Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Bokkers leggen uit: B-proef met MerelV

 
Profiel   

*Bokt.nl
Bokt community

[ img ]
Belonen na de proef. Foto: Ango Verstraaten.

In Bokkers leggen uit komt iedere maand een bokker aan het woord om uitleg te geven over een bepaald onderwerp binnen de paardensport- of houderij. Deze maand vertelt MerelV over het rijden en de jurering van een B-proef. MerelV is inmiddels ruim een jaar bevoegd om B/L te jureren en zelf ook jaren actief in de sport.

Wat zijn de typische onderdelen van de B?
In de B zitten nog geen typische onderdelen, zoals in het L wijken gevraagd wordt. In de B verwacht ik vooral dat er een zekere basisrijvaardigheid getoond wordt. Ik kijk of iemand netjes het paard op 2 teugels door bochten en wendingen stuurt. Het begin van alles wordt gemaakt in de B. Een paard hoeft van mij nog niet 100% nageeflijk te lopen. Wel is het belangrijk dat het paard in 1 soepele houding wordt gereden en hierbij niet tegen de hand komt. Iets voor de loodlijn is daarbij zeker niet erg.

Waarin verschilt de B van de BB (qua jurering)?
In de BB wordt iets minder verwacht qua souplesse en buiging. Foutjes worden iets minder hard afgestraft. Ook worden geen verruimingen gevraagd. Dit is een extra stukje rijvaardigheid dat in de B voor het eerst gevraagd wordt.

Wat is het belangrijkste waarop gelet wordt bij de B?
Of alle oefeningen soepel in elkaar overlopen. Wordt er netjes op de bordjes gereden en is al een zekere mate van buiging en souplesse, waardoor het paard netjes een volte kan lopen. De nageeflijkheid is hierbij zeker niet het belangrijkste. Het belangrijkste is dat het paard gewillig uitvoert wat de ruiter vraagt en daarbij niet in verzet of tegen de hand komt.

Waar wordt het meest opgelet bij de middenstap?
Ik let erop dat het paard de hand volgt en ruimte krijgt om zijn passen te verlengen. De achterbenen stappen over het spoor van de voorbenen en het paard krijgt de kans om vrij en ruim, door het lijf te bewegen. Wat hierbij veelgemaakte fouten zijn, is het duwen met de zit, waardoor het paard de passen niet afmaakt en gehaast kan worden. Ook het geven van te weinig ruimte zie ik veel, hierdoor krijgt het paard te weinig ruimte om door het lijf te kunnen bewegen.

Hoe ziet een tienwaardige middendraf eruit?
Vanaf de hoek voor de middendraf tot het terugnemen erna is een duidelijke voorbereiding te zien. Het paard verlengt de passen duidelijk, maar valt hierbij niet op de voorhand. Er mag iets meer lucht komen in de aanleuning, maar de houding van het paard verandert niet. Naast de overgang naar de middendraf is ook de overgang terug van belang. Deze wordt bij een 10 duidelijk gereden, de passen worden weer korter, maar de houding verandert niet. De overgang ziet er ogenschijnlijk heel makkelijk uit. De hoeken voor en na de middendraf worden soepel gereden, het paard buigt voldoende en draaft met een passend ritme en een goede impuls. De aanleuning is te allen tijde soepel en los van de hand. Er moet daarnaast voldaan worden aan de voorwaarden die het scala stelt, passend bij het niveau waarop het paard wordt uitgebracht. In de B geldt dan dat de takt goed moet blijven, het paard blijft een passende aanleuning en ontspanning. Voor een 10 is het tevens belangrijk dat het paard zeer goed rechtgericht is en met een zekere schwung beweegt.

Hoe ziet perfect halsstrekken eruit?
Het paard wordt duidelijk voorbereid en volgt onmiddellijk de hand als de ruiter de teugellengte verlengt. Het paard volgt de hand tot hij het hoofd tussen boeg en kniehoogte brengt, dit moet vlot en soepel gebeuren. Het paard krult het hoofd niet op en blijft ligt voor de loodlijn bewegen. Nadat het halsstrekken is voltooid, worden de teugels soepel opgenomen en volgt het paard hierin wederom de ruiterhand zonder van houding te veranderen (tegen de hand komen).

Waar let je het meest op bij de netheid van de figuren?
Ik let op of oefeningen goed verdeeld worden. Een volte moet echt rond zijn en een gebroken lijn scherp. Het is belangrijk dat de ruiter weet waar de letters van de bak zich bevinden zodat hij of zij zich hierop kan richten en oefeningen precies uit kan voeren. Naast de netheid van de figuren, wordt gekeken naar het scala voor het bepalen van het cijfer.

Hoe jureer je wanneer de voorlezer verkeerd voorleest en de ruiter hierdoor een onderdeel niet of foutief rijdt?
Ik geef aan dat de ruiter verkeerd gereden heeft, door middel van een bel. De ruiter mag vervolgens het onderdeel opnieuw rijden, maar krijgt wel -2 voor het betreffende onderdeel. Bij de tweede keer verkeerd rijden volgt -4 en bij de derde keer volgt uitsluiting.

Heb je nog tips voor mensen die een B-proef willen rijden?
Ga vooral lekker genieten van je eerste B-proef. Leer je proef uit je hoofd, dit helpt je om netter te rijden omdat je weet wat er komt.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-19 08:44 



 
Profiel   

Wat een heldere en duidelijke uitleg, heel handig om te lezen. Mijn moeder staat nog helemaal aan het begin en vindt het enorm spannend omstraks B te rijden. Dit helpt om duidelijkheid te krijgen in wat er van je verwacht wordt en ik kan me voorstellen dat dat rust geeft. Complimenten! Ik ben benieuwd of er ook zo’n stukje over de volgende klasses komt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-19 12:06 



 
Profiel   

Artikel uit de oude doos? Er zit al sinds NU drie jaar geen middendraf meer in een B proef maar alleen maar een paar passen verruimen.
Verder interessant en informatief artikel hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-19 16:14 



 
Profiel   

Heel interessant. Ik verbaas mijzelf met de wedstrijd meer over de beoordelingen in de B.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-19 16:45 



 
Profiel   

Caritas schreef
Artikel uit de oude doos? Er zit al sinds NU drie jaar geen middendraf meer in een B proef maar alleen maar een paar passen verruimen.
Verder interessant en informatief artikel hoor.

Geen artikel uit de oude doos en technisch gezien heb je gelijk, maar je zinnen worden wel erg lang als je het in de uitleg steeds over enkele passen verruimen hebt. Maar goed, bedankt voor de toevoeging in ieder geval, want je hebt zeker gelijk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-19 18:10 



 
Profiel   

Wat een leuk stukje! Staan best wat goede tips en tops in voor een beginnend wedstrijdruiter :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-19 10:45 



 

‘Iets voor de loodlijn is daarbij zeker niet erg.’
Is dat op hogere niveau’s wel erg? Dacht dat er ergens in de knhs reglementen stond op of net voor de loodlijn? Dacht dat we daar anno 2019 wel uit waren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-19 16:11 



 
Profiel   

Inderdaad hele leuke tips voor beginnende ruiters, maar eigenlijk ook wel voor ruiters die al wat verder zijn! Ik vind dit verder ook hele correcte inzichten.
Al moet ik zeggen dat ik in mijn B tijd van tijd tot tijd toch wel flink werd afgerekend omdat mijn paard 'dieper' moest en 'te ver voor de loodlijn' liep. Lijkt me dat er ook wat interpretatie van de jury bijkomt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-19 16:24 



 

Liever een paard dat te ver voor de loodlijn loopt en dat daar dan aangesleuteld kan worden, dan ruiters die van jongs af aan geleerd wordt dat het allemaal diep en rond moet toch? Daar krijg je van die ‘help ik ben 10 en ik wil aan de teugel rijden maar het lukt me niet mijn vriendinnetje kan het wel als ze heel hard trekt maar het lukt me niet hebben jullie tips’ topics van
Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet voor paarden die heel ver voor de loodlijn lopen en ook niet tegen mensen die hun paard gewoon mooi rond rijden, maar ik denk dat je dat beeld van het moet allemaal rond er niet te veel vanaf het begin moet instampen en al helemaal niet afstraffen wanneer het nog niet helemaal lukt Dan gaan mensen veel te veel op de voorkant focussen

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-19 16:33 



 
Profiel   

Elvirawortel schreef
‘Iets voor de loodlijn is daarbij zeker niet erg.’
Is dat op hogere niveau’s wel erg? Dacht dat er ergens in de knhs reglementen stond op of net voor de loodlijn? Dacht dat we daar anno 2019 wel uit waren?

Ach, met ver voor de loodlijn haal je in de B gewoon geen winst. Het is echt al aan de teugel wil je winst rijden is mijn ervaring. Helaas. Hier is dan mogelijk de uitzondering in jurering aan het woord, maar mijn ervaring is dat je echt al de boel goed voor elkaar moet hebben, terwijl B voor beginnend staat.
Ik zal zelf overigens niet snel in de B starten, ik mag de B en L overslaan, maar vind het ook niet eerlijk. Als ik het al eens doe is dat puur om paard even te leren wennen en dan hup door. Maar eigenlijk zou de L2 ruiter geen B meer mogen starten. L1 is gewoon B met wijken is mijn ervaring. En verlies rijden kan daar ook niet, je blijft altijd L1+0. De B zou voor de echte beginnende wedstrijdruiter moeten zijn. BB is in mijn ogen onzin, je kunt B rijden zodra je in 3 gangen rond kunt sturen. Er wordt helaas zo veel druk gelegd op die B proeven tegenwoordig. Ik snap best dat mensen gewoon nooit starten omdat ze het niet leuk vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-19 09:57 



 
Profiel   

germie schreef
Elvirawortel schreef
‘Iets voor de loodlijn is daarbij zeker niet erg.’
Is dat op hogere niveau’s wel erg? Dacht dat er ergens in de knhs reglementen stond op of net voor de loodlijn? Dacht dat we daar anno 2019 wel uit waren?

Ach, met ver voor de loodlijn haal je in de B gewoon geen winst. Het is echt al aan de teugel wil je winst rijden is mijn ervaring. Helaas. Hier is dan mogelijk de uitzondering in jurering aan het woord, maar mijn ervaring is dat je echt al de boel goed voor elkaar moet hebben, terwijl B voor beginnend staat.
Ik zal zelf overigens niet snel in de B starten, ik mag de B en L overslaan, maar vind het ook niet eerlijk. Als ik het al eens doe is dat puur om paard even te leren wennen en dan hup door. Maar eigenlijk zou de L2 ruiter geen B meer mogen starten. L1 is gewoon B met wijken is mijn ervaring. En verlies rijden kan daar ook niet, je blijft altijd L1+0. De B zou voor de echte beginnende wedstrijdruiter moeten zijn. BB is in mijn ogen onzin, je kunt B rijden zodra je in 3 gangen rond kunt sturen. Er wordt helaas zo veel druk gelegd op die B proeven tegenwoordig. Ik snap best dat mensen gewoon nooit starten omdat ze het niet leuk vinden.


Dit. Ik blijf me er ook over verbazen dat we een BB dressuurproef moeten hebben. De B is toch om te beginnen? Om ervaring op te doen bij zowel paard als ruiter? Waarom is het in de B tegenwoordig zo lastig om puntjes te rijden dat we BB moeten hebben?

Het is jammer om te zien hoe het tegenwoordig van begin af aan alleen maar om winnen draait. Ik sta daarom ook nog niet echt te springen wedstrijden te gaan rijden nu ik een eigen paard heb, terwijl me dit altijd heel leuk leek. Het is allemaal zo vreselijk competitief en het grootste gros van de ruiters die je op dressuurwedstrijden tegenkomt gunt een ander niks.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-19 09:03 



 
Profiel   

De BB hoef je geen startkaart voor te hebben, dus kan je eens kijken hoe je het als combinatie vindt. Mijn moeder heeft BB gestart, voordat ze B ging starten. Had al eerder een ander paard gestart, maar vond het erg spannend en wilde kijken of ze überhaupt wel wedstrijden wilde gaan rijden. Dat is makkelijker als je gewoon een wedstrijd kan inschrijven, zonder meteen een startkaart aan te vragen.

Qua geen B meer mogen / moeten rijden als je al hoger hebt gereden en L1 alleen B met wijken vind ik niet helemaal kloppen. Waarom zou je dat niet mogen doen? Ik was geen beginnend wedstrijdruiter, maar mijn paard was wel beginnend. Met vorige heb ik 1 keer B gestart en ben daarna meteen verder gegaan, maar dat heeft er juist voor gezorgd dat ik met huidige paard wel langer in de B heb gereden. Juist omdat bijvoorbeeld de galop nog niet zo stabiel was dat we een middengalop konden rijden, het wijken nog niet altijd geweldig ging als er wat spanning was en nog wel wat kleine dingen. In het trainen waren we daar mee bezig en ging dat goed, maar ik wilde haar ook gewoon meenemen op wedstrijd en laten wennen aan alles.

Ik heb medelijden met mensen die denken of meemaken dat alles om winnen draait en er op wedstrijden elkaar niks gegund wordt. Dat is niet leuk, maar dat is echt niet altijd zo. Ik ben met dit paard 2 jaar geleden begonnen en de mensen die een ander niks gunnen zijn op 1 hand te tellen. Ik kom juist hele sympathieke mensen tegen, zelfs op grote en belangrijke wedstrijden. Ook met vorige paarden en pony's heb ik dat maar zelden meegemaakt, gelukkig en dan rijd ik al bijna 20 jaar wedstrijden. Ja, wel mensen die heel zenuwachtig zijn en daardoor heel boos kijken, maar de meeste wensen elkaar gewoon succes, vragen eens hoe het gegaan is. Ik ben ook niet echt benaderbaar als ik los rijd, mijn hoofd ziet er niet vriendelijk uit als ik geconcentreerd ben. :') Natuurlijk zijn er mensen die elkaar niks gunnen, maar dat is niet alleen in de wedstrijdsport zo, zegt niks over de sport, maar alles over die mensen.

Ik heb geen voorbeenzwaaier / spectaculair paard, maar ik heb wel hele goede punten gereden in de B. Juist door het netjes op de letter rijden, nette stelling en buiging, heel goed halsstrekken, maar de meeste complimenten kreeg ik over de impuls. Dat die zo goed en stabiel was. Winst krijg je ook pas als je een proef beter dan voldoende rijdt. Geen winst betekent niet dat je het niveau niet aankan, maar juist dat het voldoende is, maar nog niet goed. Ver voor de loodlijn is juist ook vaak tegen de hand en dat wordt inderdaad 'bestraft' maar iets voor de loodlijn niet hoor. Het hoeft echt geen perfecte aanleuning te zijn, maar natuurlijk wordt het wel beloond als het wel zo is. Dat is toch ook eerlijk?

Leuk artikel zo :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-19 09:25 



 
Profiel   

Chapeau voor de uiteg !!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-19 14:04 



 
Profiel   

germie schreef
Ach, met ver voor de loodlijn haal je in de B gewoon geen winst. Het is echt al aan de teugel wil je winst rijden is mijn ervaring. Helaas. Hier is dan mogelijk de uitzondering in jurering aan het woord, maar mijn ervaring is dat je echt al de boel goed voor elkaar moet hebben, terwijl B voor beginnend staat.


Eens. Ik ben een beginnend wedstrijdruiter ( mijn fjord is ook beginnend) en verbaas mijzelf telkens weer over de grote verschillen qua jurering. Afgelopen weekend was een mooi voorbeeld. Eerste proef leek nergens op, 174.5 punt maar toen de tweede proef. Super netjes, geen gekke fouten en ik was dik tevreden. Jawel, 159.5 punt met een aantal 2en op mijn protocol zonder commentaar. Ik leg dit naast mij neer en ga verder, maar ik snap zomaar dat dit niet echt motiverend zou kunnen zijn voor anderen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-19 14:34 



 
Profiel   

Geen commentaar is jammer, zeker bij een 2.

Wat ik zelf fijn vind is de proef laten filmen. Ik heb vaker gehad dat mijn gevoel heel anders was dan het protocol. Keek ik dan achteraf terug moest ik meestal toch echt de jury gelijk geven :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-19 14:40 



 
Profiel   

L_iek schreef
germie schreef
Ach, met ver voor de loodlijn haal je in de B gewoon geen winst. Het is echt al aan de teugel wil je winst rijden is mijn ervaring. Helaas. Hier is dan mogelijk de uitzondering in jurering aan het woord, maar mijn ervaring is dat je echt al de boel goed voor elkaar moet hebben, terwijl B voor beginnend staat.


Eens. Ik ben een beginnend wedstrijdruiter ( mijn fjord is ook beginnend) en verbaas mijzelf telkens weer over de grote verschillen qua jurering. Afgelopen weekend was een mooi voorbeeld. Eerste proef leek nergens op, 174.5 punt maar toen de tweede proef. Super netjes, geen gekke fouten en ik was dik tevreden. Jawel, 159.5 punt met een aantal 2en op mijn protocol zonder commentaar. Ik leg dit naast mij neer en ga verder, maar ik snap zomaar dat dit niet echt motiverend zou kunnen zijn voor anderen.

Ik heb dit wel eens in de M1 en M2 gehad, ene proef eerste, andere proef laatste, en geen idee waarom. In de B verwacht je geen 2, punt. Een 4 als het echt fout gaat. Ik vind wel dat de B motiverend moet zijn. Dit is bij jou niet het geval. Jammer. Persoonlijk had ik de jury aangesproken, heb dat eens gedaan omdat de jury het paard 'te gewoontjes vond voor de B' en bij navragen bleek dat de jury het paard gewoon niet geschikt vond voor de dressuur, en we hadden het jawel over de B. Al kom je ook met een trekpaard, ook die kunnen de B lopen hoor. Was erg jammer. Die jury's heb je helaas.
Als je gewoon zoals hierboven uitgelegd is jureert, dan haal je normaal gesproken geen 2 en blijft het ook leuk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-19 16:13 



 
Profiel   

Dan ben je vast ook van mening dat je geen 9/10 kan halen, Germie? Of moet de jury die wel geven als het echt heel goed is?
Een 2 kan je in de B ook gewoon halen als er iets echt mis gaat, in mijn ogen niet als een paard bijvoorbeeld gewoon tdh komt of een tact fout maakt, maar bij flink verzet bijvoorbeeld mag die 2 van mij gewoon. Maar een 2 zonder commentaar, dat kan niet. In geen enkele klasse trouwens. Ik zie ook niet wat er niet motiverend is aan een 2 als deze gewoon verdiend is. Motiverend moet je zijn met het commentaar, punten doe je naar wat je ziet. Dus een 2 bij echt een heel slecht onderdeel, met commentaar erbij, die 9 of 10 bij iets echt heel goeds.

Zit je er echt op te wachten op jury's die 'motiverend' punten, als je dan in de L1/L2 ineens wel 'normaal' gepunt zou worden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-19 16:18 



 
Profiel   

MyWishMax schreef
Dan ben je vast ook van mening dat je geen 9/10 kan halen, Germie? Of moet de jury die wel geven als het echt heel goed is?
Een 2 kan je in de B ook gewoon halen als er iets echt mis gaat, in mijn ogen niet als een paard bijvoorbeeld gewoon tdh komt of een tact fout maakt, maar bij flink verzet bijvoorbeeld mag die 2 van mij gewoon. Maar een 2 zonder commentaar, dat kan niet. In geen enkele klasse trouwens. Ik zie ook niet wat er niet motiverend is aan een 2 als deze gewoon verdiend is. Motiverend moet je zijn met het commentaar, punten doe je naar wat je ziet. Dus een 2 bij echt een heel slecht onderdeel, met commentaar erbij, die 9 of 10 bij iets echt heel goeds.

Zit je er echt op te wachten op jury's die 'motiverend' punten, als je dan in de L1/L2 ineens wel 'normaal' gepunt zou worden?

Er wordt geschreven dat er niet bekend is waarom die 2 gescoord is, dat er niets geks gebeurd is, dan lijkt mij het raar dat je een 2 krijgt. Zeker als het zonder commentaar is. Dan is het ook niet verdiend in mijn ogen. Helaas gebeurt het soms. Dat is mijn boodschap.
Iemand die in galop valt in de volte, dit niet herstelt, paard nog eens bokt, ja, dan geef je een 2. Maar geef dan ook die 9 of 10 als iets wel goed gaat. Maar een 2 zonder uitleg kan gewoon niet, in geen enkele klasse, maar zeker niet in de B. De B moet wel motiverend gepunt worden vind ik. Dus twijfel je tussen die 6 of 7, geef ook eens die 7 zeg maar.Rond niet altijd alles naar beneden af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-19 16:24 



 
Profiel   

Wat me verwondert is dat er gevraagd wordt 'netjes op de bordjes' te rijden. Mij is altijd gezegd dat op de letter rijden net het minst belangrijk is. Ttz. liever een correcte overgang een meter te vroeg of te laat dan een geforceerde overgang op de letter. Door de nadruk te leggen op nauwkeurig op de letter te rijden ga je de ruiter ertoe brengen minder op de kwaliteit van de overgangen te focussen. In de B worden de overgangen ook vaak gevraagd tussen 2 letters. Of is daar er verschil tussen B en NL?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-19 16:24 



 
Profiel   

Sclimpre schreef
Wat me verwondert is dat er gevraagd wordt 'netjes op de bordjes' te rijden. Mij is altijd gezegd dat op de letter rijden net het minst belangrijk is. Ttz. liever een correcte overgang een meter te vroeg of te laat dan een geforceerde overgang op de letter. Door de nadruk te leggen op nauwkeurig op de letter te rijden ga je de ruiter ertoe brengen minder op de kwaliteit van de overgangen te focussen. In de B worden de overgangen ook vaak gevraagd tussen 2 letters. Of is daar er verschil tussen B en NL?


Nee, de overgang is belangrijker dan op de letter, vooral omdat die nog niet op de letter moeten,maar tussen de letters. Maar juist omdat je die tijd hebt tussen die letters 'moet' je hem wel daar proberen te maken.
Ik bedoelde met het op de letter rijden meer de figuren op de letters en dat was mijn ervaring met jureren in de B ook. Dus geen meter te vroeg of laat afwenden, geen volte die 5 meter te vroeg weer op de hoefslag komt bij wijze van spreken.

Germie, jij zegt dat je in de B sowieso geen 2 geeft, omdat dat niet motiverend is. Een 2 zonder commentaar kan niet, maar in jouw 1e bericht schrijf je het over die 2, dat je die nooit hoort te geven in de b. Over twijfel tussen de 6 en 7, daarvoor heb je de halve punten nu en het wordt echt wel vaak omhoog gehaald hoor, maar zoals in alle klasses, er wordt vaak ook voor een 5,5/6 gereden. Je weet namelijk achteraf niet of de jury twijfelde of dat deze het gewoon die 6 waard vond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-19 16:49 



 
Profiel   

Ik geef 2en, maar ook 9s en 10en als het echt goed is. Een 2 wel alleen maar als er sprake is van verzet of iets echt goed verkeerd gaat en dan nog hoort dat cijfer even uitgelegd te worden.
Want een 2 hoeft niet demotiverend te zijn, hoe het gebracht wordt wel. Als er niets mis gaat en je krijgt een 2, dan snap ik dat dat beroerd overkomt.

Op de letter rijden is inderdaad minder belangrijk dan een goede overgang, maar het kan wel net het verschil maken tussen een 7 en een 8 bijvoorbeeld.

Ik ben nu 3/4 jaar jurylid en toen al werd in de cursus niet (meer) gehamerd op de nageeflijkheid in de B. En persoonlijk doe ik dat ook niet. Je kunt bij mij met een sterrenkijker bij wijze van spreken nog een winstpunt scoren, als je er verder lekker mee kunt rijden. Al denk ik niet dat dat met een sterrenkijker lekker gaat. Er moet toch een zekere fijne ontspannen verbinding zijn en daarbij let ik niet op loodlijnen. (Al is er achter minder oké in de meeste gevallen)
Als ik B zit te jureren dan moet ik niet gaan denken van goh kan die wel de L1 in, daar zit ik op dat moment echt niet voor.

Maar ik weet ook dat er juryleden zijn die hier heel anders over denken. Dat maakt wedstrijden rijden al minder leuk, maar het jureren zelf ook om heel eerlijk te zijn. Soms kan ik niet goed mijn collega juryleden “verdedigen” en ik vind het ook weleens lastig om klachten over wedstrijden te lezen, omdat ik het vaak heel jammer vind. Het kan zo leuk zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-19 17:27 



 
Profiel   

De ellende met het verhaal 'je paard hoeft in de B nog niet nageeflijk' is dat mensen dat uit hun verband trekken. Niet iedere ruiter voelt of begrijpt het verschil tussen een paard dat ontspannen, over de rug en in aanleuning loopt maar nog niet helemaal nageeflijk volgens het plaatje, en een paard dat simpelweg tegen de hand, zo stijf als een plank is of compleet zonder aanleuning gereden word. Want ook die varianten kom ik tegen in de B en dat zijn vaak de varianten die dus geen winst rijden (en daar zelf dan heel verontwaardigd over zijn want volgens de knhs hoeft hij nog niet nageeflijk dus....etc etc).

In mijn ervaring moet er wil je standaard geen winst rijden in de B echt wel iets niet kloppen in je basisafrichting of je paard bijvoorbeeld heel gespannen zijn oid. Let wel, iedereen heeft weleens een uitschieter naar boven of beneden maar als je geregeld onder de 180 zit in de B is het gewoon echt wel zaak om eens heel kritisch te gaan kijken naar je rijden. Niet demotiverend bedoeld maar wel wat ik gewoon regelmatig tegenkom in de praktijk (als jury en toeschouwer).

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-19 17:47 



 

0000 schreef
De ellende met het verhaal 'je paard hoeft in de B nog niet nageeflijk' is dat mensen dat uit hun verband trekken. Niet iedere ruiter voelt of begrijpt het verschil tussen een paard dat ontspannen, over de rug en in aanleuning loopt maar nog niet helemaal nageeflijk volgens het plaatje, en een paard dat simpelweg tegen de hand, zo stijf als een plank is of compleet zonder aanleuning gereden word. Want ook die varianten kom ik tegen in de B en dat zijn vaak de varianten die dus geen winst rijden (en daar zelf dan heel verontwaardigd over zijn want volgens de knhs hoeft hij nog niet nageeflijk dus....etc etc).

In mijn ervaring moet er wil je standaard geen winst rijden in de B echt wel iets niet kloppen in je basisafrichting of je paard bijvoorbeeld heel gespannen zijn oid. Let wel, iedereen heeft weleens een uitschieter naar boven of beneden maar als je geregeld onder de 180 zit in de B is het gewoon echt wel zaak om eens heel kritisch te gaan kijken naar je rijden. Niet demotiverend bedoeld maar wel wat ik gewoon regelmatig tegenkom in de praktijk (als jury en toeschouwer).


Klopt, maar ruiters die nog niet zo lang rijden voelen dat ook nog niet en hebben dat soort dingen ook nog niet voor elkaar, de basis is dan ook nog niet altijd perfect voor mekaar, maar de B staat voor beginnend en moet dus ook een beetje toegankelijk zijn voor iemand die gewoon een recreatief rondje stap draf galop kan rijden. In principe gaat de zware tour ook nog om de basis, want als de basis perfect voor elkaar is kan elk paard al deze zware oefeningen, en dat kan toch ook bijna niemand? Als je een perfecte basis wilt in de B wil je dus een Grand Prix paard in de B

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-19 18:11 



 
Profiel   

Ik ga er toch ook even een positief bericht in gooien! :o
Ik heb pas geleden mijn eerste twee proeven gereden bij een officiële KNHS wedstrijd. Mijn pony vond de spanning bij het los rijden wat te overweldigend en maakte daar wat passende sprongen bij. :+ Eenmaal in de ring niets meer aan de hand bij de pony maar was ik aardig overspannen :') Wou door de gekke sprongen eigenlijk al niet meer starten.
De jury heeft mij even de tijd gegeven om te kalmeren voordat we de proef moesten rijden en de punten waren naar mijn idee super eerlijk. Ik heb niet eens meer geprobeerd om nageeflijk te rijden omdat ik even geen conflict met de pony wou opzoeken en hier ben ik in beide proeven (met verschillende jury) niet op afgestraft. Pony liep overigs ook niet tegen de teugel maar lekker ontspannen, horizontaal met het neusje eruit.

Ik vond dit dus eigenlijk heel motiverend! Wel besloten om eerst wat meer kilometers in de groepslessen te maken zodat ze hopelijk wat beter functioneert tijdens het losrijden. Wij starten 3 mei weer opnieuw in de B :j

De woorden van mijn stalgenoot deden mij overigens ook erg goed: een winstpunt is een signaal dat je op de goede weg zit richting de volgende klasse en bij meerdere winstpunten daar (meestal) ook klaar voor bent. Bij geen winstpunt zit je goed in de klasse waar je rijdt.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-19 18:15 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen