Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 59 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wat voor kleur word het veulen?

 
Profiel   

Hoihoi!!!

6 dagen geleden is mijn veulen geboren, ik vraag me alleen heel erg af wat voor kleur die word. Ik kom er zelf niet helemaal uit, misschien heeft 1 van jullie een idee??

Dit is het veulen waar het om gaat
[ img ]


Dit is de vader
[ img ]
[ img ]

Dut is de moeder
[ img ]

Laat maar weten wat jullie denken :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 11:04 



 
Profiel   

Lijkt mij zilver, en zie ik ook spikkels op de billen? Dan zou ik zeggen chabrakbont in het zilver, als er zoiets bestaat :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 11:57 



 
Profiel   

Jaa klopt, er komt vat wit bij het kontje doorheen. Ze word wel lichter. Kan het ook nog bruin worden of is dit geen mogelijkeid meer?
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 18:23 



 
Profiel   

Zonder te weten wat de exacte kleuren zijn die ouders dragen is het moeilijk te zeggen, zeker wanneer appaloosa in het spel is. Vader is palomino maar kan zilver dragen geloof ik en moeder lijkt vos appaloosa of zilver bruin appaloosa?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 18:25 



 
Profiel   

Nee bruin lijkt me heeel sterk :n

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 18:33 



 
Profiel   

Op vos zie je geen zilver.

Vader kan geen E(zwart basis) dragen en alleen ee(vos basis) ??(Aa of AA) Cr en wie weet wat nog meer. Moeder zou dan E? Aa(?)(bruin basis) en wie weet wat nog meer moeten zijn. Veulen lijk mij zwart basis te hebben en zou dan Ee aa met mogelijk Cr(creme), Z(zilver) en appaloosa te zijn.

Vos x vos is eigenlijk altijd vos.

Wil je het gewoon zeker weten dan is testen de enige echt mogelijkheid voor zekerheid. En anders is gokken en afwachten tot een jaar of 3 jaar zou namelijk ook kunnen zijn dat het een toverballetje word.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 18:51 



 
Profiel   

Marcella schreef
Op vos zie je geen zilver.

Vader kan geen E(zwart basis) dragen en alleen ee(vos basis) ??(Aa of AA) Cr en wie weet wat nog meer. Moeder zou dan E? Aa(?)(bruin basis) en wie weet wat nog meer moeten zijn. Veulen lijk mij zwart basis te hebben en zou dan Ee aa met mogelijk Cr(creme), Z(zilver) en appaloosa te zijn.

Vos x vos is eigenlijk altijd vos.

Wil je het gewoon zeker weten dan is testen de enige echt mogelijkheid voor zekerheid. En anders is gokken en afwachten tot een jaar of 3 jaar zou namelijk ook kunnen zijn dat het een toverballetje word.


Vader zal dan inderdaad ee met aa of Aa of AA zijn. Omdat hij waarscheinlijk palomino is zal hij 1x Cream dragen, dus ee + Cr weet je zeker. Dan kan hij nog eventueel Agouti dragen.

Als moeder vos is dan zal ze geen zwart dragen, dus ee. Is ze bruin dan moet ze Ee of EE dragen met Aa of AA. Ze zal nog een witpatroon dragen, maar ben niet helemaal thuis is witpatronen.

Zoals Marcella al zij lijkt het veulen een zwarte basis te hebben. Dus dan zal moeder wel bruin moeten zijn en als moeder bruin is dan draagt zij agouti (het gen dat zwarte haren bruin maakt), wat ze mogelijk aan het veulen heeft gegeven.
Er is echter ook een kans dan vader en moeder niet homozygoot agouti hebben waardoor het veulen de zwarte basis van zijn moeder kan erven en geen agouti heeft. Dan zal hij zwart zijn met mogelijk zilver en een witpatroon.
Er is ook een grote kans dat moeder en/of vader agouti heeft doorgegeven waardoor het veulen bruin is (met mogelijk zilver en/of witpatronen).
Het veulen heeft ook nog 50% kans op 1x cream.
Maar voor zekerheid zou je het veulen moeten testen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 19:10 



 
Profiel   

Pluttersput schreef
Nee bruin lijkt me heeel sterk :n


Vergis je niet wat appie met de kleuren doet. Ik heb daar al zoveel rare gevallen van gezien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 19:17 



 
Profiel   

Iris82 schreef
Pluttersput schreef
Nee bruin lijkt me heeel sterk :n


Vergis je niet wat appie met de kleuren doet. Ik heb daar al zoveel rare gevallen van gezien.


Inderdaad. Als de moeder bruin is en geen vos en haar zwart heeft doorgegeven aan het veulen, dan is er meer kans op bruin dan op zwart. Want moeder zou dan Aa of AA hebben en vader heeft aa of Aa of AA.
Het veulen hoeft alleen maar Aa of AA te hebben om bruin te zijn. Als moeder Aa heeft en vader aa, dan heeft het veulen al 50% kans om bruin te zijn. Nu is er ook kans dat 1 van de twee ouders (of allebij) AA heeft. Waardoor het veulen niet anders dan bruin kan zijn.
Het enige dat nog het bruin kan veranderen is het mogelijke zilver of de cream van de vader. Want het veulen heeft ook nog 50% kans op cream.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 19:26 



 
Profiel   

Maar zoals dit veulen er uit ziet kan het toch bijna geen bruine worden? Of ben ik nou gek?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 19:29 



 
Profiel   

Bruin kan ook nog donkerbruin betekenen. Sommige bruine lijken heel zwart. Natuurlijk is er ook nog de mogelijkheid voor appaloosa wat er ook voor kan zorgen dat het er anders uitziet, al weet ik hier niet veel van af := .

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 19:33 



 
Profiel   

Moeder is zeker weten een vos appaloosa, dit is geen bruin. Wat ze precies hebben in de genen dat weet ik niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 19:37 



 
Profiel   

Als moeder vos appaloosa is dan kan het veulen geen zwart hebben. Waardoor bruin onmogelijk is.
Hij is dan dus vos (met appaloosa) en 50% kans op cream. Weet niet of de ouders zilver dragen, maar die kans is denk ik klein.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 19:40 



 
Profiel   

Wat is de (volledige) naam van de vader?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 19:43 



 
Profiel   

Jolynne schreef
Wat is de (volledige) naam van de vader?


Sebastepols bommetje, nog steeds in mijn eigen bezit maar nu onderhand al ruin

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 19:48 



 
Profiel   

Is er nog wel een kans dit zich een silver gen uit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 19:50 



 
Profiel   

Yaartje2000 schreef
Is er nog wel een kans dit zich een silver gen uit?


Dat is moeilijk te zeggen. Omdat ik niet weet of vader zilver draagt en zodra hij het draagt moet hij het wel net overdragen aan het veulen. Ik zeg niet dat het niet mogelijk is, maar de kans is niet heel groot.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 19:52 



 
Profiel   

De hengst zijn vader is palomino (geen zilver in de (verdere) afstamming) en moeder is vos (volledig NSPS gefokt). Je veulen lijkt mij heel duidelijk silverdapple (zwart + zilver), wat zou betekenen dat de moeder echt wel zilverbruin moet zijn..want van bij de vader kan het niet komen en een zwarte verkrijg je niet uit 2 vos ouders. :)

wat is de afstamming van je merrie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 20:14 



 
Profiel   

Moeder is geen vos, appaloosa kan zwart pigment omzetten in rood pigment. Dus genetisch is jouw merrie zwart of bruin, ze ziet er alleen uit als een vos.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 20:21 



 
Profiel   

Als ik een kleurentest zou willen doen, waarmoet ik zoiets aanvragen? En moet dan alleen het veulen of beide ouders?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 20:30 



 
Profiel   

mooney schreef
Moeder is geen vos, appaloosa kan zwart pigment omzetten in rood pigment. Dus genetisch is jouw merrie zwart of bruin, ze ziet er alleen uit als een vos.


Inderdaad. Denk ook niet dat zij vos is.
Veulen is overduidelijk zwart basis + appy.

Even een voorbeeld van wat appalossa op zwart kan doen: deze merrie is DNA getest als zwart (Eeaa)!

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 20:45 



 
Profiel   

Oe knappert. <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 20:51 



 
Profiel   

Yaartje2000 schreef
Als ik een kleurentest zou willen doen, waarmoet ik zoiets aanvragen? En moet dan alleen het veulen of beide ouders?


Als je de kleur van het veulen wilt weten dan hoef je eigenlijk alleen het veulen te testen, maar als je meer veulens uit deze combinatie wil of uit deze moeder dan kun je haar natuurlijk ook testen zodat je weet welke mogelijke kleuren toekomstige veulens kunnen hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 20:52 



 
Profiel   

Emmix schreef
Yaartje2000 schreef
Als ik een kleurentest zou willen doen, waarmoet ik zoiets aanvragen? En moet dan alleen het veulen of beide ouders?


Als je de kleur van het veulen wilt weten dan hoef je eigenlijk alleen het veulen te testen, maar als je meer veulens uit deze combinatie wil of uit deze moeder dan kun je haar natuurlijk ook testen zodat je weet welke mogelijke kleuren toekomstige veulens kunnen hebben.


En waar kan ik zoiets doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 21:09 



 
Profiel   

Dr. van haeringen labo.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 21:17 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 59 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen