Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 72 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Haygain of Flexineb; wat is de beste investering?

 
Profiel   

[ img ]
Mijn merrie is stofgevoelig. Na een poosje modderen met kuurtjes ventipulmin en Sputolysin heb ik vorig jaar een scope en balspoeling laten doen.
Hier kwam uit dat er wat irritatie op de voorste luchtwegen zat en enige slijmvorming.
Ik dacht inmiddels dat het best erg moest zijn, omdat ik wel eens een uitgekuchte 'flats' vond; een beetje een tape witte mayonaise klodder. Zie foto ;-)

Enfin, geen enge bacteriën en geen toestanden in de longen.
Dus wel kuurtje ventipulmin en verder helemaal stofvrij houden. Dus niet op stal, en alleen maar nat of gestoomd hooi.

Nu is ze geopereerd in januari en moest ze 6 weken stalrust, ik was er al bang voor dat ze weer last zou krijgen van haar luchtwegen. En ja hoor, ik vind weer een klodder mayonaise.

Sowieso gaat ze nu weer permanent naar buiten. Maar in tijden van stof en pollen in de zomer kan ze ook wat reageren.
Overlegd met de dierenarts, en hij denkt dat ik toch beter in de Haygain kan investeren dan in de Flexineb (liefst beide natuurlijk, maar goed...).
Zijn verklaring dat ze in de zomer ook last heeft is toch dat ze dan nog steeds hooi krijgt, en dat pollen en stoffig zand dan extra triggeren maar niet de oorzaak zijn.

Nu loop ik te dubben wat ik zal doen. Ga ik die Haygain aanschaffen? Ik maakte namelijk altijd het hooi nat of stoomde het in een kliko. Af en toe wel eens droog wanneer het vroor.
Of zou toch die flexineb een betere investering zijn?
Ik had een hele partij verpakt hooi gekocht om stofvrij hooi te hebben, helaas bleek dit schimmelig zo nu en dan :-( Dus dit blijkt niet toereikend.

Waarmee hebben jullie uiteindelijk het meeste resultaat geboekt?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-19 11:01 



 
Profiel   

Ik lees even mee. Mijn eigen gevoel zegt Haygain, maar dat is omdat ik al een flexineb heb en mijn merrie die niet accepteert. Als ik dat had geweten had ik door gespaard voor een goede hooistomer.... Maar de Flexineb verkopen durf ik ook weer niet :+

Als je de kans hebt zou ik een flexineb ergens huren en uitproberen of het voldoende helpt en of je paard het accepteert. Het kan ook zijn dat je met twee keer stomen op een dag niet voldoende resultaat boekt ook. In vergelijking; de flexineb duurt ongeveer 10 minuten per keer. Mijn merrie stond in Utrecht dagelijks een uur of langer in de dampbox. Of het dezelfde werking heeft, weet ik niet, omdat ik niet nog eens heb gescoopt na thuis bezig zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-19 12:43 



 
Profiel   

Nou, welkom ;-) Beste investering is vermoedelijk beide apparaten.... maar dat is nogal een uitgave. Schimmelsporen dwarrelen niet meer als het hooi nat is, maar ze zijn er nog wel... welk effect dat op de darmen heeft, en dus weerstand, en dus weer het hoesten zou ik niet durven zeggen.

Ergens zou ik dus ook pleiten voor beide... eens kijken hoe spaarpot daarover denkt ;-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-19 12:45 



 
Profiel   

Mijn merrie is goed the houden met de flexibel en gesproeid hooi. De haygain gaat echt boven budget spijtig genoeg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-19 12:47 



 
Profiel   

Hier goede ervaring met de Haygain. Als je vragen hebt, laat maar weten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-19 12:48 



 
Profiel   

Wij hebben voor de hay gain gekozen. De kans dat er toch schimmels en stof in het hooi zit is zeer groot. En sinds we de hay gain hebben is mijn paard klachtenvrij en loopt hij zelfs weer intensief in de sport. Ik ben heel erg blij dat we hier voor gekozen hebben. Vind het een zeer prettig apparaat en paard vind het hooi erg lekker. En de prijs van de hay gain en de flexineb is volgens mij om het even.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-19 12:51 



 
Profiel   

Ik zou ook zeggen haygain, maar ik heb geen ervaring met de flexineb. Wel met een zoutkuur in de vorm van droog zout vernevelen maar da's heel wat anders (heeft overigens wel heel veel goed gedaan).
Maar omdat schimmels vaak een van de grootste boosdoeners zijn, en juist die schimmels worden gedood in de haygain zou ik toch voor de laatste gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-19 12:57 



 
Profiel   

lianne125 schreef
Wij hebben voor de hay gain gekozen. De kans dat er toch schimmels en stof in het hooi zit is zeer groot. En sinds we de hay gain hebben is mijn paard klachtenvrij en loopt hij zelfs weer intensief in de sport. Ik ben heel erg blij dat we hier voor gekozen hebben. Vind het een zeer prettig apparaat en paard vind het hooi erg lekker. En de prijs van de hay gain en de flexineb is volgens mij om het even.


Dat betekent dat je de kleinste haygain hebt denk ik dan? Want die is qua prijs idd zo'n beetje net zo duur als de flexineb.
Er gaat 7 kilo hooi in zag ik. Dat is op zich genoeg voor 1 van mijn pony's..... dus tis even dubben hoe je het doet wanneer ze bij elkaar staan.

Had je daarvoor ook nat hooi of zelf gestoomd hooi geprobeerd of direct voor de haygain gegaan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-19 12:59 



 
Profiel   

De vraag is weliswaar niet aan mij maar toch... :+ Wij hebben in elk geval de haygain waar een halve baal in kan. Gemiddeld (we wegen regelmatig, niet elke baal weegt hetzelfde natuurlijk) is dat tussen de 10 en 12 kilo, in elk geval genoeg voor een hele dag voor onze quarter. Het is in elk geval nooit op.

Nat hooi gooide die van ons nog net niet over z'n hekje, dat moest ie gewoon echt niet. Wij hebben een tijdlang gesprayd (hooispray a la die van Silverlinde, maar dan zelf gemaakt), omdat hij van voordroog, wat ook had gekund en wat ze op stal voeren, echt last van z'n darmen kreeg. Dat werkte wel maar niet afdoende.
Toen hij vorig jaar de zouttherapie heeft gehad zijn we daarna meteen begonnen met de haygain (en gelukkig is het gestoomde hooi wel door de goedkeuringscommissie gekomen), en tot nog toe nog steeds klachtenvrij *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-19 13:10 



 
Profiel   

Ik heb geïnvesteerd in de haygain, de grootste ook maar meteen := Ik denk dat het vrij weinig zin heeft om je paard medicatie toe te dienen met de flexineb, wanneer je hooi blijft voeren wat de prikkel in stand houdt. Ik zou dus gaan voor het prikkel-arm maken van de huisvesting en dat betekent dus de haygain. Overigens een prettig apparaat in gebruik, maar ik heb 'm nog niet zo lang dus jarenlange ervaring heb ik ook niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-19 13:16 



 
Profiel   

Sandra_H schreef
De vraag is weliswaar niet aan mij maar toch... :+ Wij hebben in elk geval de haygain waar een halve baal in kan. Gemiddeld (we wegen regelmatig, niet elke baal weegt hetzelfde natuurlijk) is dat tussen de 10 en 12 kilo, in elk geval genoeg voor een hele dag voor onze quarter. Het is in elk geval nooit op.

Nat hooi gooide die van ons nog net niet over z'n hekje, dat moest ie gewoon echt niet. Wij hebben een tijdlang gesprayd (hooispray a la die van Silverlinde, maar dan zelf gemaakt), omdat hij van voordroog, wat ook had gekund en wat ze op stal voeren, echt last van z'n darmen kreeg. Dat werkte wel maar niet afdoende.
Toen hij vorig jaar de zouttherapie heeft gehad zijn we daarna meteen begonnen met de haygain (en gelukkig is het gestoomde hooi wel door de goedkeuringscommissie gekomen), en tot nog toe nog steeds klachtenvrij *\o/*


Mooi omschreven ;-)

Nat hooi eet mijn paard uitstekend, maar de komende tijd zou dan uit moeten wijzen of dat afdoende is.
Omdat ze door de stalrust en operatie op de kliniek toch blootgesteld is aan droog hooi/ stof/ schimmels/ urinedampen, speelt het nu weer flink op.
Normaal staat ze dus 24 uur per dag in de frisse buitenlucht.

Ik ben met jou, LinSa, eens dat medicatie weinig nut heeft wanneer je niets aan de randvoorwaarden doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-19 13:22 



 
Profiel   

Ik heb beide.
De HayGain is goed maar ik vind het wel een gedoe dat hooi stomen. Ik vergat dat ding steeds uit te zetten, dit gaat niet automatisch namelijk. Ik geef nu voordroog en daar doet het paard het prima op. eerlijk gezegd zou ik dus eerder de Flexineb kiezen. Met deze kun je echt een hoop goed doen. Ik vernevelde vooral zoutoplossing om het slijm losser te krijgen maar je kunt er natuurlijk ook medicijnen makkelijk in vernevelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-19 13:24 



 
Profiel   

Pavo verkoopt stofvrij hooi

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-19 13:27 



 
Profiel   

Popstra schreef
Ik heb beide.
De HayGain is goed maar ik vind het wel een gedoe dat hooi stomen. Ik vergat dat ding steeds uit te zetten, dit gaat niet automatisch namelijk. Ik geef nu voordroog en daar doet het paard het prima op. eerlijk gezegd zou ik dus eerder de Flexineb kiezen. Met deze kun je echt een hoop goed doen. Ik vernevelde vooral zoutoplossing om het slijm losser te krijgen maar je kunt er natuurlijk ook medicijnen makkelijk in vernevelen.


Ik heb momenteel geschikt voordroog. Mijn hele jaar voorraad die ik reeds had aangeschaft bleek schimmel te bevatten, wat een treurnis.
Het voordroog dat ik nu heb is wel echt mooi 'schoon'.

Jouw redenatie kan ik ook volgen. Punt met hooi stomen is wel dat ik het elke dag moet doen, of iemand moet inzetten dat te doen.
Tijdens grote drukte of vakanties is dat wel uitdaging.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-19 13:33 



 
Profiel   

Ik heb geen Haigain of Flexineb, maar een Hippomed Air one :D En eerlijk, tis fijn dat je stomen kan en alles loskomt, maar zolang het hooi gelijk blijft is het vechten tegen de bierkraai. Mijn merrie is dampig, heet de longblaasjes zijn al rek kwijt. Daarnaast heb ik het hele zware vermoeden dat ze ook hooikoorts heeft, ze hoest meer op tijden dat ik ook last heb. Ik heb nl ook hooikoorts :+ En er zijn echt periodes dan doet de Air One ook maar weinig meer. Het hooi stomen wil ik nu na een periode alleen stomen gaan proberen, maar ik ga de stomer voor het hooi zelf maken. De Haygain is mij even te duur. Er staan heel veel handleidingen op oa youtube, is mss een idee om toch wat kosten te besparen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-19 14:22 



 
Profiel   

hier ook een haygain daar kan een baal van 37 a 40 kg gr in. Ideaal ding ben er zo blij mee genoeg voor 1 voerbeurt per keer al mijn paarden eten het, ze staan ook buiten maar 1 paard heeft het nodig en die kan ik niet apart zetten dan maar allemaal. Timer op mijn tel zodat ik het niet vergeet af te zetten. Het ruikt ook nog eens heerlijk en ze lusten het allemaal

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-19 14:36 



 
Profiel   

Ninx schreef
lianne125 schreef
Wij hebben voor de hay gain gekozen. De kans dat er toch schimmels en stof in het hooi zit is zeer groot. En sinds we de hay gain hebben is mijn paard klachtenvrij en loopt hij zelfs weer intensief in de sport. Ik ben heel erg blij dat we hier voor gekozen hebben. Vind het een zeer prettig apparaat en paard vind het hooi erg lekker. En de prijs van de hay gain en de flexineb is volgens mij om het even.


Dat betekent dat je de kleinste haygain hebt denk ik dan? Want die is qua prijs idd zo'n beetje net zo duur als de flexineb.
Er gaat 7 kilo hooi in zag ik. Dat is op zich genoeg voor 1 van mijn pony's..... dus tis even dubben hoe je het doet wanneer ze bij elkaar staan.

Had je daarvoor ook nat hooi of zelf gestoomd hooi geprobeerd of direct voor de haygain gegaan?


Ja dat klopt. Maar die is groot genoeg voor 1 paard. De stomer gaat 2x per dag aan en 14 kg hooi is ruim voldoende voor 1 paard. Ik heb daarvoor eerst nat hooi geprobeerd maar daar werd hij veel slechter van. En dat vond mijn dierenarts ook geen lange termijn oplossing. Mijn paard heeft RAO en is dus echt allergisch voor schimmels in hooi. En met natmaken haal je de schimmels er niet uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-19 15:13 



 
Profiel   

lianne125 schreef
Ja dat klopt. Maar die is groot genoeg voor 1 paard. De stomer gaat 2x per dag aan en 14 kg hooi is ruim voldoende voor 1 paard. Ik heb daarvoor eerst nat hooi geprobeerd maar daar werd hij veel slechter van. En dat vond mijn dierenarts ook geen lange termijn oplossing. Mijn paard heeft RAO en is dus echt allergisch voor schimmels in hooi. En met natmaken haal je de schimmels er niet uit.


Ja, hoe zit dat nu eigenlijk precies? Daar verschillen de meningen nog wel eens over.
Want in hoeverre zijn evt schimmelsporen nog schadelijk wanneer het hooi ondergedompeld is. Ze kunnen dan niet ingeademd worden.
Een overmaat aan schimmels wreekt zich ook in de darmen uiteraard, dus dat wil je niet.
Maar vrijwel al het hooi bevat wel een beetje schimmelsporen, hoe miniem ook........

Ze staat nu weer 24 uur buiten, en alles is nat en ze krijgt medicatie. Ik heb een zelfgemaakte stomer, maar of dat nou echt zo goed werkt als een haygain durf ik niet te zeggen (denk het niet).

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-19 16:20 



 
Profiel   

Het hooi moet een temp halen van min 90 gr dan pas doden de schimmels is mij verteld door de kliniek

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-19 16:48 



 
Profiel   

Alle droge hooi en strobalen bevatten schimmelsporen. Die zie je niet bij een goede kwaliteit maar zitten er gewoon in. Waarom niet op goede voordroog blijven wanneer je paard het daar goed op doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-19 16:54 



 
Profiel   

Wij hebben de Haygain en ik ben er heel tevreden over. Pony heeft nu geen last meer. Ik vind het ook heel eenvoudig werken. Baal hooi erin, water in de stomer en ongeveer een uurtje later heb je heerlijk gestoomd hooi. Veel minder gedoe dan steeds het hooi natmaken en de paarden vinden het gestoomde hooi heerlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-19 17:12 



 
Profiel   

Vraagje voor de Haygain gebruikers:

als het hooi gestoomd is, is het dan doorweekt of heel nat?
En eenmaal gestoomd, hoe lang kan je het dan 'houden'?

Mijn paard staat op 3km van huis op weiland zonder stroom of stromend water.
Ik ben de haygain aan het overwegen omdat ze in stoffige periodes hoest, ze krijgt een kriebel in de keel en lichte infectie telkens van de bovenste luchtwegen.

Dus eigenlijk kan ik evengoed in beide investeren :')
Maar de haygain lijkt me om te starten een ideaal ding!

Ik ga met de fiets naar mijn paard, vandaar dat ik mij afvraag of het echt nat-nat is en of ik eventueel in de avond 2 netten kan stomen om deze in de ochtend en avond de dag erna kan geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-19 17:22 



 
Profiel   

Het hooi uit de Haygain is vochtig maar zeker niet kletsnat. Meenemen in een net kan volgens mij prima. Hoe lang het exact houdbaar is na het stomen durf ik niet te zeggen. Maar als wij een dag van huis gaan dan stoom ik ook wel eens den dag vooruit en daar heb ik nog nooit reactie op gemerkt bij onze paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-19 17:27 



 
Profiel   

Het lijkt heel nat als je het er net uithaalt, maar eenmaal uitgewasemd valt het erg mee. Wij deden eerst vlak voor we naar stal gingen stomen, maar toen het wat kouder werd besloegen de ramen van de auto heel erg :+ En toen las ik dat er onderzoek was gedaan dat pas na drie dagen weer echt schimmels en bacterieën groeien, dus nu stomen we het de avond van tevoren. En soms als hij een periode wat meer eet dan normaal dan zorgen we altijd dat we wat extra gestoomd op stal hebben liggen, in een kist. Zorgen er dan wel voor dat dat niet langer dan 2/3 dagen ligt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-19 18:44 



 
Profiel   

Als het goed is, is alleen de buitenkant van het hooi nat. Daar slaat de stoom weer neer. De binnenkant is zo heet dat de stoom daar 'droog' is.
Wij hebben ook een tijdje met een zelfbouw gewerkt, maar dat duurde bijna 2 uur voordat je hooi echt goed op temperatuur was. Met de haygain is dat veel sneller en gemakkelijker in gebruik.
Ik stoomde ook wel stro voor in stal, maar dan begint mijn pony met een dag of 3 toch weer te hoesten. Dan groeien er weer schimmels in denk ik. Ik meen me te herinneren dat er ergens op de haygain website staat dat je het beste binnen 24 uur na stomen kan voeren.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-19 19:04 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 72 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen