Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 6 [ 134 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Mijn merrie is drachtig en ik heb 1000 vragen

 
Profiel   

Hallo iedereen !!

Ik ben nieuw hier op bokt en zoals de titel al weggeeft is mijn merrie drachtig.
En met drachtig bedoel ik HOOGdrachtig... ze is intussen al 2 weken overtijd.. ( laatste keer gedekt op 11 maart)

Nu.. ze vertoont nog niet veel tekenen dat de bevalling eraan komt!

Haar uier is redelijk dik, overdag minder en snachts krijgt ze een hele dikke uier waar nu doorzichtig vocht uit komt.. daarbij ook mijn eerste vraag, wat wilt dit zeggen?

Ook hoor ik haar darmen heel vaak en heel luid rommelen, is dit normaal?

Mijn laatste vraag... sinds een uurtje geleden is ze erg gevoelig aan haar buik en mag ik er plots niet meer aankomen, is dit een teken dat er daar vanbinnen vanalles aan het gebeuren is?

Ook even dit:
Dit is het derde veulen dat ik uit deze merrie fok MAAR het is wel de eerste keer dat ik het alleen doe, zonder de vorige eigenaar die een doorwinterde fokker is!
Eens de bevallig op gang komt weet ik perfect wat te doen :)
Bij haar vorige veulens verliep alles veel duidelijker en sneller, maar die bevallingen waren in de zomer en na een paar uur ( zucht) van opzoeken weet ik dat merries die bevallen in het voorjaar wel vaker veel later zijn met veulenen.

En dit:
Mijn DA is standbye, maar ik heb hem al zo vaak gebeld dat hij tegenwoordig al lachend de telefoon opneemt haha. Ze draagt ook een geboortemelder.

Heb er ook een paar foto's van haar uier bij gegooid zodat het wat duidelijker is!

Sorry voor de hele boek maar ik ben graag zeker en leer graag bij!!

Alvast bedankt!

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-19 03:14 



 
Profiel   

Als ze op 11 maart laatste keer gedekt is, zou ze toch rond 11 februari berekend zijn om te bevallen en zou ze dus 6weken over tijd zijn.
Of ben ik zo verkeerd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-19 06:42 



 
Profiel   

dromertje2 schreef
Als ze op 11 maart laatste keer gedekt is, zou ze toch rond 11 februari berekend zijn om te bevallen en zou ze dus 6weken over tijd zijn.
Of ben ik zo verkeerd?


Ja klopt.

Denk dat de dekdatum een foutje is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-19 06:44 



 
Profiel   

Je weet wel zeker dat ze drachtig is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-19 06:46 



 
Profiel   

Denk dat je nog wel even kan wachten. Uier mag niet meer terug lopen als de bevalling nadert. Spenen zijn ook helemaal niet vol.

Ja darmgeluiden zijn normaal

Dat vocht uit het uier zegt niks. Die maakt zich klaar voor een veulen straks.
Edit.
Mijn merrie die 3 veulens heeft gehad had altijd nog vocht uit haar uiers. Zelfs toen ze nog 22 was. Dus ze hoeven er niet drachtig voor te zijn.


Laatst bijgewerkt door Kabayo op 28-03-19 06:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-19 06:46 



 
Profiel   

Hoe zeker ben je dat ze nog drachtig is? En normale dracht duurt gemiddeld 342 dagen (ongeveer 11 maanden) dus ze is flink wat meer overtijd dan 2 weken. Daarnaast vind ik haar vanaf de foto's niet hoogdrachtig ogen. Uier kan zijn uitgezakt door vorige drachten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-19 06:47 



 
Profiel   

Ik vind dit ook niet echt een uier van een merrie die hoogdrachtig is. Wij hadden vorigjaar een shet waarvan we ook 'zeker wisten' dat deze drachtig was, maar die heeft inmiddels nog steeds geen veulen :=

Ik gok eerlijk gezegd dat je merrie niet drachtig is

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-19 07:01 



 
Profiel   

foto van achterkant, zodat ik kan zien hoe breed ze draagt?

met 3 mnd voor t laatst op dracht gescand?

zelf denk ik dat ze niet drachtig is, want 11 mrt laatste dekdatum ziet ze er niet hoogdrachtig uit, haar uier iig niet. kan zijn dat de dekdatum veel later is. mijn merrie droeg altijd 15 a 18 dgn over en die zag er echt drachtig uit en ook kwa uier veel voller.

dat ze verworpen of geabsorbeerd heeft afgelopen maanden, als merrie na bepaalde tijd verwerpt, worden ze ook niet hengstig omdat ze ver in dracht verworpen hebben ? zelf zou ik merrie door ervaren paardenda laten opvoelen om zeker te zijn of er nu wel of niet een veulen in zit? als de laatste dekdatum 11 mrt is, is ze dik overtijd ed. want dan heb je zekerheid of er wel of geen veulen in zit. en of er geen anders probleem is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-19 07:46 



 
Profiel   

Ik zou dr eens laten scannen om te kijken of er nog wel iets inzit

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-19 07:47 



 
Profiel   

Ik vind haar ook niet drachtig uitzien. Heb je haar na de dekking nog laten scannen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-19 08:21 



 
Profiel   

OOPS! Ze is als laatste gedekt op 11 april! Sorry!
en ja ze is gescand en vorige maand zelfs nog opgevoeld, mijn merrie is 100% drachtig. Je ziet het ook aan haar buik, hoe ze beweegt. Ik zet er een foto bij van gisteren nacht. [ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-19 13:51 



 
Profiel   

Dit was haar uier vorige maand :


Dat is me toch een heel verschil hoor
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-19 13:53 



 
Profiel   

Uier gisteren nacht. [ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-19 13:58 



 
Profiel   

Hahah...ja dat dacht ik al.

Paard kan wel meer dan een maand overdragen.

Komt vast dit weekeinde. De temperatuur gaat omhoog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-19 14:00 



 
Profiel   

Charaz schreef
Je weet wel zeker dat ze drachtig is?



Ja ze is gescand en opgevoeld vorige maand. Mijn DA is er 100% zeker van!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-19 14:00 



 
Profiel   

NatasjavE schreef
Hahah...ja dat dacht ik al.

Paard kan wel meer dan een maand overdragen.

Komt vast dit weekeinde. De temperatuur gaat omhoog.


Dat dacht ik dus ook! Maar nu zeggen veel mensen dat ze niet drachtig kan zijn? Het verschil in uier is toch duidelijk te zien? Of ben ik daar nu zo verkeerd in?
[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-19 14:02 



 
Profiel   

Lynn_Nikita schreef
Ik zou dr eens laten scannen om te kijken of er nog wel iets inzit


Gescand + opgevoeld vorige maand!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-19 14:02 



 
Profiel   

mooney schreef
Hoe zeker ben je dat ze nog drachtig is? En normale dracht duurt gemiddeld 342 dagen (ongeveer 11 maanden) dus ze is flink wat meer overtijd dan 2 weken. Daarnaast vind ik haar vanaf de foto's niet hoogdrachtig ogen. Uier kan zijn uitgezakt door vorige drachten.


Hallo! Sorry voor de fout maar mijn merrie is gedekt op 11 april 2018 en haar uitgerekende datum was daarom dan 11 maart! Dus ze is nu 17 dagen overtijd :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-19 14:04 



 
Profiel   

TS als eerste............ RELAXXXXXXX en adem in en adem uit :D

En voor de rest, het komt als het tijd is. Ontspan en geniet nog even van die dikke buik.

Sommige merries dragen lang andere kort, en elke merrie laat andere dingen zien. Een uier die oploopt en weer terugloopt zegt niks. Dat er vocht uitkomt ook niet. Je merrie is ervaren, laat het aan haar over. Komt echt wel goed.
Ik weet wel dat wachten is niet goed voor de zenuwen, maar je gek gaan maken helpt ook echt niet ;)

Je beste controleding is de staart. Zolang die nog niet vrijwel op de rug gelegd kan worden komt het nog niet. De banden moeten nl zo slap worden om het veulen erdoor te laten.
Daarnaast is er een (roze) prop die tot 48 uur voor de geboorte eruit komt. Elke dag de staart lezen heb je kans dat je hem vind. Of ook niet, ik heb die nog nooit gevonden _O-

Tot die tijd meis echt relax, maak je niet gek. Over tijd zegt ook niet alles, er zijn hier op bokt al zoveel geweest die dik en dik over tijd gingen (tot 365 dagen of meer). Ik heb niets in je verhaal gelezen wat zorgen oproept. Geniet de rust, komt allemaal wel goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-19 14:16 



 
Profiel   

rina schreef
TS als eerste............ RELAXXXXXXX en adem in en adem uit :D

En voor de rest, het komt als het tijd is. Ontspan en geniet nog even van die dikke buik.

Sommige merries dragen lang andere kort, en elke merrie laat andere dingen zien. Een uier die oploopt en weer terugloopt zegt niks. Dat er vocht uitkomt ook niet. Je merrie is ervaren, laat het aan haar over. Komt echt wel goed.
Ik weet wel dat wachten is niet goed voor de zenuwen, maar je gek gaan maken helpt ook echt niet ;)

Je beste controleding is de staart. Zolang die nog niet vrijwel op de rug gelegd kan worden komt het nog niet. De banden moeten nl zo slap worden om het veulen erdoor te laten.
Daarnaast is er een (roze) prop die tot 48 uur voor de geboorte eruit komt. Elke dag de staart lezen heb je kans dat je hem vind. Of ook niet, ik heb die nog nooit gevonden _O-

Tot die tijd meis echt relax, maak je niet gek. Over tijd zegt ook niet alles, er zijn hier op bokt al zoveel geweest die dik en dik over tijd gingen (tot 365 dagen of meer). Ik heb niets in je verhaal gelezen wat zorgen oproept. Geniet de rust, komt allemaal wel goed.



Bedankt! Ik maak me gewoon zorgen dat iedereen zegt dat ze niet drachtig lijkt? Heeft u mss de foto's Bekeken? Wat denkt u ervan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-19 14:30 



 
Profiel   

Ik denk dat het komt door de foto's van de zijkant! Daar lijkt ze niet zo drachtig, maar de foto van vooraf die je later geplaatst hebt laat wel een dikke buik zien :D Dat hadden zij nog niet gezien dus vandaar de reacties gok ik. Als ze een maand geleden nog gescand/opgevoeld is zit er echt wel een veulen in ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-19 14:38 



 
Profiel   

Mijn merrie heeft 364 dagen gedragen, dus je hebt nog even tijd :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-19 14:55 



 
Profiel   

Als de dierenarts 100% zeker is dat het veulen er met het scannen de vorige maand nog in zat dan zit het er nu ook nog in ;) De dierenarts was wel 100% zeker?
Probeer de uierfoto eens meer van onderen te maken, dan zie je meer. Zoals je ze nu gemaakt hebt lijkt het nog niet zo heel veel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-19 14:59 



 
Profiel   

Heeft ze de vorige keren ook overgedragen ? Misschien oude eigenaar even vragen indien mogelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-19 14:59 



 
Profiel   

Rustig rustig. Iets over tijd is heel normaal.
Wat zijn de andere 999 vragen?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-19 15:00 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 6 [ 134 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen