Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 5 [ 118 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard te dik...help!

 
Profiel   

Weet ik Pompadour, niemand weet dat hier want denk niet dat ik er dat echt heb ingezet.
In t najaar wordt ze altijd terug wat minder omdat het weidegras dan niet meer rijk is, deze zomer viel het ook best mee want de wei was serieus schraal door het warme en droge weer en geen druppel regen.
Ik heb altijd schrik gehad dat mijn paardjes te mager zouden worden/zijn.
En toen heb ik eens een opmerking gehad van iemand (behoorlijk bekend in de paardenwereld) dat ze veel te mager was en of ze wel gezond was,... Dit nadat een dag ervoor iemand nog zei, nou zij zit ook goed in t vlees...
Ik ben toen zo aan mezelf gaan twijfelen, aan mijn voerbeleid,...alles wat over de paarden ging ;(
En niemand zou ooit nog zeggen dat mijn paarden te dun zouden zijn.
Ik had toen mijn oudje nog en ze kreeg moeite met op gewicht blijven (haar mammie) veel ruwvoer dus ( was nog voordroog dus moet je meer van geven) krachtvoer voor senioren,... Dochter lief at daar ook van mee.
Toen mammie stierf heb ik het krachtvoer weg gelaten van voordroog naar hooi gegaan maar de hopen hooi bleven even groot, van hooi moet je normaal minder geven en ze waren nog maar met twee...
Veeeeel te veeeeel dus voor hun, ik zag ook wel dat ze dikker werd, maar die opmerking dat ze te dun was bleef door mijn hoofd jagen ( toen ook allerlei onderzoeken laten doen, heeft daarvoor zelfs een weekje bij de DA gestaan, haar leverwaarden waren iets minder maar zeker niet erg...ze was dus gewoon gezond. Alles is er toen bij geweest osteo ook.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-19 07:43 



 
Profiel   

Wat Durango (quarter ruin) dus doet als hij denkt; vreet het zelf effe op wil je ~~}>
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-19 10:16 



 
Profiel   

Haha, die van mij gooit er wat uit om te kijken of er wat onder ligt en dan gaat ze in de bak poepen. Schijt aan dat vieze spul _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-19 10:19 



 
Profiel   

_O- ja Azamy, bij hooi durft hij dat ook wel eens doen om te kijken of het onderin niet net nog iets lekkerder is, maar gelukkig poept hij er nog niet in _/-\o_

Daarom dat ik een slowfeednet/ deksel wil maken, dan kan hij er niets meer uit flikkeren, maar dat staat op de planning, bestond een dag maar uit meer dan 24u :j En nu is mijn zoontje ziek thuis van school, dus krijg al heel niks extra's gedaan...

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-19 10:28 



 
Profiel   

Ondanks dat ze nog maar twee weken strakker word gevoerd zie ik toch al langzaam een verschil. Haar poep is slanker, t loopt nu al een beetje af ipv 1 bol te zijn. Ook haar buik steekt niet meer zo extreem uit. Ze heeft nog een hangbuik maar als ik achter haar sta zie ik hem niet meer.
Ze krijgen nu samen maximum tussen de 20-25 kg hooi, aangevuld met stro naar believen. Het stro knabbelen ze wel wat van maar het meeste beland op de grond en daarna op de mesthoop...maar ik weet dat ze iets te knabbelen hebben as ze daar echt behoefte in hebben en dat geeft mij wel veel rust in mijn hoofd.
In t begin waren ze best wat kregelig, verdeel de porties nu over vijf voerbeurten plus het stro maakt dat ze meer tevreden zijn.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-19 12:35 



 
Profiel   

Ik zou alles in slowfeeder netten stoppen,dan gaan ze minder klooien met het stro,eten ze ervan waar ze nood aan hebben,de rest blijft in de netten,een stuk goedkoper dan 3/4 baal die op de grond ligt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-19 11:58 



 
Profiel   

Groot verschil gebeurt niet in zo een korte tijd. Afvallen duurt veel langer dan aankomen. Reken maar op een paar maanden tot een jaar als ze echt heel erg dik is.

Maar ik vind haar ook niet schandalig dik. Neemt niet weg dat ze dik is. Vooral de nek en de schouders.

