[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalanche

Berichten: 16023
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 21:30

Lol :') werkt geweldig trouwens :')

pien_2010

Berichten: 43372
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 22:09

_O-

Nienkje_H

Berichten: 428
Geregistreerd: 22-01-14
Woonplaats: Noord-Holland

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 23:25

Die ga ik onthouden _O- , zowel qua manenkam als qua netjes zitten.
Handige items die boobies.

Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 08:35

Whahaha, ik ben aan t bijlezen, maar wat een handige tips weer!
Dat mag in de 2e druk van je boek, Mo :=

Monique1963

Berichten: 8648
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-19 09:21

lol inderdaad een boobie in een boekie. Maarrrr alle gekheid op een boobie, Callas haar hals is dus 1 geheel. Zoals bij zoveel koudbloeden. Er zit niet zo'n mooie deuk in als bij een warmbloed. Ik voel geen verschil dat daar ergens een voelbare spier zit. Laat staan dat ik een gespannen spier kan voelen. Tenzij haar gehele hals altijd 100% gespannen is in wat voor situatie dan ook, maar dat lijkt me stug.

JudithO

Berichten: 7059
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 09:31

Zo, ik ben eindelijk bij gelezen. Ik kwam het topic van je boek tegen en via daar ben ik hier terecht gekomen.
Wat een verhaal! Ook heel veel herkenbare dingen. En vooral diep respect voor jou Monique, dat je dit in eerste instantie openbaar op bokt durft te zetten. Tegenwoordig wordt je zo snel afgebrand als iets niet volgens het ideale plaatje is.
Daarnaast heeft dit topic zich ook echt ontwikkeld tot een heel leerzaam topic. Ik werk zelf met een combinatie van Monty Roberts, Chris Irwin en Clinton Anderson. Het is met de diverse methodes vooral kijken wat voor jezelf werkt. Parelli bijvoorbeeld zou nooit iets voor mij zijn.

Ik vond het shocking dat je er een tweede keer afgevallen bent, zo'n nare landing ook weer. Hopelijk krijg je de artrose gauw een beetje in de hand, maar het is goed te lezen dat je binnenkort weer met Callas bezig gaat. Het lijkt mij echt een geweldige merrie, maar wel een met serieuze uitdaging voor jezelf. Dat blijkt ook wel uit dit topic.

Ik ben blij dat ik eindelijk mee kan praten!

Monique1963

Berichten: 8648
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-19 09:44

Ik vergeet helemaal Marocje te verwelkomen en jij ook Judith0 welkom in het topic. Ik verwacht gewoon niet dat er nog mensen helemaal gaan lezen.

Ja het afbranden op bokt kan heel vervelend zijn, toch vond ik dat ik mijn verhaal moest delen. Vandaar ook dat het nu in een boek komt. Taboe doorbreken dat het paardenleven niet altijd Penny is.

Voor mij is het ook een leerzaam traject en hoop zodoende Callas beter te kunnen helpen. Vandaag ga ik voor het eerst op het erf weer wat met haar doen qua training. Gisteren hebben we haar voeten bekapt, want ik had vanaf 19 januari niet eens meer uitgekrabd laat staan geraspt. Ze was best heel braaf en bleef netjes staan, maar ze was wel ongeduldig met haar voeten. Geen zin in dat getuttel aan mijn voeten.

Over voeten gesproken, ik blijf het vreemd vinden hoe vaak ze op rust gaat en soms ook regelmatig wisselt. Ze is niet kreupel, niet stijf (ja het is een koudbloed natuurlijk ze heeft geen megagangen), voeten voelen niet warm, rug trekt ze niet op terug als ik erin knijp, geen abnormale witte lijn, ik kan kloppen met een hamer op de hoefwand etc. Maar goed ik blijf het vreemd vinden voor een jong paard. Heb het vanaf het begin raar gevonden.

Maar goed, vandaag ga ik dus eerst de afstand tussen mij en haar met stilstaan weer eens bevestigen. Dat moet vanaf nu een ritme gaan worden. Stilstaan afstand bevestigen, ontspannen van Callas. Lopen afstand bevestigen, ontspannen van Callas. Dat is het enige wat ik de komende tijd ga doen.

MaiNat

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 11:04

Monique1963 schreef:
Jet ik vergeet je te bedanken voor je uitleg, ook trouwens weer erg interessant! Dat je hoefbevangenheid kan voelen aan de manenkam!


Mijn Fly is in 2009 bevangen geraakt door IR na een test kwam dit eruit. Op deze foto is de verdikking op haar manenkam heel goed te zien. Gelukkig is het door ander voer en veel beweging ook weer weg gegaan. Ze had ook twee grote bulten op haar kont (ook van de IR)
Afbeelding
Bulten kont
Afbeelding
Ik wist ook niet dat dit een teken was. Ik dacht eerst van Fly wordt ineens heel gespierd!

Sintara

Berichten: 7403
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 12:38

Ik heb altijd geleerd dat een voetje op rust zetten niet erg is, als ze maar regelmatig wisselen van voet.
Mijn vp staat altijd bijvoorbeeld ook altijd met de hoef van zijn 'slechte' achterbeen op rust.

Maar ik heb nieuws voor je, ook bij een koudbloed zitten er spieren in de hals :p En ze zitten zo ruwweg op dezelfde plek als bij een warmbloed. Het kan wel zijn dat ze gewoon niet heel groot zijn omdat ze niet veel getraind wordt. Heeft ze nog een dikke wintervacht?

Monique1963

Berichten: 8648
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-19 14:38

Over het voetje is me vaak verzekerd door meerdere mensen dat het normaal is, maar ik blijft het vreemd vinden. Geen van mijn andere paarden heeft dit ooit zo gedaan, maar goed, niemand is hetzelfde.

LOL, ja ik denk wel dat Callas ook spieren heeft. Nee, niet meer dik in het haar. Ze zit eigenlijk heel weinig in haar haar wat ik heel apart vind voor een tinker. Maar ik kan gewoon niet voelen wat hij laat zien.

Afijn ik ga nu mijn eerste les doen. Of althans met Callas dan, want ik het het natuurlijk ooit bij Voest al geleerd en bij Bruno ook wel, maar dat ontspannen erna is nieuw voor me. En ik moet vooral consequent zijn en ik ga met een mindset beginnen.

@mainat, wat bijzonder die billen en manenkam. Wauw, nooit geweten dat je dat zo erg kon zien! Dank voor je foto's.

Marocje
Berichten: 5608
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 14:58

Thanks voor het welkom heten :) . Ja, het was een hele kluif, maar zulke fijne verhalen ertussen en zulke waardevolle ideeen en tips (van alle kanten) dat ik het niet wilde overslaan.

Wil ook zeker jouw boek gaan kopen, daar stuur ik nog een pb over.

Wat goed om het op afstand blijven stilstaan te gaan bevestigen. Ik zou zelf niet weten hoe ik dat moet aanleren dus dat doe ik niet. Maar zo zijn wij ook telkens aan het zoeken en wanneer iets mij duidelijk is, kan ik het ook overbrengen.

Wat ik trouwens wel een verschil vind, jij hebt je eigen plek en bent op die manier toch ‘anoniem’. Als ik mijn verhalen deel, dan lezen ‘al mijn stalgenoten’ dat ook en zou ik mij niet meer onbevangen voelen op stal. Nu doe ik lekker mijn ding, maar dan kan iedereen een mening over hebben.
Maar das ook een stuk dat ik niet in die spotlights wil en kan staan. Het gevoel dat iedereen weet waar ik mee bezig ben?

Oh, over die manenkamen dikke plekken: toen mijn pony een wond had van draad kon ik even niet werken. De combi onverlet weidegang en niet werken bleken fataal: hij werd net een bodybuilder! Zo apart. En ineens wilde hij niet meer lopen: hoefbevangen. Dit ging echt zo snel! Gelukkig goed gekomen, maar moet wel blijven opletten.

Avalanche

Berichten: 16023
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 14:59

Zo een manenkam voelt dan dus niet als een boobie :')

Monique1963

Berichten: 8648
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-19 17:00

Meer een boobie trap, Avalanche lol.

Marocje, ik snap wat je bedoelt met dat je niet je hele hebben en houwen op bokt wil gooien, zeker niet als je dingen zou willen zeggen die ook je stalgenoten kunnen betreffen. Misschien had ik dan ook terughoudender geweest want je wilt mensen toch niet voor hun hoofd stoten. Aan de andere kant ben ik eigenlijk altijd wel een open boek geweest. En weer aan de andere kant als ik stalgenoten had gehad, had ik waarschijnlijk een heel andere start met Callas gehad. Dan had ik vast en zeker gelijk al commentaar gehad en er dan al van kunnen leren en mogelijk hadden die mensen mij dan ook geholpen.

Zo snijdt het mes aan twee kanten.

Afijn ik heb mijn eerste trt sessie gedaan. Ziet er echt NIET uit wat ik doe vergeleken bij de soepele manier van werken van Tristan Tucker. Maar goed, de boodschap kwam wel over. En zo sneu, ze keek zoooooo zielig dat ze zo ver van me weg moest staan, ze vond het helemaal niet gezellig. En ik heb beloond met knuffels ipv met brokjes, dat was ook minder leuk. Maar ik was helemaal blij dat ik weer iets met haar kan doen. Zo lang niets gedaan, de band lijkt dan veel minder te zijn. Maar ook gelijk een mooi moment om na zo lang rust een heel andere weg in te slaan.

Wat ik moeilijk vond was dat ze niet duidelijk haar hals omlaag bracht om te ontspannen. Haar hals was gewoon laag. De eerste keer was er kauwen. Prima. Daarna was er twee keer hals omlaag en willen eten. neuh dacht het niet. Maar ik ben goed tevreden. Nu dit dagelijks gaan herhalen.

Ik ga het filmpje even bewerken en dan zet ik het morgen of zo online.

MaiNat

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 17:44

Ja, kan me voorstellen dat het fijn is om toch weer lekker bezig te zijn met Callas! Vind je altijd zo super goed bezig en altijd aan het kijken wat er WEL mogelijk is!

Natuurlijk ziet het er niet hetzelfde uit als bij Tristan. Maar Tristan werkt dan ook niet met Callas, dus ook wel logisch. Toch grappig hoe slim ze zijn!

Anoniem

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 18:14

En Tristan heeft denk ik al wat meer jaartjes ervaring met deze methode ;)

Monique1963

Berichten: 8648
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-19 18:13

hallo allemaal, daar ben ik weer. Ik had een filmpje beloofd, maar heb een nieuw bewerkingsprogramma dat mij nog niet helemaal snapt ;-)

Ondertussen heb ik 3x met Callas op het erf halt gehouden en wat gelopen. Ze krijgt telkens 1 of 2 dagen tussendoor rust om de boodschap te laten inzinken. Ik ga niet de fout maken te snel te willen. De boodschap is de eerste keer goed aangekomen en ze doet het superbraaf. Ze volgt netjes op een paar meter afstand aan het halster en touw dan hè. Ze komt niet in mijn ruimte. Maar ze is zoooooooooooooooooooo zielig eronder! Ze kijkt écht écht écht heul zielig. Ze vindt het zoooo niet leuk dat ze niet gezellig bij me mag lopen of in me mag kruipen. En dat is precies waar het om gaat, ze moet op eigen benen staan en niet in mijn kontzak kruipen, daar is de theorie op gebaseerd, dat ze haar eigen beslissingen gaat nemen, die uiteraard wel ook de mijne zijn, lol, maar dat ze leert dat het leven niet eng is.

Ik beloon nu niet meer met koekjes. Dat is ook heeeeeel zielig. Ik ga alleen nog maar koekjes geven als ik haar een kunstje aanleer. Dus als Callas het nu bij het volgen goed doet, dan krijgt ze knuffels, ook om haar zielige gezicht wat te laten ontspannen.

Ze staat ook al een week op magnesium dat ze eerst niet wilde eten, ram ram ram met haar been tegen de voerbak, ongeduldig bij het voer willen dat onder de magnesium ligt. Maar dat is nu ook voorbij. En we oefenen nog regelmatig dat zij pas bij het voer mag als ik dat zeg en dat doet ze ook keurig. En ook als ze al aan het eten is en ik wil erbij, gaat ze achterwaarts als ik het vraag. Nu had ik haar hierin al erg opgevoed, maar goed om weer even de puntjes op de i te zetten.

Afijn, ze is zo lief op dit moment dat ik zo enorm me moet bedwingen om niet te gaan rijden. Zeker nu het zo heerlijk lente is. Ik moet echt de tijd nemen om met haar te wandelen. Ga ik ook echt doen. Misschien ga ik wel een keer gewoon op een manege rijden of zo.

Verder loop ik zelf op eieren ipv Callas dit keer. En dit door het zooltje. Ik heb geen ophoogzooltje gekregen, maar een stimulatiezooltje. De podoloog is ook een posturoloog en heeft eindelijk mijn scoliose voor mij begrijpbaar in kaart gebracht. Letterlijk. Schrikbarend hoe scheef ik ben! Verschrikkelijk. Als je de computeranalyse ziet dan staat mijn ruggengraat zeker 7cm uit het lood.

Door die scoliose, die bovenin mijn wervelkolom 10% afwijking heeft en onderin bij mijn rug 6% afwijking heeft, zijn mijn spieren altijd aan het corrigeren om mijn rug recht te krijgen, heb ik dus zoveel rugpijn en heuppijn. En doordat mijn spieren dan altijd aan 1 kant van de bochten van de S trekken om te corrigeren, komen de botten daar teveel op elkaar en ontstaat er artrose.

Als dit 30 jaar geleden gezegd was, had er met korsetten en fysio wat aan gedaan kunnen worden en had ik mogelijk niet zo'n artrose gehad. Een ophoogzool heeft volgens deze podoloog dan nu geen zin meer, maar stimulatiezolen zeggen tegen mijn spieren te ontspannen en de situatie te accepteren, of zoiets, en dat zo mijn spierpijn in heup en rug moeten verminderen. De artrose wordt er uiteraard niet minder door. Ik moet nog achter de div middelen aan die jullie gesuggereerd hebben.

Maar het wennen aan die zooltjes, want in de andere schoen zit er ook eentje, is wel heftig. Maar het moet wennen, ik mag over een week terugkomen als het écht te rot loopt, dan maakt hij eerst een dunnere en ga ik pas later over op deze. Maar goed, ik zet maar even door.

Over de proefdruk van het boek, het zit eraan te komen volgens de drukker. Erg spannend.

En over de verkoop van het huis, over twee weken krijgen we te horen of iemand het wel of niet gaat kopen. Dat zou heeeeeel erg snel zijn. Stiekem kijk ik naar huizen in de Gers. Lekker zonnig, platter dan hier, en toch dicht bij de Pyreneeën.

Zijn jullie nog lekker aan het rijden in de beginnende lente?

joey2010

Berichten: 4349
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 19:12

Mo ik kan me voorstellen dat je je moet inhouden om niet te gaan rijden .
Maar niet te grote stappen nemen , je krijgt nog tijd om heerlijk te gaan rijden.dit voorwerk is gewoon nu erg belangrijk voor Callas.

In spanning afwachten of het huis ( al) verkocht is, fijn om nu verder te gaan kijken naar het begin van een nieuwe hoofdstuk in jullie leven.

Wat leuk dat je straks de proefdruk van je boek krijgt te zien. Ik ben benieuwd of het ook datgene is wat je er van verwacht hebt.

Ik hoop dat je snel gaat wennen aan je zooltjes.


Ik ben weer volop aan het rijden met Joey!
Heerlijk met deze temperaturen, ik merk wel dat hij behoorlijk zweet omdat hij nog flink in de wintervacht zit, alhoewel ik nu wel elke keer een trui eraf borstel.

Jet

Berichten: 12007
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 21:55

Wat super dat Callas zo goed reageert op wat je nu doet. Jammer dan dat ze zich zielig vindt, dit is echt even nodig om haar straks heel tevreden met zichzelf te vinden!

Ook ik hoop dat je snel went aan die zooltjes en dat het doet waar het voor bedoeld is. Uiteindelijk zou jij dan in elk geval veel minder pijn moeten hebben denk ik zo. Super dat je nu bij iemand terecht bent gekomen die gewoonweg weet wat er aan de hand is met je en er probeert aan te doen wat mogelijk is!

Spannend van je huis, ik duim voor je hoor!

En je boek, ook al zo'n mooi iets, hopen dat het in druk is wat je ervan verwacht had.

Ik was vandaag wel volop aan het rijden, maar in de auto, niet met Elvee... Ik had twee taxiritten vandaag, eentje die niet zo lang was, maar de andere was wel langer, in het totaal zo'n 425 km. gereden :+ . De paarden zijn bij ons nu zo'n anderhalve week op het gras, veel blijven al 's nachts ook buiten, maar Elvee nog niet. Ik vind de overgang van voordroog naar gras te groot om haar nu al dag en nacht op gras te zetten. Voor mij was het fijn dat de stalhoudster haar al binnen had gehaald, ik kon lekker even knuffelen met haar en toen na zo'n 12 uur weggeweest te zijn, naar huis.

kekaro
Berichten: 8306
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 09:57

Goedemorgen, ik ben twee weken geleden begonnen bij je eerste post en zojuist de laatste gelezen :D
Wat een avonturen heb je opgeschreven voor ons !
Heb veel gelachen, ben geschrokken en af en toe een traantje...vooral omdat je gevoel erg herkenbaar is! Al ben ik lang niet zo dapper als jij hoor :o

Mooi topic! En superfijn dat ze nog bij je is ;)

Malbec
Berichten: 1951
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Gorinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 22:20

Hoi Mo,

Sorry, al een tijdje niet gereageerd maar ondertussen ook genoten en van het mooie Parijs, waar ik ook enkele (over) beslissingen genomen heb! Haha.

Jeetje, zoveel respect voor jouw manier van handelen zeg.
Hoe gaat het nu met je?
Denk dat het voor jullie allebei een goede stap is om op de grond te werken. Dat is ook erg leuk!
Ik ben in september aan mijn knie geopereerd en mag nog steeds niet rijden. Baal hier enorm van, maar ik heb kennis gemaakt met grondwerk, lange lijnen.. lekker wandelen aan de hand, èn een hele fijne bijrijdster.
Heeft mij mijn ogen geopend, dat het ook genieten is náást het paard, alleen mijn grote verschil is, is dat ik er over een tijdje gewoon weer op stap.. en dat vind ik zo rot voor jou lieve Mo, dat het allemaal nog zo.. ja onzeker is. Dus haal alsjeblieft ook de mooie dingen uit jullie samen op de grond!
:j <3

Avalanche

Berichten: 16023
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 03:06

Op mijn vorige merrie heb ik best lang niet kunnen rijden, omdat ze het niet toeliet. Dat lag niet aan haar, maar aan mij, ik begreep haar niet, en ik was een beroerde ruiter.

Ik ben toen met haar gaan wandelen en grondwerk gaan doen, en heb wel iets beter leren rijden intussen, maar ik vond grondwerk zo leuk dat ik er uiteindelijk nog maar 3x per week op zat of zo.

JudithO

Berichten: 7059
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 07:42

Ik vind grondwerk ook heel waardevol. Ik voel me toch niet zo prettig op een paard die ik niet eerst op de grond in de hand heb gehad, meer dan van stal/wei naar de bak toelopen. Met grondwerk krijg je een goed beeld wat voor karakter het paard heeft.

Monique1963

Berichten: 8648
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-19 15:33

Hallo allemaal weer,

wat goed dat jullie ook goede ervaringen met wandelen en grondwerk hebben. Grappig JudithO ik heb altijd het gevoel gehad OP een paard veel zekerder te zijn dan ernaast. Toch goed Avalanche dat je zo vaak weer kunt rijden. Leuk Benthhh dat Parijs je goed is bevallen. Ik heb toevallig gisteren een heel interessante docu over de eiffeltoren gezien. Indrukwekkend. Welkom Kekaro, aan de ene kant jammer dat je dingen herkent, aan de andere kant kun je misschien steun halen uit mijn verhaal. Gaaf je update Jet, toch heel bijzonder je beroep als taxi. En knuffelen, heerlijk! LOl Joey een hele trui eraf borstelen. Bewaren! Er zijn vast mensen die er echt een trui van breien!

Ik wacht vol spanning op de proefdruk, maar mijn brievenbus blijft nog steeds leeg, het had er de 8e moeten zijn...

Ik ben gisteren begonnen om de andere twee pony's, mijn shetjes Shadow (24) en Poupette (21) op dezelfde manier te gaan heropvoeden. Want Het was voor Callas wel heel moeilijk om wel netjes achter mij te blijven lopen naar het weiland, als de shetjes voorop mochten. Wat natuurlijk ook helemaal niet mag, maar ik de laatste jaren getolereerd heb uit luiheid. Ik heb ze nu alle drie aan hun halstertouw, ik loop voorop en ik zwabber met de longeerzweep achter me heen en weer. Dat ga ik een paar dagen volhouden. De eerste keer was het al gelijk wel duidelijk. Maar het had wel tot gevolg dat ze 's avonds dachten, doei, roep jij je keel maar schor, maar wij komen mooi niet uit het weiland. Ik heb zeker tien minuten gewacht. Ik verdomde het toch om dat hele eind omhoog te gaan lopen. Ze kwamen uiteindelijk wel, maar wel met een keer weer terug omhoog gaan. Zo irri. En als Shadow stopt, komen de twee meiden echt niet. Callas kan niet voor zichzelf denken. Afijn, kijken hoe dat zich nu weer gaat ontwikkelen.

Monique1963

Berichten: 8648
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-19 21:14

Nou Benthhh je bent maar net op tijd in Parijs geweest. Ik hoop dat je de Notre Dame hebt gezien. Er is nu bijna niets meer van over...

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 21:22

Ja, vreselijk!