met sarnacuran dan eerst om zeker te zijn, te herhalen en dan nog eens herhalen met alternatieve middelen zoals dus die diatomeeënaarde, pyrethrine oid. Desnoods dan ook sokken eraf, als het droger is vind ik dat niet zo erg. Nu in de blub ben ik daar niet zo fan van. En dan hoop ik echt dat ik er zo goed als vanaf geraak want ik zou het anders toch oprecht niet meer weten hoor.

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 18:21

Granoek schreef:
Veulen84 schreef:
Volgende week komt er een nieuwe voorraad binnen.

Oh ik zie ook nu pas jouw onderschrift, ik weet dat je vorige keer die vragen stelde maar ik had niet eens de link gelegd dat jij van die winkel was _O-


Olikea schreef:
Ik heb het bij ruitersport import besteld.

Had je ook al zwavelpoeder gevonden?


Ja. Bij de online drogist.. had die al binnen dus met wat olijfolie op zijn rasp plekje gedaan. Dat knapte er al netjes van op. Dus ben benieuwd.

Nu hard oefenen om hem met zijn been in een teiltje te krijgen

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 18:50

Ohh klopt dat was jij!
Teiltjes heb ik opgegeven, te veel gesloopt en te veel geknoei :')
Maar hier staat voor de trekpaarden een paardenjacuzzi waar ik heel dankbaar om ben

Anoniem

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 18:58

Pig oil.. iemand die me even kan helpen? Waar helpt het tegen, hoe aanbrengen etc?

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 18:59

Zoek even terug in mijn berichten over hoe aanbrengen! Helpt tegen vanalles, zwavel is ontsmettend.
Ik gebruik het tegen mok

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 07:12

Tinkermuts schreef:
Veulen84 schreef:
Volgende week komt er een nieuwe voorraad binnen.


Ik heb het ook een aantal dagen geleden besteld, vijf liter, maar dat is dan nog niet op voorraad?


Nog niet, volgende week dus. (Als het veel haast hebt kan ik wel een klein flesje van 150 ml sample naar je sturen. Stuur me dan even een pb'tje)[/quote]


Nee kan wel even wachten maar er was niet doorgekomen dat het niet op voorraad was dus maakte me beetje ongerust over de levering.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 09:42

Pig oil is zwavel olie?

Hier ook bezwaren tegen de mogelijke giftigheid van de pour on, dus er worden wat natuurlijkere alternatieven gezocht.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 10:22

Pig oil is eigenlijk een mineraal olie. Vroeger werd het gebruikt om de huid van varkens soepel en gezond te houden. Tegenwoordig wordt het in verschillende vormen gebruikt. De pure olie wordt veel gebruikt om bv urine of modder in trekken tegen te gaan. In die vorm werkt het ook (in beperkte mate) tegen mijten.

Zwavel werkt antibacterieel en werkt tegen veel huid problemen. In de mix zwavel / pig oil helpt het dus preventief tegen mok en helpt het bij beginnende mok. Granoek maakt een sterkere mix.
Zwavel is wel geel en kan verkleuring geven op je paard.

Chantal2133
Berichten: 73
Geregistreerd: 11-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 00:46

racebiet schreef:
Ik wilde ook even een positieve ervaring delen. Ik geef mijn tinker met cpl al best lang finecto. Deed wel iets maar stond nog altijd wel te stampen. In overleg met de DA een spuit dectomax gehad, stampen was accuut over. Tevens ben ik lymph drain mix bij gaan geven. (Paardenkruiden.nl). Als je het spul ziet zou je het haast in je pasta gooien. De kruidenmix heeft flink effect; minder last van cpl, minder bulten, minder jeuk en ik denk daarmee ook minder mijtproblematiek.


Mijn tinker 8 maanden oud heeft helaas luis.. heeft veel jeuk op advies van de Fokker finecto protect spray gespoten vandaag.. benen staart manen en borst..ben heel benieuwd of het werk en hij morgen al minder jeuk heeft.. werd ook nog 2 pipetten advantage voorgesteld .. maar ondanks thumps up van de DA vind ik het toch eng op mijn baby.. wassen is geen optie..in deze kou

Chantal2133
Berichten: 73
Geregistreerd: 11-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 00:53

DeCobvan schreef:
dectomax is indd al jaren een discussie maar heb de afgelopen jaren nooit meer gehoord dat er een paard aan overleden is.

Middel wat gewoon helpt en wat niet teveel moeite kost is Cydectin Pour on.
zolang je de beschrijving volgt en blijft herhalen werkt het gegarandeerd. Ik ga al wat jaartjes mee in de Tinkers en heb veel geprobeerd, maar dit is het enige middel wat zonder teveel moeite (denk aan niet wassen etc) je binnen 5 min. per paard klaar bent.



Zou je dit ook op een veulen tinker 8 maanden met luis doen? Ik vind het een beetje eng

kiddokids

Berichten: 3084
Geregistreerd: 01-03-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 05:10

Vraagje paard met luis en mijt mag die het land op waar andere paarden lopen

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 09:50

Veulen84 schreef:
Pig oil is eigenlijk een mineraal olie. Vroeger werd het gebruikt om de huid van varkens soepel en gezond te houden. Tegenwoordig wordt het in verschillende vormen gebruikt. De pure olie wordt veel gebruikt om bv urine of modder in trekken tegen te gaan. In die vorm werkt het ook (in beperkte mate) tegen mijten.

Zwavel werkt antibacterieel en werkt tegen veel huid problemen. In de mix zwavel / pig oil helpt het dus preventief tegen mok en helpt het bij beginnende mok. Granoek maakt een sterkere mix.
Zwavel is wel geel en kan verkleuring geven op je paard.


Dankjewel! vooral preventief zo te lezen inderdaad, maar wel erf fijn voor als de sokken er aan moeten blijven zitten.

Noblesse00

Berichten: 172
Geregistreerd: 20-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 12:01

Onze merrie heeft dit jaar gruwelijke mok. Ik mag er nauwelijks aankomen, ze is er ZEER gevoelig op, dus ik was met sebacil, betadine scrub en verzorg met babyolie de aangedane ondervoet. Scheren kan alleen verdoofd vrees ik.

Nu ken ik van vroeger het middel zwavelbloem/poeder vermengd met uierzalf of olie. Dat lijkt me wel wat als dit ook schimmels en bacteriën tegengaan. Nu is er online best veel zwavelbloem te bestellen, maar is dit echt allemaal hetzelfde goedje?

En dosering 3 eetlepels op 1 liter olie is goede verdunning en hoe vaak doen?

Drooghouden is onmogelijk...het probleem is dat we momenteel een mega plas hebben bij de ingang vd wei, ze moet er dagelijks 2 x doorheen. Mijn hoop is dat door de vettigheid de huid wat gespaard wordt in het water.

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 12:39

Ik maak hem veel dikker dan 1 el op 1 L maar ik denk dat dat vooral is zodat het niet uit de sokken drupt. Volgens mij is die hoeveelheid voor o tsmetting wel prima want ik zie rondom me ook vaak dat er minder gebruikt wordt. Ik vind het gewoon prettig dat het blijft zitten. Maar met uierzalf heb je dat probleem sowieso niet echt, dat druppen.

Ik denk wel dat het allemaal hetzelfde goedje is, al het die felle gele kleur heeft :)

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 12:51

Ik wil toch even reageren.
Sebacil bij mok?
Sebacil is een insecticide.
Weet je de oorzaak van mok?
Zou wel een beetje uitkijken met zwavelbloem op open plekken.
Misschien eens stoppen met wassen en de plekken met een zincoxidezalf behandelen?
Werkt hier ook goed tegen open plekjes in de knieholte :j

Anoniem

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:04

Ik heb zojuist diatomeeënaarde bestelt om de benen mee in te poederen en wellicht door het voer te geven. Ben erg benieuwd naar de resultaten ervan.

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 23:11

Helaas.. de dectomax heeft hier niet volledig zijn werk gedaan. Hen nog wel pig oil geprobeerd maar behalve heerlijk zachte sokken gebeurt er niks. Ik zie hem nog af en toe met zijn achter benen stampen en schuren.. Dus we gaan opschalen. ( we hebben een schraapsel laten maken. Het is mijt -O- )

Morgen ga ik hem wassen met sanacuran en nog maar eens alles ontsmetten met halamid.

Hoe wassen jullie met sanacuran. Ik zat zelf te denken om het er in te sponsen.. of misschien met zon druk tankje. ( al maak ik me dan zorgen over de aerosollen die rond vliegen)

Schuimt dat spul?
Verder nog tips?

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 23:21

De Sebacil deed ik altijd met druktank inderdaad, met zo’n onkruidspuit en dan goed tussen de sokken. Dan komt het iig goed overal tussen.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 23:22

Wel verstandig zelf even een mondkapje op te doen dan.