Dit is dik
https://m.youtube.com/watch?v=Ny6ZwPWsgDQ&t=316s
:oo

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-19 12:56 



 
Profiel   

Das helemaal waar Mastrootje, vond haar ook gewoon te dik en niet extreem overgewicht maar twijfelde wel want ik zie haar dagelijks en aangezien ze al een tijdje zo is dacht ik mss is ze wel gewoon echt vet.
Nu over het gewicht verliezen, dat zal inderdaad een heel tijdje duren maar haar buik is wel wat minder en als ze echt een buik heeft, gras/ hooi buik zoals soms gezegd word zie je dat toch wel snel minderen eens ze minder hooi/gras eten.
Het vet op haar nek zal langer duren, het voelt wel al soepeler maar is uiteraard nog niet weg, mss dat minder hooi in combinatie met magnesium echt wel helpt hieraan.
En haar poep, nja ik vind hem toch meer schuin aflopen als je de ruggenwervel als middelpunt neemt.
Maar dan is het nog de vraag hoe duidelijk is een foto... Leg je je hoek net ietsje anders dan bij een vorige foto geeft dit vaak al een heel ander beeld.
Ook hoe ze staat heeft invloed. Op de eerste foto van haar poep staat ze meer in rust hierdoor krijg je ook een ander beeld natuurlijk dan de laatste foto van haar poep, daar staat ze mooi recht.

Nu het zal een proces van lange adem worden, dat sowieso.
Maar heb nu haar voeding wel veel beter afgestemd dus dat komt wel goed.

Gelukkig is ze inderdaad niet zo dik als het paard in het filmpje.
Wel mooi om het verschil te zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-19 16:22 



 
Profiel   

DA vandaag geweest.
Vaccinaties, ontwormen,...
Ze vond Faith eigenlijk niet zo overdreven dik. Er mag wat af, dat wel, maar Cava.
Ze is in ieder geval niet drachtig. En zei dat ik me eigenlijk nog geen zorgen moest maken dat dit al zou gebeuren. Volgens haar is het eerder zeldzaam dat zo n jonge hengst al zou dekken, als hij tegen het jaar is moet ik wel opletten.
Binnenkort gaat hij ook onder het mes om hem van zijn kroonjuwelen af te helpen.
Al zou zij nog even wachten omdat hij zo braaf en rustig is, hij was echt voorbeeldig...dus dat is even bekijken want beste is voorjaar of najaar ivm de beestjes maar wachten tot t najaar...nja dan is hij al ouder he, met het risico dat je in de zomer met een testosteron bommetje zit...

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-19 16:38 



 
Profiel   

Misschien zou je wat aan de hand met haar kunnen werken om wat buikspieren te kweken en conditie op te bouwen. Dat kan op veel ondergronden en heb je niet heel veel ruimte voor nodig. Dat helpt vast ook al wat mee in combinatie met je andere voerbeleid:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-19 17:00 



 
Profiel   

ik zou geen jaarling bij je merrie laten lopen die intact is.

hier vorig jaar ook een jaarling die echt heeeeel goed wist hoe de vork in de steel zat,hij had er geen moeite mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-19 18:28 



 
Profiel   

Hij is nog geen jaar tengeltje11. En binnenkort wordt hij gesneden.
Komt goed

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-19 18:34 



 
Profiel   

ja,maar tegen na de zomer is hij een jaarling,dat verandert enorm veel.

die van mij vorig jaar was ook een goed jaar,maar die zat echt op een merrie en wist heeeel goed waar hij mee bezig was!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-19 18:36 



 
Profiel   

Ja daarom dat we ook niet gaan wachten tot na de zomer. Vind het zielig om 1 van de drie appart te zetten.
Hij gaat gewoon netjes in maart of april geholpen worden en kunnen ze samen blijven of even appart.
Hij is inderdaad heel braaf en rustig maar dat kan snel veranderen eens de hormoontjes beginnen spelen }>

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-19 18:52 



 
Profiel   

Grrr wat een apenland is België -:(-
Even helemaal gefrustreerd, vandaag langs de gemeente geweest voor de papieren om een Paddock/rijbak aan te vragen.
En wat krijg je dan als antwoord, nja dat gaat waarschijnlijk afgekeurd worden hoor.
Ooh hoezo, naast ons hebben ze een grote rijbak, longeercirkel en stapmolen liggen.
Jama mevrouw dat zijn "professionele" mensen, u bent maar hobbyist...dus met alle waarschijnlijkheid krijgt u geen toestemming. -:(-
Wat is dat nu voor zever?! Dus ik mag als hobbyist niet veilig met mijn paarden aan de slag?
Waarschijnlijk niet mevrouw, kunnen wij niks aan doen, daar lopen de meeste hobbyisten tegen aan mevrouw
-:(- -:(- -:(-

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-19 20:54 



 
Profiel   

Hier idem hoor,ook gaan informeren en gingen geen toestemming krijgen.

Veel,mensen leggen daarom eentje illegaal aan,als er geen haan naar kraait heb je geluk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-19 12:29 



 
Profiel   

Heb vandaag drie hooiballen besteld :D ben eens benieuwd hoe die gaan meevallen.
Alles om ze langer bezig te houden met hun hooi, was 3 kopen 2 betalen, dus die kans kon ik niet laten liggen <<) plus meer beweging want de bal ligt niet altijd stil.
T zal geen wereld van verschil geven maar alle kleine beetjes helpen denk ik dan maar :D
Heb ook zo n grote speelbal besteld met een diameter van 100cm, vinden ze hier ook leuk, had laatst al 1 maar die is gesneuveld was niet speciaal voor paarden maar wat hadden ze er plezier in.
Ook een bagageweger besteld want hooi wegen met een persoonenweegschaal vind ik wat veel gedoe, dan kan ik hem in de stal ophangen, het hooi in zo,n draagtas steken of rechtstreeks in het hooinet. Heb zelfs nog twee slowfeednetten bij besteld }>

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-19 23:40 



 
Profiel   

tengeltje11 schreef
Hier idem hoor,ook gaan informeren en gingen geen toestemming krijgen.

Veel,mensen leggen daarom eentje illegaal aan,als er geen haan naar kraait heb je geluk.



ja klopt. Die zien er vaak uit als Bv een paddock, of lijkt op een weiland

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-19 23:48 



 
Profiel   

Heb ook mijn aanvraag voor een paddock klaar liggen, volgende week dinsdag afspraak bij de gemeente, met een gepeperde motivatie :o }:)
Vind een uitleg van, je bent maar hobbyist, nergens op slaan. Mijn paardjes hebben evenveel recht op een zo aangenaam mogelijk leven als een professionele ruiter zijn paarden.
Nu, op t einde van de rit trek ik toch aan t korste eind als het een njet is, maar ga me zeker niet zomaar gewonnen geven.
Er zijn hier zoveel paardenmensen in de streek, denk dat er niemand van wakker ligt of ik nu zwarte zand heb liggen of geel/wit achtige zand.
Iedereen loopt altijd te roepen over je dieren zo goed mogelijk te houden, maar als je dat dan wilt doen loop je tegen een dichte deur...

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-19 23:50 



 
Profiel   

Zolang niet zichtbaar is bij een weg of dat er huizen op kijken . Heb je niet zoveel last

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-19 00:23 



 
Profiel   

Ik heb er ook 1 die snel te dik wordt. Ik heb er toch mooi een draadje tussen gemaakt. Vooral omdat er ook 1 is die meer nodig heb. Nu controle over wat die eet. En goed op gewicht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-19 00:32 



 
Profiel   

Nee hij is niet zichtbaar vanaf de weg, liggen ook in een zijstraatje van een doodlopende straat, dus er komt ook niet zoveel volk door.
De buren die we hebben, zijn heel redelijke mensen, links van ons hebben zelf paarden met alle nodige faciliteiten, hij is professionele springruiter en we komen met hun erg goed overeen.
De rechter buren is meneer des huizes een enorme dierenvriend (sla niet naar een vlieg of ik "sla" jou) type :D
Dus ben er behoorlijk zeker van dat hun ons niet zouden verklikken omdat ze het niet zouden vinden kunnen.

Echter, als je zo je adres opzoekt, kan je dit ook instellen op satelliet beeld, en die veranderd toch wel om de zoveel tijd, de laatste kan niet ouder zijn dan een jaar want staat mijn nieuwe auto op en die is net een jaar...en daar heb ik wat schrik voor...wie en waarom maken ze die beelden? Is dat om bouwovertreders te vatten? Want waarom anders zo vaak luchtfoto's nemen? We wonen hier nu 13jaar en denk dat dit toch al wel de 4de nieuwe luchtfoto is...
Dus als het al gevonden zou worden, onze paddock, moesten we die illegaal leggen, zou via die foto's zijn die ze om de x-aantal tijd nemen :=
En een paddock is toch wel veel werk en meer dan een paar 100€ dus zou erg zonde zijn als je het dan allemaal moet weg doen omdat je betrapt ben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-19 00:44 



 
Profiel   

Ik wil je even een compliment geven over hoe je je best doet en met alle tips om gaat! Ik ben erg benieuwd over een paar maanden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-19 02:26 



 
Profiel   

Nicje87, dank je! Das echt fijn om te horen. :o
Nog even een foto.
[ img ]
[ img ]
En de tweede foto, ja ze krijgt iedere dag nog een handje Equifyt gold, zodat ze haar magnesium binnen krijgt. En dan blijf ik erbij staan zodat ze zeker niet bij de andere twee gaat pikken, wat ze uiteraard probeert zoals je kan zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-19 07:29 



 
Profiel   

Je bent al op de goede weg zie ik, paard ziet er verder mooi glanzend uit!
Ik zou zeker het hengstje zo snel mogelijk laten castreren, een paard die ik ken is gedekt door haar veulen van 8 maanden oud.. Ze was drachtig van een tweeling, gelukkig is ze op tijd gespoeld en zijn de veulens er dus nooit gekomen. Het kan dus zeker wel zo jong!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-19 07:47 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 5 [ 118 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen