Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 6 [ 136 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Eerste x eigenaar ruin, hoort die piemel zo?

 
Profiel   

Ok ok, niet te hard lachen :o

Ik rij sinds mijn 8ste jaar, altijd eigen paardjes gehad sinds mijn 11de. En nu ben ik 32 en heb dus voor het aller eerst een ruin.

En tja, er is voornamelijk natuurlijk 1 heel groot verschil tussen een merrie en een ruin, en dat is wat eronder hangt O:)

En nu vind ik die van Pepijn (mijn ruin) zo.... vellerig. En ik heb dus geen flauw idee of dat zo hoort :o Als ik het zie haal ik de velletjes eraf. Dit lijkt hij niet erg te vinden (haast eerder het tegenovergestelde -O-)

Ik zal even voor en na foto's plaatsen, en hoop van doorgewinterde ruinen eigenaren ervaringen en tips te krijgen O:)

Alvast bedankt!
Groetjes Wendy

"Voor":
Spoiler:
[ img ]


"Na":
Spoiler:
[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-19 17:19 



 
Profiel   

Volgens mij hoort dat wel ongeveer zo ;) Maar ook alleen merries, die hebben die vieze dingen niet :P (hoewel ik echt ooit nog eens zo'n boon er uit wil peuteren :D)
Vaak zijn dit wel van die 'hoe meer je er aan zit, hoe erger het wordt' dingen, aangezien piemelkaasjes ook een deel van de beschermfunctie zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-19 17:21 



 
Profiel   

Ziet er wel ok uit. Hangt beetje af van ruin tot ruin.
Mijn ouwetje had dit ook zoals jouw paardje.
Mijn ruintje nu heeft gewoon een hele gladde propere. :')
Niet teveel aan prutsen als ze geen last hebben :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-19 17:24 



 
Profiel   

Hoort zo, bij een van mijn paarden is het nog veel erger. Als hij jeuk krijgt zet ik de tuinslang erin. Daarna gaat het weer een hele tijd goed. Ik vind het er nu alleen te koud voor. :+ Als ik het op een andere manier wil reinigen schacht hij meteen weer in dus dat gaat niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-19 17:25 



 
Profiel   

Die van mijn ruin wordt ook al snel zo vellerig hoor... En dan nog zwart ook, de zwarte rommel plakt aan zijn benen en dan weet ik dat het weer eens tijd is voor een schoonmaakbeurtje ;) Maar nog nooit bonen of ontstekingen gehad. Hij is op moment wel de enige kerel op stal tussen alle merries, dus het is een beetje lastig checken of andere piemels er ook zo uitzien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-19 17:27 



 
Profiel   

Hoort zo! Ik zit er zo min mogelijk aan, ben bang dat ik kleine wondjes maak als ik iets lostrek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-19 17:27 



 
Profiel   

Mijn ruin heeft dat ook. Hij wil ook absoluut niet dat ik er aan zit, dus ik laat het zo :+ Nog nooit problemen mee gehad verder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-19 17:28 



 
Profiel   

Mijn ruin heeft het ook. Ik mag er niet aankomen maar nooit problemen mee

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-19 17:49 



 
Profiel   

Velletjes heeft de mijne ook.
Soms als hij eruit hangt doe ik met gevaar voor eigen leven even snel mijn hand er overheen om de velletjes weg te vegen.
Hij trapt met zijn achterbeen mijn hand altijd weg. _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-19 17:51 



 
Profiel   

Ik heb 2 ruinen (al ruim 20 jaar) en weet niet beter dan dat het er zo uit ziet.
Ook nooit problemen gehad. De fjord is wel eens wat vies aan de benen maar dat is alles.

Velletjes die heel los zitten haal ik er wel eens voorzichtig af. Het blijft natuurlijk een gevoelig onder deel van je paard :P En....ik houd mijn hoofd graag heel :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-19 18:00 



 
Profiel   

Ja. Zo ziet de piemel van onze ruin er ook uit. Soms kan ik de velletjes er af trekken. Meestal lukt dit niet. Maar hij heeft er geen last van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-19 18:03 



 
Profiel   

Mijn ruin had dat ook altijd zwart plakkerig spul en het stonk ook op een gegeven moment dus dan was het weer tijd voor een schoonmaak beurt.
Het kwam ook op zijn achter benen te zitten, gelukkig mocht ik er altijd aankomen

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-19 18:03 



 
Profiel   

Hier staan een heel aantal ruinen op stal, maar geen een met velletjes *\o/* Godzijdank...

Je wilt niet dat door het in en uitschachten de velletjes een boon gaan vormen samen met talg, want daar kan hij erg veel last van hebben. Ik zeg, goed bezig!

Maar ik ruil liever niet met je...

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-19 18:04 



 
Profiel   

Pas op met lospeuteren en schoonmaken, de boel kan ook gaan onsteken daardoor en dan ben je verder van huis

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-19 18:07 



 
Profiel   

Yup, dat is inderdaad velletjes pulken.
Haha :D
mijn ruin heeft het ook zo, ene keer meer als de andere keer

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-19 18:07 



 
Profiel   

ze kunnen daar serieus harde stenen van krijgen in de koker door opgehoopt vuil. lekker lauwwarm sopje met zachte spons om te weken zijn ze er zo af

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-19 18:12 



 

Piemelpulken. :')


Nieuw dingetje voor de liefhebbers van dokter pimple popper. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-19 18:20 



 
Profiel   

Mijn ruinen hebben dit ook, alleen bij eentje stinkt het en zit er zwart talg op de koker (?) en op de vacht ervoor. Als je er met een vochtig doekje er een beetje ingaat dan ga je daarna lichtelijk over je nek van de lucht. Hoe maken andere dit schoon? Hij lijkt er geen last van te hebben en mag er gewoon aanzitten trouwens

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-19 18:23 



 
Profiel   

Het is niet uitzonderlijk maar ik zou het wel schoon houden om vuil en eventuele bonen in de koker te voorkomen.
Zolang de velletjes schoon zijn, kun je ze gewoon laten zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-19 18:23 



 

Ik heb hetzelfde 'probleem', 12 jaar een merrie gehad en nu voor het eerst een ruin.
Wat is normaal? En hoe kun je hem eventueel schoonmaken?
Mijne schacht vrijwel nooit uit waar ik bij ben...

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-19 18:25 



 

misschien de volgende keer wat baby olie gebruiken?

Klinkt heel fout wat ik nu zeg, maar hup een kwak babyolie in de handen en masseren die handel.
Dan komen die velletjes er een stuk makkelijker af en kan je het een volgende keer ook gewoon nog doen zonder levensmoe te moeten zijn....

En ik zou hem zo wie zo regelmatig controleren op bonen.

Ik vind trouwens dat hij een serieus apart apparaat heeft; lijkt wel of het bovenste gedeelte in de zwarte latex verf heeft gehangen.... ~~}>

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-19 18:26 



 
Profiel   

Niet aankomen is vrij normaal :D :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-19 18:28 



 
Profiel   

Moet wel een beetje lachen om je topic :') Gelukkig heb ik een merrie /3

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-19 18:30 



 
Profiel   

Ben ik nou 1 van de weinige die dit zelf niet doet? In de natuur komt er toch ook niemand langs voor de paarden om hun geslachtsdeel schoon te komen maken met baby olie of wat dan ook :+ :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-19 18:31 



 
Profiel   

MiniMeLona schreef
misschien de volgende keer wat baby olie gebruiken?

Klinkt heel fout wat ik nu zeg, maar hup een kwak babyolie in de handen en masseren die handel.
Dan komen die velletjes er een stuk makkelijker af en kan je het een volgende keer ook gewoon nog doen zonder levensmoe te moeten zijn....

En ik zou hem zo wie zo regelmatig controleren op bonen.

Ik vind trouwens dat hij een serieus apart apparaat heeft; lijkt wel of het bovenste gedeelte in de zwarte latex verf heeft gehangen.... ~~}>

Dit ziet er normaal uit. Zeepsop en olie lijken me kans op allergieen te geven.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-19 18:34 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 6 [ 136 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen