Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Tempowisselingen

 
Profiel   

Ik heb een vraagje ivm de tempowisselingen in de western. Mij is nu een beetje uitgelegd dat je met je binnenbeen de snelheid aangeeft. Dus in galop bv je binnenbeen er wat af als je wil vertragen. Kan iemand mij hierover wat tips geven ?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-19 20:20 



 
Profiel   

Dat is heel erg discipline- en trainerafhankelijk. Wat rij je?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-19 20:28 



 
Profiel   

Ik heb sinds 3 maanden de overgang gemaakt van 10 jaar endurance rijden ( op hoog niveau) naar western. 2 maanden geleden het geluk gehad om een merrie te mogen rijden die Reining gereden is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-19 21:17 



 
Profiel   

Reining heb ik geen verstand van. Is het je eigen paard? En wat zegt je trainer?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-19 21:30 



 
Profiel   

Wat ik heb geleerd van mijn trainster die reining rijdt is dat beide benen het tempo aangeven. Je gebruikt beide benen om je paard naar voren te drijven en dus ook sneller te laten gaan.
Maar het licht er maar net aan wat jou paard gewend is en hoe je het leert van je trainer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-19 21:34 



 
Profiel   

Been er wat af is idd trager maar het is voor mij nog iets te onduidelijk vandaar mijn vraag hier hoe jullie het juist doen ...

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-19 21:46 



 
Profiel   

Ik denk dat een trainer je hier het beste mee kan helpen. Paarden krijgen tijdens het inrijden veel knopjes mee en die moet je echt leren vinden. De mijne gaat langzamer als ik meer druk in de beugels en dieper ga zitten. Het is net wat er aangeleerd is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-19 21:49 



 
Profiel   

Toevallig zag ik vandaar iemand die een paard kwam testen op stal die idd binnenbeen eraf moest doen om langzamer te gaan, beide benen eraf is direct stilstaan. Het is net hoe het het paard is aangeleerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-02-19 21:50 



 
Profiel   

Dat kun je echt niet op Bokt of internet leren.

Je bent net 2 maanden bezig en moet gewoon nog heel veel lessen en veel km's maken.

Hoe je paard getraind is speelt mee, maar we kunnen ook hier niet zien hoe je zit, wat je doet etc. Je zithulpen zijn ook erg belangrijk, maar dat moet je kunnen zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-19 11:15 



 
Profiel   

Inderdaad, leren doe je in de praktijk. Het was maar om wat tips te krijgen - dat is wel fijn om te horen hoe jullie het doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-19 12:07 



 
Profiel   

ik gebruik mijn zit om tempo aan te geven. hoe "dieper" ik ga zitten en hakken uitdruk des te langzamer mijn paarden gaan. Maar dit is lastig om via het web uit te leggen. Beste is gewoon les volgen. De mijne zijn cowhorse/reining en pleasure getraind.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-19 13:25 



 
Profiel   

Hier inderdaad ook vooral op zit: dieper zitten / hakken uitdrukken voor vertragen en juist bekken naar voor kantelen en ondersteunen met beide benen voor versnellen. En daarnaast veel op stem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-19 13:30 



 
Profiel   

In de reining is hakken uitdrukken en bekken kantelen vaak een teken voor de sliding stop. Dus dient er een ander teken zijn voor vertragen in de cirkels. Dus is dit vaak binnenbeen er af voor vertragen. Vroeg ooit eens aan mijn trainer wat het commando is om te vertragen van galop naar draf... wel... dat doen ze in de reining blijkbaar niet. Dusja, die knop hebben we er zelf op gezet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-19 14:27 



 
Profiel   

Mijne heeft wel een knop voor galop naar draf hoor. "Mmmmhmm" zo'n geluid betekent voor hem een gang langzamer gaan, dus ook van galop naar draf. Het is maar net door wie je paard is getraind :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-19 14:55 



 
Profiel   

Het ligt er ook echt aan hoe je paard aan de hulpen staat. Ik doe veel op zit, maar tijdens het aanleren is het anders dan bij een volledig beleerd paard. Tempowisselingen kunnen ook met veel zithulp en hoeft je paard echt niet direct op te stoppen. Maar ook hier geldt, iemand moet er echt bij staan. Als ik iemand alleen diep zou laten zitten op een paardje van me, dan sta je stil ja. Nuance en combi van hulpen tegenover de opleiding van het paard zijn belangrijk.

Ik haal nooit alleen binnenbeen eraf voor vertragen.

Knopje galop naar draf had ik ook jaren niet. Doe ik eigenlijk het meest op stem. Maar ook dat is ongezien lastig te zeggen, want men ziet niet hoe je paard reageert.

2 Maanden trainen is gewoon heel kort. En als je echt de overstap wil maken, moet je dat vooral onder begeleiding doen en echt veel lessen. Dan komt het allemaal aan bod.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-19 15:40 



 
Profiel   

bedankt alvast voor jullie tips. Ik heb 2 x in de week les hoor. En ik ben een persoon die graag wat ervaringen van andere mensen "meepik"... Dat binnenbeen blijft een lastige .. oftewel te veel oftwel te weinig ..

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-19 16:05 



 
Profiel   

zoals al gezegd werd, hangt het van de lesgever af en hoe het paard getraind is.

Ikzelf leerde bvb dat trager gaan (dus zowel in galop, draf of stap) 'mmmm' is met benen er licht aan, 'mmmmm' met binnenbeen eraf is een gang terug (dus van galop naar draf , draf naar stap) en hoooo met 2 benen eraf is halt (ongeacht in welke gang je zit) , wat ik wel moeilijk vond is dat bvb de overgang galop-stap ook 'mmmmm' was met het binnenbeen eraf, alleen moest ik dan feller drukken op mijn binnenbeen en meer zit gebruiken

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-19 16:33 



 
Profiel   

Ik ga diep zitten en buitenbeen er aan dan gaan mijn paarden zachter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-19 19:09 



 
Profiel   

Ik heb geleerd dat je bij vertragen met stemhulp van galop naar draf, van draf naar stap easy zegt. Benen eraf kan maar zelf gebruik ik de spurstop en spurslow. Dat wil zeggen dat je de sporen eraan houdt, in de buik drukt, je paard gaat dan terug. Als je bumpt gaat hij harder. Deze manier gebruik je vooral bij pleasure, trail, horsemanship. Niet bij reining.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-19 20:27 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen