Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 110 [ 2740 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 110  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Het beginnende (hobby) fotografen forum

 
Profiel   

Hee allemaal,

Sinds kort heb ik na hele lange tijd weer is mijn fotocamera te voorschijn gehaald. En heb ik gelijk wat foto's geschoten van mijn eigen paard. Persoonlijk vind ik ze nog best goed gelukt :o . Daarna wilde ik ze graag bewerken en heb ik een redelijk goede bewerk app kunnen vinden. Maar wat vinden anderen ervan? Hebben anderen misschien nog goede tips?

Nu dacht ik er zullen vast meer mensen het leuk vinden om hun werk te laten zien aan anderen. En vinden het ook fijn om tips en of feedback te krijgen. Een forum leek me dus perfect hiervoor.

Wat hebben jullie bijvoorbeeld voor camera, lens, foto's, hoelang je al fotografeert en je bewerk app? *-:)

Ik zal gelijk maar even aftrappen. Ik fotografeer met een Nikon D3200 met een 18-55 mm lens. Ik ben van plan het fotograferen wat meer op te pakken nu. Ik gebruik op dit moment als bewerk app Photoshop mix.

Before:
[ img ]

After:
[ img ]


Dit is echt pas de eerste keer dat ik een black foto probeer dus tips zijn welkom maar graag wel onderbouwend :D .

(Sorry als het forum verkeerd staat := )
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-19 14:24 



 
Profiel   

Ik zal je een tip geven om je blackfoto's maken wat makkelijker te maken.
Vaak maak je ze in een staldeur of garagedeur, dan heb je het binnen donkerder dan buiten, als je je paard dan in de zon zet wordt de achtergrond vanzelf donker ;)

http://www.fotogenikki.nl/tutorial-blac ... maken.html

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-19 14:30 



 
Profiel   

Nynkster schreef
Ik zal je een tip geven om je blackfoto's maken wat makkelijker te maken.
Vaak maak je ze in een staldeur of garagedeur, dan heb je het binnen donkerder dan buiten, als je je paard dan in de zon zet wordt de achtergrond vanzelf donker ;)

http://www.fotogenikki.nl/tutorial-blac ... maken.html

Super bedankt voor de tip! Ik ga het de volgende keer in zijn stal deur proberen. Dan zal het er waarschijnlijk ook echter uit zien. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-19 14:33 



 
Profiel   

Bewerk app ik blijf er om lachen als ik het lees :')
Ik zou kijken of je uit een lager standpunt kan gaan fotograferen dan komt je paard beter uit. En ik zou een andere lens kopen een 70-200 dan heb je ook meer afstand wat ook weer voordelig is voor het paard. En dan krijg je die mooie wazige achtergrond.

Ik fotografeer zelf met een Nikon D3100 en een tamron 70-200 lens en gebruik Adobe lightroom en photoshop

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-19 14:38 



 
Profiel   

Photoshop en lightroom zijn ook gewoon applicaties. Een aantal gratis mogelijkheden voor op je pc zijn GIMP en Photoshop Express Editor. Ik zou je dan ook aanraden om je foto's niet op op een telefoon of tablet te bewerken maar op een computer.

Probeer als je met je 18-55 mm fotografeert rondom de 55 mm te zitten, dit zorgt voor de minste vertekening met deze lens. Voorbeeldje kun je hier vinden van Hypofocus.

Mocht je een nieuwe lens willen dan zou ik kijken naar een 70-200, 70-300 of 18-200. De 70-300 en 18-200 zijn meer budget lenzen dan de 70-200. Persoonlijk zou ik niet naar een third party afwijken zoals Tamron, dit zijn kwalitatief toch mindere lenzen en ze zijn niet goedkoop.

En bij paarden kun je het beste vaak laag standpunt aannemen, ik lig bijvoorbeeld 99 van de 100 keer op de grond :D Mocht je willen sparren of vragen hebben mag je altijd PB'en :).

Ik fotografeer trouwens voornamelijk met een 85mm f/1.4 of een 70-200mm f/2.8.


Laatst bijgewerkt door Chiren op 11-04-19 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-19 14:57 



 
Profiel   

Oehh leuk!

Ik heb reeds een nikon 5300 gekocht, maar ik wil een nieuwe lens want ik krijg bewegende paarden maar nirt op de foto zonder mn iso torenhoog te gooien.

Iemand suggesgies? Ik dacht aan een 2.8f 50 mm die is goedkoop en lijkt me wel praktisch

Eerste foto die ik maakte:

[ img ]

Ik zal is wat nieuwe foto's zoeken

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-19 15:02 



 
Profiel   

Lau schreef
Bewerk app ik blijf er om lachen als ik het lees :')
Ik zou kijken of je uit een lager standpunt kan gaan fotograferen dan komt je paard beter uit. En ik zou een andere lens kopen een 70-200 dan heb je ook meer afstand wat ook weer voordelig is voor het paard. En dan krijg je die mooie wazige achtergrond.

Ik fotografeer zelf met een Nikon D3100 en een tamron 70-200 lens en gebruik Adobe lightroom en photoshop


Erg bedankt voor de goeie tip!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-19 15:23 



 
Profiel   

Chiren schreef
Photoshop en lightroom zijn ook gewoon applicaties. Een aantal gratis mogelijkheden voor op je pc zijn GIMP en Photoshop Express Editor. Ik zou je dan ook aanraden om je foto's niet op op een telefoon of tablet te bewerken maar op een computer.

Probeer als je met je 18-55 mm fotografeert rondom de 55 mm te zitten, dit zorgt voor de minste vertekening met deze lens. Voorbeeldje kun je hier vinden van Hypofocus.

Mocht je een nieuwe lens willen dan zou ik kijken naar een 70-200, 70-300 of 18-200. De 70-300 en 18-200 zijn meer budget lenzen dan de 70-200. Persoonlijk zou ik niet naar een third party afwijken zoals Tamron, dit zijn kwalitatief toch mindere lenzen en ze zijn niet goedkoop.

En bij paarden kun je het beste vaak laag standpunt aannemen, ik lig bijvoorbeeld 99 van de 100 keer op de grond :D Mocht je willen sparren of vragen hebben mag je altijd PB'en :).

Ik fotografeer trouwens voornamelijk met een 85mm f/1.4 of een 70-200mm f/2.8.


Wauw echt super bedankt voor de goeie tips! Ik heb net even naar een andere lens gekeken waar ik al tijdje aan zat te denken maar serieus geen idee had welke het beste is. En ik heb een 70-300 gezien die wel in mijn budget past. Echt fijne en nuttige informatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-19 15:28 



 
Profiel   

Womble schreef
Oehh leuk!

Ik heb reeds een nikon 5300 gekocht, maar ik wil een nieuwe lens want ik krijg bewegende paarden maar nirt op de foto zonder mn iso torenhoog te gooien.

Iemand suggesgies? Ik dacht aan een 2.8f 50 mm die is goedkoop en lijkt me wel praktisch

Eerste foto die ik maakte:

[ [url=m/1abuoh.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zal is wat nieuwe foto's zoeken



Wat een mooie foto! En wat een leuke pup een Berner toch? <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-19 15:28 



 
Profiel   

Ik ga hier eens mee lezen, ik fotografeer al jaren maar blijf graag bij leren. Heb ooit een Nikon d7100 gehad, maar schiet nu met een 350d Canon. Ongeveer eens per 2 maanden pak ik hem en maak ik 100 fotos waarvan er 4 toonbaar zijn :Y)

[ img ]

Gebruik alleen maar een 80-200 F4-5.6(?) zoomlens en fotografeer enkel (mijn) honden en paarden over het algemeen.
Ik bewerk met lightroom.


Laatst bijgewerkt door Azmay op 11-04-19 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-19 15:33 



 
Profiel   

Ik lees ook graag mee, vind het erg leuk om te fotograferen, maar alle tips zijn welkom! Heb wel photoshop, maar moet me in het technische echt eens gaan verdiepen..

Dit is mijn enige poging voor een black foto, al weer een paar jaar terug:
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-19 15:37 



 
Profiel   

TS: Het contrast in de vacht van je paard is te groot. Nu lijkt ie een wortel :P Als je het contrast veel minder extreem doet & de laatste plekjes 'licht' weg werkt, ziet het er al wat rustiger uit.

Womble: voor het fotograferen van bewegende paarden zou ik helaas toch voor een duurdere lens gaan. Momenteel fotografeer ik met een 70-200 mm f2.8. Je hoeft je ISO nu een stuk minder omhoog te gooien omdat je lens veel meer licht op kan vangen.

En zelf heb ik sinds kort een oudere full frame in huis. De Nikon D800e met een Tamron 70-200 mm f2.8 en daar komen deze plaatjes uit:
[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-19 15:40 



 
Profiel   

Ik ga mee met alle tips van hierboven, bij de kitlens zijn de verhoudingen vaak scheef, je paard heeft dan bijvoorbeeld een heel lang hoofd ten opzichte van zijn lijf.

Ik fotografeer ook al jaren, nu met de Canon Eos 700D + 70-200 2.8 lens. Sinds kort ook de 50mm 1.8. <3

[ img ]


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-19 17:03 



 
Profiel   

Omenstabij schreef
TS: Het contrast in de vacht van je paard is te groot. Nu lijkt ie een wortel :P Als je het contrast veel minder extreem doet & de laatste plekjes 'licht' weg werkt, ziet het er al wat rustiger uit.

Womble: voor het fotograferen van bewegende paarden zou ik helaas toch voor een duurdere lens gaan. Momenteel fotografeer ik met een 70-200 mm f2.8. Je hoeft je ISO nu een stuk minder omhoog te gooien omdat je lens veel meer licht op kan vangen.

En zelf heb ik sinds kort een oudere full frame in huis. De Nikon D800e met een Tamron 70-200 mm f2.8 en daar komen deze plaatjes uit:
[ [url=m/EesZGE.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/mUpHw7.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/GR31fA.png]Afbeelding[/url] ]


Komt het door het uploaden of zijn ze niet helemaal scherp? Ik heb ook d800 en heb met deze camera veel moeite om alles scherp te krijgen, hoe ervaar jij dat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-19 17:14 



 
Profiel   

ik heb een compacte (hand)camera Sony HX90 dus ik volg ook! ik vond die link naar de blog van Nikki echt leerzaam. ik wil me meer gaan verdiepen in het nabewerken van de foto's. weet iemand nog leerzame goede blogs of youtube kanalen om meer te leren over het nabewerken?

ook wil ik me meer verdiepen in het handmatig instellen, ik heb de camera nu altijd op automatisch staan maar ik hoorde dat dat eigenlijk bijna nooit de beste foto's geeft.. dus tips en links zijn welkom :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-19 17:20 



 
Profiel   

[ img ]
[ img ]

Ja ik fotografeer soms voor de hobby. Kan het namelijk ook niet. Dit is alweer 3 jaar geleden geschoten maar recente staan op mijn andere pc dus daar kan ik nu niet bij. Dit zijn gewoon 2 foto s die nog op mijn bokt upload stonden, met een prachtig wit hek erbij en een blauwe knie :+
Ik heb een Canon1300D en nu een 18-55 lens er op zitten maar wil eigenlijk een 18-200. Maar weet niet of ik het de moeite vind om een dure lens te kopen terwijl ik hem ongeveer 1 keer in de 2 maanden uit de kast pak, dan 1000 foto's klik en vervolgens gaat hij de kast weer in :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-19 17:22 



 
Profiel   

Dat is misschien wat zonde maar als je elke keer je foto's bekijkt en je bent niet tevreden is het misschien toch de moeite waard.

Ik fotografeer veel dus heb in een lichtsterke lens geïnvesteerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-19 17:28 



 
Profiel   

Ahhh super leuk topic dit! Ik ben ook beginner, ben recent overgestapt op een Nikon D7200 na een tijdje met de D3100 gefotografeerd te hebben. Ben druk bezig met alle knopjes leren kennen, en ook druk bezig om overweg te kunnen met photoshop en lightroom!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-19 17:46 



 
Profiel   

Er zijn een paar universele regels voor fotograferen wat betreft lenskeuze:

Alles onder de 50 mm wordt groothoek genoemd. Groothoek gebruik je voor landschappen, als je véél op de foto wilt.

50 mm is een beetje de 'standaard'. Kan je qua landschap net niet alles mee op de foto krijgen, en qua portret is ook het nét niet wat je wilt, maar als universele lens was het vroeger eigenlijk een beetje de standaard vaste brandpuntsafstand, en voor 'kiekjes' prima bruikbaar.

De mooiste brandpuntsafstand voor portretten van mensen is 90 mm, daarmee komen ze het meest natuurlijk over.

Voor paarden (omdat die langere neuzen dan mensen hebben) is een brandpuntsafstand van 135 mm of groter mooier.

Alles wat groter dan 80-100 mm is, wordt telelens genoemd. En kijk maar eens door een verrekijker, telelenzen drukken "diepte" plat. Daarom kun je met een telelens bij paarden vaak mooie portretfoto's / foto's van schuin voor nemen.

Samengevat: ga niet onder de 90 mm voor portretten zitten, en kies liefst iets van 135 / 200 mm.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-19 18:03 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Er zijn een paar universele regels voor fotograferen wat betreft lenskeuze:

Alles onder de 50 mm wordt groothoek genoemd. Groothoek gebruik je voor landschappen, als je véél op de foto wilt.

50 mm is een beetje de 'standaard'. Kan je qua landschap net niet alles mee op de foto krijgen, en qua portret is ook het nét niet wat je wilt, maar als universele lens was het vroeger eigenlijk een beetje de standaard vaste brandpuntsafstand, en voor 'kiekjes' prima bruikbaar.

De mooiste brandpuntsafstand voor portretten van mensen is 90 mm, daarmee komen ze het meest natuurlijk over.

Voor paarden (omdat die langere neuzen dan mensen hebben) is een brandpuntsafstand van 135 mm of groter mooier.

Alles wat groter dan 80-100 mm is, wordt telelens genoemd. En kijk maar eens door een verrekijker, telelenzen drukken "diepte" plat. Daarom kun je met een telelens bij paarden vaak mooie portretfoto's / foto's van schuin voor nemen.

Samengevat: ga niet onder de 90 mm voor portretten zitten, en kies liefst iets van 135 / 200 mm.


Deze richtlijnen gelden imo wel voor fullframe body’s. Met een crop kan je met 50mm echt hele prima portretten maken.
Met mijn FF zit ik het liefst tussen de 70 en 135

Ik fotografeer overigens met twee maal de canon 5DIII, mijn studiolens is de 24-70 2.8 II en mijn fijnste buitenlens is de 70-200 2.8 II
Let wel dat ik mijn rekeningen er mee moet betalen en dus dure apparatuur heb :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-19 18:09 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Er zijn een paar universele regels voor fotograferen wat betreft lenskeuze:

Alles onder de 50 mm wordt groothoek genoemd. Groothoek gebruik je voor landschappen, als je véél op de foto wilt.

50 mm is een beetje de 'standaard'. Kan je qua landschap net niet alles mee op de foto krijgen, en qua portret is ook het nét niet wat je wilt, maar als universele lens was het vroeger eigenlijk een beetje de standaard vaste brandpuntsafstand, en voor 'kiekjes' prima bruikbaar.

De mooiste brandpuntsafstand voor portretten van mensen is 90 mm, daarmee komen ze het meest natuurlijk over.

Voor paarden (omdat die langere neuzen dan mensen hebben) is een brandpuntsafstand van 135 mm of groter mooier.

Alles wat groter dan 80-100 mm is, wordt telelens genoemd. En kijk maar eens door een verrekijker, telelenzen drukken "diepte" plat. Daarom kun je met een telelens bij paarden vaak mooie portretfoto's / foto's van schuin voor nemen.

Samengevat: ga niet onder de 90 mm voor portretten zitten, en kies liefst iets van 135 / 200 mm.


Ohhh en mag ik nog wat toevoegen?

Als je een cropcamera hebt zit je nog met de cropfactor. Bij veel APS-C bodys is dit 1.6. Dat heeft allemaal te maken met de grootte van de sensor.

Maar dat betekent dus als jij een 50mm lens op jouw Crop camera zet dat je dat X 1.6 moet doen.
(Crop factor verschilt per type en merk camera)

Op een full frame camera is 50mm gewoon 50mm.
Maar op jouw crop is het dus 80mm

Beetje moeilijke stof misschien als je niet alle theorie beheerst. Maar je kan op internet nog wel genoeg vinden daarover.

Misschien wel iets om over na te denken bij het aanschaffen van een lens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-19 18:14 



 
Profiel   

pfff ik moet nog veel gaan leren/lezen op internet want dit klinkt echt als chinees _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-19 18:15 



 
Profiel   

IK bedoel de mm idd gewoon zoals ze in een (analoge) 36x24mm camera werken. Een 50 mm op een crop-camera is idd een 80 mm, zo ongeveer. Die noem ik dus ook gewoon een 80 mm.

Je moet dus al een 16-18 mm lens hebben wil je een fatsoenlijke landschapsfoto kunnen maken met een crop camera (à la 24 mm groothoek wat de standaard is bij een normale kleinbeeld)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-19 18:21 



 
Profiel   

ik volg ook, super leuk.

ik fotografeer met de Canon Eos 1100D + 18-55mm 3.5-5.6 of de 80-200 4.5-5.6,
ik wil de Canon Eos 4000D gaan kopen en daara nog een 28-90 mm of de 50mm.

wat recente foto's :

zondag 7 april
[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

zaterdag 30 maart
[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-19 19:02 



 
Profiel   

Omdat dit topic echt over fotograferen gaat verplaats ik dit topic naar [FK] FotoKunst.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-19 21:12 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 110 [ 2740 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 110  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen