Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 51 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Welk ras voor iemand met rugproblemen?

 
Profiel   

Ik weet niet of het iets voor jou is, maar Akhal Teke hebben ook vlakke gangen. Blijkbaar zitten ze heerlijk, al heb ik dat zelf jammer genoeg nog niet kunnen testen (de mijne is nog niet zadelmak). :D
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-19 05:46 



 
Profiel   

Maar als je echt rugklachten hebt, Moet je je rugpijn dan opzoeken?
Ik ben ook op stap geweest en besloot het dus uit mijn hoofd te zetten, heel soms zit ik nog even op het paard van mijn man. in stap op het strand...dan loop ik zelfs het laatste stuk terug naar huis.
Dat paard zit heerlijk , maar met echte rugklachten moet je dat dan nog willen opzoeken?
Ik kan je begrijpen en wat als het toch niet gaat, dan maar verkopen of wat doe je dan met je dier?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-19 08:28 



 
Profiel   

Kadankovitch schreef
Trakehners en Hanoveranen worden al sinds de tweede wereldoorlog niet meer als paarden voor militaire dienst gefokt. Lees daarover de fokdoelstellingen van beider Gestütsleitungen 1947. Denkt u niet dat er in 70 jaren iets veranderd is?

Inderdaad voelen ook Iberische paarden niet prettig aan indien ze slecht gereden worden. Ja dan worden het naaimachines die weinig opwerpen. En Sportpaarden zoals de moderne Trakehner en Hanoveraan, hebben een veel grotere Schwung in hun rug. Meestal ook nog als ze goed gereden worden.
Nu kan iemand ook verschillende vormen van rugklachten hebben. De een kan de stoten niet verdragen, de ander heeft meer moeite met de te grote beweging. Dat moet ieder voor zich bepalen


Dus als je echt comfie wil rijden moet je gewoon een gangen paard :P

Maar ook daarin heb je diverse gradaties. Ik heb vroeger comfi ijsco's gereden en minder comfi ijsco's.
Andere gangenpaarden nog nooit geprobeerd helaas.

Dat anda's alleen maar maai machines zijn ben ik niet eens. Zie vaak genoeg goed bewegende anda's voorbij komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-19 08:51 



 
Profiel   

Wat is dat toch dat we eigenschappen altijd maar aan een ras op willen hangen??
Westernpaarden vlak? Hij is niet meer, maar zo geweldig vlak was onze Quarter niet in z'n gangen.

Voor TS: goed te zitten gangen zijn voor zeker 70% het gevolg van een correct gereden en getraind paard!!!
Vergeet de rest van alle onzin en reklames van/voor bepaalde rassen. Alles staat of valt bij het individuele paard en of de gangen passen bij jouw lijf en beperkingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-19 08:51 



 
Profiel   

Ik heb rugartrose en zit heerlijk op mijn fjord! Maar veel hoger dan Z dressuur kom je niet makkelijk met een fjord.
De meeste Groningers die ik ken zitten heerlijk! Verder zou ik gewoon wat paarden uitproberen, dit is niet rasspecifiek maar paardspecifiek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-19 08:59 



 
Profiel   

Als je dressuur wilt rijden dan zou ik ook een PRE aanraden, zijn ook "lichter" in de omgang en "lichter" om te rijden. Maar het karakter moet je uiteraard wel liggen.

Er zijn ook lichtvoetige kwpn'ers, vlak is niet altijd makkelijker uit te zitten..een stukje souplesse en ruggebruik van een paard doet ook een hoop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-19 09:33 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar Rassenpraat :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-19 11:26 



 
Profiel   

Gangenpaarden, maar je moet wel van tevoren voelen welk paard lekker zit voor jou.

Beetje afhankelijk van hoe groot je bent, ijslanders, rocky mountain horses, malanga marchadors, tennesee walkers, foxtrotters, paso's.

Verschillende soorten temperament, wat meer warmbloed, wat sensibeler of wat cooler.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-19 11:31 



 
Profiel   

kwita schreef
Maar als je echt rugklachten hebt, Moet je je rugpijn dan opzoeken?
Ik ben ook op stap geweest en besloot het dus uit mijn hoofd te zetten, heel soms zit ik nog even op het paard van mijn man. in stap op het strand...dan loop ik zelfs het laatste stuk terug naar huis.
Dat paard zit heerlijk , maar met echte rugklachten moet je dat dan nog willen opzoeken?
Ik kan je begrijpen en wat als het toch niet gaat, dan maar verkopen of wat doe je dan met je dier?



Dit hangt echt af van de soort rugklachten die je hebt. Ik kon staand mijn bekken niet goed kantelen waardoor ik een verkeerde houding had en dit rugklachten veroorzaakten. Als ik op een paard zat kon ik mijn bekken wel kantelen en mijn houding goed zetten. Ik reed dus paard om van mijn klachten af te komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-19 11:59 



 
Profiel   

A3a1 schreef
Gangenpaarden, maar je moet wel van tevoren voelen welk paard lekker zit voor jou.

Beetje afhankelijk van hoe groot je bent, ijslanders, rocky mountain horses, malanga marchadors, tennesee walkers, foxtrotters, paso's.

Verschillende soorten temperament, wat meer warmbloed, wat sensibeler of wat cooler.


Wel lastig om dressuur mee te gaan rijden..zeker als TS ook nog graag wedstrijden wilt rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-19 12:09 



 
Profiel   

PRE en Lusitano

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-19 12:12 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
A3a1 schreef
Gangenpaarden, maar je moet wel van tevoren voelen welk paard lekker zit voor jou.

Beetje afhankelijk van hoe groot je bent, ijslanders, rocky mountain horses, malanga marchadors, tennesee walkers, foxtrotters, paso's.

Verschillende soorten temperament, wat meer warmbloed, wat sensibeler of wat cooler.


Wel lastig om dressuur mee te gaan rijden..zeker als TS ook nog graag wedstrijden wilt rijden.


Dat kan in principe best, ze kunnen allemaal stap-draf-galop en hebben extra gang(en)
Tenminste, als je niet heel hoog wil rijden.
Want dat vond ik het leuke ervan, je kunt er eigenlijk alles mee, althans met de meeste.

Maar, als ze geen gangenpaard wil, zou een camargue ook een leuke optie zijn.
Koel in het hoofd en toch temperamentvol, boterzachte gangen, veelzijdig en werkwillig.
Volgens mij zijn er een merrie en een ruin te koop, beiden volwassen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-19 22:27 



 
Profiel   

De Morgan zag ik hier nog niet tussen staan, deze is ook zeker aan te raden.

Al is het ook wel een beetje afhankelijk van je eigen bouw en wat je gewend bent denk ik. Zo heb ik totaal geen last bij pony's, maar zet me op een paard (met echt van die grote passen) en ik kom er kreupel vanaf.. Die kan dan voor de rest nog zo goed zitten. :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-19 23:47 



 
Profiel   

Mijn vrouw heeft een hernia, oo haar eigen paard, een draver die hoog opgooid, heel veel pijn. Op 2 andere paarden die ze rijd heeft ze geen extra pijn. Die laatste twee zijn beidde kwpn’ers dus ik zou dan toch daar gaan kijken maar ook in je advertentie aangeven dat je zoekt naar een fijnzitrende kwpn’er En ga dan maar uitproberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-19 23:56 



 
Profiel   

Ik vind het best bijzonder dat gangenpaarden zo vaak worden aangeraden bij rugklachten. Zelf chronisch pijn en hoewel ik IJslanders echt geweldig leuk vind, had ik na een half uur echt veel meer pijn dan op een ander paard. Ik denk dat het dus aan je lijf, de klachten, je spierfunctie en houding ligt welk type paard bij je past. En dat is een kwestie van uitproberen..

Ik heb zelf een tijd op een Barock Pinto gereden die zat als een luie stoel. Nu sinds 4 jaar een BWPxKWPN, ingeschreven bij het SBS stamboek dat van oudsher voor oorlogspaarden is. Nou, die hebben dan ook wel losgelaten dat zo'n paard makkelijk moet zitten. Haha.
Maar hoewel ik in het begin zelfs nog geen 10 minuten kon lichtrijden heb ik door het weer opbouwen van m'n spierfunctie nu weer kracht om dat gewoon wel te kunnen en is het doorzitten nu aan de beurt om op te bouwen. Maar da's nog wel work in progress. Scheelt wel dat ik geen wedstrijdambities heb en dressuur rijd omdat Paard zijn lijf goed moet gebruiken, maar dat geldt voor mij ook. :) We nemen onze tijd dus maar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-19 02:09 



 
Profiel   

Ik vind mijn PRE weer minder goed zitten als mijn Kwpn. Dus hetis denk ik per paard verschillend.Ik heb een paar hernia's en ook nog eens een knieprobleem en ben nu dus aan het kijken voor een ijslander of zo. Het hele dressuur rijden moet ik maar gewoon mee stoppen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-19 06:54 



 
Profiel   

Het verschilt echt per paard, per ras, per africhtingsgraad.


Ik krijg juist pijn in mijn rug bij een paard met weinig rugbeweging en korte pasjes. Mijn paard gooit hoog op, toen ik hem net kocht kon ik absoluut niet doorzitten. Nu ga ik juist doorzitten als ik last heb van mijn rug omdat ik dan moet ontspannen :)*

Kwestie van proefrijden is het dus in mijn ogen en niet gericht naar 1 ras kijken. Een goed zadel doet ook al heeeeeel veel

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-19 07:03 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
A3a1 schreef
Gangenpaarden, maar je moet wel van tevoren voelen welk paard lekker zit voor jou.

Beetje afhankelijk van hoe groot je bent, ijslanders, rocky mountain horses, malanga marchadors, tennesee walkers, foxtrotters, paso's.

Verschillende soorten temperament, wat meer warmbloed, wat sensibeler of wat cooler.

Wel lastig om dressuur mee te gaan rijden..zeker als TS ook nog graag wedstrijden wilt rijden.

Dat kan in principe best, ze kunnen allemaal stap-draf-galop en hebben extra gang(en)
Tenminste, als je niet heel hoog wil rijden.
Want dat vond ik het leuke ervan, je kunt er eigenlijk alles mee, althans met de meeste.

Maar, als ze geen gangenpaard wil, zou een camargue ook een leuke optie zijn.
Koel in het hoofd en toch temperamentvol, boterzachte gangen, veelzijdig en werkwillig.
Volgens mij zijn er een merrie en een ruin te koop, beiden volwassen.


Nou, ik heb een paso..echte galop word toch lastig hoor, misschien zou een bixie B proefje nog lukken haha. Maar goed, de paso llano is de meest zachte "tolt" die er is en zeker aan te raden bij rugklachten. Het is net een massagestoel... :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-19 09:03 



 
Profiel   

Een gangenpaard koop je voor de gangen en niet met de ambitie daar hoog in de dressuur klasse mee te komen.

Dressuur moet je met elk paard rijden dat is namelijk gewoon africhting en dat het paard correct gaat bewegen.

Maar als TS al zegt dat ze er echt dressuur mee wilt rijden dan is aankomen met een ijslander/ paso etc leuk maar dat zoekt ze niet. Hoe leuk wij ze ook vinden :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-19 09:48 



 
Profiel   

Cowgirl schreef
Kadankovitch schreef
Trakehners en Hanoveranen worden al sinds de tweede wereldoorlog niet meer als paarden voor militaire dienst gefokt. Lees daarover de fokdoelstellingen van beider Gestütsleitungen 1947. Denkt u niet dat er in 70 jaren iets veranderd is?

Inderdaad voelen ook Iberische paarden niet prettig aan indien ze slecht gereden worden. Ja dan worden het naaimachines die weinig opwerpen. En Sportpaarden zoals de moderne Trakehner en Hanoveraan, hebben een veel grotere Schwung in hun rug. Meestal ook nog als ze goed gereden worden.
Nu kan iemand ook verschillende vormen van rugklachten hebben. De een kan de stoten niet verdragen, de ander heeft meer moeite met de te grote beweging. Dat moet ieder voor zich bepalen


Dus als je echt comfie wil rijden moet je gewoon een gangen paard :P

Maar ook daarin heb je diverse gradaties. Ik heb vroeger comfi ijsco's gereden en minder comfi ijsco's.
Andere gangenpaarden nog nooit geprobeerd helaas.

Dat anda's alleen maar maai machines zijn ben ik niet eens. Zie vaak genoeg goed bewegende anda's voorbij komen.

Ik hen nergens beweerd dat Iberische paarden "maai" machines zijn" . Ik geloof dat u zich daar vergist. Ik beweer wel dat als ze slecht gereden worden eerder er toe neigen naaimachines te worden.
Ook kom ik niet tot een conclusie dat een gangenpaard beter zou zijn. Dat is, geloof ik toch uw conclusie :D , want ik schrijf geen woord over gangenpaarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-19 12:20 



 

Zelf heb ik chronische rugproblemen en vaak pijn met rijden maar de pre die ik laatst reed was echt een verademing!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-19 12:30 



 
Profiel   

Ik heb eens mogen proefrijden op een Walker, iemand die rugklachten had kocht een walker.
Wat een fijne paarden zijn dat!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-19 12:44 



 
Profiel   

Iedereen bedankt voor de reacties! Zeker nuttige informatie.

Ik wil graag de optie open houden om de hogere dressuur in te gaan en ben best lang en niet de dunste dus de pony's vallen al af, had ik er beter bij kunnen zeggen, sorry!

Van het voorjaar inderdaad maar veel uit proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-19 16:33 



 
Profiel   

mvdbijl schreef
Ik heb eens mogen proefrijden op een Walker, iemand die rugklachten had kocht een walker.
Wat een fijne paarden zijn dat!


Die lijken mij ook echt heerlijk zitten, alleen ook niet voor reguliere dressuur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-19 17:45 



 
Profiel   

Ik heb juist voor mijn rug gekozen voor een Lusitano en ik zou nooit meer anders willen!! Mijn paard zit als een huis, zowel in stap, draf als galop. Sinds ik hem heb, kom ik nooit meer met pijn in mijn rug van mijn paard (behalve toen hij me er per ongeluk in een jonge onstuimige bui af gooide :+ )
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-01-19 17:52 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 51 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen