Toekomst Alkmaarse drafbaan onzeker na rechtzaak

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14075
Geregistreerd: 20-04-16

Toekomst Alkmaarse drafbaan onzeker na rechtzaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-19 17:30

nh nieuws / nhd
Draf- en Rensport

Afbeelding

De paardenraces op Drafcentrum Alkmaar zijn met onmiddellijke ingang stilgelegd. Het drafcentrum verkeert in acute financiële problemen. Het wegvallen van een Hilversumse hoofdsponsor zorgt voor een tekort van ruim een miljoen euro. Ook een evenement dat gepland stond op 6 mei, gaat niet door.

Rechtzaak
Een langdurige rechtszaak, die nog te maken heeft met de verkoop van de drafbaan in Hilversum ruim twintig jaar geleden, viel afgelopen week negatief uit.

Omdat Alkmaar vooral afhankelijk is van het geld dat indertijd werd verdiend met de verkoop, is het houden van koersen per direct onzeker geworden. Er moet immers een flinke strafsom betaald worden. "En om geen overhaaste dingen te gaan doen, hebben we nu een bezinningsperiode ingelast", legt voorzitter van het drafbaancomité Arie Zwijnenberg uit.

"Het is eigenlijk best een verdrietige situatie", aldus Arie Zwijnenburg. Hij is al decennia betrokken bij de activiteiten in Alkmaar. Zijn liefde voor de drafsport duurt al bijna 70 jaar. "Ik kreeg dat met de paplepel ingegoten, door mijn vader. Hij was melkboer en reed met paard en wagen langs de deuren. De stap naar de drafsport was klein, hij had immers een paard."

Jongeren haken af
Het gaat slecht in de drafsport. Bijna alle drafsportcentra kampen met teruglopende bezoekers aantallen en dus inkomsten. "De jongeren hebben geen belangstelling voor de sport", zegt Zwijnenburg.

"En het heeft te maken met een teruglopende middenstand. Melkboeren, groenteboeren en slagers waren vroeger vaste klanten op de paardencircuits. Maar die stand is aan het verdwijnen en daar heeft de paardensport last van", zegt Zwijnenburg.

Adempauze
Het bestuur van Drafcentrum Alkmaar heeft een bezinningsperiode ingelast om een plan voor de toekomst te maken. Op de baan wordt nog wel getraind en vrijwilligers zijn druk in de weer met het opruimen van de rommel na de races van Tweede Paasdag. "We hopen in oktober weer in de lucht te zijn", aldus Zwijnenburg. "We willen heel graag de 4.5 kilometer van Alkmaar in oktober door laten gaan, daar gaan we voor."

Celine_Famke

Berichten: 6739
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Toekomst Alkmaarse drafbaan onzeker na rechtzaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 10:17

Wat zou het zonde zijn als de drafbaan weg zou gaan zeg!

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Re: Toekomst Alkmaarse drafbaan onzeker na rechtzaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 11:12

Zo ontzettend jammer 't zou geweldig zijn als er meer paarden evenementen/keuringen etc op de draf baan zouden zijn

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: Toekomst Alkmaarse drafbaan onzeker na rechtzaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 11:46

Zonde. Al moet ik direct toegeven dat ik niet veel met de drafsport heb. Ik ben wel geïnteresseerd maar ik neem nooit de tijd en ruimte voor mezelf om me er verder in te verdiepen/ er te gaan kijken.
Ik heb wel goede herinneringen aan de drafbaan in Alkmaar en ik zou er graag eens naar terug gaan.

Waikiki

Berichten: 11106
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Vlakbij Sydney, Australia

Re: Toekomst Alkmaarse drafbaan onzeker na rechtzaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 12:08

Ik zit in de rensport maar heb zelf niks met de draf sport.. ik vraag mij af hoe het komt dat deze tak vd sport niet zo groot is in Nederland. Of zou het komen dat de gok industrie enorm is in Australië?

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 16:48

Ben ooit naar Alkmaar geweest met mijn man. Hebben toen flink gegokt :+ , en hadden een winst van maar liefst fl. 1,25 . Hebben we naar moeders gebeld om het blij te vertellen......toen had je nog telefooncellen :D :D .....weg winst :P.

Jammer dat deze baan nu ook dicht gaat. Vroeger ook wel eens naar Landgraaf geweest, toen de man van mijn nicht nog meedeed aan draverijen. Was erg leuk om te zien. Maar ja, die is ook al lang niet meer.

ruitje

Berichten: 12324
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 19:40

Waikiki schreef:
Ik zit in de rensport maar heb zelf niks met de draf sport.. ik vraag mij af hoe het komt dat deze tak vd sport niet zo groot is in Nederland. Of zou het komen dat de gok industrie enorm is in Australië?


In andere landen ( Frankrijk bijv. ) is het gokken ook veel groter. Bij ons niet meer op de drafbanen, zeker niet sinds je bij elke benzinepomp een staatslot kan kopen.

Maar bij ons in NL is er ook wel veel gerommel in de bestuurslaag, daar gaat dit stuk ook wel over.