Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 76 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard flink ziek; oorzaak onbekend. Wie helpt?

 
Profiel   

Hallo bokkers,

Mijn paard staat sinds gisterochtend in Utrecht. Ondertussen is hij aan allerlei onderzoeken onderworpen, maar ze komen er maar niet achter wat hij heeft. Hieronder een opsomming van het ziekteverloop:

- zondagochtend buiten zetten: niets zichtbaars aan de hand, hooinet leeg en vrolijk naar buiten
- zondagavond: oogt vermoeid en wil niet eten.
- maandagochtend: niets gegeten en zichtbaar ellendig. Dierenarts gebeld, temperatuur van 39,3. Koortsremmer en pijnstiller gegeven en meneer at per direct ruim een half uur zn hooi. Toch maar naar buiten. Diarree begint.
- maandagmiddag: binnengehaald, geen eetlust, temperatuur 38,4 en is lusteloos. Op stal laten staan.
- maandagavond: dierenarts weer langs, hij eet heel mondjesmaat, mest wel weer iets beter. Temp. 39,9 en weer koortsremmer en pijnstiller. Heeft vervolgens iets gegeten en verder liggen slapen.
- Dinsdagochtend: oogt een stukje kwieker, temp. 38,5 maar eet nog niets en heeft 's nachts ook niets gegeten. Diarree begint eruit te spuiten en dan bedoel ik echt aan één stuk door. Dierenarts bloed afgenomen en gehalte aan witte bloedlichaampjes blijkt extreem laag. Zijn lichaam is dus super druk bezig er iets uit te werken en te bestrijden, maar wat??

Na overleg met Utrecht op de trailer gezet en naar de kliniek gereden. Hij oogde best fit maar met deze symptomen en het niet drinken (urine was ondertussen erg donker van kleur), zekere voor onzekere genomen.

Gister hele dag onderzoeken gehad: verschillende echo's, bloedonderzoeken, hij is opgevoeld, buikfoto, van alles en nog wat gecontroleerd, mest-onderzoek, gebitcontrole, wormen/parasieten, toxines. 's avonds via sonde klei en norrit gehad.

Godzijdank is 'ie de nacht goed doorgekomen en heeft ie weer babbels. Hij eet nog wel erg slecht maar maakt zich ook vooral erg druk nu. Hij staat in quarantaine vanwege de koorts en ziet en hoort dus helemaal niets.

Met veel moeite kunnen temperaturen vanmorgen en dat was 38,8. Gisteravond nog 38,2 maar toen was ie lekker relaxt. Bloed is ook weer afgenomen, maar daar heb ik nog geen uitsluitsel over.

Tot nu toe is er niets vastgesteld en hebben we zo'n beetje alles wel gehad aan onderzoeken. Hij heeft nu geen diarree meer maar eet en drinkt nog nauwelijks.

Geen idee wat er met hem is en wat de heftigheid in zijn reactie veroorzaakt.

Het gaat om een bijna 6-jarige ruin die voor het eerst van zn leven ziek is (ik heb hem vanaf zn 1,5 jaar).


Denken (en duimen) jullie mee?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 14:43 



 
Profiel   

Mijn pony heeft weken geleden ook een flink virus gehad. Hij is toen niet naar de kliniek geweest maar heeft ook koortsremmers gekregen, 2 dagen flink ziek geweest en daarna gelukkig opgeknapt. Ik vrees dat je nu niet zo veel kan doen, alleen maar afwachten of het bloedonderzoek aangeeft of het een ontsteking is want dan kan je wel ingrijpen. Bij een virus moeten ze het zelf overwinnen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 14:47 



 

Goh, dat klinkt naar. Wil je in ieder geval al sterkte ermee wensen en hoop dat ze snel vinden wat het is!

Heb je al resultaten van die wormen/parasieten en toxines?
Zijn ze al op één of andere manier aan het behandelen? Muv koortsremmers ed?


Die van mij is een paar jaar terug heel erg ziek geweest, maar die had enkel koorts, verder geen diarree of dergelijke (eerst leken het de darmen maar niks ernstigs, daarna was dat weer opgelost maar de rest nog niet), at ook nog gewoon (met 41°C ... ). Deed die koortspieken ook nog op antibiotica (algemene), bloeduitslag leverde niks op, was perfect gezond paard ... DA is dan beginnen te behandelen tegen oa lyme, leptospirose en dat soort (waren een aantal parasieten/aandoeningen die allemaal op dezelfde manier behandeld werden). Als hij koortsvrij bleef was het ok, anders waren de opties op. Gelukkig heeft het wel gewerkt.

Ik heb nooit geweten wat het precies was, omdat ik geen specifieke bloedonderzoeken heb laten doen (waren 8 mogelijkheden, moest na 2 weken weer getest worden om de titers te vergelijken en zou geen leuke rekening geweest zijn, terwijl behandelen wel voor alles hetzelfde was). Maar het was wel raar, want de pony zag er verder totaal niet ziek uit (wat sloom als hij koorts had, als je hem kent, maar verder niks).

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 14:52 



 
Profiel   

Jeetje meid, sowieso ontzettend veel sterkte en beterschap voor je kerel.

Tjah, en wat het meedenken betreft. Ik kan hier wel op de stoel van de kliniek gaan proberen te zitten zonder dat ik ook maar 1 actueel beeld van het paard gezien heb, maar eerlijk gezegd help ik je daar denk ik nu niet bepaald mee.

Misschien dat er mensen zijn die een paard hebben (gehad) met eenzelfde ziekteverloop en die het herkennen en suggesties kunnen doen. Maar lukraak diagnoses raden levert wellicht alleen maar meer onzekerheid op, maar als ik dat mis heb en je juist steun vind door ook zelf flink op onderzoek te gaan dan snap ik dat ook. Stiekem heb ik dat zelf namelijk ook wel een beetje. Afwachten is het allermoeilijkste bij dit soort dingen. Heb je een beetje afleiding/steun uit je omgeving?

Goede zet van je om hem naar de kliniek te sturen, als er een plek is waar ze de middelen en kunde hebben om het uit te zoeken dan is het daar wel. Ik hoop dat er snel wat duidelijkheid voor je komt!

Edit: al wat meer reacties zie ik! Virus/parasiet is heel goed mogelijk inderdaad, en lastig, want je kunt niet lukraak bloed afnemen en dat er een resultaat uitkomt. Je moet echt gericht testen als je wilt weten wat het is. Heeft de kliniek al iets uitgelaten over hun idee mbt tot mogelijk virus?


Laatst bijgewerkt door Serenity350 op 13-03-19 14:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 14:54 



 
Profiel   

Och wat sneu!
Goed dat hij in Utrecht staat.
Jaren geleden heeft mijn paard iets vergelijkbaars gehad en die reageerde niet op de koortsremmers/ ontstekingsremmers/pijnstillers. De dierenarts kwam drie keer per dag en bij de laatste poging hem te redden zei ze: als dit niet helpt moet hij naar de kliniek. Gelukkig hielp dit 'paardenmiddel' hem om de koorts te laten zakken en vanaf toen knapte hij weer op. Het jaar daarop kreeg hij dit ziektebeeld weer! Gelukkig was het toen een mildere vorm, maar wij weten tot op de dag van vandaag niet wat hij heeft gehad. Ik vermoedde een vergiftiging door een raar plantje dat naast de rijbak groeide, maar het is nooit bevestigd.
Heel veel sterkte met je paard, TS!
*edit: de da heeft hem toen behandeld voor leverbot gezien de tijd van het jaar en de slechte leverwaarden in zijn bloed. Maar achteraf twijfelde ze wel of het wel leverbot was. Uitslagen en waarden waren erg vaag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 14:54 



 
Profiel   

Dank voor jullie reacties! Het is echt wel fijn als mensen mee denken of waar ik in elk geval m'n verhaal kwijt kan, merk ik.
Einde van de middag weer de internist gesproken en het gaat de goede kant op met meneer. Hij heeft stevige babbels en de studenten hebben hem al een paar keer achterna moeten rennen omdat ie ontsnapte :D
Uit alle verdere onderzoeken is wederom niets nieuws gekomen. Geen botulisme, geen wormen, z'n gehalte aan witte bloedlichaampjes neemt weer toe, koorts is weg en mest blijft goed nu. Wel is hij super gestrest en vind ie het vreselijk daar. Hij wil alleen maar eten als er iemand bij hem is..... Ze kunnen dus niet duidelijk krijgen wat het nu geweest is, terwijl het afgelopen nacht er op of er onder was voor hem en hij nu weer vlot aan het opkrabbelen is.
Virus zou kunnen maar ze denken nu zelf meer richting toxines. Het enige wat hij toegediend heeft gekregen is klei en norrit via een sonde. Dat bindt de eventuele gifstoffen en nadien is hij vlot verbeterd en was z'n vreselijke diarree gauw over. Dat lijkt toch meer op vergiftiging dan dat het bij een virus past. Maar begreep dat je toxines anders dan botulisme en salmonella niet goed kunt testen in het paardenlichaam zelf. Dat moet dan meer uit de besmettingsbron komen.
Als hij de nacht verder goed doorkomt, mag ie morgenavond misschien weer naar huis!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 19:26 



 
Profiel   

Whassupp schreef
Dank voor jullie reacties! Het is echt wel fijn als mensen mee denken of waar ik in elk geval m'n verhaal kwijt kan, merk ik.
Einde van de middag weer de internist gesproken en het gaat de goede kant op met meneer. Hij heeft stevige babbels en de studenten hebben hem al een paar keer achterna moeten rennen omdat ie ontsnapte :D
Uit alle verdere onderzoeken is wederom niets nieuws gekomen. Geen botulisme, geen wormen, z'n gehalte aan witte bloedlichaampjes neemt weer toe, koorts is weg en mest blijft goed nu. Wel is hij super gestrest en vind ie het vreselijk daar. Hij wil alleen maar eten als er iemand bij hem is..... Ze kunnen dus niet duidelijk krijgen wat het nu geweest is, terwijl het afgelopen nacht er op of er onder was voor hem en hij nu weer vlot aan het opkrabbelen is.
Virus zou kunnen maar ze denken nu zelf meer richting toxines. Het enige wat hij toegediend heeft gekregen is klei en norrit via een sonde. Dat bindt de eventuele gifstoffen en nadien is hij vlot verbeterd en was z'n vreselijke diarree gauw over. Dat lijkt toch meer op vergiftiging dan dat het bij een virus past. Maar begreep dat je toxines anders dan botulisme en salmonella niet goed kunt testen in het paardenlichaam zelf. Dat moet dan meer uit de besmettingsbron komen.
Als hij de nacht verder goed doorkomt, mag ie morgenavond misschien weer naar huis!!!

Wat fijn zulk hoopgevend nieuws!

En het klopt inderdaad dat vergiftiging heel moeilijk uit te zoeken is. Wel lastig ook want als het inderdaad vergiftiging is geweest en je niet weet wat het veroorzaakt heeft, dan weet je ook niet of je het mogelijk kunt voorkomen. Heb je zelf enige vermoedens? Zijn er veranderingen geweest in het hooi of mbt de weide?

Veel sterkte nog even en ik duim voor je dat hij snel weer thuis mag zijn!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 19:33 



 
Profiel   

Toevallig esdoorn zaadjes/zaailingen/bomen in de buurt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 19:55 



 
Profiel   

No_No schreef
Toevallig esdoorn zaadjes/zaailingen/bomen in de buurt?

Ik neem aan dat je denkt aan Atypische Myopathie? Daar had ik ook al even over nagedacht maar het ziektebeeld past daar in mijn ogen eigenlijk helemaal niet bij. TS: heeft de kliniek zich hierover uitgelaten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 20:04 



 
Profiel   

Esdoorn staan niet in de buurt in elk geval en ondanks dat het altijd kan, is het nu niet de meest logische tijd van het jaar dat dat het is. Hij heeft ook niet de symptomen van AM gehad.
Bij ons op stal wordt verpakt ruwvoer gevoerd wat nog wel eens wisselt vwb kwaliteit. Er zijn geen andere paarden die echt ziek zijn, wel heel aantal gevallen van diarree en opgeblazenheid. We (paard en ik) staan ook op het punt van verhuizen vanwege het in mijn ogen slechte ruwvoer. De verhuizing stond in principe voor aanstaande zaterdag gepland....

Heb in overleg met de internist, en de nieuwe stal uiteraard, ook besloten om hem vanuit Utrecht direct naar z'n nieuwe plek te verhuizen. Vind het heel heftig, maar hij wordt daar heel goed opgevangen en mag net zolang wennen als ie nodig heeft voordat hij de kudde in gaat. Als het voer gerelateerd is dan neem ik echt geen risico's meer....

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 20:14 



 
Profiel   

Whassupp schreef
Esdoorn staan niet in de buurt in elk geval en ondanks dat het altijd kan, is het nu niet de meest logische tijd van het jaar dat dat het is. Hij heeft ook niet de symptomen van AM gehad.
Bij ons op stal wordt verpakt ruwvoer gevoerd wat nog wel eens wisselt vwb kwaliteit. Er zijn geen andere paarden die echt ziek zijn, wel heel aantal gevallen van diarree en opgeblazenheid. We (paard en ik) staan ook op het punt van verhuizen vanwege het in mijn ogen slechte ruwvoer. De verhuizing stond in principe voor aanstaande zaterdag gepland....

Heb in overleg met de internist, en de nieuwe stal uiteraard, ook besloten om hem vanuit Utrecht direct naar z'n nieuwe plek te verhuizen. Vind het heel heftig, maar hij wordt daar heel goed opgevangen en mag net zolang wennen als ie nodig heeft voordat hij de kudde in gaat. Als het voer gerelateerd is dan neem ik echt geen risico's meer....


Oh, dat moet ik toch even corrigeren, het is momenteel juist wel een heel logische tijd omdat de zaden ontkiemen maar nog zo klein zijn dat het verschil tussen mini-boompje-bah en grasspriet minimaal is. (Ik trek momenteel de kiemplantjes overal uit mn bloembakken, maar dat is meer omdat ik geen esdoorntjes wil kweken tussen mn hosta's).

Anyways, verder ook fijn bericht, nieuwe stal, goede opvang en er wordt flexibel meegedacht. Paardje heeft het goed bij jou. Nogmaals heel veel sterkte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 20:18 



 
Profiel   

Mijn merrie heeft dezelfde symptomen gehad. Op advies Hartog Gras-Mix gaan voeren en dat wilde ze wel eten. Mevrouw wilde ook niks eten alleen een beetje brokjes en wortelen. Misschien een optie voor je paard?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 20:18 



 
Profiel   

Kliniek heeft zich niet specifiek over AM uitgelaten, maar het beeld past daar inderdaad niet bij. Naast het feit dat de kans op eten van besmette blaadjes/helicopters echt heel klein is.

Wat ik nog niet had vermeld maar wat het beeld misschien wel wat completer maakt nu achteraf, is het volgende: zo'n 2 maanden geleden heeft hij ook een keer een heftige reactie gehad. Tijdens een ritje in het bos wilde hij op een gegeven moment niet meer voor of achteruit. We waren net 15 min onderweg. Hij liep volledig leeg, uit het niets. Er kwam ook niet zomaar diarree uit, maar groenig onverteerd hooi. Je zag heel duidelijk alle sprietjes hooi. Alles zat er onder, het spoot er uit. Heeft al met al ook 20/30 min geduurd. Heel naar en schrok me rot. Dacht echt dat ie me zo neer zou vallen. Hierna zijn we terug gewandeld naar stal, heb ik hem gewassen en was alles over. Weer eten en gelijk weer goede mest, uiteraard duurde het even voordat hij weer wat produceerde, maar dus geen dunne mest of water. Leek ook echt op een voedselvergiftiging.
Verder heeft hij juist altijd prima mest, maar nu moet ik zeggen dat ik al tijden lucernehooi, ruwvoermix van mijten, compacthooi oid bijvoer. Denk dat als ik dat niet had gedaan, dit wel anders was geweest.
Nou ja, dit voorval van 2 maanden terug en nu dit.... Ik weet niet wat ik er van moet denken want 100% zekerheid heb ik niet, maar toch, ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het voer gerelateerd is en dat mijn mannetje daar gevoeliger voor is dan de rest?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 20:27 



 
Profiel   

Oh Serenity, dat van die zaailingen zou natuurlijk nu juist wel kunnen. Stom, zat even alleen aan de zaadjes etc te denken. Dank voor het meedenken!
Maar dan nog, zijn symptomen wijzen niet in die richting.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 20:30 



 
Profiel   

Whassupp schreef
Kliniek heeft zich niet specifiek over AM uitgelaten, maar het beeld past daar inderdaad niet bij. Naast het feit dat de kans op eten van besmette blaadjes/helicopters echt heel klein is.

Wat ik nog niet had vermeld maar wat het beeld misschien wel wat completer maakt nu achteraf, is het volgende: zo'n 2 maanden geleden heeft hij ook een keer een heftige reactie gehad. Tijdens een ritje in het bos wilde hij op een gegeven moment niet meer voor of achteruit. We waren net 15 min onderweg. Hij liep volledig leeg, uit het niets. Er kwam ook niet zomaar diarree uit, maar groenig onverteerd hooi. Je zag heel duidelijk alle sprietjes hooi. Alles zat er onder, het spoot er uit. Heeft al met al ook 20/30 min geduurd. Heel naar en schrok me rot. Dacht echt dat ie me zo neer zou vallen. Hierna zijn we terug gewandeld naar stal, heb ik hem gewassen en was alles over. Weer eten en gelijk weer goede mest, uiteraard duurde het even voordat hij weer wat produceerde, maar dus geen dunne mest of water. Leek ook echt op een voedselvergiftiging.
Verder heeft hij juist altijd prima mest, maar nu moet ik zeggen dat ik al tijden lucernehooi, ruwvoermix van mijten, compacthooi oid bijvoer. Denk dat als ik dat niet had gedaan, dit wel anders was geweest.
Nou ja, dit voorval van 2 maanden terug en nu dit.... Ik weet niet wat ik er van moet denken want 100% zekerheid heb ik niet, maar toch, ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het voer gerelateerd is en dat mijn mannetje daar gevoeliger voor is dan de rest?

Zou best kunnen hoor, net als bij mensen reageert niet elk paard even gevoelig op bepaalde stoffen als de ander. En net als bij mensen kunnen sommige paarden flink ziek worden van een stof die voor de meeste paarden onschadelijk is. Hoeft ook lang niet altijd te maken te hebben met wel/geen weerstand, soms is het gewoon zo. (Helaas).

Stond je paardje tijdens de periode van de eerste keer op dezelfde weide?

En geen probleem, zaailingen zijn erg hardnekkig trouwens, ze groeien bij mij zelfs OP de tegels. Maaruh, aangezien je 2 maanden geleden ook een voorval had EN het ziektebeeld niet passend is, zou ik me er in dit geval zoals je zelf ook al aangaf niet teveel op richten.


Laatst bijgewerkt door Serenity350 op 13-03-19 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 20:32 



 
Profiel   

Gelbrich schreef
Mijn merrie heeft dezelfde symptomen gehad. Op advies Hartog Gras-Mix gaan voeren en dat wilde ze wel eten. Mevrouw wilde ook niks eten alleen een beetje brokjes en wortelen. Misschien een optie voor je paard?


Hij eet nu dus alleen als iemand hem gezelschap houdt omdat ie zo diep ongelukkig is op de kliniek. Als ze hem alleen laten, schiet ie weer flink in de stress. De studenten wisselen elkaar nu af om hem zoveel mogelijk te laten eten..... Hoezo verwend???
Hij eet nu dus wel weer beter, maar wel als het gezellig is en ze hem uit de hand voeren :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 20:33 



 
Profiel   

Ik dacht ook wel aan vergiftiging verschijnselen.
Maar waarvoor..misschien gewoon iets in het hooi.
Het is wel zo dat met de storm er ook dingen de paddock/wei in gewaaid zijn.
Iemand had bijvoorbeeld taxus bij de buren en daar waaide wat van bij de paarden. (Hadden ze wel op tijd gezien)
Heb je het hooi goed nagekeken?
Het kan misschien ook gewoon door schimmels in het hooi komen, het ene paard is er gevoeliger voor dan het andere.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 20:40 



 
Profiel   

Ja, wel zelfde weide idd.
Ik had al wel van de internist begrepen dat dit ras, ik heb een reus van een Freiberger, wel veel gevoeliger reageert op voergerelateerde dingen dan andere paardenrassen. Ik weet wel dat er over Freibergers altijd wordt gezegd dat ze extreem goed hun eten verteren en er alle voedingsstoffen uithalen die er in zitten en om die reden snel overvoerd kunnen worden met krachtvoer. Dit gegeven zal natuurlijk goed onderliggend kunnen zijn aan het feit dat hij zo ziek wordt terwijl de rest 'blijft hangen' in diarree en opgeblazen buiken met veel gas. Tenminste, die vertaling maak ik dan nu. Zou dat logisch zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 20:42 



 
Profiel   

Whassupp schreef
Ja, wel zelfde weide idd.
Ik had al wel van de internist begrepen dat dit ras, ik heb een reus van een Freiberger, wel veel gevoeliger reageert op voergerelateerde dingen dan andere paardenrassen. Ik weet wel dat er over Freibergers altijd wordt gezegd dat ze extreem goed hun eten verteren en er alle voedingsstoffen uithalen die er in zitten en om die reden snel overvoerd kunnen worden met krachtvoer. Dit gegeven zal natuurlijk goed onderliggend kunnen zijn aan het feit dat hij zo ziek wordt terwijl de rest 'blijft hangen' in diarree en opgeblazen buiken met veel gas. Tenminste, die vertaling maak ik dan nu. Zou dat logisch zijn?

Even heel theorethisch meegedacht zou dat mogelijk kunnen zijn in de zin van; betere vertering en een hoger gehalte voedingsstoffen die worden opgenomen ipv uitgescheiden zou ook betekenen dat hij in verhouding tot de anderen meer van de irriterende stof binnen krijgt. Maar dan weet je dus eigenlijk nog niets over wat het precies in en hoe de stof zich gedraagt. Hoeveel tijd heeft de stof nodig om afgebroken te worden door het lichaam en is het lichaam uberhaubt in staat om dit te doen. Daarom is het misschien wel verstandig om, als je nog een sample kunt krijgen van het voer wat hij kreeg ten tijde van de laatste aanval, dit te laten analyseren. Zeker als je paard er zo heftig op kan reageren. Misschien vinden ze niets sluitends, misschien geeft het je de info die je nodig hebt om het te kunnen voorkomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 20:48 



 
Profiel   

Er wordt een ruwvoeronderzoek uitgevoerd en wel op schimmels getest. Of alle toxines, dus ook die door bacteriën worden gevormd, worden onderzocht, weet ik niet. Ik heb er vanavond wel met mensen van stal contact over gehad en alles meegegeven wat ik van de internist heb gehoord. Wij hebben er niets meer aan omdat we toch weggaan en hij op z'n nieuwe plek onverpakt goede kwaliteit hooi krijgt, maar voor de rest van stal (en voor mij om m'n beeld vollediger te krijgen van het hoe en waarom van dit alles) wel fijn om alle stukjes aan elkaar te kunnen leggen. Ben dus heel erg benieuwd of en wat daar uitkomt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 20:54 



 
Profiel   

Whassupp schreef
Er wordt een ruwvoeronderzoek uitgevoerd en wel op schimmels getest. Of alle toxines, dus ook die door bacteriën worden gevormd, worden onderzocht, weet ik niet. Ik heb er vanavond wel met mensen van stal contact over gehad en alles meegegeven wat ik van de internist heb gehoord. Wij hebben er niets meer aan omdat we toch weggaan en hij op z'n nieuwe plek onverpakt goede kwaliteit hooi krijgt, maar voor de rest van stal (en voor mij om m'n beeld vollediger te krijgen van het hoe en waarom van dit alles) wel fijn om alle stukjes aan elkaar te kunnen leggen. Ben dus heel erg benieuwd of en wat daar uitkomt!

Ben ook benieuwd, neem aan dat je de uitslag hier wel even komt delen? ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 20:57 



 
Profiel   

Jazeker! Als ze me de uitslag nog mededelen althans.... Maar daar ga ik wel vanuit, dus ik houd jullie op de hoogte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 21:04 



 
Profiel   

Gisteren werd deze link gedeeld door elbony in een ander topic, vond het zelf heel interessant om te onthouden voor als ik een paard mer diarree heb. Misschien heb he er iets aan.
http://bokt.digidip.net/visit?url=https ... art%3D2625

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 21:42 



 
Profiel   

Poeh, heftige acute problemen met je paard. Niet fijn. Wel fijn om te lezen dat ze klei en norit hebben gegeven. Daar vang je veel ellende mee af, ook onbekende dingen.
Ik kan me overigens helemaal voorstellen dat je paard ongelukkig wordt van zijn verblijf in de kliniek zonder zijn vaste maatjes.
Hopelijk krijg je nog uitsluitsel over toxines of wat er dan ook maar aan de hand kan zijn.
Ingeval van niet, heeft jobamara je al de link gegeven naar een andere test die uitsluitsel kan geven.
Daarnaast mocht je budget niet toereikend zijn of zijn er andere bezwaren om de hindgut mest test in Engeland te laten doen, kan ik je nog een optie geven in de vorm van FIR humic/carbon clay. Dit is een soort van norit verpakt in kaoliniet klei, maar anders, want je kunt dit blijven geven zonder dat er mineralen geroofd worden wat bij norit wel gebeurt : https://www.ruitersportvanderkroon.nl/a ... clay-4-kg/. Waar kan het bij helpen: o.a. toxines afvangen en bij dunne mest, weer zorgen voor vaste mest. Dit is slechts een beperkte weergave van wat het allemaal doet . Het doet veel meer: oa. zorgt het ervoor dat eiwitten veel efficiënter worden benut. Let daarom wel een beetje op je eiwitgift.
PS: ik geef mijn paard al jaren FIR o.a. vanwege de mogelijke mycotoxines in het kuilvoer wat hij naast hooi ook krijgt. Hij doet het er goed op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 23:07 



 
Profiel   

hoe is het nu?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-19 08:44 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 76 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen