Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 31 [ 760 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 31  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[Volg]Mijn koerspaard Koning vd zon

 
Profiel   

Hallo allemaal,
Aangezien ik gemerkt heb dat er toch erg veel mensen zijn die erg weinig weten over de rensport en hier toch wel benieuwd naar zijn, heb ik bedacht dat een volgtopic misschien wel erg leuk zou zijn.
Dit door trainingen, dagelijkse zaken en wedstrijdverslagen etc. te delen.
Alles mag gevraagd worden en ik zal zoveel mogelijk vragen, die ik kan en wil, beantwoorden.

Dan een klein voorstelrondje

[ img ]
Naam:Roi du Soleil
Afstamming:Soldier Hollow x Reine Liberte
Geboren:2014
Geslacht: Ruin
Schofthoogte: ca. 1.55
Starts 19: (2/4/3)
Winsom: €14.500

[ img ]


[ img ]

[ img ]


Laatst bijgewerkt door kyrkelover op 10-04-19 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-19 20:31 



 
Profiel   

Ik vind dit zeker boeiend, dus ik volg.
Weet heel weinig / niets van de rensport

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-19 20:35 



 
Profiel   

Wauw gaaf!
Rijd je hem zelf? Of wat is jouw rol als eigenaar?
Wat betekenen die (2/4/3) achter het aantal starts?
Ik ken de rensport eigenlijk alleen van alle Dick Francis boeken O:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-19 20:42 



 
Profiel   

Klijntje schreef
Wauw gaaf!
Rijd je hem zelf? Of wat is jouw rol als eigenaar?
Wat betekenen die (2/4/3) achter het aantal starts?
Ik ken de rensport eigenlijk alleen van alle Dick Francis boeken O:)


Af en toe rijdt ik hem zelf, maar ook vaak zat andere jockeys.
Het betekent 2 overwinningen, 4x 2e en 3x 3e.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-19 20:53 



 
Profiel   

Leuk, ik volg!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-19 20:59 



 
Profiel   

Ik volg ook, is je paard een Engels volbloed? In nl gefokt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-19 21:10 



 
Profiel   

Wat leuk! Ik ben bekend met de Metworstrennen, maar veel verder dan dat gaat mijn kennis over de rensport niet haha. Ik volg zeker mee!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-19 21:21 



 
Profiel   

Wildgirl schreef
Ik volg ook, is je paard een Engels volbloed? In nl gefokt?

Het is inderdaad een Engels Volbloed.
Hij is gefokt in Duitsland door gestüt Auenquelle.
Zijn vader Soldier Hollow staat daar ook nog ter dekking voor een bedrag van €30.000
https://www.auenquelle.de/

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-19 21:22 



 
Profiel   

*volgt ook*

Interessant, mooi paard ook :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-19 21:25 



 
Profiel   

kyrkelover schreef
Wildgirl schreef
Ik volg ook, is je paard een Engels volbloed? In nl gefokt?

Het is inderdaad een Engels Volbloed.
Hij is gefokt in Duitsland door gestüt Auenquelle.
Zijn vader Soldier Hollow staat daar ook nog ter dekking voor een bedrag van €30.000
https://www.auenquelle.de/


Holy moly.... :wow: Wat betaal je dan voor een veulen? :oo

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-19 21:35 



 
Profiel   

In Roi zijn geval hebben de fokkers er eerst zelf mee gekoerst.
Maar als je bijvoorbeeld kijkt naar de jaarling sales in 2018 gingen de nakomelingen van Soldier Hollow tussen de 40 en €140.000 van de hand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-19 21:48 



 
Profiel   

Vandaag weer op de baan getraind.
Iets wat ik afwissel met longe of bakwerk en ritten in de bossen/natuur.
Afhankelijk van hoeveel tijd ik heb rijdt ik zelf naar het baantje of gaan we met de trailer.
Hier een foto van het uitstappen in het bos
[ img ]

Als alles goed gaat is zijn eerste koers voor dit jaar ook gepland en wel met pasen op 21 april in Duitsland.
Dit op dezelfde baan als hij vorig jaar zijn seizoen begon en ook met dezelfde jockey.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-19 21:54 



 
Profiel   

Wat interessant! Ik ga ook volgen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-19 21:56 



 
Profiel   

Veel succes gewenst, alvast.
Een jockey met zadel 44 kilo? :oo
Ik wist dat het meestal kleine mannen/vrouwen zijn, maar dit is wel heel licht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-19 21:59 



 
Profiel   

Kun je ook uitleggen hoe dat met de gewichten zit van de jockeys?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-19 22:01 



 
Profiel   

senna21 schreef
Veel succes gewenst, alvast.
Een jockey met zadel 44 kilo? :oo
Ik wist dat het meestal kleine mannen/vrouwen zijn, maar dit is wel heel licht.

Haha nee dit zijn de handicappen van de paarden.
Dus eigenlijk een beetje een klassering van hoe goed ze zijn.
Als de handicapper zijn werk goed gedaan heeft zou ik theoretisch gezien met Roi dus derde moeten worden. Maarja als het allemaal zo simpel was.. Roi draagt deze dag 61 kilo.
Dit omdat het geen handicapkoers maar een conditiekoers is.
Een uitleg vanuit een ander topic van mij om een beetje duidelijkheid te verschaffen in hoe dat met de gewichten in zijn werk gaat:

Stel ik heb 2 paarden op stal de ene is echt een goede en heeft 90 handicap en de andere is een paard voor de lagere klasses die heeft 44 handicap.

Nu is natuurlijk eerst de vraag hoe komen ze aan die handicap. Je start eerst met een paard 3x in een conditie koers. Dat wil zeggen een ren uitgeschreven met condities. Bijvoorbeeld: voor 3 jarige, die nog niet gewonnen hebben, per 2e plaats 1 kilo extra gewicht. En zo kunnen er van allerlei verschillende condities zijn. Tijdens deze 3 rennen wordt de handicap van het paard bepaald door de handicapper. Stel je wordt bijvoorbeeld 3e en de 2 paarden voor je hebben een handicap van 50 en 53 en de paarden achter je zitten rond de 45. Dan zal jouw paard een handicap rond de 47 krijgen. Na deze 3 rennen wordt de definitieve handicap bepaald.

Nou dan over naar de handicap koersen. Deze worden niet uitgeschreven met condities maar op handicap. Een hogere klasse waar veel geld te verdienen is zal dus uitgeschreven worden met - kilos. En in de lagere klasses worden de rennen met + kilos uitgeschreven.
We nemen even als voorbeeld een F ren met hg+ 15 en een A ren hg -30

Om dit uit te leggen gaan we even terug naar mijn virtuele stal met 2 renpaarden. Het mindere paard met een hg van 44 kan dus nooit in die A ren starten. Immers 44-30 is 14 kilo en ja dat kan natuurlijk niet, dan moeten we een baby op het paard binden bij wijze van.
In die +15 kan deze prima in. 44+15= 59 kilo dus prima gewicht voor het paard om mee te lopen. Hiermee voorkom je dus dat het paard in een categorie terecht komt die veeel te hoog voor hem is.
Andersom werkt het hetzelfde. Zou ik mijn virtuele paard met een hg van 90 kilo in de F ren van +15 zetten zou hij met 105kilo moeten lopen. Dat doet natuurlijk niemand. Echter in de A ren met -30 zou hij met 60 kilo inkomen en dat is weer een normaal gewicht.

Deze handicap staat overigens nooit vast. Iedere koers wordt er weer door de handicapper gekeken of het gewicht aangepast moet worden.
Win je bijvoorbeeld heel makkelijk krijg je er 3 kilo bij. Win je maar net dan 1 kilo.
Verlies je juist dan gaan er kilo's af. Op deze manier is het dus mogelijk dat je paard in betere of in slechtere rennen gaat lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-19 22:07 



 
Profiel   

Goh interessant, leuk dat je hier eea uitlegt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-19 10:58 



 
Profiel   

Interessant!

Ik ben eigenlijk wel erg benieuwd wat je paard te eten krijgt? Qua krachtvoer oid?
En pas je het voer aan wanneer je richting een wedstrijd toe werkt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-19 11:04 



 
Profiel   

Ik volg ook! Super interessant. Vroeger las ik de boeken van volbloed altijd en was mijn grootste droom jockey worden 8-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-19 11:04 



 
Profiel   

Ik ga ook volgen. Helemaal geen ervaring met deze tak van sport maar vind het wel heel interessant!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-19 11:09 



 
Profiel   

Leuk ! Ik kom meerijden ! :D
Woon dichtbij Sterrebeek...waar ooit een hele mooie renbaan lag.
Was daar in mijn jeugd dan ook regelmatig te vinden. Nostalgie dus dit !

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-19 11:12 



 
Profiel   

Knap paard! En wat leuk dat je zo uitleg geeft, ik ga volgen!! Heb zelf helemaal geen ervaring met deze tak van de sport dus interessant om te lezen en zien!
Ik vraag me af vanaf welke leeftijd hij ongeveer is getraind? Hij is van 2014 en in 2016 al op de baan gelopen (denk ik op te maken uit je overzicht?), is dat normaal voor renpaarden dat ze met twee jaar worden uitgebracht?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-19 11:13 



 
Profiel   

Ik volg, leuk. :)

Ik heb het altijd jammer gevonden dat het zo'n 'onbereikbare' sport is.

Als je western wilt leren rijden ga je naar een westernstal en ga je lessen.
In de rensport is dat wel wat lastiger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-19 11:14 



 
Profiel   

Ik zal zoveel mogelijk vragen beantwoorden.
Kwa voer, nou er gaat nogal een berg krachtvoer in :+
Staan mijn pony's met name op onbeperkt hooi en een beetje krachtvoer, kom je daar met een renpaard in volle training echt niet mee weg. Denk hierbij aan ca. 6 kilo per dag dat hij krijgt naast onbeperkt ruwvoer. Dit met name in de vorm van granen zoals haver en voldoende eiwitrijk voer.
Dan krijgt hij van mij ook nog wat voer gebaseerd op vetten puur om ook wat reserves te houden.
Daarnaast dan nog luzerne en in aanloop naar de koersen vitamines.
Ik denk overigens dat dit ook een van de grootste kosten posten is bij hem :Y) :Y)
Hoe meer je richting de koersdag komt hoe meer ze natturlijk opgevoerd worden.
Belangrijk is dan echt wel nog het voldoende geven van ruwvoer anders heb je vroeg of laat natuurlijk een probleem.

@Jolijn: Roi heeft inderdaad al als 2 jarige aan het einde van het jaar gekoerst. Ik vermoed om te kijken of hij wat was als derby kandidaat als 3 jarige. Hij werd deze koers echter laatste en zal dus vermoedelijk daarna geruind zijn om daarna als 3 jarige een half jaar later "pas"weer in de baan te komen. Het is wel gebruikelijk bij volbloeden dat ze, de meeste tegenwoordig, met 3 jaar in de baan komen. Zelden pas als 4 jarige, maar vaak zijn dit puur de paarden die ze eerder niet klaar kregen.

Mijn volbloed komt overigens net als vele volbloeds lekker buiten om te spelen samen met soortgenoten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-19 11:35 



 
Profiel   

Ik volg! Heb zelf ook een Engelsvolbloedje thuis staan, alleen niet zo succesvol als die van jouw :p
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-19 12:10 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 31 [ 760 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 31  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen