Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Belgisch bedrijf verliest Fjorden na esdoornvergiftiging

 
Profiel   

het laatste nieuws
Overige


De vijf fjordenpaarden van Equu-Libre, een centrum voor paardentherapie aan de Ossenweg in het Belgische Westkerke, zijn vorig weekend gestorven door een esdoornvergiftiging. “Onze wereld is gestopt met draaien. Het voelt aan alsof we onze familie, ons leven en ons levenswerk kwijt zijn”, zeggen eigenaars Ivan Reynaert en Ingeborg De Leenheer. Ze deden alles om hun dieren te redden, maar die hulp mocht niet baten.

Ivan en Ingeborg hadden het begin deze week te zwaar om over het verlies te praten. Nu de resultaten van de autopsie bekend zijn, raapten ze hun moed bij elkaar. “We willen niet dat andere paardeneigenaren dit ooit meemaken en moeten hen waarschuwen”, zegt Ivan Reynaert. Zaterdag werden hun vijf fjordenpaarden, Lien (28) en haar afstammelingen Delfien (17), Horky (13), Hercules (13) en Quando (4), tegelijk doodziek. “De wereld zakte weg onder onze voeten. We werden meegesleurd in een stortvloed van vragen, onzekerheid, hoop, pijn en uiteindelijk een onwezenlijk groot verdriet. Samen met de dierenarts hebben we alles geprobeerd, maar het heeft niet gebaat”, vertelt Ivan.

75% kans op sterven
Uit de autopsie blijkt een esdoornvergiftiging. De zaden van de esdoorn, de zogenoemde ‘helikoptertjes’, zijn giftig. Dat gif verdwijnt bij de vrieskou, maar jonge scheuten zijn wel weer giftig. Als paarden die opeten, hebben ze 75 procent kans om te sterven. Tegen de avond waren alle fjorden overleden. Enkel de shetplandpony Simba overleefde.

“Het voelt aan alsof we alles kwijt zijn. Telkens we door het raam kijken, worden we ermee geconfronteerd. De paarden zijn onze familie, ons leven en ons levenswerk”, gaat Ivan verder. Hij kocht het moederpaard Lien 17 jaar geleden, toen het zwanger was van Delfien. De kudde breidde telkens uit met Horky, Hercules en Quando. Door de jaren heen bouwden Ivan en Ingeborg een professioneel centrum voor hippotherapie op. Veel kinderen met een mentale of fysieke beperking vinden er wekelijks rust en hulp.

Jarenlange inspanningen voor niets
“We konden de dieren voor honderd procent vertrouwen. Het is een proces van jaren. Behalve Lien zijn alle paarden hier opgegroeid. Samen met ons en onze cliënten vormden we een hechte familie. Die sterke band is noodzakelijk als je met kinderen met een beperking werkt”, duidt Ivan. Alles waarop hun bezigheden en hun leven was gesteund, valt in een klap weg. Enkel Simba kon nog troost bieden, maar het dier was zo verdrietig door eenzaamheid dat het elders, bij een ander paard, is ondergebracht.

Na het verlies van zaterdag dachten Ivan en Ingeborg er naar eigen zeggen over om hun centrum voor hippotherapie op te doeken. “Het zal jaren kosten om opnieuw een zelfde vertrouwensband te creëren met een kudde paarden. Vier jaar na de geboorte maken we onze dieren pas zadelmak. Hetzelfde niveau bereiken blijkt haast onmogelijk”, aldus Ivan. Intussen kreeg het echtpaar heel wat steunbetuigingen van hun cliënten. “Ze geven ons enorm veel waardering voor wat wij voor hen deden. Om opnieuw te starten hebben we voorlopig de moed niet. Maar misschien later, als we dit hebben kunnen verwerken”, besluit Ivan.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-19 22:59 



 
Profiel   

Wat een nachtmerrie om dit mee te maken. Heel veel sterkte voor Ivan, Ingeborg en alle cliënten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-19 23:04 



 

Wat verschrikkelijk. Je hoort steeds weer waarschuwingen over esdoorns, maar dit maakt je wel heel erg machteloos Y;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-19 23:11 



 

Al je paarden in 1 klap. Heftig...
Sterkte aan de eigenaren en cliënten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-19 23:18 



 
Profiel   

Heel veel sterkte

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-19 00:22 



 
Profiel   

Wat een verdrietig nieuws, veel sterkte voor eigenaren en cliënten. Dat wat je zo hebt opgebouwd samen op deze manier moet verliezen, is heftig. En wat een waarschuwing weer voor ons allemaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-19 07:55 



 
Profiel   

Wat een vreselijk drama..allemaal tegelijk.

Je hoort nu inderdaad heel veel over a typische myopatie, je kunt niet voorzichtig genoeg zijn denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-19 07:56 



 
Profiel   

Brr wat vreselijk!
Dit lijkt de laatste jaren meer voor te komen. Was er vroeger minder berichtgeving over?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-19 08:46 



 
Profiel   

Wat verschrikkelijk.. dan ben je echt in een nachtmerrie beland...

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-19 08:51 



 
Profiel   

Balou, het was er vroeger wel, maar ik denk dat het toen niet onderkend werd waar het vandaan kwam omdat dat nog niet bekend was. Toen werd het vaak afgedaan als "algemene" vergiftiging. Nu er meer bekend is waardoor het komt, wordt er meer tegen gewaarschuwd en is het bij meer dierenartsen bekend, waardoor het al sneller naar buiten komt dat dat de oorzaak is. Ook verschilt het per jaar hoe giftig de zaden/zaailingen zijn, dus het ene jaar worden er meer paarden getroffen dan het andere jaar. Ook de social media werken meer berichtgeving in de hand natuurlijk. Bovendien werden veel paarden vroeger in de herfst/winter/vroege lente op stal gehouden en niet zoals nu meer voorkomt: 24/7 buiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-19 09:12 



 
Profiel   

Wat verschrikkelijk! Heel veel sterkte aan de eigenaren en hun cliënten. In 1 klap hun levenswerk weg Y;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-19 09:16 



 
Profiel   

Jet schreef
Balou, het was er vroeger wel, maar ik denk dat het toen niet onderkend werd waar het vandaan kwam omdat dat nog niet bekend was. Toen werd het vaak afgedaan als "algemene" vergiftiging. Nu er meer bekend is waardoor het komt, wordt er meer tegen gewaarschuwd en is het bij meer dierenartsen bekend, waardoor het al sneller naar buiten komt dat dat de oorzaak is. Ook verschilt het per jaar hoe giftig de zaden/zaailingen zijn, dus het ene jaar worden er meer paarden getroffen dan het andere jaar. Ook de social media werken meer berichtgeving in de hand natuurlijk. Bovendien werden veel paarden vroeger in de herfst/winter/vroege lente op stal gehouden en niet zoals nu meer voorkomt: 24/7 buiten.


Ook een goede verklaring inderdaad. Het valt mij gewoon erg op dat dit veel naar buiten wordt gebracht de laatste 2/4 jaar? Uiteraard een goede zaak, want dit is zo vreselijk. ;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-19 09:16 



 
Profiel   

Vreselijk, heel veel sterkte gewenst bij dit verlies. Zestien jaar terug moest ik mijn 2 fantastische Fjorden in laten slapen doordat ze opzettelijk vergiftigd waren. Wij hebben toen met de dierenartsen alles in het werk gesteld om ze te redden maar het mocht helaas niet baten. Twee tegelijk vond ik al heel erg. Zelfs de dierenarts had het er moeilijk mee. Laat staan dat je er 5 tegelijk kwijtraakt door vergiftiging. Ik leef echt met jullie mee met dit drama.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-19 09:25 



 
Profiel   

Het wordt ook steeds meer heb ik het idee. Toen we hier net kwamen wonen 6 jaar geleden viel het best mee, toen kon ik alles met de hand eruit halen. Nu zijn het er zoveel dit jaar, weer veel meer dan vorig jaar, en is er geen beginnen aan. Valt ook niet meer tussen te eten voor de paarden. Hier gaan we eerst alles maaien, dan gaat de wagen erover om alle gras eraf te halen (gaat meestal naar een koeienboer) en daarna laat ik het gras nog weer even doorgroeien. Dan verschrompelt alles verder. Maar wat een gedoe, we hebben vorig 4 esdoorns gekapt, omdat ze schade aan het huis gaven, staan er nu nog 3 maar heb je weer een kapvergunning voor nodig. Ze zijn erg mooi maar de overlast die je ervan hebt is niet normaal

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-19 09:30 



 
Profiel   

henny_w schreef
Vreselijk, heel veel sterkte gewenst bij dit verlies. Zestien jaar terug moest ik mijn 2 fantastische Fjorden in laten slapen doordat ze opzettelijk vergiftigd waren. Wij hebben toen met de dierenartsen alles in het werk gesteld om ze te redden maar het mocht helaas niet baten. Twee tegelijk vond ik al heel erg. Zelfs de dierenarts had het er moeilijk mee. Laat staan dat je er 5 tegelijk kwijtraakt door vergiftiging. Ik leef echt met jullie mee met dit drama.

Opzettelijk vergiftigd? Dat is helemaal vreselijk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-19 09:57 



 
Profiel   

Wat een drama, ik kan me niet voorstellen wat voor leegte en verdriet dit moet achterlaten. Heel veel sterkte voor de eigenaren Y;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-19 10:25 



 
Profiel   

Verschrikkelijk nieuws, wat een klap moet dit zijn voor die mensen. Geen woorden voor, heel veel sterkte voor alle betrokkenen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-19 10:30 



 
Profiel   

Hartverscheurend verhaal om te lezen..... ik wens de familie veel sterkte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-19 12:28 



 
Profiel   

Wij hadden vroeger esdoorn rond de mesthoop staan, gelukkig nooit problemen met de zaden gehad omdat mijn paarden pas tegen het middag uur naar buiten gaan en s'nachts op stal maar we hebben ze toch maar verwijderd uit veiligheid. Nu staan er klein fruit struiken zoals frambozen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-19 12:29 



 
Profiel   

Wat vreselijk triest zeg...heel veel sterkte gewenst :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-19 15:04 



 
Profiel   

Wat afschuwelijk |(
Ik heb een van mijn paarden verloren aan een vergiftiging en dat vond ik zo drama, het ging zo snel... en dan al je dieren die je al zo lang hebt en op hebt zien groeien.... wat vreselijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-19 19:53 



 
Profiel   

Cemlys schreef
Het wordt ook steeds meer heb ik het idee. Toen we hier net kwamen wonen 6 jaar geleden viel het best mee, toen kon ik alles met de hand eruit halen. Nu zijn het er zoveel dit jaar, weer veel meer dan vorig jaar, en is er geen beginnen aan. Valt ook niet meer tussen te eten voor de paarden. Hier gaan we eerst alles maaien, dan gaat de wagen erover om alle gras eraf te halen (gaat meestal naar een koeienboer) en daarna laat ik het gras nog weer even doorgroeien. Dan verschrompelt alles verder. Maar wat een gedoe, we hebben vorig 4 esdoorns gekapt, omdat ze schade aan het huis gaven, staan er nu nog 3 maar heb je weer een kapvergunning voor nodig. Ze zijn erg mooi maar de overlast die je ervan hebt is niet normaal



Ja, ze geven tegenwoordig veel en veel meer van die zaden. De afgelopen herfst viel er zoveel van die zaadjes van de esdoornbomen, niet normaal meer. Iedereen keek ernaar en sprak erover bij ons in de hele straat. Het lijkt wel of het steeds erger wordt.

Verschrikkelijk voor de eigenaars van de fjorden.......heel veel sterkte voor ze toegewenst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-19 20:20 



 
Profiel   

Jaren geleden was er een heel mooi artikel over het hoe en wat van wat ze toen wisten. Ik kan het helaas niet meer terugvinden, de link die ik had opgeslagen werkt niet meer en ik heb het niet meer kunnen vinden op mijn pc. Maar dat gaf ook duidelijk aan dat het per jaar heel erg kan schelen hoeveel zaden er door een boom afgegeven worden per jaar. Vorig jaar was een hele droge zomer, vast garant voor het aanmaken van heel veel zaden. Dat zal niet alleen voor Esdoorns gelden, zo'n 50 jaar geleden werd dat al gezien bij Beuken bijvoorbeeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-19 21:40 



 
Profiel   

Een jaar met extreem veel vrucht bij een bepaald type boom wordt vaak een mastjaar genoemd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-19 21:45 



 
Profiel   

Wat een vreselijke nachtmerrie. In een klap je dieren, inkomsten,,werk alles. Gewoon verdwenen. Hopelijk komen ze er in alle opzichten weer overheen
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-19 09:02 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen