Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 44 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[Volg] How to build a tank?

 
Profiel   

Hoi allemaal :wave:

Nooit gedacht dat ik óóit een topic op [KS] zou gaan maken, maar het is er na dik 16 jaar op Bokt toch van gekomen :+

Er was eens...

Een meisje wat een vriendje had dat héél graag wilde leren paardrijden. Maar wel op voorwaarde dat vriendinnetje les gaf. De enige optie? Een leerpaard zoeken.

Whope van de Zandzee /3 - Wup of De Tank voor intimi.
Bouwjaar: 1999
Afstamming: Pik Solo x King Gotthard
Stokmaat: 1.75m

Aankomst bij ons, na meer dan 2 uur op de trailer vond mevrouw het ook wel genoeg :')
[ img ]

Je weet dat je aan het poetsen komt als je een schimmel koopt :')
[ img ]

Vriendlief heeft veel schik met haar en kwam binnen 3 dagen al met de hypothese: "Waarom fokken we geen veulen als opvolger? Jij hebt er de kennis voor en we hebben een gezonde merrie."

Het veulen-zaadje was bij mij geplant (nu nog bij Wup :') ) en ik ben me gaan beraadslagen in het huidige hengstenaanbod. Vroeger heb ik o.a. stage gelopen bij Hengstenhouderij van Uytert en Kraamstal/fokkerij De Bemi Hoeve, maar na jaren zelf een Tinker ruin gehad te hebben en niet echt meer in het fokkerijnieuws gedoken te hebben, was het een stortvloed aan informatie filteren :+

Wat willen we ter wereld brengen? Een relaxed gebruikspaard. Formaat Russische olietanker vanwege mijn lengte en bouw, maar wel met voldoende souplesse.

Het beoogde gebruiksdoel: Beetje dressuur voor de lenigheid, beetje springen/cross voor de actie en vooral veel buitenrijden. Ik heb zelf geen wedstrijdambities (ook nooit gehad) en gezien de ontwikkeling van mijn lief zijn rijkunsten is een rasecht sportpaard fokken ook geen must.

Conclusie: Het veulen hoeft geen streven naar perfectie te worden. Plezier boven papier in dit geval.

Wup is Z2 dressuur geklasseerd geweest met de fokker (een Bokker, kwam ik achter)
    en heeft eerder een veulen van Royaldik gehad. Haar eerlijke en nuchtere karakter en kracht zijn overduidelijk haar sterke punten en die willen we zeker zo veel mogelijk mee proberen te nemen. Souplesse is iets wat zeer zeker toegevoegd mag worden, rillerigheid en te veel bloed willen we vooral weg laten.

    Ik heb hele nachtdiensten en vrije uren besteed aan het zoeken naar een hengst "buiten het boekje". Binnen het BWP blijven viel voor mij al af vanwege voornamelijk springhengsten. KWPN bloed dan? Mwah, kán maar is zo standaard en de prijzen voor een kwakkie zijn tegenwoordig niet mis. Als we een merrie met toppapier hadden gehad dan was dat de investering waard.

    Er bleven na lang zoeken tussen alle "outcasts" eigenlijk de volgende twee niet-standaard keuzes over :list: :

    - Vidar (Viscount x Edward) - Hannoveraner
    [ img ]

    - Laurin (Lotus x Epomeo) - Alt Oldenburger
    [ img ]

    Vidar vind ik best een aansprekende hengst maar lijkt in zijn filmpjes aardig te maaien met zijn rechter voorbeen. Hij is wel groot en wordt veelzijdig voorgebracht maar hij mist voor mij de "tankfactor". Daar wil ik best een consessie op doen omdat ik zelf hard aan het afvallen ben, maar toch... Desondanks zou hij mijn stem krijgen als potentiële papa van mini-tank :+

    Laurin had het voor mij als zwaarpaard liefhebber wel <3 Zwaar, groot front, sprekend hoofd en... Ja, geen idee... Geen bewegingsfilmpjes of verdere info op de site van Gestüt Celle, niks -O- Zijn stokmaat is met 1.64m aan de kleine kant maar aangezien Wup 1.75m is durf ik dat nog wel. Mits hij niet zou bewegen als een baksteen op pootjes.

    Celle verwees mij door naar de eigenaresse. Van haar ontving ik een zeer uitgebreide mail terug met daarbij een hoop bewegend beeldmateriaal en foto's van op wedstrijden, zijn keuringsrapporten en FN data.

    Tsja, toen kon ik alleen maar bekennen dat ik mijn skepsis over zijn beweging toch echt opzij kon gaan zetten en 48 uur en veel overwegingen later heb ik de knoop definitief doorgehakt :D

    Laurin mag de papa van onze toekomstige mini-tank gaan worden! *\o/* *\o/* *\o/*

    [ img ]

    [ img ]

    Even een mini gifje van een stukje draf: https://giphy.com/gifs/u48B5YEDPPmnBfYpm2
    Meer bewegend materiaal upload ik niet openbaar omdat ik daar de amazones niet af kan schermen

    Nu gaan de spannende weken echt beginnen! Wup's wip (nouja, de arm van de DA :+) zal vermoedelijk eind april-begin mei plaatsvinden :):)

    Disclaimer:
    Nogmaals, Wup is gezond en fit genoeg met haar 20 jaar. Ze krijgt goede verzorging en begeleiding en loopt lekker veel buiten. Hopelijk zien we de fitheid die ze zelf toont ook terug in het dragend worden. Zo niet, dan gaan we niet lopen emmeren en eindeloos proberen er een veulen uit te sleuren ten koste van haar.

    Hopelijk vinden jullie het leuk om ons te volgen op weg naar ons eerste eigen gefokte veulen!


    Laatst bijgewerkt door Dioxide op 27-03-19 00:15, in het totaal 1 keer bewerkt
    Laatste bericht

    Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-19 00:11 



     
    Profiel   

    Ik volg!!

    (en nu ga ik slapen :)) )

    Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-19 00:14 



     
    Profiel   

    KS --> KS-MK

    Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-19 07:26 



     
    Profiel   

    Dat moet wel een tank worden (ik houd er wel van <3). Duim dat ze pakt!

    Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-19 11:10 



     
    Profiel   

    Wauw, wat een fantastische hengst! Helemaal mijn type. Ben heel benieuwd wat hier uit gaat komen!

    Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-19 11:34 



     
    Profiel   

    Die hengst is een drooom <3 Ik ga volgen!

    Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-19 11:39 



     
    Profiel   

    Wat een gave combi! Wij hebben een Haflinger op stal die Tank heet, is ook echt een Tank, dus ik ben benieuwd naar deze combi!

    Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-19 11:41 



     
    Profiel   

    Wat een prachtige hengst heb je uitgekozen! Ik volg ook en ben erg benieuwd of het lukt. Leuk geschreven ook

    Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-19 11:57 



     
    Profiel   

    Waúw wat een combinatie, super gaaf! Die hengst is echt een plaatje! En met jouw merrie samen moet dat wel een gaaf veulen worden.
    Ik heb hardop moeten lachen om je OP, ik volg dus graag :D

    Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-19 12:05 



     
    Profiel   

    Wat een gave combinatie, ik houd wel van een paard met een (beetje :D :j ) body.
    Hopelijk staat er volgend fokseizoen een mooi, stevig bonkje naast

    Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-19 12:23 



     
    Profiel   

    Ahh wat een leuke reacties al! Leuk dat jullie ons willen volgen *\o/* Ik zal mijn best doen om zo veel mogelijk updates te posten rondom het dekken en de hopelijke dracht :D

    Ik ben nu met de eigenaresse van Laurin aan het overleggen waar we haar gaan insemineren. Celle is voor mij behoorlijk ver weg, aangezien we (nog) geen trailer hebben is verzenden ook veel gemakkelijker dan een paard op het dak binden :')

    In het ergste geval knal ik zelf over de Autobahn om spermakoerier te spelen. Komt alleen het kleine puntje: zomaar Internationaal sperma vervoeren mag niet vanuit EU wetgeving. Het kwakje van Laurin mag op dit moment alleen binnen Duitsland vervoerd worden. De eigenaresse is aan het informeren aan welke voorwaarden voldaan moet worden om buiten Duitsland te mogen verzenden.

    Een derde optie is dat we haar tijdelijk over de grens stallen (we wonen 15min van Duitsland) en daar laten insemineren.

    Het zou ook weer eens gemakkelijk gaan :')

    Nog even ter illustratie waarom dat de keuze voor een hengst echt een tank moest worden:
    Wup met mij:
    Spoiler:
    [ img ]
    Wup met mijn lief:
    Spoiler:
    [ img ]
    Ik ben zelf bijna 1.85m en nog wat te veel in de kilo's. Zelfs met haar 1.75m lijkt ze nog normaal onder mij :') Kanttekening: mevrouw heeft nu al een singel van 1.50m nodig :=


    Laatst bijgewerkt door Dioxide op 27-03-19 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

    Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-19 15:27 



     
    Profiel   

    Dus een los kwakje meenemen over de grens mag niet, maar een heel paard met daarin hetzelfde kwakje mag weer wel? :')

    Anywho, succes! Ik ga ook volgen :D

    Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-19 15:35 



     
    Profiel   

    Ik volg :D

    Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-19 17:09 



     
    Profiel   

    Wow, wat een gave hengst! :wow: Ben benieuwd naar het veulen!

    Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-19 17:30 



     
    Profiel   

    Oh Jorien wat cool zeg!! Ik ben super benieuwd!

    Wat zijn de kleurkansen?

    Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-19 17:30 



     
    Profiel   

    Even een klote update -O-

    Wegens spontane derde wereldoorlog met de merrie op haar super fijne plekje, zal ik op zoek moeten naar wat nieuws. Ik begrijp het wel omdat de merrie waarmee ze staat ook de enige op die plek is, maar klote is het wel. Ik zit eigenlijk echt niet op nog een verhuizing te wachten... Daarbij is de timing onwijs ruk omdat mijn trekauto komende 2 weken in Duitsland is :\

    Ik gok zelf dat het door de hengstigheid komt, want normaal is ze wel wat merrie'ish maar niet vals naar andere paarden. Naar mensen is ze nog steeds super attent en vriendelijk. Maarja, de (overigens echt super lieve!!) mensen waar ze nu staat willen echt een maatje voor hun merrie en dit werkt dus blijkbaar niet.

    Foaly schreef
    Dus een los kwakje meenemen over de grens mag niet, maar een heel paard met daarin hetzelfde kwakje mag weer wel? :')

    Anywho, succes! Ik ga ook volgen :D

    Gelukkig mag ik het sperma ophalen in Ankum of laten verzenden naar een Duitse dierenarts dichtbij. Blijkbaar gaat het alleen om Internationale verzending per koerier wat nog niet mogelijk is. De hengsteneigenaresse is echt super fijn om mee te communiceren en denkt ook echt super goed mee!

    Roosch schreef
    Oh Jorien wat cool zeg!! Ik ben super benieuwd!

    Wat zijn de kleurkansen?

    Heeeey Roos! *\o/*

    Ik ben geen kleurfokker zoals je vast al wel gedacht had, maar de kans is groot dat het een zwartbruin geboren schimmel wordt. De moederlijn van Wup geeft schimmel, moeders-vader King Gotthard is waarschijnlijk homozygoot schimmel geweest daar de moeders-moeder een vos was en moeder van Wup zelf schimmel. Wuppie is natuurlijk ook een schimmel en haar nakomeling ook. Vaderskant zit alleen bruin.

    Mijn geld staat in ieder geval op nog een witje als het allemaal goed verloopt!

    Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-19 01:46 



     
    Profiel   

    Gave combi zeg! Ik volg zeker!

    Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-19 05:55 



     
    Profiel   

    Witje witje witje! *\o/*

    Is het geen idee om haar nu vlak over de grens te plaatsen alvast en na inseminatie rustig verder te kijken? Weet even niet in welk wonderschoon gedeelte je nu zit en of dat haalbaar is.

    Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-19 20:11 



     
    Profiel   

    Oh echt ik lig onder tafel om je schrijfkunsten. Ik volg mee.
    Trouwens knappe papa in spe uitgezocht hoor.

    Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-19 21:08 



     
    Profiel   

    Dioxide schreef
    Celle is voor mij behoorlijk ver weg, aangezien we (nog) geen trailer hebben is verzenden ook veel gemakkelijker dan een paard op het dak binden

    Oke, ik las dit echt heel anders dan bedoeld. :') Namelijk; een paard op het dak binden is lastiger dan hem gewoon maar op de post doen. :')

    Dioxide schreef
    Ik ben geen kleurfokker zoals je vast al wel gedacht had, maar de kans is groot dat het een zwartbruin geboren schimmel wordt. De moederlijn van Wup geeft schimmel, moeders-vader King Gotthard is waarschijnlijk homozygoot schimmel geweest daar de moeders-moeder een vos was en moeder van Wup zelf schimmel. Wuppie is natuurlijk ook een schimmel en haar nakomeling ook. Vaderskant zit alleen bruin.

    Zeg nooit nooit. ;) De vader van mijn kerel is een zwarte hengst geboren uit twee schimmels. Opa's en oma's schimmel, daarvoor ook schimmel, daarvoor ook, en ga zo maar door. Op een gegeven moment komt er een zwart paard langs, geloof bij de 8ste stap terug, maar dat weet ik niet meer helemaal exact mijn hoofd.

    Verder baalde ik toen ik zag dat het topic van dit jaar was en het veulen dus hoogstens op zn vroegst volgend voorjaar tevoorschijn floept. Ben bijzonder benieuwd wat deze ouders voor soepje maken. Wat een gave combi, en ben nu al verliefd op de hengst. Heb ook een voorliefde voor tanks. <3

    Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-19 21:32 



     
    Profiel   

    Serenity350 schreef
    Zeg nooit nooit. ;) De vader van mijn kerel is een zwarte hengst geboren uit twee schimmels. Opa's en oma's schimmel, daarvoor ook schimmel, daarvoor ook, en ga zo maar door. Op een gegeven moment komt er een zwart paard langs, geloof bij de 8ste stap terug, maar dat weet ik niet meer helemaal exact mijn hoofd.


    Het ligt er net aan of één van de ouders homozygoot is geweest voor schimmel, in dat geval waar jij het over hebt waren alle paarden aan een kant dus heterozygoot (omdat een zwart paard geen schimmel door kan geven, want schimmel is dominant)

    in dit geval ligt het er dus aan of de merrie homo- of heterozygoot is voor schimmel, bij heterozygoot is er namelijk 50% kans op een schimmel en bij homozygoot 100% :-)

    Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-19 21:49 



     
    Profiel   

    fyjuul schreef
    Serenity350 schreef
    Zeg nooit nooit. ;) De vader van mijn kerel is een zwarte hengst geboren uit twee schimmels. Opa's en oma's schimmel, daarvoor ook schimmel, daarvoor ook, en ga zo maar door. Op een gegeven moment komt er een zwart paard langs, geloof bij de 8ste stap terug, maar dat weet ik niet meer helemaal exact mijn hoofd.


    Het ligt er net aan of één van de ouders homozygoot is geweest voor schimmel, in dat geval waar jij het over hebt waren alle paarden aan een kant dus heterozygoot (omdat een zwart paard geen schimmel door kan geven, want schimmel is dominant)

    in dit geval ligt het er dus aan of de merrie homo- of heterozygoot is voor schimmel, bij heterozygoot is er namelijk 50% kans op een schimmel en bij homozygoot 100% :-)

    Daar was ik bekend mee inderdaad. :j Maar zoals ik het las is het niet met zekerheid bekend of er sprake is van homo- of heterozygoot. :)

    Dat terzijde, ik ben ook niet van de kleurtjes, maar meer het modelletje. Schimmel of niet, nog steeds benieuwd!

    Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-19 21:56 



     
    Profiel   

    Roosch schreef
    Is het geen idee om haar nu vlak over de grens te plaatsen alvast en na inseminatie rustig verder te kijken? Weet even niet in welk wonderschoon gedeelte je nu zit en of dat haalbaar is.

    Opzich kan dat wel, Duitsland is nog steeds maar een kilometer of 15 van Spaubeek. Maar, dan daarna wéér een verhuizing. Lekker stabiel voor een paard wat dan ook nog even verwacht wordt een veulie te maken, not -O-

    jeetje77 schreef
    Oh echt ik lig onder tafel om je schrijfkunsten. Ik volg mee.
    Trouwens knappe papa in spe uitgezocht hoor.

    Leuk dat je meeleest! *\o/* (en thanks!)

    fyjuul schreef
    Serenity350 schreef
    Zeg nooit nooit. ;) De vader van mijn kerel is een zwarte hengst geboren uit twee schimmels. Opa's en oma's schimmel, daarvoor ook schimmel, daarvoor ook, en ga zo maar door. Op een gegeven moment komt er een zwart paard langs, geloof bij de 8ste stap terug, maar dat weet ik niet meer helemaal exact mijn hoofd.


    Het ligt er net aan of één van de ouders homozygoot is geweest voor schimmel, in dat geval waar jij het over hebt waren alle paarden aan een kant dus heterozygoot (omdat een zwart paard geen schimmel door kan geven, want schimmel is dominant)

    in dit geval ligt het er dus aan of de merrie homo- of heterozygoot is voor schimmel, bij heterozygoot is er namelijk 50% kans op een schimmel en bij homozygoot 100% :-)

    Klopt inderdaad, maar om eerlijk te zijn boeit kleurengenetica me te weinig om verder te laten onderzoeken o.i.d. :') Het lijkt me echt sterk dat ze heterozygoot schimmel zou zijn gezien haar nakomeling ook schimmel is uit een hengst met overwegend bruin en vos in de lijnen en alle schimpies aan mam's kant.

    Serenity350 schreef
    Verder baalde ik toen ik zag dat het topic van dit jaar was en het veulen dus hoogstens op zn vroegst volgend voorjaar tevoorschijn floept. Ben bijzonder benieuwd wat deze ouders voor soepje maken. Wat een gave combi, en ben nu al verliefd op de hengst. Heb ook een voorliefde voor tanks. <3

    Het zou best handig zijn om gewoon een kant en klaar veulen vanuit Celle te kunnen laten versturen, maar dat haalt de lol er toch wel vanaf natuurlijk :D Ik ben nu echt in een soort van klapperende-eierstok modus. Ondanks dat ik echt genoeg bevallingen en dekkingen heb meegemaakt, is het toch wel heel leuk om het eens met je eigen merrie te proberen! Geduld is alleen niet mijn sterkste kant als hem om wachten op leuke dingen gaat :')

    Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-19 03:21 



     
    Profiel   

    Dioxide schreef
    Het zou best handig zijn om gewoon een kant en klaar veulen vanuit Celle te kunnen laten versturen, maar dat haalt de lol er toch wel vanaf natuurlijk :D Ik ben nu echt in een soort van klapperende-eierstok modus. Ondanks dat ik echt genoeg bevallingen en dekkingen heb meegemaakt, is het toch wel heel leuk om het eens met je eigen merrie te proberen! Geduld is alleen niet mijn sterkste kant als hem om wachten op leuke dingen gaat :')

    Hahaha, nog beter. Nee, ik zag voor me hoe je je merrie in een doosje stopte, postzegel erop, naar de hengst stuurde, en dat ze per post weer bij je op de stoep zou belanden. :')

    Och, klapperende eierstokken, dat filmpje blijft toch geweldig mooi. :') Sterkte daar. ;)

    Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-19 08:20 



     
    Profiel   

    Toen ik het topic las en je twee opties zag, hoopte ik al meteen dat het Laurin zou worden. Knappe hengst! <3

    Benieuwd naar het veulen straks, al duurt dat helaas nog even haha.
    Omhoog

    Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-19 15:47 

    Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
    Pagina 1 van de 2 [ 44 berichten ]
    Ga naar pagina 1, 2  Volgende
    Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




    Zoek naar
    Inloggen