Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 172 van de 201 [ 5009 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 169, 170, 171, 172, 173, 174, 175 ... 201  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO] Voeding voor het oudere paard

 
Profiel   

Klopt weet ik, maar hij eet het gewoon niet.....ik haalde iedere dag ruim een kruiwagen hooi uit de box, ook toen hij het nog wel at! Vulde later een hooinet omdat ik dacht : als hij het door de box loopt en erop pist lust ie het niet meer.... maar het hooinet zat nog bijna vol de volgende dag als ik kwam. Dan gaven ze overdag al niks meer... ik heb hem al 24 jaar.... altijd zo geweest

Maar als hippoluz 10:4 is en grasmix 5.5:2 ( =11:4) scheelt dat toch niet veel.... ?? of kijk ik nou scheel..

Maar evengoed: hij eet het nu wel, en we kijken dit even een paar weken aan.
Ik had nog 2 pakken grasmix maar hij eet dit al niet op.... ik meng de grasmix er wel doorheen.
Ik ga niet steeds elke week van voer wisselen, dan eet hij helemaal niet meer...
Denk dat het best ok is naast de brokjes die hij krijgt en de slobber met zijn supplement voor artrose.
Met het weideseizoen gaat er weer zoveel veranderen dat we toch opnieuw moeten gaan kijken wat we gaan voeren, vroeger kreeg hij tijdens het weideseizoen er helemaal niks bij, alleen vitaminekorrel en hooi voor de nacht....
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-19 11:25 



 
Profiel   

ik had het al hersteld, scheelt idd minder dan ik dacht.
Wel jammer dat ze zoveel suiker duwen in die hippoluz.

Enige wat ik nog wel bedacht, ik weet niet of je paard ook echt kiezen mist. Maar soms wordt lucerne dan afgeraden omdat het best hard is en daardoor in het tandvlees prikt.


Laatst bijgewerkt door Maris op 25-03-19 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-19 11:29 



 
Profiel   

Dat is het hele probleem: hij mist 3 kiezen en de rest is op.... daarom kauwt hij geen hooi meer.
dit gaat tot nu toe wel goed.... de diastases spoel ik uit met een drench-gun om de zooi eruit te spoelen wat vast gaat zitten.... tja, je moet wat he, met een oude man :D

maar ben blij met elke opmerking / tip hoor.... je voelt je zo machteloos als ze zo worden...

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-19 11:31 



 
Profiel   

Dat is waar hoor. Maar b.v. grasmix is en zachter en bevat behoorlijk wat minder suiker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-19 11:32 



 
Profiel   

Moet er nog goed naar kijken, de Hipoluz wordt via de voerleverancier van stal geleverd en zo kost het mij niks extra, Als ik zelf steeds ruwvoer moet gaan kopen terwijl ik stalgeld betaal wordt het een erg dure kwestie. Ik mix de grasmix vanavond iets meer door de hippoluz, dan is de hippoluz minder aanwezig en heeft ie wel grasmix extra.... wat betreft zachtheid maakt het hem niks uit.... hij eet zowel grasmix als Daily |Plus als Luceren en Hippoluz prima....

Heb nu alleen een trailer met testzakken.... -:(- dus moet even zachtjes aan en voorzichtig de grasbrokjes / Pavo 18+ / grasmix etc etc allemaal opvoeren....

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-19 11:38 



 
Profiel   

Ja het is idd geen goedkope hobby, een senior zo goed mogelijke van zijn oude dag voorzien.
Weet er alles van helaas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-19 11:55 



 
Profiel   

Nee maar alles voor onze oudjes toch!! Ben blij met een meewerkende stalhouder in elk geval. En dit voer in een speciekuip scheelt veel hooi maar ook nog vlas.
Ik moest steeds Vlas bijkopen omdat de box zo vies werd ervan, heb al 2 dagen nu een prachtige schone stal.

Moet wel even de mest in de gaten houden, die was nu opeens veel harder.... dat ie niet te hard wordt

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-19 12:49 



 
Profiel   

Klopt hoor, ik heb (bijna) alles over voor m'n ouwe gebakje, iig op gebied van voeding.
Ken m'n manneke al 27 jaar (hij is nu 31) en het blijft puzzelen met hoe ik hem goed op gewicht houd en hoe ik 'm dan ook de hele dag bezig houd. Hij was nl deze winter doorgeschoten naar veel te zwaar en dat is ook lastig, omdat bijna alle ruwvoervervangers gericht zijn op dikmaken en ik hem echt af moest laten vallen.
Soort van luxe probleem zeg maar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-19 13:34 



 
Profiel   

Marije_jiplover, HAP brok misschien een optie dan ? Is alleen maar een buikvuller, niet om dik te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-19 14:01 



 
Profiel   

Ik vind het wel een interessant product hoor.
--
Haverschillen lijken weinig bijzonder, maar voor een paard kan het een heel waardevol voedermiddel zijn. Haverschillen bestaan voor ongeveer 50-60% uit fermenteerbare vezels, die het volume van de darminhoud doen toenemen door het aantrekken van vocht. Dit versnelt de passage van voedsel door de darm en helpt zodoende verstopping te voorkomen. Subli HAP Pellets worden onder andere in de Universiteitskliniek voor Paarden (UKP) in Utrecht gebruikt en aangeraden voor koliekgevoelige paarden, na koliekoperaties en bij andere darmproblemen.

Gebruik Subli HAP Pellets als aanvullende ruwvoerverbeteraar. Voer 1-3 kg per dag, aanvullend of ter vervanging van dezelfde hoeveelheid ruwvoer. Voer niet meer dan 1 kg per voerbeurt. Zorg ervoor dat jouw paard of pony altijd beschikt over vers drinkwater en een zoutblok.

Sulbi is voor mij makkelijk te krijgen.
Zou het best willen proberen voor meer buikvulling :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-19 19:53 



 
Profiel   

Hé, die kende ik nog niet.
Kan idd aantrekkelijk zijn, ik ga eens kijken of de Welkoop hier in de buurt dit verkoopt of kan bestellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-19 20:02 



 
Profiel   

Ja ik wil ze morgenvroeg ook eens bellen.
Zij verkopen ook pavo,wil dan ook meteen informeren naar die nuggets die ze nu nieuw hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-19 20:08 



 
Profiel   

Die fibre nuggets wellen als een gek !!! ik had van de dierenbaerts een testzak en van Pavo ook.
Ik gooi een halve voerschep in een emmer met 3 voerscheppen water en na 15-20 minuutjes is het spinazie. Chico at het wel.

Trouwens, vanaf vrijdag krijgt hij ander voer, en ik merk duidelijk dat ie weer meer eten binnenkrijgt! Hij was heel erg baldadig en blij in de longeerkraal en draafde me zowat voorbij op het pad tussen de weilanden, weet niet hoe snel het effect heeft maar ik merk wel verschil.
Hij had het gisteren ook helemaal op wat in de ton lag, er zat 5 kilo hippoluz in en wat scheppen Gras mix, meneer moet altijd even wennen maar gaat het nu goed eten.
Weekend was het rond 5 uur op, nu rond 14.30 uur....
Stal vroeg of ze er meer in moeten doen als het op is maar ben bang voor teveel suiker etc, nu gooien ze er een plukje hooi in voor het idee/knanbbelen. die paar uurtjes tot ik er ben red ie wel

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-19 08:14 



 
Profiel   

Ja, dat is met wiesencobs ook zo. Daarom gaf ik die altijd droog bij die van ons dan. Als het in de mond komt is het nat en is het in no time al zacht. Maar het doel was bij ons ook, niet geweekt voeren zolang ze nog kunnen kauwen. Nogmaals, bij onze paarden.

Fijn als hij lekker in zijn vel zit. Het kan ook wel even een piek zijn als hij wat meer suiker krijgt. Als het suiker wat meer is, is de enige oplossing wat meer bewegen eigenlijk.

Ze mogen best even zonder staan, alleen niet uren en uren. Maar bij gevoelige paarden zou ik liever ze even zonder eten hebben staan dan teveel. Tenzij ze dus mager worden bijv.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-19 10:59 



 
Profiel   

Ik doe daarom juist minder water bij de grabsrok en bietenpulp.
Het is uitgezet,maar dus niet te nat.
En ze staan er allebei nog op te kauwen.
Ik las volgens mij hier op bokt een keer dat het beter zou zijn om wat dikker te geven zodat ze moeten kauwen in verband met de aanmaak van speeksel.
Kan ik me dan wel in vinden :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-19 12:40 



 
Profiel   

Superpony: nogmaals, ik let goed op met hem vanwege zijn HB... en bewegen doet hij iedere dag ! Hij staat dagelijks in de paddock ( waar hij rondjes loopt) en ik rij hem ook bijna elke dag dus dat is niet aan de orde.
En hij eet nu al meer tussendoor dan normaal. Hier krijgen ze 17.00 uur hoi en dan pas volgende morgen. Maar hij heeft altijd over. En van 14.30 tot 17.00 uur met niks vind ik zeker geen ramp!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-19 13:03 



 
Profiel   

Ik geef mijn senior ook pavo nuggets en de pavo fibrebeet bij naast kuil en merk dat hij al wat bij gekomen is!
Wat vinden jullie van hem? Zelf vind ik hem nog aan de schale kant. Hij weegt 408 en is 1.44 groot.


[ img ]

[ img ]

[ img ]
[ img ]

En zo was hij een aantal maanden terug. Echt heel erg schaal/mager.


[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-19 20:09 



 
Profiel   

Die is mooi opgeknapt al!
Ik vind het nu op zich wel meevallen hoor.
beetje ronder bij de flanken en billen nog :j
maar foto is anders dan in het echt natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-19 21:41 



 
Profiel   

Chico eet nu vanaf afgelopen vrijdag de lucerne mix van Hippoluz, hij gaat het steeds beter eten en moest even eraan wennen denk ik. Hij heeft nu zijn 5 kilo op met een emmer grasmix en een schep grasbrok rond de middag. Hij doet er dus ongeveer 20 uur mee, Stal geeft hem bij het middagvoeren een plukje hooi om mee te doen....gaat tot nu toe goed dus...ben redelijk positief
Ze wilden hem extra lucerne geven maar wil dat niet, er zit best veel suiker in..

En inmiddels zitten we op 20 minuten gras eten.... we bouwen langzaam op naar het weiland seizoen

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-19 08:18 



 
Profiel   

rina, Jae staat op je foto <3 begreep van Marion dat hij kort geleden overleden is, wat een topper was dat!! Ik reed toen samen met Marion shows, ik met Chico en zij met Jae.... die tijd stam jij dus ook uit!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-19 11:21 



 
Profiel   

Weer een nieuw voer voor oudere paarden : https://www.hartog-lucerne.com/ruwvoer/ ... are-senior

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-19 13:13 



 
Profiel   

Op zich interessant, maar ik snap niet helemaal hoe ze dat met bietenpulp doen zonder te hoeven weken?
En mijn senior is eerder te dik dan te dun dus ik moet erg opletten met seniorenvoer dat aanzet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-19 13:25 



 
Profiel   

Tot 10% van het voer hoef je bietenpulp sowieso niet te weken. Daarnaast wordt in het buitenland regelmatig sowieso niet geweekt als het brokken zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-19 13:35 



 
Profiel   

even de ingrediënten gekopieerd hoor

Samenstelling Hartog 5* Complete Care Senior

5* Star Complete Care Senior bestaat uit kunstmatig gedroogd gras, Hartog luzerne en groen geoogst gerstenstro.

De ruwvoermix is verrijkt met een balancer.
De basis van de balancer is gemaakt van luzerne, lijnzaad, sojabonen en bietenpulp.
De balancer is tevens verrijkt met een premix, deze is speciaal samengesteld naar de behoefte van het oudere paard.
Ook revaliderende paarden en sobere rassen hebben baat bij deze samentelling, mits er weinig krachtvoeders wordt gevoerd.
Naast alle toegevoegde “essentiële” vitaminen, mineralen en (organisch gebonden) sporenelementen is er extra rekening gehouden met de vitaminen C en K. Vitamine C wordt aangemaakt in de lever met behulp van glucose.
Bij een suiker- en zetmeelarm rantsoen is het toevoegen van vitamine C aan te raden.
Vitamine K wordt aangemaakt door bacteriën in de blinde en dikke darm is van belang bij de ondersteuning van o.a. de weerstand, glucoseverwerking en het bloedstollingsproces.
Bij een minderde darmwerking kan het toevoegen van vitamine K uitkomst bieden om tekorten op te vangen.
Om het paard op gewicht te houden of om te zorgen voor gewichtstoename is een uitgekiend aminozurenpatroon noodzakelijk.
Naast de natuurlijke eiwitten uit luzerne, soja en lijnzaad, heeft Hartog extra aminozuren aan de balancer toegevoegd.

Kruidentinctuur

Uniek aan de 5* Star Complete Care is de kruidentinctuur met o.a.
Heemst ( Althaea officinalis), Gember (Zingiber) ,
Moerasspirea (Filipendula ulmaria),
Meidoorn (Crataegus),
Heermoes (Equisetum),
Siberische ginseng (Eleutherococcus senticosus),
Guldenroede (Solidago Virgaurea) en Bacopa monniera (alzheimerplantje of Brahmi).

Deze unieke combinatie heeft een positieve uitwerking op het bindweefsel en de gemoedstoestand en helpt tevens de hormoonhuishouding te reguleren...


van mij hadden de kruiden er niet in gehoeven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-19 17:58 



 
Profiel   

Hebben jullie toevallig suggesties? Mijn IJslander krijgt nu een vitaminen brokje + handje muesli en olie. Graag wil ik iets erbij geven zodat hij wat langer met zijn eten doet. Het liefste geen luzerne ivm licht eczeem. Maar wat zijn dan opties? Zijn die er wel? Hij hoeft er zeker niet dikker van te worden!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-19 20:12 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 172 van de 201 [ 5009 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 169, 170, 171, 172, 173, 174, 175 ... 201  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen