Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 78 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Blaffende hond van de buren...

 
Profiel   

Een maand of 6 geleden ben ik gaan samenwonen met mijn vriend in een vrijstaande woning die we huren. Wij werken beide met de vaste nacht. Ikzelf heb serieuze slaapproblemen (die heb ik al jaren, nog lang van voor ik met de nacht begon, het is niet erger maar ook niet beter geworden sinds ik met de nacht werk). Het gebrek aan een goede slaap werkt ook heel erg op mijn gemoedstoestand. Ik ben hiervoor volop in behandeling, maar Rome is ook niet op 1 dag gebouwd natuurlijk.

Sinds kort zijn de dagen langer en het weer beter en nu zit de hond van de buren, een Zwitserse Sennen (precies een Berner Sennen maar dan met kort haar) zo goed als alle dagen een hele dag buiten (voorheen was dit af en toe eens). Op zich geen probleem, als de hond niet zo vaak zo onophoudend zou blaffen... Hij heeft een enorm luide, huilende blaf, die ik persoonlijk als zeer storend ervaar. Ik kan hier gewoon niet door slapen. De hond blaft ook zonder aanleiding, het mag buiten muisstil zijn, geen verkeer of voetgangers/fietsers in de straat (wij wonen echt in een heerlijk rustige straat, leek me ideaal voor ons gezien wij dus overdag slapen), maar gegarandeerd dat de hond van de buren blaft. Ik word er stilaan hoorndol maar dan ook echt hoorndol van. Ik sliep al zo slecht en nu kan ik al helemaal niet meer slapen, daardoor ben ik zo moe dat ik op de toppen van mijn tenen loop. Het minste dat de hond aanslaat en begint met blaffen, kan ik aan niks anders meer denken en doe ik geen oog meer dicht, waardoor ik niet meer te genieten ben de rest van de tijd. En zo is de vicieuze cirkel rond natuurlijk...

Ergens heb ik ook beetje medelijden met de hond, ganse dag buiten opgesloten tussen 4 muren, als hij niet aan het blaffen is, dan zit hij wel zielig te janken. Echt zonde hoor, maar neemt niet weg dat ik er gek van word. Ik heb zelf 2 kleine hondjes die ook wel eens blaffen, maar dan corrigeer ik ze zo snel mogelijk. Zij zitten ook gewoon lekker binnen bij ons.

Mijn vraag is, wat kan ik hier aan doen? De buren weten dat we met de vaste nacht werken. Ze hebben ook al klachten gekregen van andere buren (via sms) dat de hond te veel blaft, maar tot hier toe wordt er niks aan gedaan. 's Nachts, en ook nog wanneer wij net thuis komen van ons werk in de ochtend, zit de hond gewoon binnen, dan hoor je hem ook nog wel blaffen, maar dat is niet echt storend. Eens wij binnen zitten, horen we dat niet meer. Maar overdag is het echt om gek van te worden. Hij zit dan ook tussen 4 muren natuurlijk, wat het geluid van de blaf nog versterkt. De andere buren hebben er overdag minder last van gezien zij zijn gaan werken. Maar ja, wij proberen op dat moment te slapen natuurlijk. Ik zit met mijn handen in het haar.

De buren hadden al eens geklaagd dat hun hond blafte wanneer wij thuis kwamen van het werk en ze daar wakker van werden... Erm :? Wij zijn altijd heel stil als we thuis komen, de hond reageert op het feit dat wij onze auto parkeren en de deur van de auto dicht doen. Dan slaat hij aan. Onze buren vinden dit blijkbaar zeer storend. Maar daar kunnen wij nu toch niet veel aan veranderen?

Hoe kan ik de buren hier rustig over aanspreken? En wat kan ik doen als er geen verbetering merkbaar is? Ik heb geen idee hoe lang ik dit nog vol houd, maar zo kan het gewoon écht niet verder. Wie oh wie heeft raad of tips?

Heel erg bedankt alvast!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-19 19:29 



 
Profiel   

Wat zou je zelf als oplossing zien, wat de buren kunnen doen?
Is het een waakhond?
Staan de vrijstaande huizen dicht bij elkaar?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-19 19:56 



 
Profiel   

oef lastig zeg, als de buren aanspreken dus niet helpt de wijkagent inschakelen? hebben zij ook huur of koop? anders de vereniging aanspreken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-19 20:16 



 
Profiel   

Oordopjes indoen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-19 20:31 



 
Profiel   

Owh nog vergeten vermelden, ik slaap dus al met oordopjes en van goeie kwaliteit. Ik word evengoed wakker van het geblaf. Van de vuilniskar bvb word ik helemaal niet wakker. Maar dat aanhoudende geblaf is echt niet normaal, zelfs een grasmachine vind ik minder erg want dat houdt uiteindelijk wel eens op :')

Goh ik denk dat hij eerder als gezelschapsdier is aangeschaft dan als waakhond. Hij blaft dan wel heel vaak, maar het is nogal een doetje eigenlijk. Lieve hond wel hoor, maar dat aanhoudende geblaf maakt me hoorndol.

Er zit ongeveer een halve à 1 meter tussen de huizen in. Evengoed redelijk dicht op elkaar dus. Hun hebben het huis gekocht overigens. Zijn allemaal verschillende huizen ook, is niet echt een wijk ofzo, gewoon een rustige straat.

Wat ik zelf als mogelijke oplossingen zie:
- hond binnen houden
- gedragstherapie (afleren van het blaffen zonder reden)

Dan zijn er nog wel andere mogelijkheden maar die zijn minder diervriendelijk en vind ik zelf minder geschikt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-19 02:55 



 
Profiel   

Ik zou eens beginnen met er over praten met de buren en niet via sms of app oid. Wie weet zijn de buren meer dan bereid met je mee te denken :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-19 06:03 



 
Profiel   

Ik was sowieso van plan om de buren persoonlijk aan te spreken hierover. Alleen weet ik niet goed hoe ik dat moet gaan aanpakken...

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-19 06:09 



 
Profiel   

Ik zou ook de buren aanspreken. En misschien en blafband voorstellen. Dan zal de hond het snelst en op de meest consequent manier het vlaggen afleren. Ik denk dat het afleren dmv trainen zet moeilijk gaat worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-19 06:16 



 
Profiel   

misschien een idee om samen met de andere buren die er ook last van hebben er heen te gaan, sta je wat sterker in je schoenen. Je zou ook advies kunnen vragen aan de wijkagent hoe je dit aan kunt pakken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-19 06:16 



 
Profiel   

Heel herkenbaar :o
De hond van mijn buren blaft ook om niks, dan ook de hele dag door, dit galmt door het hele huis.
Ik draai ook ploegendiensten, heb er regelmatig wakker door gelegen of ben er wakker door geworden.
Ik houd het bij wanneer hij blaft en hoelang, heb ook geluidsopnames gemaakt.
Zorg dat jij bewijs hebt.
De buren weten dat hij blaft, weten dat ik ploegendiensten werk.
Het heeft een tijd geduurd voordat ze actie ondernomen.
De laatste tijd gaat het redelijk moet ik zeggen.
Ze hebben hem een blafband om gedaan als ze niet thuis zijn.
Ik kreeg een tijd geleden te horen, dat ze mijn konijnen vorig jaar zomer ook weleens hoorden _O-
Nou toen viel mijn bek open |o

Ga met je buren een gesprekje aan, geef aan dat je niet kan slapen door zijn geblaf.
Jij hoeft GEEN last te hebben van andermans huisdieren!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-19 06:31 



 

Gesprek aan gaan met de buren. Gewoon netjes aangeven dat jij niet kan slapen als hij blaft en dus echt last van de hond hebt. Word hij wel uitgelaten en dergelijke?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-19 06:42 



 
Profiel   

Snap dat het vervelend is. Ik zou even persoonlijk bij de buren langs gaan....beter als een app wat altijd anders kan overkomen. Ik zou niet met andere buren heen gaan, kan aanvallend overkomen en bereik je denk ik minder mee. Aangegeven waar je last van hebt. Dat je snapt als ze werken de hond lkr buiten is alleen dat hij veel blaft en je hoopt er samen goed uit te komen. Misschien is een blafband een idee, corrigeert snel.
Succes!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-19 06:50 



 
Profiel   

Misschien de buren op de koffie vragen, kunnen ze in jouw huis horen hoe doordringend het geblaf van hun hond is.
Ik zou niet aankomen met oplossingen als een blafband oid, allereerst worden die dingen -gelukkig- binnenkort verboden, maar het is aan je buren hoe ze hun hond op willen voeden en ik zou echt not amused zijn als iemand als iemand even met "DE oplossing" aan zou komen. Ik kan me voorstellen dat de hond de hele dag binnen houden ook niet echt een optie is, maar ik begrijp dat je buren overdag niet thuis zijn?

Ik denk dat het eerst zaak is om aan te geven, in een persoonlijk gesprek, waar je last van hebt, want misschien hebben zij het idee dat het wel meevalt of hebben ze een vrij makkelijke oplossing voor handen.

Uit je bericht kon ik niet zo goed opmaken of je in een woonwijk woont of in het buitengebied?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-19 07:50 



 
Profiel   

Ik zou als hondeneigenaar graag horen op welke momenten mijn hond overdreven blaft. Een keer een blaf hoort erbij maar langere tijd blaffen is niet gewenst. Dus wellicht kun je het een paar dagen bijhouden en eventueel opnemen. Je kunt ze ook eens uitnodigen zodat ze het kunnen horen.

Zelf zou ik niet met alle buren gaan. Dan voelen ze zich mss in het nauw gedreven want dan is het een groepje tegen hun.

Als ze er niks aan willen doen dan kun je altijd nog de wijkagent inschakelen

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-19 07:56 



 
Profiel   

doorlopend blaffen is natuurlijk vreselijk, hebben ze er zelf geen last van?
Ik zou het alleen niet steeds gooien op dat jij overdag niet kan slapen, dat is namelijk niet hun probleem. Lawaai maken 's nachts is not done maar overdag is dat maatschappelijk best wel geaccepteerd (net als dat je in een rijtjeshuis overdag gewoon gaatjes mag boren en je dat 's nachts niet doet.

Wij werken hier ook allebei onregelmatig, in de nachtdienst week houden we onze zoon na school beneden zolang de ander slaapt, dus niet op de kamer spelen, maar vriendjes mogen gewoon mee en er mag ook gewoon geleefd worden, al zou de slaper het fijner vinden als het stil is.
Bij ons voor de deur is een speeltuin en ik ga die mensen ook niet vragen stil te zijn omdat ik nachtdienst heb gehad.

Kortom, ik zou zeker wat aan het blaffen willen doen in jouw plaats en proberen om met de buren tot een oplossing te komen, maar ik zou niet het argument aandragen dat jullie willen slapen omdat je nachtdienst hebt gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-19 07:57 



 
Profiel   

Zie onderstaande:

Veel mensen ergeren zich aan en ervaren last van blaffende honden. Je ligt er ‘s nachts wakker van of je kunt door het geblaf niet meer rustig in je tuin zitten. Kun je daar iets tegen doen?

Geluidsoverlast door blaffende honden

Het is in Nederland bijna onmogelijk om elkaar niet te horen, omdat we dicht op elkaar wonen. Als je buren honden hebben, dan hoort daar nu eenmaal af en toe wat geblaf bij. Soms kunnen honden zo vaak blaffen, dat het voor overlast zorgt. Volgens de wet moet je een zekere hoeveelheid geluid tolereren van de huisdieren van je buren, zeker in de stad. Pas als de geluidsoverlast onredelijke niveaus bereikt, kun je naar de rechter stappen. Maar wanneer is geluidsoverlast onrechtmatig?

Mag een hond altijd blaffen?

Als honden vaak en veel blaffen zou dit onrechtmatig kunnen zijn. Dat wil zeggen dat er een regel of wet moet worden overtreden. Wanneer dat zo is, verschilt echter per situatie. Of de hinder onrechtmatig is hangt af van de aard, ernst, duur en de omvang van de overlast. Het gaat in dit soort situaties meestal om wat nog maatschappelijk acceptabel is en wat niet. Dit bepaalt uiteindelijk de rechter. Hoe veel en hoe vaak een hond mag blaffen, kan dus verschillen.

Stappenplan bij overlast blaffende honden

Praat eerst met je buren over de hondenoverlast. Misschien kan de hond op angsttraining of kun jij op de hond passen als je buren weg zijn. Voor je buren zelf is het waarschijnlijk ook niet prettig dat de hond zoveel blaft. Of misschien zit de hond alleen thuis en weten je buren niet dat de hond zo blaft. Praten is vaak de beste manier om de overlast te stoppen.

Kom je er samen met je buren niet uit? Dan is er in veel gemeenten buurtbemiddeling. Hier moeten wel beide buren aan mee willen werken. Ook kunnen jullie naar een mediator.

Willen je buren niet meewerken? Meld de overlast dan bij de gemeente en bel de politie of de wijkagent. De notitie bij de politie, kun je later als bewijs gebruiken. Is er sprake van verwaarlozing en/of mishandeling van de hond(en), bel dan de dierenpolitie.

Houd bij wanneer en hoe lang er overlast is en vraag andere buren dit ook te doen en naar hun ervaringen. Hoe meer buren aangeven dat ze overlast van de hond(en) hebben, hoe sterker je staat.

Het laatste redmiddel is naar de rechter stappen. Vraag in dat geval altijd eerst advies aan een jurist.

Je moet énige overlast van je buren accepteren, zeker als het hoort bij activiteiten rond het huis. Pas als de hondenoverlast maatschappelijk onacceptabel is, kun je stappen ondernemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-19 10:48 



 
Profiel   

Ik vind het wel grappig dat jij binnen houden een diervriendelijke oplossing vind. Ik vind een zo'n ras een echte Buitenhond.
Lekker kunnen bewegen en een vacht die zeer goed tegen weer en wind kan (wel met een goed hondenhok natuurlijk)

Kan zijn dat hij zich alleen voelt. Maar het risico van een 2e hond is wel dat ze ook samen kunnen gaan blaffen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-19 11:55 



 
Profiel   

Dat probleem hadden wij dus ook. Ik kon niet eens meer in mijn tuin gaan zitten, zonder dat de twee honden van de buren begonnen te blaffen.
Ik kon er ook niet meer tegen aan.
Probeer met de buren te praten dat jij er zoveel last van hebt.

Sneeuwpop: klopt, maar hij hoort ook niet in de achtertuin van een rijtjeshuis. Ik vind dat je wel je verantwoordelijkheid moet nemen en een ras moet kiezen die voor de leefruimte geschikt is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-19 12:27 



 
Profiel   

Ts,dit is een heel vervelend probleem. Jij hoort geen last van andermans dieren te hebben.Ik zou toch denken aan de hond binnenhouden als de eigenaren weg zijn.En anders toch blafband proberen.Willen ze niets proberen? Schakel dan de verhuurder van je woning in. Je moet wel kunnen slapen in de woning.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-19 12:33 



 
Profiel   

Onze overburen hadden 1 hond, blaft veel en vaak en lang, ze zijn erg veel weg, hond mag niet naar binnen. Ik hoor de hond zelfs aan de overkant van de weg. Gevolg van het blaffen van die hond is dat andere waakhonden op de boerenerven ook aan slaan, onze honden doen gelukkig niet mee. Heb de buren er op aan gesproken. Ze dachten dat een hond erbij het blaffen wel op zou lossen, helaas voor alle buren blaffen er nu dus 2 vaak, veel en lang. Soms zelfs zo lang dat ze hees en schor zijn en niet eens meer kunnen blaffen en dan gaan jammeren.
Ik heb ze er op aan gesproken dat ik snap dat ze honden willen voor de bewaking maar dat het niet de bedoeling kan zijn dat anderen overlast hebben van hun honden. Nu heeft er 1 een blafband om met als gevolg dat deze steeds wordt afgestraft want de andere blaft nog steeds.
Zij hebben er zelf geen last van want ze zijn altijd weg.

Ga het gesprek aan, hoe groter de ergernis hoe moeilijker het wordt om het gesprek redelijk te houden (bij mij wel in elk geval). Geef aan dat je nachtdiensten draait en dat je het prima vindt dat de hond buiten komt maar niet dat deze zo blijft blaffen, dat dit ten koste gaat van je nachtrust en dat dat niet de bedoeling kan zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-19 12:39 



 
Profiel   

Zij vinden het vervelend dat hun hond blaft als jij thuiskomt, maar jij mag wel de hele dag naar het geblaf luisteren. Leuke buren.
Inderdaad het gesprek aangaan en als dat niet werkt dan een wijkagent/bemiddeling inschakelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-19 12:51 



 
Profiel   

Veriye schreef
Dat probleem hadden wij dus ook. Ik kon niet eens meer in mijn tuin gaan zitten, zonder dat de twee honden van de buren begonnen te blaffen.
Ik kon er ook niet meer tegen aan.
Probeer met de buren te praten dat jij er zoveel last van hebt.

Sneeuwpop: klopt, maar hij hoort ook niet in de achtertuin van een rijtjeshuis. Ik vind dat je wel je verantwoordelijkheid moet nemen en een ras moet kiezen die voor de leefruimte geschikt is.


Het is geen rijtjeshuis, maar vrijstaand.
Een hond die om het huis loopt als waakhond, is anders dan een hond in de tuin van een rijtjeshuis.

Ik weet niet hoe de buurt daar is...
Weet wel dat een waakhond zijn werk doet met blaffen, hij hoeft niet gemeen te zijn. Ik denk niet dat je een (uitsluitend) gezelschapshond enkel buiten laat leven.

Maar goed, een gesprek lijkt me belangrijk en bedenken van een oplossing wat voor beide partijen werkt. Nu is er ook voor de ts nog veel onduidelijk en is er ook geen begrip.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-19 13:13 



 
Profiel   

sneeuwpop schreef
Ik vind het wel grappig dat jij binnen houden een diervriendelijke oplossing vind. Ik vind een zo'n ras een echte Buitenhond.
Lekker kunnen bewegen en een vacht die zeer goed tegen weer en wind kan (wel met een goed hondenhok natuurlijk)

Kan zijn dat hij zich alleen voelt. Maar het risico van een 2e hond is wel dat ze ook samen kunnen gaan blaffen.


Deze hond voelt zich zeker eenzaam en voelt zich buitengesloten. Grote Zwitserse Sennenhonden zitten niet graag uren alleen in de tuin. Die van mij vond het echt niet leuk als ik de schuifpui dicht deed als hij nog buiten was. En heb dit binnen het ras vaker gehoord.

Als deze hond binnen wel stil is is het voor hem wel diervriendelijker. Maar goed hoe vriendelijk is het om een hond zoveel alleen te laten, neem aan dat dat zo is anders zou je het dier toch niet de hele tijd laten blaffen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-19 13:29 



 
Profiel   

Kan je zelf misschien in een andere kamer gaan slapen? Zou dat evt helpen?
Slaap je met raam open? Etc?

Misschien kan je voorstellen aan de buren om De hond binnen te houden of evt een blafband om te doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-19 13:37 



 
Profiel   

Ik heb soortgelijk probleem met de buren aangekaart. Heb ze persoonlijk aangesproken en min of meer zo gebracht dat ik me vooral zorgen maakte om de hond, als hij zoveel blaft voelt hij zich misschien niet op zijn gemak. Een hond slaapt regulier het merendeel van de dag, als ze de hele tijd blaffen is daar over het algemeen een reden voor. Mijn buren schrokken er zelf van en zijn meteen een oplossing gaan zoeken, soms zijn er dus ook meewerkende buren.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-19 13:40 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 78 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen