Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 67 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Ruiters Moerdijk moeten paardenpoep voortaan opruimen

 
Profiel   

Internetbode.nl
Overige
Ingezonden door Mazida

[ img ]
Foto door nikki-fotografie


MOERDIJK – Ruiters moeten de paardenpoep van hun viervoeter voortaan opruimen. Dat heeft de gemeenteraad donderdagavond besloten. Die stemde met grote meerderheid in met een wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) om dit mogelijk te maken.

Volgens de VVD, BurgerBelangen Moerdijk (BBM) en Moerdijk Lokaal vormen de uitwerpselen op de weg een grote ergernis. Daarnaast kan de poep gevaarlijk zijn, omdat er ziektekiemen inzitten. Ook vinden zij het vanzelfsprekend dat de veroorzaker de stront zelf verwijdert. Een opruimplicht in de APV maakt ruiters en koetsiers er bewust van dat het niet netjes is om poep achter te laten.

Ruiters dienen paardenpoep in de bebouwde kom meteen op te ruimen. Buiten de bebouwde kom krijgen zij 24 uur de tijd om dit na uitwerpen te doen. In de gemeenteraad was enige discussie over de uitvoerbaarheid van het amendement. Zo vroeg raadslid Hans van Brenkelen van Onafhankelijk Moerdijk zich af of het wel veilig is voor ruiters om even af te stappen om de poep op te ruimen.

Volgens de burgemeester Jac Klijs is paardenpoep in de openbare ruimte geen groot probleem, maar is het wel goed om 'het ergens geregeld te hebben.' Hij vindt ook dat ruiters hun paard best even aan een hek kunnen binden om vervolgens de ''rommel op te ruimen.' Ook merkte Klijs op dat het een hele ergernis kan zijn voor fietsers als zij ineens een grote mesthoop tegenkomen, waardoor zij hun stuur ineens moeten omgooien: "Dan denk je: Shit, ruim het op!" Wel gaf hij aan dat de handhaving in de praktijk geen hoge prioriteit zal krijgen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-19 17:11 



 
Profiel   

Wat moeten ze dan meenemen een stapel poepzakjes xD
Niet echt haalbaar een mestboy mee te nemen

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-19 17:13 



 
Profiel   

Zelfs buiten de bebouwde kom? WAT?!

Wat een idiote beslissing.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-19 17:14 



 
Profiel   

Meteen opruimen kan ik niet, maar ik vind het niet meer dan normaal om zeker in de bebouwde kom na de rit even terug te gaan. Ben zelf ook wel eens bijna met de fiets onderuit gegaan door paardenpoep :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-19 17:15 



 
Profiel   

Ik vind het op zich niet vreemd dat stront op paden een ergernis is voor niet-ruiters. Het is voor hun niet alleen 'vies' maar kan ook nog eens glad en daardoor gevaarlijk zijn. Je kunt het in elk geval ergens de berm in schoppen of aan de zijkant van een pad, waar er minder overlast van is, of na afloop het opruimen Er waren een tijd terug ook van die plastic zakjes waarmee je makkelijk onderweg kon scheppen en dat kon meenemen aan je zadel, maar moet eerlijk zeggen dat dat me ook niet ideaal leek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-19 17:16 



 
Profiel   

Binnen 24 uur na uitwerpen. _O- Alsof ze er een diskette uitgooien.

Allemaal een paardenluier om dan maar?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-19 17:18 



 
Profiel   

Wat is opruimen? Aan de kant schoppen? In een zak scheppen en meenemen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-19 17:19 



 
Profiel   

Ik vind een opruimplicht prima. Maar op en afstappen op straat lijkt me ook onhandig en niet altijd ongevaarlijk. Bovendien: waar laat je de poep?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-19 17:20 



 
Profiel   

julius_juut schreef
Wat is opruimen? Aan de kant schoppen? In een zak scheppen en meenemen?

Verbranden lijkt mij. Kunnen ze volgens mij best goed daar in de gemeente.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-19 17:20 



 
Profiel   

Azmay schreef
Meteen opruimen kan ik niet, maar ik vind het niet meer dan normaal om zeker in de bebouwde kom na de rit even terug te gaan. Ben zelf ook wel eens bijna met de fiets onderuit gegaan door paardenpoep :=


Ja na afloop terug gaan kan prima in de bebouwde kom. Maar om het meteen te doen... Echt ook met de opmerking erbij, bind je paard even aan een hekje. Mare hoe ga je het dan wegscheppen, met je handen? En vervolgens even aanbellen en vragen of je het bij iemand in de kliko mag gooien?

Buiten de bebouwde kom vind ik trouwens echt onzin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-19 17:21 



 
Profiel   

Zou fijn zijn als paardenpoep opruimen in onze gemeente verplicht wordt.
Grote hopen paardenpoep op wandelpaden is vies.
Kan er met mijn scootmobiel niet langs en er doorheen rijden betekent stront aan de wielen en poetsen of een stinkende schuur.

Ik snap dat direct opruimen lastig is.
Maar er zullen weinig ruiters zijn, zeker niet als ze van iets verder komen, die teruggaan om de poep op te ruimen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-19 17:21 



 
Profiel   

Cookies schreef
Binnen 24 uur na uitwerpen. _O- Alsof ze er een diskette uitgooien.

Allemaal een paardenluier om dan maar?

https://www.horses.nl/algemeen/poepzak- ... yQLODYPNgE

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-19 17:22 



 
Profiel   

oomens schreef
julius_juut schreef
Wat is opruimen? Aan de kant schoppen? In een zak scheppen en meenemen?

Verbranden lijkt mij. Kunnen ze volgens mij best goed daar in de gemeente.


:')

Iedereen een baaltje brandhout mee achterop. :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-19 17:23 



 
Profiel   

Veulen84 schreef
Azmay schreef
Meteen opruimen kan ik niet, maar ik vind het niet meer dan normaal om zeker in de bebouwde kom na de rit even terug te gaan. Ben zelf ook wel eens bijna met de fiets onderuit gegaan door paardenpoep :=


Ja na afloop terug gaan kan prima in de bebouwde kom. Maar om het meteen te doen... Echt ook met de opmerking erbij, bind je paard even aan een hekje. Mare hoe ga je het dan wegscheppen, met je handen? En vervolgens even aanbellen en vragen of je het bij iemand in de kliko mag gooien?

Buiten de bebouwde kom vind ik trouwens echt onzin.



Nee, want schijnbaar zit het vol ziektekiemen.

:+

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-19 17:24 



 
Profiel   

En het grappige is: buiten de bebouwde kom hoef je de hondenpoep níet op te ruimen. Da's een kleinere moeite zou je zeggen. Ik vind het normaal hoor, dat je even teruggaat om de zooi op te ruimen, maar direct lijkt me onmogelijk. Misschien moet de burgemeester samen met het heldere licht dat dit verzonnen heeft, even een buitenritje maken. Komen ze er vanzelf achter dat het niet in je broekzak past.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-19 17:26 



 
Profiel   

Onali schreef
Veulen84 schreef
Ja na afloop terug gaan kan prima in de bebouwde kom. Maar om het meteen te doen... Echt ook met de opmerking erbij, bind je paard even aan een hekje. Mare hoe ga je het dan wegscheppen, met je handen? En vervolgens even aanbellen en vragen of je het bij iemand in de kliko mag gooien?

Buiten de bebouwde kom vind ik trouwens echt onzin.



Nee, want schijnbaar zit het vol ziektekiemen.


Dat is ook zo. Na een uurtje stallen mesten ben ik 3 weken op sterven na dood... :+

:+

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-19 17:29 



 
Profiel   

Brainless, dat is een prachtige zak. Ben wel een beetje bang dat het gaat schuren. :D En in zo'n zak is het natuurlijk warm, dus echt een broeinest voor die ziektekiemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-19 17:32 



 
Profiel   

eventueel schreef
En het grappige is: buiten de bebouwde kom hoef je de hondenpoep níet op te ruimen. Da's een kleinere moeite zou je zeggen. Ik vind het normaal hoor, dat je even teruggaat om de zooi op te ruimen, maar direct lijkt me onmogelijk. Misschien moet de burgemeester samen met het heldere licht dat dit verzonnen heeft, even een buitenritje maken. Komen ze er vanzelf achter dat het niet in je broekzak past.

Dat verscheelt dus per gemeente.

Er bestaan poepzakken voor een paard, dat werkt blijkbaar prima.

ik weet ook niet wat ze met "direct opruimen" bedoelen, maar mss is in de goot schuiven voldoende?
Als ik hier buiten rij (binnen bebouwde kom) neemt mijn man een stoffer/blik mee op de fiets zodat hij de poep gelijk op kan ruimen.
Ben ik alleen dan schuif ik het tijdelijk in de goot en ruim het later op.

Helemaal op fietspaden is paardenstront giga vervelend.
Als ruiter mag je daar al niet komen, maar de meeste ruimen niks op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-19 17:32 



 
Profiel   

oomens schreef
julius_juut schreef
Wat is opruimen? Aan de kant schoppen? In een zak scheppen en meenemen?

Verbranden lijkt mij. Kunnen ze volgens mij best goed daar in de gemeente.

:')

Voorheen was het altijd de kant in schoppen, neem maar voor het gemak aan dat dat zo blijft. Buiten de bebouwde kom is bs en gaat m echt niet worden. Sorry, maar wij wel en hondenbezitters niet :evaw:

Het is zo net of er duizend paarden in de gemeente lopen, ik denk dat het allemaal wel meevalt

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-19 17:37 



 
Profiel   

Brainless schreef
Cookies schreef
Binnen 24 uur na uitwerpen. _O- Alsof ze er een diskette uitgooien.

Allemaal een paardenluier om dan maar?

https://www.horses.nl/algemeen/poepzak- ... yQLODYPNgE


Maar bij dit formaat paard is die zak toch meteen vol?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-19 17:39 



 
Profiel   

Brainless schreef
eventueel schreef
En het grappige is: buiten de bebouwde kom hoef je de hondenpoep níet op te ruimen. Da's een kleinere moeite zou je zeggen. Ik vind het normaal hoor, dat je even teruggaat om de zooi op te ruimen, maar direct lijkt me onmogelijk. Misschien moet de burgemeester samen met het heldere licht dat dit verzonnen heeft, even een buitenritje maken. Komen ze er vanzelf achter dat het niet in je broekzak past.

Dat verscheelt dus per gemeente.

Er bestaan poepzakken voor een paard, dat werkt blijkbaar prima.

ik weet ook niet wat ze met "direct opruimen" bedoelen, maar mss is in de goot schuiven voldoende?
Als ik hier buiten rij (binnen bebouwde kom) neemt mijn man een stoffer/blik mee op de fiets zodat hij de poep gelijk op kan ruimen.
Ben ik alleen dan schuif ik het tijdelijk in de goot en ruim het later op.

Helemaal op fietspaden is paardenstront giga vervelend.
Als ruiter mag je daar al niet komen, maar de meeste ruimen niks op.


In de betreffende gemeente hoef je buiten de bebouwde kom geen hondenpoep op te ruimen. En in de betreffende gemeente is het niet zo dat ze tot hun oksels door de paardenpoep hoeven te waden, het is zeg maar een non-issue. De ziektekiemen lijkt me in deze gemeente ook een van de mindere problemen, want zolang her en der ontploffende fabrieken geen gevaar voor de volksgezondheid opleveren, zal men hier ook wel immuun voor zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-19 17:39 



 
Profiel   

Niet meer dan normaal dat je na je rit even terug gaat om de mest (binnen de bebouwde kom) op te ruimen. Zo kweek je ook meteen respect voor ruiters en wordt de overlast beperkt.

Alleen dat gemeente raadslid dat vind dat je als ruiter je paard best even aan een hek kan binden, heeft duidelijk geen verstand en echt geen idee van het gevaar daarvan. Nevernooitniet dat ik dat zou doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-19 17:49 



 
Profiel   

Onali schreef
Zelfs buiten de bebouwde kom? WAT?!

Wat een idiote beslissing.

Waarom moeten andere mensen last hebben van jouw hobby?
Wat eenieder doet, moet ie zelf weten maar het is toch vanzelfsprekend dat iedereen zijn/haar eigen rotzooi opruimt?
Even terug fietsen, na je rit of zorg dat er niks op wegen en paden achterbliift is toch niet zoveel moeite?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-19 17:58 



 
Profiel   

sflj schreef
Onali schreef
Zelfs buiten de bebouwde kom? WAT?!

Wat een idiote beslissing.

Waarom moeten andere mensen last hebben van jouw hobby?
Wat eenieder doet, moet ie zelf weten maar het is toch vanzelfsprekend dat iedereen zijn/haar eigen rotzooi opruimt?
Even terug fietsen, na je rit of zorg dat er niks op wegen en paden achterbliift is toch niet zoveel moeite?

Nou ja, het is gewone uitstoot uit een toegestaan voertuig die eruit komt. Ze gaan toch ook auto's niet met een zakje om de uitlaat laten rondrijden? Een regenbuitje erover en het meeste is weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-19 18:12 



 
Profiel   

sflj schreef
Onali schreef
Zelfs buiten de bebouwde kom? WAT?!

Wat een idiote beslissing.

Waarom moeten andere mensen last hebben van jouw hobby?
Wat eenieder doet, moet ie zelf weten maar het is toch vanzelfsprekend dat iedereen zijn/haar eigen rotzooi opruimt?
Even terug fietsen, na je rit of zorg dat er niks op wegen en paden achterbliift is toch niet zoveel moeite?


Ja maar buiten de bebouwde kom? Draaien we niet een beetje door?
Straks moet ik het ook opruimen in het bos. Gelukkig heb ik shetlanders, maar dan nog.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-19 18:13 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 67 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen