Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Drachtig of niet?

 
Profiel   

hallo ik heb een tinker van 3 jaar
nu heb ik haar gekocht van de zomer in juni
heb zelf haar niet hengstig gezien staat in de wei met 3 shetlanders waarvan er 1 hengst is
zij komt uit het buitenland dus de kans is dat ze drachtig kan zijn ?
wat vinden jullie denken jullie zou ze drachtig kunnen zijn
woensdag word ze opgevoeld door de dierenarts


[ img ]

[ img ]

[ img ]



Laatst bijgewerkt door petraaken op 11-02-19 09:17, in het totaal 4 keer bewerkt

titel in normale letters gezet

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-19 09:00 



 
Profiel   

Zo te zien niet

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-19 09:01 



 
Profiel   

Daar is op deze manier echt niets van te zeggen.
Laat er een dierenarts naar kijken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-19 09:02 



 
Profiel   

Voor een merrie die nu al 8 maanden drachtig zou zijn, vind ik haar niet drachtig er uit zien. Nu ben ik er geen expert in, maar ik zie er weinig aan.

Is het een idee om een dierenarts langs te laten komen? Die kan je een beter antwoord geven dan dat wij kunnen met een paar plaatjes via het internet :)


Laatst bijgewerkt door Tigress op 11-02-19 09:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-19 09:03 



 
Profiel   

Ik denk ook van niet!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-19 09:05 



 
Profiel   

Ze kan ook nog drachtig zijn van de shet natuurlijk :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-19 09:10 



 
Profiel   

somige merries worden niet dik als ze drachtig zijn
ik vind het raar dat ik haar niet hengstig heb gezien van de zomer
staat een shetlandhengst in de wei

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-19 09:10 



 
Profiel   

Waarom zet je in hemelsnaam een tinkermerrie met een shethengst in het land?? Wil je daar graag een veulen uit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-19 09:13 



 
Profiel   

Zeker als ze in de wei staat met een hengst laten opvoelen! En laat dat beestje zo snel mogelijk castreren, dit is vragen om veulens

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-19 09:16 



 
Profiel   

hengst was toen 1 jaar en uiteindelijk moet die de shetlanders dekken en de tinker niet tuurlijk

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-19 09:16 



 
Profiel   

Het is niet raar dat je haar nog niet hengstig hebt gezien, ze is nog jong en je hebt haar pas net. Een verhuizing heeft best een impact op zo'n dier. Mijn eerste merrie was pas na een half jaar voor het eerst hengstig, mijn huidige heb ik in de afgelopen 10 jaar 3x hengstig gezien. Sommige merries worden gewoon niet zo duidelijk hengstig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-19 09:18 



 
Profiel   

Zijn de foto's recent?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-19 09:18 



 
Profiel   

Niet te zien van zulke foto's, maar daar kan natuurlijk prima verandering in komen als je haar in de wei laat staan met een hengst :? Je zal de eerste niet zijn die denkt dat een shetlander geen volwassen pony/paard dekt maar die voor een verrassing kom te staan. Zou haar mooi niet bij de shethengst zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-19 09:19 



 
Profiel   

Dan moet je de tinker verplaatsen. Als zij gaat liggen kruipt ie er zo op.

Iig, aan de foto's te zien is ze niet drachtig, toch niet zo lang. Mijn merrie stond dikker en is ook opgevoed maar had last van waterophoping.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-19 09:20 



 
Profiel   

nessinator schreef
Het is niet raar dat je haar nog niet hengstig hebt gezien, ze is nog jong en je hebt haar pas net. Een verhuizing heeft best een impact op zo'n dier. Mijn eerste merrie was pas na een half jaar voor het eerst hengstig, mijn huidige heb ik in de afgelopen 10 jaar 3x hengstig gezien. Sommige merries worden gewoon niet zo duidelijk hengstig.


oke ik weet dat je met somige niet kan zien
maar als ik na ga wat ze te eten krijgt en ze word niet dikker dan dit
woensdag gaat ze naar de dierenarts om op te laten voelen
ze zeggen daar dan 80 procent van de tinkers die uit buitenland komen drachtig zijn
dus eigelijk is de kans er wel ik wil het gewoon even zeker weten want als het zo is wil ik bij haar gaan waken en een alarm om doen

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-19 09:21 



 
Profiel   

Britta31 schreef
Zijn de foto's recent?

een is van de zomer gemaakt
die andere van 2 weken geleden kan wel vanmidag foto maken als ze buiten staat

was haar vorige week aan borstelen en zag je haar ademhalen maar in me ooghoek zag ik ineen keer andere beweging te zien mischien heb ik het mis maar ik wil zeker weten wel of niet drachtig dus ga woensdag naar dierenarts

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-19 09:26 



 
Profiel   

Volgens mij ook totaal niet,ze heeft echt niets van buik.
Zo raar dat ze niet hengstig stond is dat niet.
Het hengstje was 1.
Als hij nog geen last had van zijn hormonen zal ze even hengstig tonen aan hem dan aan een andere merrie,niet dus.
Volgens mij wil je vooral heel graag dat ze drachtig is, maar ik denk dat het helaas pindakaas zal zijn.

(en waken en een alarm...je loopt nu wel heel hard van stapel,zoek eens foto's van hoogdrachtige merries,dan kom je zelf totnde conclusie dat daar echt geen bijna volgroeid veulen in kan zitten.daarnaast was het jaren terug zo dat zoveel tinkers drachtig aankwamen,ondertussen al lang achterhaald,ze raakten al die veulens niet meer kwijt,dus ondertussen al veel meer fokkers die bewust merriekuddes hebben zonder hengst bij)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-19 09:27 



 
Profiel   

tengeltje11 schreef
Volgens mij ook totaal niet,ze heeft echt niets van buik.
Zo raar dat ze niet hengstig stond is dat niet.
Het hengstje was 1.
Als hij nog geen last had van zijn hormonen zal ze even hengstig tonen aan hem dan aan een andere merrie,niet dus.
Volgens mij wil je vooral heel graag dat ze drachtig is, maar ik denk dat het helaas pindakaas zal zijn.

(en waken en een alarm...je loopt nu wel heel hard van stapel,zoek eens foto's van hoogdrachtige merries,dan kom je zelf totnde conclusie dat daar echt geen bijna volgroeid veulen in kan zitten.daarnaast was het jaren terug zo dat zoveel tinkers drachtig aankwamen,ondertussen al lang achterhaald,ze raakten al die veulens niet meer kwijt,dus ondertussen al veel meer fokkers die bewust merriekuddes hebben zonder hengst bij)


hallo ik heb liever geen veulen moet dan verkocht worden als die groot genoeg is
en ik wil zeker weten omdat het vaak genoeg fout gaat en als zo is wil ik er bij zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-19 09:34 



 
Profiel   

Nienkesofie schreef
tengeltje11 schreef
Volgens mij ook totaal niet,ze heeft echt niets van buik.
Zo raar dat ze niet hengstig stond is dat niet.
Het hengstje was 1.
Als hij nog geen last had van zijn hormonen zal ze even hengstig tonen aan hem dan aan een andere merrie,niet dus.
Volgens mij wil je vooral heel graag dat ze drachtig is, maar ik denk dat het helaas pindakaas zal zijn.

(en waken en een alarm...je loopt nu wel heel hard van stapel,zoek eens foto's van hoogdrachtige merries,dan kom je zelf totnde conclusie dat daar echt geen bijna volgroeid veulen in kan zitten.daarnaast was het jaren terug zo dat zoveel tinkers drachtig aankwamen,ondertussen al lang achterhaald,ze raakten al die veulens niet meer kwijt,dus ondertussen al veel meer fokkers die bewust merriekuddes hebben zonder hengst bij)


die mensen hebben verteld ze kan drachtig zijn

hallo ik heb liever geen veulen moet dan verkocht worden als die groot genoeg is
en ik wil zeker weten omdat het vaak genoeg fout gaat en als zo is wil ik er bij zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-19 09:35 



 
Profiel   

Ik zou hoe dan ook de shet hengst erbij weghalen! Als ze drachtig is dan denk ik eerder van de shet dan dat ze al lang dragend is vanuit het buitenland.

Stel ze zou in juni naar NL zijn gekomen en bijvoorbeeld tot eind mei bij een hengst zou kunnen hebben gestaan, dan zou ze al bijna minimaal 9 maanden moeten zijn. Dat lijkt mij zo vanaf de foto's erg stug.

Als je zekerheid wilt kun je de DA laten opvoelen, maar zolang de shet erbij loopt blijf je risico houden op een drachtige merrie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-19 09:40 



 
Profiel   

Hoezo vaak genoeg fout gaat?
Geen idee waar je al je dingen haalt,maar bevallingen van paarden gaan meestal gewoon goed.
Vooral tinkers dan.
In Engeland bevallen die gewoon los in de wei,niemand die waakt of kijkt,en gaat gewoon 99% goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-19 09:42 



 
Profiel   

tengeltje11 schreef
Hoezo vaak genoeg fout gaat?
Geen idee waar je al je dingen haalt,maar bevallingen van paarden gaan meestal gewoon goed.
Vooral tinkers dan.
In Engeland bevallen die gewoon los in de wei,niemand die waakt of kijkt,en gaat gewoon 99% goed.

oke goed om te horen

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-19 09:46 



 
Profiel   

Mij lijkt ze ook niet drachtig. Ook niet van je foto's uit je andere topic.
En idd 99 van de 100 keer gaat het gewoon goed. Mééstal zijn de mensen bang dat er wat gebeurt en gaan ze helpen maar vaak is dat helemaal niet nodig (uitzonderingen daar gelaten).
En wat al gezegd is, haal die shet weg. Een hengstige pony zakt door de achterbenen.
Ben benieuwd wat de da zegt woensdag :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-19 09:52 



 
Profiel   

Ik zou gewoon even de da af wachten.
Ze ziet er niet drachtig uit maar ze kan gewoon ook heel schraal zijn en alles wel aan een veulen geven
En een shet hengst erbij zetten lijkt me niet de slimste actie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-19 10:12 



 
Profiel   

Wij kregen ook een tinker uit het buitenland op stal, die was niet drachtig. Ik zou er dus niet van uit gaan als ik deze zo zie.

En je kan heel makkelijk zeggen dat de shetlanders gedekt moeten worden door het shetlander hengstje, maar ik weet niet of je het beseft, paarden en dan vooral hengsten maken geen onderscheid onder rassen onderling. Een paard is een paard en als een hengst een merrie ziet, ongeacht ras kun je niet verwachten dat ie zegt ''nee jou mag ik niet dekken, jij bent geen shetlander.'' Dat is op zijn zachtst gezegd dom gedacht.
Dus haal haar of uit die weide en met andere paarden, of castreer de shetlander. Je hebt er genoeg slettenmerries tussen zitten die gewoon gaan liggen om gedekt te worden, dus formaat maakt idd niet uit, hij komt er hoe dan ook bij ;)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-19 10:30 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen