Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paardrijden en andere sport combineren

 
Profiel   

Hoe doen jullie het? Want het is iets wat mij maar niet lijkt te lukken. Paardrijden met een andere sport combineren.

Ik wil actief paardrijden. Zeker 4 keer, liefst 5 keer per week op mijn paard zitten.
Daarnaast wil ik minstens 1 keer per week (liefst 2 keer) een sport doen om zelf in conditie te blijven. En dan niet op eigen houtje een halfuurtje per week hardlopen, maar eerder een sport in clubverband.

Het begint altijd goed: ik vlieg enthousiast in een nieuwe sport en de eerste weken lukt alles goed. Maar dan begint het. Je wilt eens 1 avondje in de week niets doen, je gaat al eens naar een extra training, etc. Voordat je het weet zit je toch minder vaak op je paard dan je zou willen. Zeker van zodra ik met de andere sport competitie start, merk ik dat het paardrijden op een lager pitje komt te staan. De week voor de wedstrijd rijd ik dan bijna niet, omdat je goed moet trainen en goed moet rusten.

En dan besef je weer dat paardrijden je nummer 1 sport is, dus bind je weer in op de andere sport. Maar zonder competitief element of zonder echt goed te kunnen trainen verliest die andere sport weer zijn charme. Uiteindelijk stop ik dus met die sport om mij volledig op het paardrijden te focussen. Deze cyclus heb ik nu al 3 keer doorlopen. :o

Momenteel zit ik dus weer in die beginfase. Ik heb een nieuwe sport ontdekt en ik wil mij hier weer helemaal in smijten, maar ik weet nu al dat ik het waarschijnlijk weer niet ga kunnen combineren.
Dus mijn vraag eigenlijk: doen jullie een andere sport naast paardrijden en zo ja, welke? Merken jullie ook dat de ene sport toch primeert boven de andere of lukt het jullie om beide op even actieve basis te doen?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-19 20:17 



 
Profiel   

Tja je kunt jezelf niet splitsen. Ik snap niet zo goed wat je wilt, als je een aantal keer hebt ervaren dat de combi onhaalbaar is waarom leg je je daar niet bij neer?

Er is meer dan alleen presteren!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-19 20:19 



 

Tja, ik rij 4 keer per week en train ook 4 keer per week. Beide zeer actief. Fulltime baan en studie ernaast, kwestie van goed (vooruit) plannen.

Er zijn niet echt tips voor, je moet echt genoeg gemotiveerd zijn om zo iets voor te houden. Daar kan niemand je bij helpen.
Train je met een doel? (sporten dan, niet je paard)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-19 20:21 



 
Profiel   

Troi, ik dacht dat ik het duidelijk genoeg had gemaakt wat ik ongeveer wil. :) Verhalen, ervaringen van andere mensen die twee sporten combineren. Als het bij de meesten perfect lukt, dan weet ik dat het vooral aan mij ligt, mijn motivatie of juist dat ik er te moeilijk over denk. Als andere mensen het echter ook moeilijk vinden en merken dat 1 van de 2 sporten altijd onder de andere lijdt, dan weet ik dat het niet alleen aan mij ligt, maar dat ik inderdaad moet aanvaarden dat ik mezelf niet kan splitsen. :+
Ik zoek dus eigenlijk wat iedereen op Bokt zoekt: ervaringen, advies, niet echt een kant-en-klare oplossing.

_Dreamer, mijn doel met paardrijden is gewoon dressuurmatig trainen tot het niveau dat mijn paard aankan (geen wedstrijden), de andere sport zou ik uiteindelijk toch graag competitie starten.
Baan, studie, paardrijden en sport combineren, het kan dus duidelijk wel. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-19 20:35 



 
Profiel   

Hier atletiek 2 keer in de week op de club ik de groep en in t weekeind krijg k een training in mn mailbox van de trainer. Paard rij ik 3 a 5x per week. In iedergeval werkt ze 5 dagen , heb k echt geen zin of tijd om te rijden dan werk k der aan de longeerlijn. Verder staat ze 24/7 op t land.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-19 20:43 



 
Profiel   

Maar wat voor een ander geldt, zegt niet zoveel over wat voor jou wel of niet geldt? Jezelf naar de mogelijkheden van anderen proberen te voegen ipv uit te gaan van wat voor jouzelf werkt is meestal vooral een manier om jezelf te frustreren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-19 20:44 



 
Profiel   

Ik heb het een poosje geprobeerd op de sportschool, geen succes :n

Hardlopen lukt mij niet, binnen 3 weken enorm last van mijn knieën.

Ik heb me er op den duur maar bij neergelegd. Ik heb thuis een hoepel, dat doe ik thuis wel eens. Of ik ga een stuk wandelen op een dag dat ik weinig tot niks doe.

Maar ik vind dat ik dan maar in vorm moet blijven op basis van eten en huishouden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-19 20:49 



 
Profiel   

Waarom vind je het dan zo erg om minder op je paard te zitten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-19 21:43 



 
Profiel   

Ik weet niet wat voor werk je doet, maar misschien kun je het zo met je werkgever regelen dat je de dagen dat je sport vrij bent, dan kun je overdag je paard trainen, savonds sporten, de dagen dat je doordeweeks werkt savonds je paard trainen, dan ben je met geluk nog 2 avonden in de week vrij.

Als je wedstrijd heb, eerst je wedstrijd spelen dan je paard trainen, dan heb je de avond vrij. (er even van uitgaande dat je één x in de week sport één x wedstrijd heb)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-19 21:47 



 
Profiel   

Tja, je moet keuzes maken en de dingen doen die je leuk vind. Wellicht vind je het zelf ook wel prima om steeds wat anders te doen of heb je nog niet de sport gevonden die bij jou past om te doen naast paardrijden.

Zelf wandel ik elke dag minimaal een half uur, rij 1x per week en probeer ik 1x per week te zwemmen. Dat lukt echter niet altijd en dan gaat paardrijden wel voor op de rest. Meer krijg ik naast een fulltime baan echt niet gedaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-19 21:49 



 
Profiel   

Shadow0 schreef
Maar wat voor een ander geldt, zegt niet zoveel over wat voor jou wel of niet geldt? Jezelf naar de mogelijkheden van anderen proberen te voegen ipv uit te gaan van wat voor jouzelf werkt is meestal vooral een manier om jezelf te frustreren.


Dit is min of meer wat ik bedoelde. Ieders leven is anders. 2 serieuze sporten naast een relaxte studie bijv is anders dan naast een drukke studie of een 50-urige werkweek met een gezin. Wat voor jou in het verleden wel of niet werkte zegt toch veel meer dan wat voor een vreemde wel of niet werkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-19 22:02 



 
Profiel   

Je zou kunnen bekijken wat jouw tweede sport je bied voor het paardrijden.

Zitten er voordelen bij voor je balans, motoriek, ademhaling.... Kijk dan of je tijdens het paardrijden met dezelfde punten kunt werken. Zo ontwikkel je jezelf in beide sporten tegelijk. Onafhankelijk waar op dat moment je hoofd focus ligt en voel je jezelf misschien minder schuldig.

Overigens hoef je een paard niet meer dan drie keer te trainen om vooruit te gaan. Sterker nog; elke dag trainen is helemaal niet goed. Er bestaat ook nog zoiets als overtraining. Zorg er wel voor dat je paard veel kan bewegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-19 22:24 



 
Profiel   

Ik denk dat keuzes maken een belangrijke is. Ik heb zelf 2 paarden en ik handbal daarnaast bij een studentenvereniging. Ik studeer diergeneeskunde en werk nog 10-15 uur per week in de horeca.
Ik heb zelf de keuze gemaakt om paardrijden echt als eerste sport te zien, daardoor sla ik standaard 1 handbaltraining per week over omdat het anders echt niet te combineren is. Ik ben wel van mening dat je bij een teamsport er wel moet zijn voor het team, daarom heeft de training wel voorrang en de wedstrijden ook. Buiten het competitieseizoen heb ik dat minder en ga ik trainen als het in mijn planning past.
Mijn paarden rij ik allebei 3/4 keer per week. De een wordt nog 1/2 keer per week door mijn moeder gereden en de ander loopt een keer aan de longe. Wel heb ik op dit moment de focus op mijn beste paard liggen en start ik de wedstrijden voornamelijk met hem. Na dit jaar gaat hij met wedstrijdpensioen en ik wil er alles uit hebben gehaald wat er in zit. Mijn andere paard moet nog veel leren en dat kan hij voor een heel groot deel thuis ook wel. Die start ik af en toe als ik tijd heb voor de ervaring, het fanatieke wedstrijdrijden komt wel als de ander met pensioen is.

Ik heb voor mijzelf gewoon heel duidelijk waar de prioriteit ligt. Studie staat bij mij op 1, die mag nergens onder lijden. De paarden staan op 2, daarna mijn werk en de handbal als laatste. Ik sta minstens 1x per week op het handbalveld, maar echt fanatiek 3x per week is voor mij niet realistisch. Ik denk dat je je dat gewoon moet bedenken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-19 23:08 



 
Profiel   

Ik red het nu niet eens om uberhaupt op mn paard te kruipen met dit rotweer. Hele bak staat blank. Maar met beter weer probeer ok er 2/3 keer op te zitten en 1/2 keer andere training te doen.
Ik heb echt geen zin of tijd om e riets anders naast te doen. Ik heb een huishouden tw runnen en een hond uit te laten. Beweging genoeg. Nee heb geenidee wanneer ik dat zou moeten doen en al helemaal niet hoe ik daar zin voor moet maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-19 23:20 



 
Profiel   

Ik kreeg het ook niet gecombineerd tenzij met sporten die ik zelf kan doen. Heb er een jaar yoga naast gedaan en daarna hardlopen. Maar iets in een sportschool met vaste uren lukte in combinatie met de job ook niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-19 00:03 



 
Profiel   

Ik heb 2 paarden die probeer ik allebei 3x in de week te rijden. Daarnaast voetbal ik wat inhoud 1.5 uur trainen en 1.5 uur wedstrijd. Daarnaast doe ik ook nog aan golf maar dat schiet er momenteel een beetje bij in. (Oh ja ik werk ook nog gewoon)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-19 00:53 



 
Profiel   

Oei in clubverband, dat lijkt mij wel het lastige eraan.

Ik combineer paardrijden/fietsen met een fulltime baan. Paard staat in principe altijd voorop :D volpension en een bak die bijna altijd te rijden is, dus dat scheelt een hoop.

Het gaat om een goede balans, op elke week les na (ene week prive, andere week clubles) heb ik geen verplichtingen en kan ik het zelf indelen in de avonden/weekenden. Als ik een wedstrijd met mijn paard voor de boeg heb, dan fiets in minder intensief. Als we een flinke fietstocht plannen van 50-100km, dan doe ik het paardrijden voor mijn ontspanning en fiets ik juist wat intensiever.

Het gaat met name om een steady basisconditie voor mij en ook voor mijn paard. Vanuit die basisconditie kun je op bepaalde momenten best pieken, maar moet je wel zorgen voor wat meer rust aan de andere kant. Het gaat dus echt om een goede balans. Daarnaast helpen ook rust en regelmaat, dus genoeg slapen, het weekend niet lam zijn en elke week een dag pakken waarop je echt bij kunt komen. Meestal maken we die avond even een wandeling.

Dit lukt mij vrij goed, je moet wel discipline hebben om in alle weersomstandigheden er op uit te gaan. In principe ga ik om de dag rijden en om de dag fietsen, alleen het fietsen ruil ik wel eens in voor een dag rust.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-19 09:35 



 
Profiel   

ik doe naast mijn paardrijden nog aan behendigheidsport met mijn hond (agility) dit doe ik 2x in de week, ook loop ik wedstrijden met mijn hond. ik merk dat ik dit goed kan combineren en dat ik er zelf fitter van wordt omdat ik toch met mijn hond samen over het pacour moet rennen. hierdoor blijf ik zelf dus op op conditie, trainen doe je altijd in een groepje en natuurlijk met je hond, dus het een sport die je nooit alleen doet. de enige maar is natuurlijk wel dat je wel een hond moet hebben en die hond het ook leuk moet vinden. ook doe ik buiten dit beide zelf nog 2x in de week hardlopen zodat mijn conditie optimaal blijft

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-19 09:51 



 
Profiel   

Ik heb zelf gevoetbald toen ik nog paard reed. Maar toen studeerde ik nog en was het makkelijker te plannen. Later ben ik gestopt met rijden omdat ik te groot/zwaar werd voor mijn pony

Maar sport je niet op te hoog niveau dan? Als je recreatief sport dan hoef je toch niet bij te komen van trainen? Ja mss de eerste paar trainingen na de zomerstop, maar verder heb ik er nooit last van ervaren.

En idd mss toch maar accepteren dat je zo bent. Het is je nu 3x niet gelukt en dat is geen schande. Het is alleen wel jammer voor je team.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-19 09:57 



 
Profiel   

Die 4/5 keer per week is dan ook echt rijden zoals ik het begrijp? Ik ben mijn 4-jarige nu aan het inrijden met als doel dat hij een goed wedstrijdpaard gaat worden. Hem rijd ik maximaal 3 keer per week en we doen daarnaast 2 keer grondwerk (longe, fietsen, vd). Zo blijft het voor het paard leuker én deze vormen van je paard trainen kosten bij mij minder tijd. Rijden hoeft natuurlijk ook geen vol uur te zijn, een half uur is ook prima als je het mij vraagt.
Naast het paardrijden heb ik altijd fanatiek geschaatst, richting topsport, waarbij ik lange tijd 5/6 keer per week trainde en hele dagen naar school ging. Daarnaast moest er ook uitgemest, gevoerd en verzorgd worden. Na school ging ik 2/3 keer iets met mijn paard doen en 's avonds had ik training. In de weekenden kon ik dan iets langer rijden. Een avondje rust had ik op zaterdag en zondag, dit was prima zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-19 10:20 



 
Profiel   

Ik herken heel erg je wil om iets anders erbij te doen om conditie/shape te bewaren. Voor mij is één keer in de week wel echt de max voor een andere sport. Ik doe het ook op een dag dat bij bijrijdster de pony heeft en dus niet de sport voor mijn pony zet.

Momenteel doe ik aan FloatFit. Dat is soort bootcamp maar dan op het water (soort sup). Je bent dus met de oefeningen bezig maar ook met je evenwicht anders donder je het zwembad in haha. Ik merk dat mijn lichaam weer strak wordt, dus voor mij is één keer in de week voldoende. Daarnaast fiets ik wel altijd naar mn pony, mits het weer een beetje oke is haha. Wie weet heb je hier wat aan! Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-19 10:32 



 
Profiel   

Tja, ik wil ook graag in goede conditie blijven, maar naast mijn paard 7 dagen per week, werk en school red ik dat niet.

Dus probeer ik gewoon zo vaak mogelijk op de fiets naar stal te gaan, 2x 8km en je blijft heel goed op conditie!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-19 10:39 



 
Profiel   

Leuk om al de reacties te lezen. :) Voor sommigen is het blijkbaar ook een struggle. Opmerkelijk genoeg geeft het mij juist heel veel motivatie. :D

Er zijn een paar vragen gesteld, die zal ik beantwoorden:

Shadow, troi, uiteraard ga ik mijn levenskeuzes niet laten afhangen van een topic op Bokt en rechtstreeks de weekplanning van een anonieme Bokker. :+ Misschien had ik de vraag ook wat droger/directer moeten stellen en beter niet mijn persoonlijke verhaal eraan gehangen.

Tiggs, omdat paardrijden dus wel mijn nummer 1 sport is. De extra sport erbij is om mezelf in conditie te houden.

capopjekop, geen teamsport gedaan, dus nergens een teleurgesteld team achtergelaten. :)

Love2sk8, 4 keer per week is echt rijden, maar natuurlijk niet altijd een zware training van een uur.
Ik heb die regelmaat ook wel nodig, want als ik naar 3 keer ga, dan is 2 ook wel ok. Dat is wel een klein beetje mijn "probleem": bij mij is het alles of niets. En dat gaat meestal niet. Soms is een beetje ook gewoon goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-19 11:38 



 
Profiel   

Ik heb zo'n minitrampoline in huis. Elke dag een kwartiertje, gaat hartstikke leuk. Radiootje erbij aan :D
Niet zo'n ding met veren kopen, maar met elastieken. Is prima voor je lijf, altijd bij de hand en leuk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-19 11:41 



 
Profiel   

Ik doe mijn “extra” sport op zaterdag en zondag. Dat is makkelijker combineren voor mij naast mijn fulltime baan en de wens om doordeweeks in de avond ook eens een avondje vrij willen/sociale contacten onderhouden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-19 11:41 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen