Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

FEI schorst enduranceruiter wegens mishandeling paard

 
Profiel   

Bokt / St Georg
Endurance
Ingezonden door Speedfiets_2

Voor het eerst is er een enduranceruiter veroordeeld door de FEI. Ruiter Ali Mohd Ali Hosani uit de Verenigde Arabische Emiraten mag zes maanden niet meedoen aan wedstrijden omdat hij zijn paard Corleone tijdens de 160 kilometer lange Sjeik Mohammed Cup zou hebben mishandeld. Ook moet hij 2000 Zwitserse frank betalen plus 1000 frank aan proceskosten.

Op videobeelden van de rit is te zien dat de ruiter een waterfles over de ribben van het paard trek en het paard daarna op het hoofd slaat. De ruiter heeft verklaard dat hij het paard wilde koelen.



Laatst bijgewerkt door Nieuwsredactie op 13-03-19 17:53, in het totaal 2 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 17:41 



 

Volgens mij is dit echt een van de allerlichtste mishandelingen denkbaar als je kijkt naar wat er zich allemaal in dat endurancewereldje afspeelt aan paardenleed, maar goed dat ze dit zo serieus nemen en er ook een serieuze straf aan verbinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 17:53 



 
Profiel   

Klootzak, sorry geen ander woord voor. Duidelijk geen koelen zie schoppende benen. Maar ja, deze heren staan er om bekend dat ze gewoon een nieuw blik met paarden opentrekken wanneer er weer eentje kapot is gereden. Zou nog eens wat hoger gaan straffen, lijkt me veel beter en meteen twee jaar uitsluiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 18:04 



 
Profiel   

Ik ben er helemaal voor dat ze dit soort dingen onderzoeken en liever te voorzichtig zijn maar ik zie eigenlijk geen echt getrap maar meer zwabberende benen (ik heb dressuurproeven gezien waarin ergere mishandeling plaatst vindt als dit trappen is.) . Knol voelt zich ook niet bijzonder mishandeld geloof ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-19 11:18 



 
Profiel   

@ Ayasha. Wat, sorry? Zie je wel dat hij bovenhands twee keer uithaalt en dat paard "kroelt"?
Ik had iemand die dat met mijn paard zou doen, hoogstpersoonlijk van het paard af getrokken en ook even "gekroeld". En dat dat paard niet reageert zal meer te maken hebben met aangeleerde hulpeloosheid icm 160 km in de benen dan dat het zo enorm fijn aanvoelt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-19 11:35 



 
Profiel   

De klappen op het hoofd zijn duidelijk zichtbaar ook dat het paard het niet fijn vind (goed te zien bij groot beeld). Vind ik echt niet kunnen die gast mag ook wel wat klappen op zijn hoofd krijgen.

Voor de rest hele onrustige benen, maar een ruiter dat duidelijk niet echt rijtechnisch is en paard behoorlijk tegenwerkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-19 11:41 



 
Profiel   

Zunzuncito schreef
@ Ayasha. Wat, sorry? Zie je wel dat hij bovenhands twee keer uithaalt en dat paard "kroelt"?
Ik had iemand die dat met mijn paard zou doen, hoogstpersoonlijk van het paard af getrokken en ook even "gekroeld". En dat dat paard niet reageert zal meer te maken hebben met aangeleerde hulpeloosheid icm 160 km in de benen dan dat het zo enorm fijn aanvoelt.


Ik kan blind zijn maar nee, sorry, op dit filmpje kan ik echt niet duidelijk zien dat hij het dier effectief raakt, de reactie van het paard geeft mij die indruk ook niet. Hij heeft zijn benen niet nodig om het hoofd opzij te gooien wat élk paard reflexmatig zou doen als ie 'm effectief ter hoogte van de oren zou geraakt hebben.
Bokt, de wondere wereld waar men tegelijk kan geloven dat een paard kopschuw wordt van een corrigerende tik op de neus wanneer ie bijt én dat en paard gewoon in hetzelfde ritme en tempo door blijft lopen door aangeleerde hulpeloosheid als ie met een waterfles op de kop gemept wordt. (mag ik daar aan toevoegen dat bokt die methode ook ziet als zijnde een perfecte om steigeren af te leren omdat men het paard zodanig traumatiseert dat ie niet meer zou durven steigeren.)

Het filmpje is voor mij echt veel te onduidelijk. Ik zie hem zijn oren plat leggen (wat mijn paarden ook zouden doen als ik er water overheen zou gieten. Maar ik zie niet de reactie die ik zou verwachten als ie werkelijk op zo'n manier gemept zou worden. Zelfs niet als ie moe is.) Ik zie een stel bruuske bewegingen (die hij ook over de achterhand maakt overigens wat me verder doet vermoeden dat ie gewoon niet bijzonder handig is in het hele "koelen".) maar niets aan de houding van het dier doet mij vermoeden dat ie effectief doelbewust klappen krijgt. (Ik zou ook niet inzien wat het doel precies zou zijn. De enige reactie die ik me kan voorstellen als ie 'm zo zou meppen is geen die hem zou helpen binnen de wedstrijd. :?)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-19 11:54 



 
Profiel   

Er is een Amerikaanse springruiter, en hij is voor het leven nooit mee doen aan nationale en internationale wedstrijden. Omdat hij zijn paarden sloeg met een stalen pijp tegen een been van een paard. Zodat erg dat het paard zijn been brak.
Zijn verzekering vond het verdacht omdat er bij meerdere paarden hetzelfde gebeuren van hem'.

Dus maar hopen dat deze ruiter ook nooit meer mee mag doen

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-19 11:58 



 
Profiel   

Nou hij slaat 2x echt wel op het hoofd ja. Dat kan een slechtziende nog wel zien. Vind die hele endurance stom om te zien. Die paarden op de video lopen op hun tandvlees. Mogen na afloop weer aan het infuus Mss moet FEI eens bij zichzelf te radevgaan of dit nog uberhoupt wat met sport te maken heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-19 16:47 



 
Profiel   

Paard is duidelijk moe, reageert totaal niet op het (overdreven) aansporen. In slowmo zou je idd kunnen zeggen dat hij water over het hoofd/nek gooit. Paard reageert niet alsof het daadwerkelijk wordt geslagen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-19 08:42 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen