Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 59 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Deel Koniks Oostvaardersplassen naar Spanje en Wit-Rusland

 
Profiel   

*Staatsbosbeheer.nl
Overige

[ img ]
Foto door Silent Shiver

Staatsbosbeheer verhuist een groep van ongeveer 180 konikpaarden vanuit de Oostvaardersplassen naar natuurgebieden in Spanje en Wit-Rusland. Het transport van een groep van 25-30 paarden naar natuurgebied Atapuerca in Spanje vindt hopelijk op korte termijn plaats. Het transport van de groep van ongeveer 150 konikpaarden naar Wit–Rusland is gepland voor begin juni. De paarden die naar Republican Landscape Reserve Naliboksky in Wit-Rusland gaan, moeten voor vervoer een maand in quarantaine. Over een maand zijn de merries echter hoogdrachtig en zijn er jonge veulens geboren. Vervoer is dan niet in het welzijnsbelang van dieren, vandaar dat het vervoer naar Wit-Rusland waarschijnlijk in juni plaats vindt. In Wit-Rusland gaan de paarden weer een maand in quarantaine, alvorens ze worden losgelaten in hun nieuwe leefgebied.

In Spanje is de natuurlijke vegetatiegroei momenteel nog niet volledig op gang gekomen, daarom gaat er een vrachtwagen met hooi uit Nederlandse natuurgebieden met de paarden mee op reis om de overgang voor de konikpaarden zo soepel mogelijk te laten verlopen.

Provinciale Staten van Flevoland heeft in juli 2018 ingestemd met nieuw beleid voor natuurgebied de Oostvaardersplassen. Dat betekent voor de konikpaarden die in het gebied leven dat het aantal dieren in het gebied terug zal worden gebracht naar 450. Gedeputeerde Harold Hofstra: “Met deze transporten brengen we het aantal konikpaarden terug naar dit aantal. Ik ben blij dat Staatsbosbeheer dit voortvarend en zorgvuldig heeft opgepakt en een geschikte plek heeft gevonden voor deze dieren. Hiermee hebben we weer een belangrijke stap gezet in de uitvoering van het nieuwe beleid voor de Oostvaardersplassen.” Ook Staatsbosbeheer-directeur Sylvo Thijsen is opgetogen: “Dit is een belangrijk moment voor de verdere ontwikkeling van de Oostvaardersplassen. De paarden verhuizen naar natuurgebieden waar de paarden verder in familieverband kunnen leven. In hun nieuwe leefgebieden zullen de paarden met hun begrazing een bijdrage leveren aan de verbetering van de natuurwaarden en een gevarieerd landschap.”

Paleolitico Vivo nabij Atapuerca is een natuurgebied en een archeologische vindplaats in het noorden van Spanje, circa 15 kilometer ten zuidoosten van Burgos, en het is momenteel een kleine 1000 hectare groot. De konikpaarden uit de Oostvaardersplassen komen in een nieuw deelgebied van 175 hectare. Dit gebied bestaat hoofdzakelijk uit open bos met een ondergroei van gras en op verschillende open plekken heide. De dieren worden, samen met een kudde van 18 Schotse Hooglanders ingezet voor het natuurlijke beheer in het gebied en om de variatie in de vegetatie te houden. Alle deelgebieden zijn publiekstoegankelijk en er vinden regelmatig jeepsafari’s plaats. De beheerders van het gebied hebben veel ervaring met vormen van natuurlijke begrazing met onder andere prezwalskipaarden, konikpaarden, heckrunderen, wisenten en ezels en controleren de kuddes bij hun dagelijkse ronden.

Het Naliboksky natuurreservaat is het grootste bosgebied van Wit-Rusland. Het gebied valt onder de verantwoordelijkheid van het ministerie van Bosbouw van Wit-Rusland. Er is een grote diversiteit van plantensoorten, waaronder veel rode lijstsoorten. Het reservaat beslaat een oppervlakte van 87.000 hectare. Het gebied rondom het reservaat bestaat ook uit natuur. Het totale natuurgebied beslaat 240.000 hectare. Een van de beheerproblemen is het dichtgroeien van de open gebieden door het ontbreken van grote graasdieren, vandaar dat de konikpaarden uit de Oostvaardersplassen zeer gewenst zijn. De beheerders van het gebied hebben veel ervaring met vormen van natuurlijke begrazing. Er lopen onder andere wisenten, elanden, edelherten en wilde zwijnen in het gebied.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 17:47 



 
Profiel   

Waarom zou je wilde paarden verhuizen? Dat geeft voor die beesten enorm veel stres omdat ze niks gewend zijn. Laat ze gewoon lekker waar ze zijn!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 20:28 



 
Profiel   

Salinero123 schreef
Waarom zou je wilde paarden verhuizen? Dat geeft voor die beesten enorm veel stres omdat ze niks gewend zijn. Laat ze gewoon lekker waar ze zijn!


Welnee, dit wordt veel vaker gedaan dan je blijkbaar denkt. Niet vanuit de OVP maar wel vanuit andere natuurgebieden. Ik heb zelf ook een paard uit een natuurgebied van SBB.
Natuurlijk wel dichterbij huis dan Spanje bijv. Maar dit is echt wel te doen hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 20:41 



 
Profiel   

Beter verhuizen dan sterven door te weinig voer of door afschieten omdat het er teveel worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 20:45 



 
Profiel   

Krijgen we nu weer gez*&(k dat ze niet verhuisd zouden mogen worden, nee toch lijkt me? Anders gaan ze gewoon dood van de honger. Is het niet dit jaar dan wel het jaar erop... lees je voordat je van dit soort commentaar geeft svp even in in het dossier OVP.

Dus of het is afschieten, of dood door de honger of ellende op termijn of naar een andere plek. Nou dan lijkt me dit een prima oplossing.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 20:51 



 
Profiel   

Betere oplossing, maar evengoed een hard leven. In ieder geval in Rusland. Komen denk ik sowieso wolven en ws ook beren, lynxen etc voor. Dus dan krijgen ze in ieder geval een sneller einde als ze zwak zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 20:59 



 
Profiel   

ikkedus schreef
Betere oplossing, maar evengoed een hard leven. In ieder geval in Rusland. Komen denk ik sowieso wolven en ws ook beren, lynxen etc voor. Dus dan krijgen ze in ieder geval een sneller einde als ze zwak zijn.


Maar dan is het wel meer natuurlijk en kunnen ze in ieder geval op zoek naar voedsel ipv verplicht in een afgesloten gebied te moeten blijven waar te weinig te eten is.
Ik vind dit ook een goede oplossing zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 21:03 



 
Profiel   

Salinero123 schreef
Waarom zou je wilde paarden verhuizen? Dat geeft voor die beesten enorm veel stres omdat ze niks gewend zijn.

Er zijn al eerder koniks uit Nederland naar Oost Europa gegaan, ik zeg even Letland uit mijn hoofd.
Nauwelijks stress: ze worden groepsgewijs, met de familie "gevangen", op gegeven moment ingeladen en vervoerd.

De ervaring met Letse wolven leert dat een Konik veulen geen makkelijke buit is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 21:29 



 
Profiel   

Ik vind het heel erg goed dat ze verhuisd worden naar een plek waar ze het beter kunnen hebben/ krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-19 07:56 



 
Profiel   

https://www.facebook.com/groups/6094529 ... 2/?fref=nf
weet niet of het zichtbaar is voor jullie maar die plek is alles behalve goed, veel dode dieren ook veulens

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-19 11:31 



 
Profiel   

Nee, daarvoor moet je lid van die groep zijn. Maar heeft iemand die mensen nou al een keer uitgelegd dat het in de natuur normaal is dat de sterfte ongeveer in evenwicht is met de aanwas?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-19 11:47 



 
Profiel   

Salinero123 schreef
Waarom zou je wilde paarden verhuizen? Dat geeft voor die beesten enorm veel stres omdat ze niks gewend zijn. Laat ze gewoon lekker waar ze zijn!

Tuurlijk, je kunt veel beter kreperen door voedselgebrek dan verhuisd worden naar een geschikte leefomgeving...

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-19 11:52 



 
Profiel   

Jammer dat je de foto's niet kan zien maar letterlijk alle dieren zijn broodmager want het is daar hartstikke droog en er word op gejaagd door mensen.
dus zo natuurlijk sterven is dat niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-19 11:55 



 
Profiel   

Billy schreef
Salinero123 schreef
Waarom zou je wilde paarden verhuizen? Dat geeft voor die beesten enorm veel stres omdat ze niks gewend zijn. Laat ze gewoon lekker waar ze zijn!

Tuurlijk, je kunt veel beter kreperen door voedselgebrek dan verhuisd worden naar een geschikte leefomgeving...

Het erge is, als er bij de ovp word gevoerd door, wel eens waar niet 'officiële' voerders, word het gewoon weg gehaald (hier zijn ook foto's van

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-19 11:57 



 
Profiel   

Salinero123 schreef
Waarom zou je wilde paarden verhuizen? Dat geeft voor die beesten enorm veel stres omdat ze niks gewend zijn. Laat ze gewoon lekker waar ze zijn!

Eigenlijk wil ik alleen 'haha' reageren, maar oneliners worden niet gewaardeerd.

Wat ongelofelijk fijn dat er nu daadwerkelijk spijkers met koppen worden geslagen, deze groep gaat het in ieder geval een stuk beter krijgen! <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-19 12:11 



 
Profiel   

Billy schreef
Salinero123 schreef
Waarom zou je wilde paarden verhuizen? Dat geeft voor die beesten enorm veel stres omdat ze niks gewend zijn. Laat ze gewoon lekker waar ze zijn!

Tuurlijk, je kunt veel beter kreperen door voedselgebrek dan verhuisd worden naar een geschikte leefomgeving...


Helaas is het daar alles behalve geschikt, zoek maar op waar ze terrecht komen ... |(

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-19 13:01 



 
Profiel   

Fantastisch nieuws! Wat zal dit een verademing zijn voor die beesten. En ja, een leven in de echte natuur is natuurlijk niet zonder moeilijkheden, maar dat hoort erbij.

Irisx94 schreef
Helaas is het daar alles behalve geschikt, zoek maar op waar ze terrecht komen ... |(


Er leeft al een grote kudde koniks (en prewalski's en herten en runderen) in dat gebied. Zien er fantastisch uit allemaal!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-19 13:02 



 
Profiel   

Er zijn in het verleden heel wat Przewalski's in NL - ook ergens in Fleovland volgens mij - voorbereid op uitgezet worden in Mongolië. Dat vond iedereen práchtig, de echte wilde paarden weer terug naar waar ze thuishoren. Moesten er een halve dag voor vliegen in grote kratten, maar hé, ze gingen terug naar huis.
Nu worden er Koniks (die ooit een poging tot terugfokken van de Tarpan, dat andere wilde paardenras, waren) uitgezet naar Rusland (waar die Tarpan ooit leefde) en nu is het opeens sielugh? Want daar lopen wolven rond? En daar is 's winters ook geen vreten en is het stervenskoud?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-19 13:07 



 
Profiel   

Molfre schreef
Fantastisch nieuws! Wat zal dit een verademing zijn voor die beesten. En ja, een leven in de echte natuur is natuurlijk niet zonder moeilijkheden, maar dat hoort erbij.

Irisx94 schreef
Helaas is het daar alles behalve geschikt, zoek maar op waar ze terrecht komen ... |(


Er leeft al een grote kudde koniks (en prewalski's en herten en runderen) in dat gebied. Zien er fantastisch uit allemaal!


Ja dat kan, in Rusland denk ik dan? :) Want van dat leefgebied in Spanje heb ik hele andere beelden gezien wat toch wel een stukje erger is dan in NL. Maar dit kan natuurlijk ook zijn omdat het leefgebied daar toch wel echt een heel stuk groter is en het niet 'overal' zo is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-19 13:24 



 
Profiel   

Irisx94 schreef
Ja dat kan, in Rusland denk ik dan? :) Want van dat leefgebied in Spanje heb ik hele andere beelden gezien wat toch wel een stukje erger is dan in NL. Maar dit kan natuurlijk ook zijn omdat het leefgebied daar toch wel echt een heel stuk groter is en het niet 'overal' zo is.



Nee, in Spanje :)

Ja, ze zijn iets schraler dan de paarden hier in de zomer worden, maar dat is normaal. Hier worden ze in de zomermaanden veel te dik. Ik heb vooralsnog geen beelden gezien waar ik van schrik eigenlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-19 13:30 



 
Profiel   

Iemand die weet hoe die maand quarantaine eruit ziet? Daar ben ik toch wel oprecht nieuwsgierig naar. Lijkt me niet dat je wilde paarden een maand in een stal zet.

Desondanks blij dat er een oplossing komt. Eindelijk. Mocht ook wel een keer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-19 14:10 



 
Profiel   

Spanje is nog erger dan hier. Meer dode paarden en nog een graatje magerder dan hier. Heb fotos voorbij zien komen van het gebied in Spanje. Nou ze worden hier uit een hel gehaald en vervolgens in de volgende weer gedumpt

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-19 14:23 



 
Profiel   

veel wolven en andere roofdieren en ook weinig te eten

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-19 16:59 



 
Profiel   

Even een kleine ingreep van de situatie


[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-19 19:05 



 
Profiel   

Zet jij ze in je achtertuin dan??
Als ik de eerste foto bekijk is het voorste paard mager, de andere is goed doorvoed. Kan ook een ouwetje zijn.
De tweede foto villen ze een rund... Wie weet wat daarmee was.. Het karkas ligt er nog... Er zijn zat wilde dieren die daar nog wat aan hebben... Wat is je probleem?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-19 20:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 59 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen