Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 5 [ 118 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard te dik...help!

 
Profiel   

60 kilo voor 3 paarden is inderdaad extreem veel. Mijn tinker is erg gevoelig om dik te worden en deze winter hebben we (ook door de hoge kosten van het hooi ) strakker gedaan qua hooi en ze is erg afgevallen. Ze krijgen een stuk minder en savonds staat ze apart met een klein beetje en bij de laatste ronde mag ze er weer bij en krijgen ze weer gezamelijk. In de tijd dat zij apart staat krijgt de ander een volle maaltijd.

Jou paard is gewoon moddervet inderdaad en heeft een heel stuk minder hooi nodig dan wat ze binnen krijgt.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-19 08:38 



 
Profiel   

Goed dat je er mee bezig gaat! Ik zou ook testen op ppid maar ook drachtig ja/nee. Het zekere voor het onzekere. Toen mijn paard nog hengst was heeft hij ook een merrie gedekt, was toen ook nog geen jaar. Is ook een veulen uit gekomen haha.

En inderdaad hooi minderen. En zodra ze je op het land zet weer minder hooi gaan geven om de verhouding goed te krijgen. Wel zou ik aanraden om haar zo weinig mogelijk op het land te zetten, of korte stukjes strookbegrazing te doen. Het gras in nl/be zit enorm veel suikers in wat je liever niet hebt. Daar zou ik mee oppassen.

Hoe groot is het stuk waar ze nu staan? Heb je niet de mogelijkheid om haar daar meer beweging te geven? Dan rij je tussen de rest maar omdat ze deze paarden kent zou ik verwachten dat ze ook dan niet hele nare dingen gaat doen. En alle kleine beetjes helpen!

Verder heb ik ook een topic gestart over mijn eigen paard die te dik is/was. 3 pagina’s vol tips, misschien zit er nog een tip tussen waar je wat mee kan.

Zie hier het topic:
Op naar een dunne toekomst, ups en downs

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-19 08:53 



 
Profiel   

Nu staan ze op een stuk van ongeveer 30 op 30 meter. Hier staan ze enkel in de winter. In t begin staat hier altijd gras op maar uiteraard is dat na een paar weken omgetoverd tot een zandbak. Vandaag staat het zelfs volledig blank door de regen... Ze hebben een stuk waar paddockmatten met rijnzand op(soort roosters die ze ook gebruiken op een oprit met kiezel in dan) liggen zodat ze droog staan.
Volgende week gaan we de bouwvergunning aanvragen om een stuk van 15 op 30 om te bouwen tot een rijbak/paddock.
Maar dat wordt dus nog afwachten of dit goedgekeurd wordt al denken we dat dit wel goed komt omdat er in de buurt wel meer rijbakken liggen maar mss hebben deze mensen gewoon het risico genomen en het gewoon gelegd zonder vergunning, dat zien wij echter niet zitten want het vergt toch wel wat werk en geld om het dan mss terug te moeten weghalen plus een boete...neen dan liever volgens de regeltjes.
Moest het toch geweigerd worden gaan we wel drainage leggen, dacht dat je daar ook een vergunning voor moest hebben maar dat risico durf ik wel te nemen want dat zie je natuurlijk niet zomaar of er drainage ligt of niet :o

Hier met haar werken is echt geen optie, laatst toen het wat droger was nog met haar gewerkt en toen is ze uitgeschoven waardoor ze echt finaal onderuit ging met een deel van haar achterhand onder de omheining door, ik weet dat ze te vet is en dat dit zeer slecht voor haar gezondheid is, maar lichamelijk letsel om toch maar te laten lopen terwijl ik weet dat het hier te schuiverig is door het weer ga ik niet doen, dat is vragen om problemen. Dus beetje de risico's tegenover elkaar afwegen voor de moment en dan vind ik het onverantwoord om hier te werken.

Ik voel me er slecht bij dat ik het zover heb laten komen met haar gewicht, altijd maar schrik dat ze honger zouden hebben. Voel me momenteel echt een slechte baas, want ja je paard te dik laten worden is net zo slecht als je paard te weinig eten geven.
Maar het is nu zo en doe nu mijn uiterste best, in de mate van het mogelijke om haar terug in een gezonde vorm te krijgen, maar moet nu even roeien met de riemen die ik heb.

Heb een slowfeeder hooinet gehaald, even wennen voor hun maar ze doen nu toch wel zeker een uur langer met een portie hooi. Ga nog een "slowfeeddeksel" maken voor op de ton waar ik hooi in doe en dan nog een een net bij zodat ze op verschillende plaatsen kunnen eten en wat meer rond moeten om te eten.

In de zomer staan ze in de wei, 1 ha, ingezaaid met speciale paardenmengeling graszaad. In de zomer krijgen ze geen hooi bijgevoerd. De wei is definitief verdeeld in twee stukken maar kan eventueel nog meer tijdelijk verdelen, in 4 ofzo. Moet ik wel even kijken hoe ik dat aan pak zodat ze wel steeds bij het water en de schuilstal kunnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-19 12:50 



 
Profiel   

Maar wil toch iedereen bedanken om mee te denken!
Ideetjes blijven uiteraard welkom.
En Buffelduke, ga jou toppic nu ook even doorlezen :j vind ik mss ook nog interessante tips.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-19 13:25 



 
Profiel   

Was aan t kijken voor de azijn, omdat ze ook vaak winderig is :+
Maar nu zag ik dus dat dit een bron van calcium is en dat mag je niet bijgeven bij magnesium want dat zou de magnesium weer teniet doen dus dat gaan we dan maar niet geven....

Best wel ingewikkeld soms zo alles uitzoeken wat nu het beste is en haar kan helpen, want je moet toch zoeken naar wat haar helpt maar ook niet tegenwerkt.
Ook nog contact opnemen met mijn hooi leverancier of er een mogelijkheid is voor volgende winter voor energie armer hooi. Anders zal ik een andere moeten zoeken, wat jammer is want hij heeft altijd zeer mooi hooi, nog nooit een slechte pak gehad, nooit geen rotzooi in...wat bij mijn vorige leverancier wel het geval was ( pakken die te vochtig waren tot gewoon rot, veel stenen in, veel onkruid, soms zelfs halve palen en hout stukken,...en dan mag je dat wel terug brengen en krijg je een andere maar sleur maar eens aan 350-400kg 8)7 )

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-19 15:19 



 
Profiel   

Het is al goed dat je er nu wat aan gaat doen! Super dat je het welzijn van je paard zo goed mogelijk wilt.

Je kan ook eventueel een maandje/2 maanden stoppen met de magnesium en dan azijn geven. Daarna de magnesium weer oppakken. Wat voor magnesium heb je? Alleen magnesium chelaat werkt omdat dit niet gebonden is met andere stoffen (zoals oxide bijvoorbeeld) die dan alsnog worden opgenomen en de magnesium niet. Magnesium chelaat is de meest vrije vorm en heeft daardoor het meeste effect/resultaat.

Bruin bier geven wil ook helpen. 1x in de maand een oud bruin biertje helpt paarden om hun afvalstoffen te lozen (vanuit de nieren). Dit kan ook zorgen voor een dikke buik (rond de plek van de nieren). Menig paard hier op stal heeft 1x in de maand een bruin biertje en zijn allemaal van hun hangbuikjes af, mede door het bier. Geen zorgen over de alcohol, paarden breken dit veel sneller af en zullen er ook niet dronken van worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-19 15:51 



 
Profiel   

Magnesium chelaat van paardnatuurlijk besteld dus dat is de juiste als ik me niet vergis.
Bruin bier kan ik mss wel proberen, want als ik haar aan het werk zette enkele weken terug toen het niet zo zompig was liep ze wel de heletijd te prottelen :oo

Hier de eerste foto en 1die ik vandaag heb genomen, ik vind toch dat haar hooibuikje iets minder hangt ofwel beeld ik het me in omdat ik het graag wil dat het minder is :roll:
[ img ]
[ img ]

Ze krijgen nog steeds wat meer hooi dan zou mogen maar wil niet graag ineens van 60 kg naar 25 kg gaan voor hun drie want dan gaan ze ruzie maken vrees ik. Nu zo n 35 kg per dag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-19 16:33 



 
Profiel   

En stro mengen onder het hooi?
Zo hebben ze altijd wat te knabbelen,maar er zit niets in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-19 16:56 



 
Profiel   

Jep tengeltje dat wou ik ook gaan doen...maar weet niet goed welk stro ik dan best neem...de ene zegt gest de andere tarwe? Sommige raden het zelfs helemaal af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-19 17:14 



 
Profiel   

Hier tinkers die allemaal aanleg hebben om te dik te staan.
Ze krijgen 2x daags slowfeeders gevuld en hebben daarnaast onbeperkt stro staan.
Hier gewoon tarwe stro,nooit problemen gehad.

Je hebt wel paarden die koliekgevoelig zijn,stro stopt wat,en bij koliekgevoelige paarden,kan dat natuurlijk koliek geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-19 17:19 



 
Profiel   

Ik heb vroeger altijd een Tinker gehad die ook aanleg had om dik te worden.
Toen heb ik op het gegeven moment onder in de slowfeeden stro gedaan, zo had ze toch steeds iets om aan te knabbelen, maar ze worden er niet dik van!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-19 17:26 



 
Profiel   

Haar moeder had wel snel koliek. Zij heeft het nog nooit gehad dus denk niet dat ze er gevoelig voor is.
Dus zal eens kijken of ik ergens een pak kan vinden, eerst eentje want weet niet of ze eten, hebben nog nooit stro gehad. In de stal gebruik ik vlas dus stro kennen ze hier niet. Maar aangezien ze graag eet zal het waarschijnlijk na wat wennen wel gegeten worden.
En hoeveel kg zou je aanraden? En dan het hooi al minderen? En hoeveel hooi dan? Zoveel als ze zouden mogen en nog stro ter aanvulling of minder hooi dan ze mogen en de rest aanvullen met stro?
Ja geen ervaring met stro gebruiken als voer dus volledig groen op dat vlak :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-19 17:28 



 
Profiel   

Ik plant hier altijd een grote ronde baal stro neer,eten ze van bovenuit op,morsen is niet erg,want ze hebben dezelfde stalbedekking.

Geen idee hoeveel dus,het isook een kudde van 16, niet te vergelijken.
Ook qua hooi geen idee,ik weeg niets,ze staan aan de kodde kant,maar nog aanvaardbaar,dus voor mij prima om gewoon aan te houden wat ze dagelijks krijgen.

(owja,bieten krijgen ze hier ook,zit niet zoveel in,vinden ze heerlijk en zijn ze ook een tijdje zoet mee(ze krijgen allen 2 bieten per dag)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-19 18:33 



 
Profiel   

Oei 16 ja nee dat word een beetje moeilijk om te vergelijken :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-19 19:19 



 
Profiel   

Mijn hubby gaat morgen een pak stro halen bij de loonwerker hier in de buurt *\o/*
Hebben ze wat meer te knabbelen, want ik merk toch wat humurigheid onder elkaar.

Hoeveel ik hen juist ga geven weet ik nog niet, maar kan ik in ieder geval het hooi terug zetten op wat ze zouden mogen en de rest aanvullen met stro zodat hun knabbel behoefte bevredigd blijft en ze lief blijven voor elkaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-19 21:01 



 
Profiel   

De hubby is een pakje stro gaan halen _O-

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-19 18:14 



 
Profiel   

Heeft hij ook een spoor achter gelaten? :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-19 18:40 



 
Profiel   

Op de buik na vind ik haar eigenlijk helemaal niet zo schandalig dik ogen, ben je heel zeker dat ze niet drachtig is? :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-19 18:49 



 
Profiel   

Het is een mooi dikkertje en als peerdlief nog gezond is, why worry? Toch even controleren op dracht idd. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-19 19:18 



 
Profiel   

Ze zal nooit een heel Ranke worden, daar is ze het type niet voor. Het is nu eenmaal een forser type kwa bouw, dat was haar mammie ook en haar pappie ( Saros was van t Gestelhof) ook niet het spillebeentje. :D
Dus daar hoop ik niet op, maar er mag best wat af.
Of ze drachtig is? Ik ben behoorlijk zeker van niet maar je weet nooit zeker tot je ze test natuurlijk. Omdat ze niet nog maar pas dik is natuurlijk, dat gebeurt niet van vandaag op morgen, ze is altijd best fors geweest en als ze teveel hooi eet word ze zeker niet slanker natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-19 20:12 



 
Profiel   

En pas op ik begrijp jullie dat er gedacht word aan dracht want inderdaad die buik...maar ook dit is echt typisch bij haar, iedere keer als ze naar de dikke kant gaat is het bij haar direct die enorme hangbuik en ook haar nek, ze heeft zo al een forse nek op, waardoor in t verleden sommige direct tussen de benen keken omdat ze dachten dat het een hengst was :o
Haar buik en nek zijn het eerste wat bij haar uitzet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-19 21:53 



 
Profiel   

Ja now wat een avontuur dat stro...
Vol enthousiasme naar huis, sta met de late dus tegen 22u30 thuis. Leuk leuk STROOOO *\o/* dus pak opensnijden...ja daar staat lekker veel spanning op die koorden haha denk dat de buren dachten dat er iemand bommetjes was aan t afsteken :D en dan de laatste koord, leek me wel een halve meter naar achter te knallen...
Oké nu naar de paardjes met mijn stro, hobbel hobbel en maar een strospoor strooien tot bij hun :=
Hun lekker hinniken, FOOD!!! :j
Ik heb nog nooit een paard kauwgum zien eten maar daar leek het dus echt op :(:) snuit erin, hap, euhm allemaal die koppies naar mij toe van denk dat je een fout gemaakt hebt baas???
Nu de kleine lijkt t wel oké te vinden. Mijn dikkertje hapt af een toe een hapje maar mijn quarter ruin... hij flikkert alles uit de bak , zo van okeeeee en waaaaar heb je nu het hooi verstopt Y)(^)

Nja effe wennen zeker...ben benieuwd hoeveel ze er morgenvroeg van op hebben of dat hun heel stuk bezaaid zal zijn met stro :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-19 00:00 



 
Profiel   

Aan haar buik te zien, lijkt mij dat er een klein schattig veulen daar woont

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-19 00:13 



 
Profiel   

Pompadour dan is t zeker een olifantendracht wat elke zomer en winter sinds zo n drie jaar terug komt :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-19 00:35 



 
Profiel   

Esterke schreef
Pompadour dan is t zeker een olifantendracht wat elke zomer en winter sinds zo n drie jaar terug komt :+



Dat wist ik ook niet,
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-19 00:58 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 5 [ 118 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen