Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 100 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Vanaf hoe oud op zwemles?

 
Profiel   

Mijn zoontje is een echte waterrat, in bad en naar het zwembad vindt hij prachtig. Van de glijbaan, zwemmen, van de kant in het water springen en met zijn koppie onder water. Alles vindt ie mooi.
Nu is hij pas 3,5 maar hier bij het zwembad wordt vanaf 4 jaar al zwemles aangeboden.
Is dat niet erg jong? Ik heb er totaal geen verstand van. Vanaf hoe oud zijn jullie kindjes op zwemles gegaan en hoe lang hebben ze er over gedaan?
Verdere info is ook van harte welkom! Waarom juist wel of juist niet al met 4 beginnen bijvoorbeeld
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 16:03 



 
Profiel   

Ik ben vroeger ook met 4 begonnen. Dat was vooral heel speels een beetje leren drijven en wat slagen. Toen ik 6 was werd zwemmen pas serieuzer en had ik met een half jaar mijn A diploma. Nou was dit al 20 jaar geleden maar zal misschien nu niet heel anders zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 16:05 



 
Profiel   

Ik was 4 toen ik mijn A haalde, 5 toen ik mijn B en C haalde maar, ook een echte waterrat! Kinderen van vrienden starten gemiddeld met 5 a 6 maar e.e.a is denk ik m.n afhankelijk van hoe graag je kind in het water is. Ik zeg, lekker starten als hij er zoveel plezier in heeft!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 16:06 



 
Profiel   

Het is afhankelijk van het kind: kan hij het fysiek qua coordinatie en uithoudingsvermogen (klinkt niet als het probleem) en kan hij qua concentratie en begrip mee in de les. Best mogelijk dat dat vanaf 4 gegeven wordt (volgens mij had ik ook al zwemles toen ik vier was, maar dat is alweer zo lang geleden :)) ). In het dorp hier doen ze proeflessen en op basis daarvan dan een aanbeveling.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 16:06 



 
Profiel   

Heel verschillend, sommige kindjes zijn er al aan toe en halen heel snel hun diploma!
Dus als hij het leuk vindt, gewoon doen, is toch het fijnst als ze goed kunnen zwemmen. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 16:07 



 
Profiel   

Vroeger wist ik niet beter dan met 4 jaar starten. Was eigenlijk standaard. Lijkt me ook erg handig en veilig.
Dan had je voor/in groep 3 sowieso je A en B en soms C.

Waarom zou je nog wachten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 16:07 



 
Profiel   

4 kan prima, het is ook gewoon een sport en niet alleen noodzakelijk.
Ik zou dan wel kijken of je het kan afkopen omdat ze vaak wel wat meer tijd nodig hebben

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 16:08 



 
Profiel   

Mijn broertje hebben ze met drie op zwemles gedaan, hij smeerde hem telkens razendsnel en we hebben hier veel sloten en water in de buurt.
Eerst vonden ze hem te jong, maar mijn moeder heeft het voor elkaar gekregen met de reden dat ze niet wilde afwachten tot hij een keer zou verzuipen.
Hij is nu 25 en heeft er niks aan overgehouden, we hadden allebei al heel jong ons zwemdiploma.
Mijn moeder zei laatst nog, waar alle moeders nog in het zwembad zaten was ik er mooi vanaf toen jullie 5 (geloof dat ze dat zei) waren. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 16:11 



 
Profiel   

Wij zijn als baby begonnen ze is nu 3.5 en vanaf 3 jaar bezig met voorbereidend ABC zwemmen. Als ze 4 is stroomt ze automatisch in bij het normale abc

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 16:12 



 
Profiel   

Hier zijn we vorige maand met (bijna) 5 jaar begonnen. Ik had ergens gelezen dat 4 jaar voor veel kinderen qua coördinatie en kracht nog best lastig kan zijn. Onze dochter is ook nog eens erg iel van bouw, dus ik dacht dat ze met 5 beter mee zou kunnen komen.
Ze heeft wel vanaf 3 maanden tot 2,5 babyzwemmen gedaan en is totaal niet bang.
Ze pakt het dan ook vlot op en vind het erg leuk!


Laatst bijgewerkt door Cerilene_ op 07-04-19 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 16:16 



 
Profiel   

Mijn dochter is een maand nadat ze 4 werd op zwemles gegaan. November vorig jaar, ze Doet Het super en mag nu al in het diepe. We waren vanaf dat ze 2,5 was ook al op peuterzwemmen, dat heeft wel geholpen bij het watervrij worden.
Ik zou zeggen, gewoon proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 16:17 



 
Profiel   

Is echt totaal afhankelijk van je kind.
Voor onze dochter was met 4 jaar weggegooid geld geweest, die deed gewoon domweg niet mee met groepsactiviteiten en gooide de kont tegen de krib als er iets ‚moest‘. Praten tegen de ‚juf‘ ging ze al zeker niet doen en haar voorzichtig proberen te begeleiden of helpen resulteerde in passief op de grond laten vallen of worstelen :') (mede om die reden ook de kleuterschool een jaar uitgesteld).

Nu is ze er met 5 wel volledig klaar voor :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 16:20 



 
Profiel   

Ik was heel jong, kon practisch eerder zwemmen dan lopen, maarja, mijn vader was zwemtrainer, dus tja ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 16:35 



 
Profiel   

Ik heb mijn kinderen niet met 4 jaar op zwemles gedaan omdat ze toen ook naar school gingen en dit kostten ze veel energie. Ook is concentratie, uithoudingsvermogen en beheersen van beweging iets wat bij die van mij wat later kwam.
Voor wel of niet met vier jaar op zwemles doen zijn allerlei redenen, verschilt echt per kind en wat de ouders willen denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 16:35 



 
Profiel   

Hier kinderen ook met 4 gedaan. Schoot niet echt op want waren te speels. Uiteindelijk pas met 7 A gehaald. Ik vond voordeel wel dat ze leren drijven en niet in paniek raken onder water. Dat geeft toch een fijn gevoel. Nadeel is wel dat je jaren aan zwembad kant zit

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 16:38 



 
Profiel   

Onze dochter gaat straks op zwemles als ze 5 is. Fysiek is het vaak nog niet zo makkelijk voor ze als de te vroeg beginnen.
Ze is wel erg vrij in het water, maar mist nog de kracht om zichzelf zonder vleugeltjes goed boven water te houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 16:43 



 
Profiel   

Ik ook met 4 jaar.
Maar ook omdat wij aan het kanaal woonden en altijd op vakantie aan zee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 16:44 



 
Profiel   

Onze zoon is begonnen met 5.
Goede houvast is als ze kunnen fietsen, dan hebben ze genoeg kracht in de benen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 16:46 



 
Profiel   

Onze dochter is destijds met 4 jaar begonnen. Voor haar was het te jong, ze miste de concentratie. Het heeft uiteindelijk 2 jaar ruim geduurd. Had sneller gekund als ze eerder door dat gat gedurfd had. En idd het kostte haar heel veel energie, heeft ook moeten stoppen met ballet waar ze toen op zat omdat het teveel was icm school.

Edit: wel mee door gegaan omdat ze het leuk vond. Behalve dat gat dan :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 17:01 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Is echt totaal afhankelijk van je kind.
Voor onze dochter was met 4 jaar weggegooid geld geweest, die deed gewoon domweg niet mee met groepsactiviteiten en gooide de kont tegen de krib als er iets ‚moest‘. Praten tegen de ‚juf‘ ging ze al zeker niet doen en haar voorzichtig proberen te begeleiden of helpen resulteerde in passief op de grond laten vallen of worstelen :') (mede om die reden ook de kleuterschool een jaar uitgesteld).

Nu is ze er met 5 wel volledig klaar voor :j


Mede hierom en omdat hij straks natuurlijk ook naar school gaat twijfel ik.
Maar eens even aanzien hoe hij zich ontwikkeld de komende maanden

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 17:05 



 
Profiel   

Ik heb in ons geval skiles als maatstaf gebruikt :D
Met 4 deed ze enkel wat ze zelf wilde en no way dat ze hetzelfde ging doen als de andere kinderen. Ze vond het leuk maar had in een week gewoon niets geleerd :+
Dit jaar was het echt totaal anders. Zeer gemotiveerd, goed luisteren en enorme leersprongen.

Ik zie echter ook kinderen van 3 die kwa sport echt al heel ver vooruit zijn.
Er valt volgens mij gewoon op die leeftijd geen zinnige maat aan te geven behalve kijken naar de ontwikkeling.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 17:14 



 
Profiel   

Hier op zwemles gedaan toen ze 4 was maar ik merkte al snel dat het totaal niet ging. Ze vond het verschrikkelijk, ging er met tegenzin naar toe en was heel nerveus. Toen de 10 strippenkaart op was zijn we gestopt en een jaar later ergens anders weer begonnen. En toen ging het wel goed. Ze was dus 5 toen ze echt begon. Een jaar over A gedaan, toen half jaartje over B en in groep 3 met schoolzwemmen heeft ze C gehaald. Toen was ze 7.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 17:16 



 
Profiel   

Hier eerst gekeken hoe het op school ging en of hij dat een hele week normaal vol hield. Dat was geen probleem en zijn we met 4,5 jaar begonnen met zwemles.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 17:22 



 
Profiel   

Ik was ook 4 toen ik begon voor mijn eigen veiligheid. Had met 5 jaar zowel A als B gehaald. Ik sprong daarvoor zonder bandjes zo in het diepe bad, voordat mijn moeder ze om kon doen. Ik had een hekel aan die dingen. Ik zwom bij beide diploma's niet door het gat maar er volledig onderdoor. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 17:24 



 
Profiel   

Onze dochter is met 4,5 jaar begonnen. Wetende wat ik nu weet, kies ik er bij mijn zoon voor iets later te beginnen. Mn dochter had, vooral in het begin, gewoon niet genoeg kracht en coordinatie om technisch "goed" te zwemmen. Inmiddels verbetert dat wel, maar ze zwemt al zo lang in hetzelfde badje dat het inmiddels erg demotiverend voor haar is. Hierdoor in het plezier in zwemmen echt volledig verdwenen, en dat vind ik erg sneu. Inmiddels is ze ruim een jaar bezig, en qua niveau ongeveer op de helft van waar ze moet zijn voor haar A diploma.
Het viel haar trouwens ook zwaar naast school. Ook dat gaat nu wel iets beter.
Ik zie dat de meeste kindjes hier starten met 5,5 a 6 jaar, en de oudere kindjes vliegen er wel echt sneller doorheen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 17:31 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 100 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen