Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 5 [ 118 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard te dik...help!

 
Profiel   

Oh ik volg! Hier ook een vetpap die op dieet moet. Ze is nu van onperkt voordroog (tegen de 20 kilo....) naar 6 kg voordroog en onbeperkt graszaadhooi (8 kilo ongeveer). Ik zit helaas met luchtwegen en deze stap naar het hooi is al een hele linke.... Maar ben best geschrokken toen mijn shet bevangen werd. Dus nu beiden op dieet.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-19 09:09 



 
Profiel   

Hoi tancreda4, gewoon haar hooi goed nat spuiten of onderdompelen en dan kan dat best hoor.
Mijn oudje, die jammer genoeg een paar jaar terug naar de eeuwige Jachtvelden is gegaan was dampig, ze kreeg voordroog tegen het hooi aan (behoorlijk droog dus) en maakte het altijd goed nat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-19 09:28 



 
Profiel   

Woehoe hooiballen zijn er *\o/* *\o/*
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-19 10:45 



 
Profiel   

Ben benieuwd of ze bevallen! Zelf durf ik zulke ballen niet aan in de paddock ivm zand dat aan/in het hooi gaat zitten... want het leek mij wel wat voor mijn shetlander anders!

Betreft het nat maken, ik voer maar 1x daags en dan vind ik het niet echt handig omdat je dan nat hooi 24 uur hebt liggen broeien... Twee voerbeurten zal ik overwegen als het idd niet de goede kant op gaat met het droge hooi...

Tips uit het topic zijn wel handig. Toch lastig om die dikkertjes af te laten vallen! Ik heb dr vanaf de 2e week van januari nu op hooi + beetje voordroog staan. Wat ik wel super irritant vind is dat ze zo naar de voerbeurten toeleeft en dat geeft best wel wat stress en frustraties (ondanks dat ze het arme hooi wel onbeperkt heeft). Dat was altijd de reden geweest ook om 'gewoon' onbeperkt voordroog te voeren. Als ik nu op stal aankomt wilt ze alleen maar het voordroog en is ze gefrustreerd en zit ze erop te wachten, wat wel invloed heeft op haar gedrag tijdens werk... Werkt niet heel fijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-19 10:58 



 
Profiel   

Das waar...merk ik hier ook die frustratie :( en t is vooral de jongste van de hoop die nu een pak meer op zijn donder krijgt... Hij staat sinds het nieuwe voerbeleid onder de schrammen |(
Vandaar dat ik zo vaak mogelijk probeer te voeren in kleine hoeveelheden en dat ik vanalles uitprobeer zodat ze er zo lang mogelijk over doen.
Slowfeednet, nu die ballen, as t mooi droog is leg ik een stuk of 6 Kleine hoopjes verspreid door de "Paddock" zodat ieder zeker een hoopje heeft en ze rond moeten...

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-19 11:04 



 
Profiel   

Lastig hoor...Stiekem hoop ik dat het uiteindelijk rustiger gaat worden? Maar zodra ze door heeft dat ik op het erf ben, maar nog niet naar de paddock komt EN ik ben ook nog eens een uurtje later bv, gaat ze ijsberen kopgooien en pony aanvallen :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-19 11:13 



 
Profiel   

Is ook lastig... maar we moeten iets he...te dik is ook niet goed...
Maar ik heb ook momenten dat ik denk, foert...ben die frustratie momenten zo moe...gooi er gewoon een berg neer en klaar...maar daarmee gaan we er niet komen he dus we bijten maar door en zoeken naar oplossingen die het voor iedereen aangenamer maakt.
Vind t vooral erg omdat het mijn schuld is dat ze zo dik geworden is en nu moet zij die frustratie door en de rest ook.
Ik heb haar volgepropt met een overdaad aan eten en nu zijn hun de dupe.

Maar we zijn allemaal maar mensen he en mensen maken nu eenmaal fouten, ik heb er nu mijn lessen uit getrokken en probeer positief te blijven en te kijken naar de toekomst.
Das ook zo mooi aan dieren...je kan er soms zoveel fouten bij maken en toch staan ze altijd open om opnieuw te beginnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-19 11:30 



 
Profiel   

*\%/* *\%/* getest en goedgekeurd *\%/*

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-19 12:29 



 
Profiel   

Vind ze tot nu toe super, mijn ballen _O-
Heb ze deze morgen hun slowfeednet gegeven en rond twaalf uur de ballen nog bij hun gelegd en ze zijn nog steeds flink bezig :):)
Ivm het zand wat je zei, dit valt reuze mee hoor, heb niet de indruk dat er zand bij het hooi komt en dan is t hier nog thans een Smeerzooi weer nu het weer een dagje geregend heeft :roll:

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-19 16:03 



 
Profiel   

Fijn dat de ballen goed bevallen! Toch wel handig die dingen. Misschien moet ik die ook maar voor mijn pony gaan halen als ze straks op een graspaddock komt te staan. Daar durf ik het wel aan!

Appelazijn moet ik ook nog halen. Dat vernevelen mensen gewoon over het hooi of door het voer geven? Maakt dat nog verschil?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-19 09:43 



 
Profiel   

Esterke schreef
Vind ze tot nu toe super, mijn ballen _O-
Heb ze deze morgen hun slowfeednet gegeven en rond twaalf uur de ballen nog bij hun gelegd en ze zijn nog steeds flink bezig :):)
Ivm het zand wat je zei, dit valt reuze mee hoor, heb niet de indruk dat er zand bij het hooi komt en dan is t hier nog thans een Smeerzooi weer nu het weer een dagje geregend heeft :roll:

Toch nieuwsgierig, heb je specifiek een plank of iets dergelijks onderaan de omheining zodat de bal niet uit het landje kan rollen? Ik wilde ook zulke ballen aanschaffen voor mijn veelvraat maar heb ook een "speelbal" (zo'n soort skippybal) liggen waar meneer dol op is. Echter, die beland na een paar rondjes altijd achter het draad, zelfs met een extra laag draad toegevoegd (ook ivm de shet). Aangezien de hooiballen kleiner zijn verwacht ik die om de tien minuten uit de sloot te mogen gaan vissen net als de speelbal. Meneer gaat er dan ook bij staan kijken met een blik en hinnik, zovan; hallo vrouwtje, mag ik mijn bal terug!? Hij ligt DAAR.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-19 10:19 



 
Profiel   

Ligt eraan waarom je appelazijn over je hooi wilt doen. Appelazijn is goed voor veel dingen maar als je het wilt gebruiken voor het eventuele stof in je hooi vrees ik dat het weinig meerwaarde heeft.
Ook moet je een beetje opletten, appelazijn is een bron van calcium, als ik me niet vergis geef jij ook magnesium bij. En calcium gaat de werking van magnesium tegen als ik me niet vergis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-19 10:26 



 
Profiel   

Serenity350 schreef
Toch nieuwsgierig, heb je specifiek een plank of iets dergelijks onderaan de omheining zodat de bal niet uit het landje kan rollen? Ik wilde ook zulke ballen aanschaffen voor mijn veelvraat maar heb ook een "speelbal" (zo'n soort skippybal) liggen waar meneer dol op is. Echter, die beland na een paar rondjes altijd achter het draad, zelfs met een extra laag draad toegevoegd (ook ivm de shet). Aangezien de hooiballen kleiner zijn verwacht ik die om de tien minuten uit de sloot te mogen gaan vissen net als de speelbal. Meneer gaat er dan ook bij staan kijken met een blik en hinnik, zovan; hallo vrouwtje, mag ik mijn bal terug!? Hij ligt DAAR.


Ja dat ga je wel hebben... Wij hebben houten palen met twee houten planken daar dan nog drie stroomlinten ( 1 boven, 1 midden en 1 onder) en aan de achterzijde staat ook nog becaert draad tegen zodat de honden niet van het erf af kunnen dus bij ons kunnen de ballen er niet uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-19 10:30 



 
Profiel   

Esterke schreef
Ligt eraan waarom je appelazijn over je hooi wilt doen. Appelazijn is goed voor veel dingen maar als je het wilt gebruiken voor het eventuele stof in je hooi vrees ik dat het weinig meerwaarde heeft.
Ook moet je een beetje opletten, appelazijn is een bron van calcium, als ik me niet vergis geef jij ook magnesium bij. En calcium gaat de werking van magnesium tegen als ik me niet vergis.


Nee, omdat ik had gelezen dat appelazijn ook zou kunnen helpen met afvallen. Maar ik geef idd nu weer magnesium bij, dan is het misschien niet zo handig! Goed om te weten!

Merk nog weinig verschil in body ondanks dat ze schraler gevoerd wordt. Zal weer eens foto's maken en dan naast de fotos van een tijdje terug leggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-19 10:38 



 
Profiel   

Esterke schreef
Serenity350 schreef
Toch nieuwsgierig, heb je specifiek een plank of iets dergelijks onderaan de omheining zodat de bal niet uit het landje kan rollen? Ik wilde ook zulke ballen aanschaffen voor mijn veelvraat maar heb ook een "speelbal" (zo'n soort skippybal) liggen waar meneer dol op is. Echter, die beland na een paar rondjes altijd achter het draad, zelfs met een extra laag draad toegevoegd (ook ivm de shet). Aangezien de hooiballen kleiner zijn verwacht ik die om de tien minuten uit de sloot te mogen gaan vissen net als de speelbal. Meneer gaat er dan ook bij staan kijken met een blik en hinnik, zovan; hallo vrouwtje, mag ik mijn bal terug!? Hij ligt DAAR.


Ja dat ga je wel hebben... Wij hebben houten palen met twee houten planken daar dan nog drie stroomlinten ( 1 boven, 1 midden en 1 onder) en aan de achterzijde staat ook nog becaert draad tegen zodat de honden niet van het erf af kunnen dus bij ons kunnen de ballen er niet uit.

Dan zullen de mannen bij mij toch even moeten wachten tot het pleintje achter af is (dat wordt een pleintje/plaatstje waar ze met droge voeten in de winter kunnen staan en uitloopstal). Daar wil ik inderdaad ook met planken gaan werken zoals jij het hebt.

Je merrie doet mij trouwens heel erg denken aan mn eerste pony, een enorme goedzak die me alles geleerd heeft wat er te leren viel (incl. vallen en opstaan). De perfecte pony in bijna alles, behalve dat hij steevast te dik was. Hij kwam bij ons toen hij 11 was en had toen al een hangbuik, en die is nooit meer weggegaan. Uiteindelijk gaf de dierenarts ook aan dat hij wel wat rond was, maar verder zo fit en kerngezond dat ze zolang hij stabiel "rond" bleef ze zich geen zorgen maakte.

Trouwens, mbt tot dat pruttelen, mijn grote kerel heeft dat ook. Hij krijgt 3x per week wat lijnzaadolie door zn voer. Ben ik anderhalf jaar geleden mee begonnen omdat zn buik toen wat "opgeblazen" was, sindsdien is dat weg en is dat extreme gepruttel ook verdwenen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-19 10:43 



 
Profiel   

Ja wou haar proberen wat flexseed te gaan geven voor haar magnesium door te doen, daar zit veel lijnzaad in, ze heeft ook een gevoelige maag en darmen dus mss dat haar dat wel wat kan helpen.
Mijn meisje is een lieve dame maar een echt trutje :o ze is een nerveus typje en een pittige tante een speciale maar geniet enorm van haar, hou wel van haar apparte karaktertje, past wel bij mij _O-
Heb ookal veel traantjes gelaten door haar hoor, we lopen door haar karakter wel eens tegen wat puntjes aan, ze is en blijft mijn uitdaging. Maar vind wel dat ze met de jaren wat stabieler is geworden.

Ik merk met haar omvang ook nog niet erg veel verschil, soms wel soms niet eigenlijk, ligt eraan welk uur van de dag, of ze net gegeten heeft, hoe ze staat,... Wel voel ik haar ribben nu al lichtjes als ik met mijn hand erover ga, dat was eerst niet en ook die harde nek van haar is soepeler geworden.
Nu afvallen is een weg van lange adem. Maar we zetten door langzaam maar zeker komen we er wel +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-19 11:28 



 
Profiel   

Wat ik nog even kwijt wil over de ballen, ik vind ze dus super. Makkelijk te vullen. Hoe lang ze er over doen om ze leeg te krijgen schommelt, is afhankelijk van welk hooi je erin stopt merk ik. Heb twee soorten geprobeerd, lang stengelig hooi en fijner spul. Het fijnere spul duurt hier langer om leeg te krijgen, want daar krijgen ze maar kleine stukjes per keer van uitgetrokken. Het langere hooi zit wat meer in elkaar "verstrengeld" zeg maar, ookal trek ik het echt goed los. Als ze daar wat sprieten van uit de bal trekken, komt er steeds al een ander stukje mee, ze moeten daar dus minder moeite bij doen om de bal leeg te krijgen.
Ook merk ik dat ze er steeds handiger in worden, vooral mijn dikkertje is verdomd slim }> ze duwt hem tegen een paal aan zodat hij vaster ligt, klemt hem tegen of tussen haar voorste hoeven, heeft door dat als je echt heel voorzichtig aan de onderste gaten trekt dat de bal dan beter blijft liggen,...
En de twee quaters hier hebben door de ballen een sterkere band gevormd <3 ze werken samen om die dingen leeg te krijgen, samen 1 bal tussen pakken, ieder aan 1 kant van de bal, werkt pakken handiger :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-19 11:47 



 
Profiel   

Esterke schreef
Wat ik nog even kwijt wil over de ballen, ik vind ze dus super. Makkelijk te vullen. Hoe lang ze er over doen om ze leeg te krijgen schommelt, is afhankelijk van welk hooi je erin stopt merk ik. Heb twee soorten geprobeerd, lang stengelig hooi en fijner spul. Het fijnere spul duurt hier langer om leeg te krijgen, want daar krijgen ze maar kleine stukjes per keer van uitgetrokken. Het langere hooi zit wat meer in elkaar "verstrengeld" zeg maar, ookal trek ik het echt goed los. Als ze daar wat sprieten van uit de bal trekken, komt er steeds al een ander stukje mee, ze moeten daar dus minder moeite bij doen om de bal leeg te krijgen.
Ook merk ik dat ze er steeds handiger in worden, vooral mijn dikkertje is verdomd slim }> ze duwt hem tegen een paal aan zodat hij vaster ligt, klemt hem tegen of tussen haar voorste hoeven, heeft door dat als je echt heel voorzichtig aan de onderste gaten trekt dat de bal dan beter blijft liggen,...
En de twee quaters hier hebben door de ballen een sterkere band gevormd <3 ze werken samen om die dingen leeg te krijgen, samen 1 bal tussen pakken, ieder aan 1 kant van de bal, werkt pakken handiger :+

Goed om te weten haha. Mijn grote kerel is ook een slimmerik, die heeft al 3 skippyballen kapot weten te krijgen door er bovenop te gaan zitten met zn voorbenen, vervolgens flink klemmen en als hij goed stevig erop zit gaan vol de tanden erin. Dus misschien moet ik uit voorzorg straks de ballen maar insmeren met glijmiddel. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-19 19:40 



 
Profiel   

Bestelling eindelijk binnen *\%/*

[ img ]

Mest boy (was aan vervanging toe)
Magic Brush en spons
Nog wat cowboy magic producten.
2extra slowfeed hooi netten.
Bal 100 CM.
En uiteraard weegschaal!!!

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-19 11:42 



 
Profiel   

Super handig zo'n weegschaal! Ik heb er een uit een visserswinkel maar oik wel aan vervanging toe... Maar heel fijn te weten wat ze eten!

Hier 5 kg voordroog en de rest raszaadhooi. Ik gaf 8 kg graszaadhooi maar ze blijkt dat al in de ochtend op te hebben en ik kom pas begin avond weer dus ze krijgt nu meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-03-19 22:42 



 
Profiel   

Hey Tancreda4 hier ook terug meer voeren, ookal rekte ik de voertijd al behoorlijk door netten en ballen, het was gewoon niet voldoende, ze stonden te lang zonder zo, begon de twee lagere in rang al te betrappen op eten van poep...kan niet de bedoeling zijn.
De onderlinge strijd was ook gewoon niet meer om aan te zien, het veulen kreeg constant op zijn kop. De merrie joeg iedereen weg en at het meeste dus zelf op, vooral de andere twee begonnen gewicht te verliezen en da's niet de bedoeling.
En die onrust in mijn kudde, werd er zelf gestresst van.
Ze zal voorlopig dus wat dikker blijven tot ik een oplossing heb om veilig met haar aan t werk te gaan.
Ze is voor de rest gezond, dus voor mij is hun psychische gezondheid ook zeer belangrijk. Wat heb ik aan drie paarden, die perfect op gewicht zijn maar mentaal helemaal gefrustreerd, elkaar pijn doen, onrustig zijn, mij half ondersteboven lopen om als eerste bij het eten te kunnen omdat ze scheel zien van de honger?
Dit zal op den duur ook voor medische problemen zorgen dus... ze krijgen nog steeds minder als eerst maar die 20-25kg...nee, nooit meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-03-19 23:55 



 
Profiel   

Oh snap je echt helemaal.... Het moet wel leuk en gezellig blijven, direct onrust en strijd is niets waard zo. Snap je echt helemaal!!! Je zou eventueel nog armee hooi kunnen proberen of krijgen ze dat al?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-19 07:54 



 
Profiel   

Dit is mijn papzak trouwens. Vind het lastig goed op de foto te krijgen maar hier zie je duidelijk een geul op d'r rug.


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-19 17:47 



 
Profiel   

Ja een gootje heeft mijn meisje niet, die van mij heeft vooral op de buik en de nek.
Een goede foto trekken is inderdaad niet simpel...minste dat je de hoek anders neemt geeft een ander beeld.
Maar je bent goed aan t werk met haar dus komt goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-19 18:09 



 
Profiel   

Ja kan gelukkig wel met haar aan het werk en ze gaat qua gezondheid (luchtwegen)nu ook aardig *klopt af*

In jou geval is het helemaal lastig dat ze niet aan het werk kan... Erdan wat afkrijgen is dan helemaal moeilijk!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-19 21:40 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 5 [ 118 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen