Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

[VIDEO]Ruiter en paard vallen in geul naast bospad

 
Profiel   

regionieuws hoogeveen
Overige


Bij een bosperceel ter hoogte van de Witte Menweg in Geesbrug zijn een ruiter en zijn paard in een geul naast het bospad gevallen. De brandweer van Zwinderen werd te hulp geroepen want het paard wilde of kon niet meer overeind komen.

De harde wind die over de weilanden raasde dreef het paard tegen de bosrand waar het in de zachte grond naast de geul wegzakte en omviel. Met behulp van een oude waterslang wist men het dier weer op zijn benen te krijgen. Ruiter en paard bleven ongedeerd.

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 09:04 



 

Brandweer durft wel, het paard er zo uitduwen. Gelukkig een rustig paard!

Mooi opgelost, en hopelijk houden paard en ruiter er niets aan over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 09:36 



 
Profiel   

Brandweermannen zijn sowieso helden

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 14:49 



 

Ik dacht bij geul aan iets van een paar meter breed of een paar meter diep, maar dat een paard al zo vast kon komen te liggen in zo'n klein greppeltje had ik niet verwacht. Het ziet er trouwens verder ook wel echt uit als een heerlijk nuchter beestje, zo relaxed als hij naast zijn eigenaar staat als hij eruit is en dan zonder blikken of blozen langs die brandweerauto wandelt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 15:06 



 
Profiel   

Ik snap eigenlijk niet waarom voor deze dingen de brandweer opgeroepen wordt. Een trekker met een voorlader of een shoveltje tilt hem er veel gemakkelijker uit

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 15:23 



 
Profiel   

pillow schreef
Ik snap eigenlijk niet waarom voor deze dingen de brandweer opgeroepen wordt. Een trekker met een voorlader of een shoveltje tilt hem er veel gemakkelijker uit



Omdat de brandweer er voor opgeleid is en dus weet wat de beste aanpak is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 15:25 



 
Profiel   

En dat een trekker met een voorlader of een shoveltje niet altijd in de buurt is dan is de brandweer de toch echt de aangewezen instantie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 15:30 



 
Profiel   

pillow schreef
Ik snap eigenlijk niet waarom voor deze dingen de brandweer opgeroepen wordt. Een trekker met een voorlader of een shoveltje tilt hem er veel gemakkelijker uit

Ik weet niet of ik het daar wel mee eens ben eigenlijk. Met een grote machine moet je erg geoefend zijn om heel precies de krachten in te zetten en te voorkomen dat je teveel/te weinig power gebruikt. Met een levend wezen dat ook mee kan gaan bewegen of juist tegenstribbelen heb ik liever een stel mensen handen die daar op in kunnen spelen.

Mooie actie van de brandweer, blij steeds vaker te zien dat ze paarden niet aan het hoofd eruit proberen te trekken, maar inderdaad "banden" om het lichaam leggen.

xyzutu2 schreef
Ik dacht bij geul aan iets van een paar meter breed of een paar meter diep, maar dat een paard al zo vast kon komen te liggen in zo'n klein greppeltje had ik niet verwacht. Het ziet er trouwens verder ook wel echt uit als een heerlijk nuchter beestje, zo relaxed als hij naast zijn eigenaar staat als hij eruit is en dan zonder blikken of blozen langs die brandweerauto wandelt.

In het verleden een soortgelijke situatie van dichtbij aanschouwd. Ik was toen ook verbaasd omdat het maar zo'n kleine greppel was. Wat bleek, niet zozeer de diepte maar de breedte van de greppel maakt wat uit. Een diepe brede greppel (even ervan uitgaande dat er bij de val erin niets ernstigs beschadigd is) is makkelijker om weer uit te komen dan een ondiepe smalle greppel. De DA die dit uitlegde wees me erop dat als je geen ruimte hebt om "om te rollen" je dus net als een schaap op je rug ligt met je zwaartepunt naar beneden geduwd en geen mogelijkheid om je benen/armen dat weer te laten ondersteunen, en dus ook niet meer omhoog kunt komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 15:45 



 
Profiel   

Hulde voor alle rust om het paard heen! Goed gedaan

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 15:59 



 
Profiel   

Wat zal het diertje (en ruiter) geschrokken zijn, wat een braverd

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 16:24 



 

AaronYve schreef
Brandweermannen zijn sowieso helden

Zeker mee eens! En altijd 50 ideeën om 1 probleem op te lossen, met al hun kunde en gedrevenheid.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 19:26 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen