Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 9 [ 205 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Bokkers leggen uit: Paardenstoma met Mirjamalvaro

 
Profiel   

*Bokt.nl
Bokt community

[ img ]
Kyara met haar stoma. Foto: mirjamalvaro.

In Bokkers leggen uit komt iedere maand een bokker aan het woord om uitleg te geven over een bepaald onderwerp binnen de paardensport- of houderij. Deze maand vertelt mirjamalvaro over haar ervaring met een paardenstoma bij haar paard Kyara. Waar dit normaal tijdelijk geplaatst wordt, zal Kyara de rest van haar leven met de stoma lopen.
Het hele verhaal is te lezen in haar topic.



Wat was de diagnose van Kyara?
Kyara haar rectum, achterste stuk darm, was heel erg gaan necrotiseren. De oorzaak hiervan weten we helaas niet. Het herstellende rectum kreeg een dikke laag littekenweefsel waardoor het rectum bijna niet meer werkte en de mest dus ging ophopen.

Waarom waren de artsen er van overtuigd dat een stoma dé oplossing zou zijn in dit geval?
Het stoma zou het rectum overbodig maken en de rest van haar darmen was wel nog in orde. Het was dus of een stoma of inslapen.

Waren er nog andere opties en waarom zijn die het niet geworden?
Er waren helaas geen andere opties meer.

Hoe werkt een paardenstoma?
Het stoma is een stuk darm dat naar buiten getrokken word en dan vastgehecht aan de huid. Bij paarden blijft dit gewoon een "open" gat. De mest valt er direct uit als deze door het hele darmstelsel is gegaan en wordt nu niet eerst opgeslagen in het rectum. In plaats van een berg mest, mest zij steeds een paar drolletjes.
Op dit moment is haar mest nog erg wisselend vast of dun. Maar als het goed is, krijgt ze straks gewoon normale harde mest.

Heeft ze er last van?
Van het stoma lijkt ze geen last van te hebben en ze heeft er ook geen interesse in.
[ img ]
Kyara. Foto: mirjamalvaro.

Hoe gaat het nu verder de komende tijd?
Ze moet de komende tijd herstellen van de complicaties die helaas opgetreden zijn en natuurlijk op gewicht komen. We blijven voorlopig in contact met de kliniek.

Zijn er zaken waar je rekening mee dient te houden met de huisvesting, het voer, enz.?
Eigenlijk niet, ze is verder een normaal paard zonder speciaal dieet of iets dergelijks.

Heeft de stoma nog implicaties voor de toekomst of levert het nog beperkingen op?
De enige beperking zou zijn dat haar eitjes niet gescand zouden kunnen worden. Er zijn geen beperkingen.

Er vanuit gaande dat alles goed blijft gaan, zou je in de toekomst willen gaan starten met Kyara?
Ik zou dat wel willen, maar begreep dat de KNHS waarschijnlijk moeilijk gaat doen. Maar dat is verre toekomstmuziek.

Zou je, met wat je nu weet, dezelfde beslissing nemen als je er weer voor komt te staan?
Waarschijnlijk niet, niet vanwege het stoma, maar vanwege de bijgekomen complicaties.
Zonder de complicaties wel, het stoma begint al heel mooi te genezen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-19 13:21 



 
Profiel   

Eerlijk? Waarom zou je dit willen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-19 13:52 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Eerlijk? Waarom zou je dit willen?


Waarom niet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-19 13:54 



 
Profiel   

Waarom niet, een koliek operatie die je ook als je daarmee je paard kan redden. Dit is koliekoperatie plus. Dus ja waarom niet, als je paard daarna gewoon paard kan zijn.

Van een normale koliekoperatie hebben ze ook complicaties, lange hersteltijd

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-19 13:55 



 

Valt de mest dan aan de zijkant eruit? Bevuild ze haar zelf niet? Word het gat niet vies door de uitwerpselen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-19 13:58 



 
Profiel   

Eigenlijk dezelfde vragen als Emptyy boven mij :-)

Als rijpaard is zij dus ook nog gewoon geschikt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-19 14:02 



 
Profiel   

Nooit geweten dat dit kan :wow:
Vraag me wel af hoe zoiets in de zomer gaat, met vliegen? :o?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-19 14:02 



 
Profiel   

Leuk dat jullie ook een stukje hiervan op de voorpagina hebben gezet!
De meeste vragen hier zijn al eens beantwoord in het topic van mirjam zelf, anders daar even een kijkje nemen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-19 14:08 



 
Profiel   

Die vragen worden inderdaad allemaal in het topic beantwoord :j
Zeker de moeite waard om eens te lezen. Daar worden ook alle voor- en nadelen besproken en uitgelegd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-19 14:11 



 
Profiel   

Kaitlyn schreef
Suzanne F. schreef
Eerlijk? Waarom zou je dit willen?


Waarom niet?


Wat haal je jezelf op de hals? Moet schoongemaakt worden neem ik aan? Vliegen gaan erin/op zitten. Gaan aarsmaden daar dan ook kruipen? En eventueel andere wormen? Lekt er dan gewoon mest uit? Dan kan ze ook geen deken op? En met rijden zou ik bang zijn dat als je je been iets teruglegt dat je een spoor in de stoma steekt.
Ik zou het nooit gedaan hebben in ieder geval. Ik denk dat je hier veel ellende mee gaat krijgen. En buiten alle zorgen weet ik niet of het zo fijn is voor het paard. Kan me voorstellen dat ze er aan gaan lopen likken enzo. En met rollen komt er zand in misschien? Of een ander paard wat er aan gaat trekken?
Nee, voor mij een stap te ver.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-19 14:36 



 
Profiel   

Ik zou dit ook niet doen, maar wel respect hoor, vindt het knap dat je dit aandruft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-19 14:46 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Wat haal je jezelf op de hals? Moet schoongemaakt worden neem ik aan? Vliegen gaan erin/op zitten. Gaan aarsmaden daar dan ook kruipen? En eventueel andere wormen? Lekt er dan gewoon mest uit? Dan kan ze ook geen deken op? En met rijden zou ik bang zijn dat als je je been iets teruglegt dat je een spoor in de stoma steekt.
Ik zou het nooit gedaan hebben in ieder geval. Ik denk dat je hier veel ellende mee gaat krijgen. En buiten alle zorgen weet ik niet of het zo fijn is voor het paard. Kan me voorstellen dat ze er aan gaan lopen likken enzo. En met rollen komt er zand in misschien? Of een ander paard wat er aan gaat trekken?
Nee, voor mij een stap te ver.


Lees het topic even. Daar worden alle antwoorden op deze vragen gegeven. Het enige verschil met normaal is dat de mest er aan de zijkant uitkomt in plaats van de achterkant en er geen staart overheen hangt. Voor het paard maakt het niet uit, waarom voor een mens dan wel? Alle keuzes zijn met zoveel liefde en respect naar het paard toe gemaakt. Daarnaast een mooi voorbeeld om te zien dat de medische paardenwereld ook stappen maakt in ontwikkelingen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-19 14:48 



 
Profiel   

Wil best nog vragen beantwoorden hoor. :D

emptyy schreef
Valt de mest dan aan de zijkant eruit? Bevuild ze haar zelf niet? Word het gat niet vies door de uitwerpselen?


Ja mest valt er aan de zijkant uit.

Nu bevuild ze zich wel, maar meer doordat er door complicaties de mest nog dunner gehouden moet worden. Hopelijk is dit in de toekomst niet meer nodig en dan krijgt ze gewoon mooie droge ballen.

Gat blijft schoon.


Apple schreef
Eigenlijk dezelfde vragen als Emptyy boven mij :-)

Als rijpaard is zij dus ook nog gewoon geschikt?

Ja ze zou gewoon geschikt zijn als rijpaard.


amy_leftover schreef
Nooit geweten dat dit kan :wow:
Vraag me wel af hoe zoiets in de zomer gaat, met vliegen? :o?

Vliegen zouden er niet in moeten kunnen kruipen. Het is uiteinde darm en door de contineu stroom word alles er weer uitgespoeld zeg maar.


Suzanne F. schreef
Wat haal je jezelf op de hals? Moet schoongemaakt worden neem ik aan? Vliegen gaan erin/op zitten. Gaan aarsmaden daar dan ook kruipen? En eventueel andere wormen? Lekt er dan gewoon mest uit? Dan kan ze ook geen deken op? En met rijden zou ik bang zijn dat als je je been iets teruglegt dat je een spoor in de stoma steekt.
Ik zou het nooit gedaan hebben in ieder geval. Ik denk dat je hier veel ellende mee gaat krijgen. En buiten alle zorgen weet ik niet of het zo fijn is voor het paard. Kan me voorstellen dat ze er aan gaan lopen likken enzo. En met rollen komt er zand in misschien? Of een ander paard wat er aan gaat trekken?
Nee, voor mij een stap te ver.

Ik haal mij een vrolijk, blij paard op mijn hals. :D
Nu met genezingsproces zijn we veel bezig ja.
Ze mest gewone ballen.
Ze kan gewoon dekens op.


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-19 14:50 



 
Profiel   

Ik heb respect voor je keuze. Ga op mijn gemak je topic lezen. Ben heel benieuwd. Zelf ook een stoma gehad weet er dus een beetje van. Hopelijk zijn de complicaties van voorbijgaande aard en heb je straks een gezond paard met een zijuitworp :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-19 15:32 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Eerlijk? Waarom zou je dit willen?


Ze zegt zelf dat ze er niet opnieuw aan zou beginnen. Paard heeft ontzettend veel zorg nodig nog en Mirjam is er haast dag en nacht mee bezig. Bovendien is het zo geleidelijk gegaan. Als ik er nu op kijk zou ik ook zeggen: nee dit had ik niet gedaan. Maar het is beslissing na beslissing na beslissing, zo veel keren hopen en wanhopen... En dan krijg je plots een oplossing aangereikt... En het paard lijkt zo graag te willen. Dat vooral.

Maar heel eerlijk, zoals het paard nu is (en dat zegt Mirjam zelf ook in het interview e): nop, hier zou ik voor bedanken. Precies omdat ik dit geval meegevolgd heb... Maar ik snap maar al te goed dat de keus hier wél gemaakt is en kan me inbeelden dat velen hier, inclusief mijzelf, het ook gedaan hadden...

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-19 16:59 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Eerlijk? Waarom zou je dit willen?

Ik sluit mij hierbij aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-19 18:48 



 
Profiel   

poes schreef
Suzanne F. schreef
Eerlijk? Waarom zou je dit willen?


Ze zegt zelf dat ze er niet opnieuw aan zou beginnen. Paard heeft ontzettend veel zorg nodig nog en Mirjam is er haast dag en nacht mee bezig. Bovendien is het zo geleidelijk gegaan. Als ik er nu op kijk zou ik ook zeggen: nee dit had ik niet gedaan. Maar het is beslissing na beslissing na beslissing, zo veel keren hopen en wanhopen... En dan krijg je plots een oplossing aangereikt... En het paard lijkt zo graag te willen. Dat vooral.

Maar heel eerlijk, zoals het paard nu is (en dat zegt Mirjam zelf ook in het interview e): nop, hier zou ik voor bedanken. Precies omdat ik dit geval meegevolgd heb... Maar ik snap maar al te goed dat de keus hier wél gemaakt is en kan me inbeelden dat velen hier, inclusief mijzelf, het ook gedaan hadden...


Voor degene die het topic gevolgd hebben idd dit.

Kyara leek vooruit te gaan en elke keer had ze een terugslag.
Toen werd de stoma als laatste oplossing aangedragen.
TS is dit echt niet lichtzinnig gestart.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-19 19:04 



 
Profiel   

Er zullen altijd voor en tegenstanders zijn.
Mijn eerste reactie was ook; "mooi niet!" Maar ja van ga je toch doorvragen, onderzoek doen en blijkt ze er gewoon prima leven mee te kunnen hebben. In de groep, alles kunnen eten en doen wat ze wil. Tja waarom dan niet.

Dat achteraf blijkt dat er misschien toch meer aan de hand is met de darm heeft niets met stoma zelf te maken.

Maar ik begrijp ook dat er mensen zijn die het niet willen, ook goed toch, zolang paard er maar niet onder lijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-19 20:40 



 
Profiel   

mirjamalvaro schreef
Er zullen altijd voor en tegenstanders zijn.
Mijn eerste reactie was ook; "mooi niet!" Maar ja van ga je toch doorvragen, onderzoek doen en blijkt ze er gewoon prima leven mee te kunnen hebben. In de groep, alles kunnen eten en doen wat ze wil. Tja waarom dan niet.

Dat achteraf blijkt dat er misschien toch meer aan de hand is met de darm heeft niets met stoma zelf te maken.

Maar ik begrijp ook dat er mensen zijn die het niet willen, ook goed toch, zolang paard er maar niet onder lijd.


Als het niet zo'n vechter was geweest die elke dag weer happy op je stond te wachten, was het verhaal ook helemaal anders he.

Ik weet niet of ik het had gedaan, maar ik heb het topic gevolgd en het is een proces geweest van iedere keer een beetje verder, want ze wil nog steeds. Ik heb er zeker begrip voor! (en ik duimde mee voor herstel)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-19 20:42 



 
Profiel   

Een stoma bij dieren vind ik toch ook best heftig en dicht tegen de grens van hoe ver gaan we met dieren op medisch vlak?
Maar ik zou niet weten wat ik zou doen als ik zelf voor de keuze zou komen te staan. Moeilijk.
Wel fijn dat je dit verhaal deelt. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-19 20:43 



 
Profiel   

SinneJ schreef
mirjamalvaro schreef
Er zullen altijd voor en tegenstanders zijn.
Mijn eerste reactie was ook; "mooi niet!" Maar ja van ga je toch doorvragen, onderzoek doen en blijkt ze er gewoon prima leven mee te kunnen hebben. In de groep, alles kunnen eten en doen wat ze wil. Tja waarom dan niet.

Dat achteraf blijkt dat er misschien toch meer aan de hand is met de darm heeft niets met stoma zelf te maken.

Maar ik begrijp ook dat er mensen zijn die het niet willen, ook goed toch, zolang paard er maar niet onder lijd.


Als het niet zo'n vechter was geweest die elke dag weer happy op je stond te wachten, was het verhaal ook helemaal anders he.

Ik weet niet of ik het had gedaan, maar ik heb het topic gevolgd en het is een proces geweest van iedere keer een beetje verder, want ze wil nog steeds. Ik heb er zeker begrip voor! (en ik duimde mee voor herstel)


Dat klopt helemaal, het verhaal duurde maar voort omdat de dame zelf niet van opgeven wist. We hebben meerdere malen op punt gestaan haar te laten gaan, maar dat leek zij zelf niet te accepteren. Met als toppunt toen wij jankend de DA gingen bellen en zij overeind sprong en begon te vreten. :wow:

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-19 20:47 



 
Profiel   

Het zou mijn eigen keuze niet geweest zijn omdat de toekomst niet met zekerheid is te bepalen plus alle complicaties die erbij komen kijken? Ik vind het heel dapper van je dat je dit traject bent aangegaan plus dat jezelf er alles aan doet om haar goed te laten herstellen zodat ze weer de oude wordt :) Aan de andere kant vind ik het allemaal reuze interessant om te lezen: hoe het herstelproces verloopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-19 20:52 



 
Profiel   

mirjamalvaro schreef
Dat klopt helemaal, het verhaal duurde maar voort omdat de dame zelf niet van opgeven wist.


Hoe weet je of je paard niet wil opgeven?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-19 22:29 



 
Profiel   

goh zit hier echt met mijn mond open te lezen! :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-19 08:08 



 
Profiel   

Ik heb het topic van het paard deels gelezen en vind zeker dat Mirjamalvaro veel over heeft voor haar paard. Maar omdat ik uit eigen ervaring weet wat de gevolgen kunnen zijn van een zware operatie zou ik zelf dit nooit meer mijn paard aandoen. Ik hoop dat het allemaal niet voor niets is geweest.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-19 09:36 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 9 [ 205 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen