Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 5 [ 118 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard te dik...help!

 
Profiel   

Ik heb drie paarden, een bwp merrie, een quarter ruin en een quarter hengstje (juni 2018).

Nu mijn bwp merrie is bijna 16 jaar en veel te dik. Het gekke is dat ik zo n drie jaar terug steeds moeite moest doen om haar niet te mager te laten worden en nu dus net het omgekeerde :(
Ze lijkt plots dik te worden van enkel lucht zeg maar. Ze krijgt geen krachtvoer, enkel hooi en een mineraalblok.
Als er krachtvoer hier gegeven werd/word is dit van equifyt, altijd graanvrij zoals bv een kruidenmengeling. Wat zij nu al niet meer krijgt door haar overgewicht.
Heb wel sinds die periode een andere hooi leverancier, mss dat dit hooi dus veel voedzamer is. Maar zet hun liever niet te lang zonder iets te knabbelen want ze heeft een gevoelige maag.

Beweging...nja daar is nog zeer veel ruimte voor verbetering maar ik heb jammer genoeg nog geen roundpen of rijbak. Deze staat wel op de planning voor komend jaar maar daar ben ik nu natuurlijk niks mee.
Om nu hier met haar te werken hier is gewoon gevaarlijk, enorm glad door het weer van de voorbije weken en zit uiteraard niet te wachten op verwondingen bij haar of bij mij door gevaarlijke toeren te gaan uithalen.
Wandelen met haar zou ook moeilijk zijn, ze heeft erg last van scheidingangst |( dit zou enkel gaan met een weidegenoot van haar maar dan heb ik dus een extra persoon nodig en die heb ik niet.
Beweging zal momenteel dus enkel aan de hand kunnen in de "wei".

Hoe kan ik haar helpen?
Ze krijgt sinds maandag magnesium, heb daar positieve ervaringen over gelezen bij paarden met overgewicht. Ze vertoond ook eigenschappen van paarden met een tekort aan magnesium, dikke nek, dikke kont, nerveus, gevoelig aan de achterhand.
Stro bijvoeren ipv hooi en welk stro neem ik dan best?
Was al aan t denken om haar in de zomer thuis te houden en niet mee de wei op te zetten maar dan is ze helemaal alleen...
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-19 19:50 



 
Profiel   

Hier had ik hetzelfde probleem. Quarter en veel te dik.
Ze krijgt nu 1 x per dag 1/3 schipper faser light van Marstall. Heeft een hymalaya zoutblok en ze krijgt in de ochtend 2,5 kilo hooi, in de middag oom 2,5 kilo hooi, wanneer op de weide krigt ze 1.5 kilo. Voor de nacht krijgt ze 3 kilo.
Bij de die max 8 kilo doet ze het prima. Ik verdeel het wel over de dag.

Mijn paard heeft ook een gevoelige maag, maar zo gaat het prima.

Ze heeft nu een normal model, en je ziet licht de ribben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-19 20:01 



 
Profiel   

Ja vind het echt niet simpel...ze staan ook samen dus dan is het moeilijker om te weten wat zij allemaal eet en ze is nogal een trut als het op eten aan komt, alles is voor haar vind ze. >;)
Appart zetten lukt niet, dan breekt ze de boel af, hebben we al geprobeerd.

Ze staan altijd buiten op een stuk van 30 op 30 (in de winter) zwarte zand dus geen gras nu.
In de zomer op een weide van 1 hectare.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-19 20:10 



 
Profiel   

Net gelezen om het hooi minstens 1uur te weken, dit zou een groot deel van de suikers eruit spoelen. Mss dat dat kan helpen? Iemand hier ervaring mee? En dan al het hooi weken of 50/50?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-19 22:09 



 
Profiel   

Even wat foto's toevoegen. Dat geeft een duidelijker beeld van haar.
Ze is wel een beetje vuil en de foto van haar poep is wat raar zo omdat ze in rust houding staat.
Wat er in de emmer zit, is voor alle duidelijkheid geen krachtvoer, een handje grasbrok met water en haar magnesium door anders eet ze het niet op.

Wat vinden jullie als je de foto's ziet, serieus te vet, beetje te dik, vooral hooi buik,...?
Ze heeft ook wel een behoorlijke wintervacht maar ook weer niet overdreven dus heb niet de indruk dat ze daardoor dikker zou tonen dan ze is.
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-19 18:16 



 
Profiel   

Zou haar even laten testen op ppid.
Dat kan de oorzaak zijn.
Ze heeft nogal een hangbuik en dikke manenkam.
Zelf geef ik nat hooi en dat helpt wel, geef mijn ponnies dat volledig.
Ik voer wel een vitaminebrok bij want tekorten is ook niet goed.
En beweging helpt ook veel, je moet toch gaan kijken of er wat mogelijk is.
Magnesium heb ik ook een tijd lang geprobeerd maar voor het gewicht heeft dat bij mijne niks verbeterd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-19 18:26 



 
Profiel   

Kun je geen armer hooi geven?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-19 18:29 



 
Profiel   

Hele gekke vraag misschien.. maar loopt het hengstje erbij?
Want die kan zeer zeker al vruchtbaar zijn, en het zal niet de eerste keer zijn dat zoiets gebeurt :)
Zeker niet aanvallend bedoeld :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-19 18:36 



 
Profiel   

Even uit interesse waarom denk je aan ppid? Ken de aandoening niet echt hoor maar buiten haar buikje zie ik bij haar eigenlijk geen kenmerken van ppid. Ze heeft een wintervacht zoals mijn andere paarden niet lang of krullerig. Gewoon een vraag hoor omdat ik de aandoening niet ken.
Armer hooi is altijd mogelijk maar dan moet ik nog 13 pakken van 400kg kwijt geraken, bestel altijd voor een ganse winter. Ben er wel al echter gekomen dat ze veeeeel te veel hooi kregen, heb het gisteren eens gewogen en viel achterover. Ze zaten voor hun drie op een slordige 60kg hooi per dag. Kregen ze vroeger ook maar toen op de grond waardoor veel verloren ging, sins drie jaar ongeveer in een grote 100liter ton waardoor er dus niks meer of weinig verloren gaat maar dus niet bij stilgestaan dat ze zo eigenlijk te veel hooi op een dag naar binnen werken :oo
Voel me zeker niet aangevallen hoor :) hengstje staat erbij ja, van september ongeveer, zou dan toch heel erg vroeg zijn om het dan te tonen moest ze drachtig zijn? Heeft ook zeker een dikke maand geduurd eer ze hem heeft aanvaard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-19 18:48 



 
Profiel   

Ik zou ook op ppid laten testen..Hoe is de mest verder?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-19 18:51 



 
Profiel   

Esterke schreef
Net gelezen om het hooi minstens 1uur te weken, dit zou een groot deel van de suikers eruit spoelen. Mss dat dat kan helpen? Iemand hier ervaring mee? En dan al het hooi weken of 50/50?


Zeker helpt dat, maar dan moet je wel weten of het hooi hoog in suikers is. Een simpele test van Pavo kan dat aantonen, maar weken heeft beslist zin. Is wel veel gedoe. Beter is schraler hooi zien te krijgen, maar dat valt op het moment niet mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-19 18:56 



 
Profiel   

toch maar eens testen op drachtigheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-19 18:57 



 
Profiel   

Haar mest is normaal, mooie mestballen.

Hier foto's van in de zomer, toen ookal behoorlijk in het vlees.
[ img ]
[ img ]
Denk dus niet dat het hengstje zijn aandeel er in heeft maar nooit nooit zeggen...hoop het althans niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-19 19:19 



 
Profiel   

Sommige merries worden snel dik, net zoals sommige vrouwen. Zou haar toch even laten controleren hoor, want het is zeker mogelijk :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-19 19:46 



 
Profiel   

Als ze niet drachtig is meer bewegen en minder eten Y)(^)
Dat hooi krijg je wel verkocht, in deze periode zijn er altijd nog mensen op zoek naar extra hooi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-19 19:48 



 
Profiel   

Kimley schreef
Hele gekke vraag misschien.. maar loopt het hengstje erbij?
Want die kan zeer zeker al vruchtbaar zijn, en het zal niet de eerste keer zijn dat zoiets gebeurt :)
Zeker niet aanvallend bedoeld :)

hengstje is van juni 2018, dus daar kan ze nu nog niet zover drachtig van zijn lijkt me... maar voor komend jaar wel oppassen. ze zijn vanaf een maand of 8/9 vruchtbaar meen ik.

Ik heb een oudere merrie die ook zo'n dikke hangbuik heeft. Ze heeft in het verleden een aantal veulens gehad en haar buik is eigenlijk nooit meer goed in vorm gekomen.
Ik vind de tip van PPID testen wel nuttig! zou ik doen als ik jou was.
succes

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-19 19:58 



 
Profiel   

Sommige merries tonen echt al heel snel dik hoor :)
Hier heb ik dan ook wel ervaring mee. En hij is vruchtbaar, en de merrie ook. Ik zeg niet dat ze drachtig is, maar de kans is er zeer zeker wel :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-19 20:12 



 
Profiel   

Kans is er dat ze toch drachtig is... we hebben tegenovergestelde problemen want mijn merrie blijft altijd slank/schraal, ondanks onbeperkt hooi en elke dag 3/4 merriebrok

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-19 20:19 



 
Profiel   

Ja Juval liep zelf ook al te tellen, het lijkt me inderdaad straf moest ze drachtig zijn van het hengstje. Mij is ook altijd gezegd rond de 9maand tot een jaar pas vruchtbaar. Hij is nu dus bijna 8 maand. Rekening houdend dat mijn merrie ook nog niet hengstig is geweest en dat toont ze erg goed, ze word dan wat flauw :(:) en knippert heel erg, staart constant in de lucht en maar piesen. Plus ze staat al langer te dik maar dacht dat ze in de winter wel terug wat slanker ging worden door geen gras meer, enkel hooi ( maar ja as ik er dan effe 60kg hooi per dag in kieper 8)7 voor drie...) je zou voor minder rond zijn en blijven.

Maar je weet nooit natuurlijk...

Die test op ppid is mss verstandig al zie ik weinig bij haar wat hierop zou wijzen, geen vetophoping boven de ogen, niet hoefbevangen, normale vacht ( al lijkt het wat rommelig door de modder plekken, maar gepoetst mooi blinkend glad en vlak), ze verhaart ook altijd netjes, pittige dame, geen spierverlies op de rug ( als ze al weinig spieren heeft komt dit vrees ik eerder door te weinig werken met haar, zij is eerder een gezelschapspaard) lui lekker leven ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-19 20:27 



 
Profiel   

Er zijn genoeg positief getest zonder alle symptomen, komt vaak voor.
Ze is al wat ouder en omdat ze eerder niet zomaar dik werd, kan het best.
Maar neemt niet weg dat ze evengoed moet afvallen.
Kun je niet longeren daar, al is het maar wat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-19 22:05 



 
Profiel   

Met 60 kilo hooi waarvan deze dominante tante een groot deel wegwerkt lijkt me er maar 1 zinnige conclusie: ze is moddervet.

Onbeperkt toegang tot ruwvoer betekent niet ongelimiteerd. Gooi alle dure poeders weg of laat ze staan, koop een bagageweegschaal/unster en pas af wat je paarden nodig hebben. Dan raakt ze hopelijk ook wat kilo's kwijt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-19 22:12 



 
Profiel   

Jep dat ben ik nu ook aan t doen :)
Weeg het hooi af en dit verdeel ik over 4 keer per dag.
Dan ga ik van het weekend nog kijken voor een slowfeednet zodat ze wat langer er over doen.
Volgens mijn berekening zou zij 9kg mogen, de quarter 7,5kg en het veulen 4kg. Klopt mijn berekening? Ik ga uit van 1,5kg ruwvoer per 100kg lichaamsgewicht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-19 18:12 



 
Profiel   

Dat is als einddoel wel ongeveer goed, behalve het veulen. Maar ik zou het rustig afbouwen, anders loop je de kans dat ze voernijd krijgen, en dat wil je ook weer niet. Laten afvallen kan beter op een rustig tempo, en je veulen moet wel genoeg krijgen. Die is volop in de groei.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-19 18:45 



 
Profiel   

Ja het veulen krijgt nog equifyt gold bij. Zodat hij toch de nodige eiwitten binnen krijgt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-19 18:54 



 
Profiel   

Ik zou zeker ook je hooi laten testen dan weet je wat er in zit. Mocht je het gaan weken tussen 30 min en een uur. Niet langer weken dan een uur.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-19 07:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 5 [ 118 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen