Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 4 [ 82 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Afspenen en alle kritiek

 
Profiel   

Eigenlijk maar een keer abrupt gespeend, en hoewel dat erg rustig verliep nooit meer zo gedaan. Daarna altijd zo dat zowel merrie als veulen mekaar konden blijven zien, of aan de andere kant van het draadje of stal ernaast bij de oppasmerrie (ik heb een merrie die altijd op de veulens past eens ze waf ouder zijn, eigenlijk lopen de veulens meer bij haar dan bij moeders. Zodra uier weg is, dan gaan ze gewoon weer bij elkaar. Dit gaat nauwelijks met stress gepaard.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-19 21:57 



 
Profiel   

Helaas gaan er bij de melkerij zat veulens met 3 mnd de deur uit en is dat niet "vanaf 3 maanden geleidelijk afspenen". Meisje die ik ken had ook een veulentje, 3 maanden oud. Toen ik vroeg waarom dat dier in godsnaam bij z'n moeder weg was, was dat "omdat het niet anders kan en ze het altijd zo doen", en de kwestie "omdat het niet anders kan" was eigenlijk "omdat ze het niet langer willen". Want dat was een veulentje van de melkerij.

Ik vind, en ik ben alles behalve een penny-meisje of iemand zonder ervaring in het vak, dat een veulen tot 6 maand bij de moeder blijft staan. Enkel om medische redenen (moeder die helemaal leeg getrokken word en niet bij kan blijven etc etc) kan het wat eerder, maar ook mijn veulen heb ik pas opgehaald toen hij 6 maanden oud was en niet eerder. Dat je weer wat gaat rijden en het veulentje dan even zonder moeder staat maar met vriendjes in de kudde is prima te overzien.

Maar nu staat er ook weer een veulentje op de boktmarkt dat "tot 3 maanden moet blijven staan", dat mag dus ook vanaf 3 maanden oud opgehaald worden. Ik walg ervan.

Edit; Sterker nog, dat is je eigen advertentie, maar dan geplaatst onder deze nieuwe naam met een aangepastte tekst. }:0 }:0 Ik was ook een van je lieftallige ongewilde reacties :+:

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-19 21:58 



 
Profiel   

En om even te reageren op het feit dat onze advertentie is aangepast,

Dat klopt.. Omdat ik niet duidelijk genoeg heb omschreven hoe de 3 maanden bedoeld was.
Dus dan hebben we daar ook geen wilde verhalen meer over.

Wij hebben regelmatig kopers gehad die graag zelf het proces van afspenen willen doen met het veulen.
En dit laten wij toe vanaf 3 maanden. Dan mag het veulen weg bij de moeder om aandacht te krijgen of zal de moeder weg gaan om te werken.
En de veulens vinden dit helemaal geen probleem want ze kennen de kudde en spelen met elkaar tot moeders er weer is.

Bedankt voor alle mensen die ons begrip hebben getoond. En uiteraard ook aan de mening van wie hier anders over denkt.

En onthoud.. Ook al doet iedereen het een beetje anders...
Laten we elkaar niet zo bruut behandelen...
We zijn allemaal paardengek
Groetjes van onze kudde

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-19 22:22 



 
Profiel   

Ten eerste moet je zelf eens lezen hoe je dingen schrijft, je speent een 3 maanden oud veulen niet geleidelijk af door deze af en toe wanneer moeders aan rijden is enzo.

Ik fok toch al wat jaartjes en ja ze blijven hier MINIMAAL 6 maanden bij de moeder en ja moeder word tussen door gereden en getraind weer maar dit is geen afspenen. Afspenen doen je na die 6 maanden geleidelijk overdag apart van moeders en samen met andere en a s nachts samen uitwerken tot helemaal bij moeders weg dit duurt vaak 1 a 2 weken. Daarbij is afspenen ook term voor de merrie welk dan geen krachtvoer etc meer mag hebben omdat melk productie stimuleert..

En ja want heb de advertentie gezien waar jij nu helemaal uit je pan over aan gaan bent maar als jij vind dat veulentje prima met 3 maanden bij moeder weg kan ben je niet helemaal goed bezig en lekker in je bovenkamer. Want staat duidelijk dat hij na 3 maanden weg mag vind je gek als mensen op reageren het is ook zwaar onverantwoordelijk en geen hart voor je beesten hebben. Daarbij mag je geen schaduwaccounts hebben en zal dit rapporteren!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-19 22:25 



 
Profiel   

rzadskiwa schreef
En om even te reageren op het feit dat onze advertentie is aangepast,

Dat klopt.. Omdat ik niet duidelijk genoeg heb omschreven hoe de 3 maanden bedoeld was.
Dus dan hebben we daar ook geen wilde verhalen meer over.

Wij hebben regelmatig kopers gehad die graag zelf het proces van afspenen willen doen met het veulen.
En dit laten wij toe vanaf 3 maanden. Dan mag het veulen weg bij de moeder om aandacht te krijgen of zal de moeder weg gaan om te werken.
En de veulens vinden dit helemaal geen probleem want ze kennen de kudde en spelen met elkaar tot moeders er weer is.

Bedankt voor alle mensen die ons begrip hebben getoond. En uiteraard ook aan de mening van wie hier anders over denkt.

En onthoud.. Ook al doet iedereen het een beetje anders...
Laten we elkaar niet zo bruut behandelen...
We zijn allemaal paardengek
Groetjes van onze kudde


Nogmaals dat is GEEN afspenen! Wanneer je merrie even weghaalt voor trainen en half uur a uur later terug komt.

In je advertentie stond duidelijk mag met 3 maanden weg en dat is ronduit belachelijk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-19 22:27 



 

rzadskiwa schreef
Wij fokken al jaren veulens op een verantwoorde manier.

En ja wij starten het afspenen vanaf 3 maanden. Waarom?.. omdat wij 3 maanden de tijd nemen om geleidelijk af te spenen. En wij vooral per veulen bekijken wat het beste is.

De "ponyliefhebbers" vinden het beter om met 6 maanden het veulen bij de merrie weg te rukken en dat is daarmee gespeend.

Weten jullie eigenlijk wel hoe afspenen in een paardenmelkerij werkt? Nee... ?
Nou ik wel. Gezien mijn zus daar al meer dan 10 jaar in werkt.


Ik snap bijzonder weinig van dit topic. Waarom haal je er de paardenmelkerij bij? Ben jij een paardenmelker? Maar wat heeft het er dan mee te maken dat jouw zus op een paardenmelkerij werkt?
Dat iets op een verantwoord dierenbedrijf op een bepaalde manier gebeurt, betekent niet dat dat acceptabel is. Vroeger werd op verantwoorde dierenbedrijven ook onverdoofd biggen gecastreerd.

Ik snap ook niet goed wat nou het probleem is, en vraag me zelfs af of je dat probleem niet zelf gecreeerd hebt? Als je zegt dat jij onder afspenen verstaat dat je veulen even bij zijn vriendjes staat als je een uur met zijn moeder traint, dan valt dat voor mij niet onder afspenen, en daar heb ik ook geen enkel probleem mee. Dat hoort namelijk gewoon bij de basisopvoeding van een paard: vaststaan, voetjes geven, in zijn eentje meelopen weg van de kudde enzovoorts.

Voor mij is afspenen echt doelbewust een veulen urenlang/hele nachten van zijn moeder scheiden. Als jij schrijft dat jij op drie maanden leeftijd al begint met afspenen 'trainen', dan krijg ik ernstig het idee dat het paard in maand vier bijvoorbeeld nog maar 12 uur per dag bij zijn moeder mag staan en vervolgens nog minder. Daar zou ik wel grote problemen mee hebben, al was het alleen maar omdat de veulendarmen tot 12 maanden echt nog voorgeprogrammeerd zijn op moedermelk, en dan hebben we het nog niet eens over de psyche.

Als je vervolgens oorspronkelijk ook nog schrijft dat het veulen ook wel weg mag als hij 3 maanden oud is, dan wordt echter al heel snel duidelijk wat voor fokker jij bent.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-19 22:28 



 
Profiel   

xyzutu2 schreef
rzadskiwa schreef
Wij fokken al jaren veulens op een verantwoorde manier.

En ja wij starten het afspenen vanaf 3 maanden. Waarom?.. omdat wij 3 maanden de tijd nemen om geleidelijk af te spenen. En wij vooral per veulen bekijken wat het beste is.

De "ponyliefhebbers" vinden het beter om met 6 maanden het veulen bij de merrie weg te rukken en dat is daarmee gespeend.

Weten jullie eigenlijk wel hoe afspenen in een paardenmelkerij werkt? Nee... ?
Nou ik wel. Gezien mijn zus daar al meer dan 10 jaar in werkt.


Ik snap bijzonder weinig van dit topic. Waarom haal je er de paardenmelkerij bij? Ben jij een paardenmelker? Maar wat heeft het er dan mee te maken dat jouw zus op een paardenmelkerij werkt?
Dat iets op een verantwoord dierenbedrijf op een bepaalde manier gebeurt, betekent niet dat dat acceptabel is. Vroeger werd op verantwoorde dierenbedrijven ook onverdoofd biggen gecastreerd.

Ik snap ook niet goed wat nou het probleem is, en vraag me zelfs af of je dat probleem niet zelf gecreeerd hebt? Als je zegt dat jij onder afspenen verstaat dat je veulen even bij zijn vriendjes staat als je een uur met zijn moeder traint, dan valt dat voor mij niet onder afspenen, en daar heb ik ook geen enkel probleem mee. Dat hoort namelijk gewoon bij de basisopvoeding van een paard: vaststaan, voetjes geven, in zijn eentje meelopen weg van de kudde enzovoorts.

Voor mij is afspenen echt doelbewust een veulen urenlang/hele nachten van zijn moeder scheiden. Als jij schrijft dat jij op drie maanden leeftijd al begint met afspenen 'trainen', dan krijg ik ernstig het idee dat het paard in maand vier bijvoorbeeld nog maar 12 uur per dag bij zijn moeder mag staan en vervolgens nog minder. Daar zou ik wel grote problemen mee hebben, al was het alleen maar omdat de veulendarmen tot 12 maanden echt nog voorgeprogrammeerd zijn op moedermelk, en dan hebben we het nog niet eens over de psyche.

Als je vervolgens oorspronkelijk ook nog schrijft dat het veulen ook wel weg mag als hij 3 maanden oud is, dan wordt echter al heel snel duidelijk wat voor fokker jij bent.


Amen to that! _/-\o_

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-19 22:31 



 
Profiel   

Hoe bedoel je schaduw account ?
Ik heb jaren 1 en dezelfde account.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-19 22:32 



 
Profiel   

Zo wat bedoel je dan precies met deze advertentie te zeggen...

[ img ]

[ img ]

Komt voor mij toch erg duidelijk over dat daarna dus bij de moeder weg mag..

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-19 22:34 



 
Profiel   

Zoals je hebt kunnen lezen, heb ik al aangegeven dat mijn woordkeuze inderdaad andere ideeën heeft opgebracht dan hoe deze bedoeld zijn.

En ik heb ook al aangegeven waarom de advertentie is aangepast.

Ik vind het ook echt geen punt dat mensen vinden dat het anders heet of dat je 1.5 jaar wil wachten maar de manier waarop er tegen elkaar gesproken word vind ik erg jammer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-19 22:38 



 
Profiel   

En de jaarling staat nog bij de moeder hoor. Afgespeend sociaal en wel. Dus dat getuigt zoooo wat voor Fokker we zijn.
Het lijkt wel de brugklas hoe mensen tegen elkaar te keer gaan hier op bokt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-19 22:41 



 
Profiel   

Ah, het schaduwaccount is mijn foutje, ik dacht dat je advertentie waar stond dat hij tenminste 3 maanden bij de moeder stond, van een ander account was. Maar je hebt gewoon de advertentie aangepast. Jaren is een tikkie overdreven; krap jaartje :))

Maar ik denk dat dit topic vooral bedoeld is om iets goed te praten waarvan ze weet dat ze fout zit. -:) En in de advertentie stond echt "tenminste3 maanden', dus dan mag het met 3 maanden weg, anders had daar wel 6 gestaan.

& ik hou niet zo van de slachtoffer rol. Je opent zelf een topic waarvan je weet dat het iets is dat niet oké is en dan klagen dat we een andere mening hebben. Kom, kommm..... Je weet beter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-19 22:41 



 
Profiel   

Ik zie hier een hoop kritiek op het vroeg afspenen, maar er is ook een bekende bokker met bijbehorende bekende fokkerij die ook rustig met 3 maanden de veulens bij de moeder weghalen. Gek genoeg wordt daar nooit commentaar geleverd en als het wel gebeurd wordt degene met het commentaar de grond in geboord door de fans van die fokker. :n

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-19 22:56 



 
Profiel   

Faline schreef
Ik zie hier een hoop kritiek op het vroeg afspenen, maar er is ook een bekende bokker met bijbehorende bekende fokkerij die ook rustig met 3 maanden de veulens bij de moeder weghalen. Gek genoeg wordt daar nooit commentaar geleverd en als het wel gebeurd wordt degene met het commentaar de grond in geboord door de fans van die fokker. :n

Leef vast onder een steen? _O- PB'tje mag ook. :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-19 22:57 



 

rzadskiwa schreef
En de jaarling staat nog bij de moeder hoor. Afgespeend sociaal en wel. Dus dat getuigt zoooo wat voor Fokker we zijn.
Het lijkt wel de brugklas hoe mensen tegen elkaar te keer gaan hier op bokt.


Volgens mij wordt in dit topic heel normaal gediscussieerd, toch?

Maar ja, als ik per ongeluk een topic open met 'wat voor zadel is het beste voor het inrijden van een paard van zes maand oud?'
Dan mag ik toch hopen dat mensen daar iets van vinden.
Jammer als het gewoon een schrijffout bleek en ik eigenlijk zes jaar bedoelde, maar persoonlijk zou ik alleen maar blij zijn dat mensen daar boos van worden en op durven te komen voor iets wat in mijn woorden een zes maanden oud veulen was.

@ Faline: geen flauw idee wie dat zou zijn, maar daar mag dan inderdaad van mij ook wel op gereageerd worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-19 22:59 



 
Profiel   

Ik heb erg slechte ervaringen met paarden die op te jonge leeftijd zijn gespeend, die hebben toch echt een "trauma" daar aan over gehouden. Verlatingsangst, enorm kleven aan de koppel enz enz.
Bij 5 a 6 maanden zijn ze veel zelfstandiger en zullen ze dat beter aan kunnen en dan alsnog geleidelijk spenen.

Medisch gezien kan een veulen na 6 weken zonder zijn moeder, ( dan overleeft hij het zonder melk) maar voor zijn gedrag is dat niet heel best.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-19 23:28 



 
Profiel   

Tjonge jonge. Dus als mensen zich verdiepen in welzijn en beter willen, zijn het ponymeisjes?? Hahahaha Ik denk eerder dat iemand een ponymeisje is als je een paardenmelkerij als voorbeeld noemt en alles klakkeloos gelooft wat zij zeggen en doen.

Onze merrie liep in een kudde merries met veulens. Veulens nemen steeds meer afstand en merries helpen elkaar met de opvoeding.
Wij begonnen ook weer met rijden na enkele weken en dan werd het veulen eerst los meegenomen in de bak en later naast de bak in een stalletje gezet.

Lang bij de moeder is voor heel veel zaken van belang.

Mensen die slechts 1 merrie en veulen houden en deze hele avonden en nachten samen op stal zetten, gebruiken vaak als smoes dat de merrie het veulen zat is en ze vroeg afspenen. Maar dan zijn de omstandigheden gewoon niet goed.

Zelfde als die beestjes heel jong in een koppel komen te lopen zonder opvoeders en er allerlei problemen ontstaan waar de gemiddelde paarden eigenaar/ ruiter niet mee om kan gaan.
Zelfde zie je bij mensen die o zo leuk een veulen of jaarling kopen en er van alles mee willen doen.

Te vroeg afspenen doet men voor het gemak van de mens en heeft op geen enkele manier nut voor de dieren.
Ik heb zelfs al meerdere keren meegemaakt dat in de groep merries met veulens een veulen de moeder verloor en het veulen gewoon werd opgenomen door een andere merrie.

Die eerste periode is zoveel belangrijker dan men denkt. Kijk op Bokt hoeveel problemen mensen met hun paarden hebben, zowel qua gezondheid als omgang. Een heel groot percentage kan echt voorkomen worden door beter fokken en opfokken.

Maar, zoals bij alles een probleem is, dan worden veulens en paarden waarschijnlijk wel duurder en dat wil men dan weer niet.......

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-19 23:46 



 
Profiel   

Faline schreef
Ik zie hier een hoop kritiek op het vroeg afspenen, maar er is ook een bekende bokker met bijbehorende bekende fokkerij die ook rustig met 3 maanden de veulens bij de moeder weghalen. Gek genoeg wordt daar nooit commentaar geleverd en als het wel gebeurd wordt degene met het commentaar de grond in geboord door de fans van die fokker. :n

Mijn gedachte.
Ik ken twee bekende (westernpaarden) fokkers die ze met 3 maanden eraf halen.
Nooit iemand over gehoord, maar als je bekend bent werkt het anders geloof ik. :D

Maar wel de reden dat ik bij een het hengstveulen die te koop was moest laten staan van mijzelf en ik wilde zooooo graag. :P Gelukkig nu een net zo knappe jaarling in de opfok.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-19 04:30 



 
Profiel   

rzadskiwa schreef
En de jaarling staat nog bij de moeder hoor. Afgespeend sociaal en wel. Dus dat getuigt zoooo wat voor Fokker we zijn.
Het lijkt wel de brugklas hoe mensen tegen elkaar te keer gaan hier op bokt.


Het feit dat er zogenaamd ' brugklas' wordt gerageerd komt toch echt door jezelf. Je hebt het over afspenen na 3 maand en dat het veulen na 3 maand weg mag... tuurlijk krijg je daar reacties op.... helemaal als vervolgens blijkt dat je ineens bedoeld dat ze vanaf 3 maand af en toe gescheiden van elkaar zijn.
Ik vraag me af of je wel duidelijk genoeg hebt opgeschreven wat je bedoeld....

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-19 05:48 



 
Profiel   

rzadskiwa schreef
En de jaarling staat nog bij de moeder hoor. Afgespeend sociaal en wel. Dus dat getuigt zoooo wat voor Fokker we zijn.
Het lijkt wel de brugklas hoe mensen tegen elkaar te keer gaan hier op bokt.

Als je het zo vervelend vindt dat mensen je aanspreken op het afspenen op 3 maanden en je bent echt niet van plan om dit te doen, dan zet je toch in je advertentie
“Mag bij moeder weg vanaf 6 mnd”...?

Lekker duidelijk voor iedereen. Probleem opgelost :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-19 07:43 



 
Profiel   

6 mnd vind ik ook nog te vroeg eigenlijk. Hier gaan ze tussen 8 mnd en 1,5 jaar er af. Afhankelijk van de merrie en het veulen en de omstandigheden (zo moest er eens een hengstveulen af met 8 mnd omdat hij de alfa merrie ging dekken ondanks dat de 2 en 3 jarige hengstjes in dezelfde kudde nog niet naar de dames omkeken en er dus best langer bij hadden kunnen blijven :') )

Ik heb een merrie gehad die ik 5x heb afgespeend, met 10 maanden en elke keer erna als ze na weken of maanden of zelfs jaren terug kwam bij haar moeder :') moeder kon je normaal na een week al terugzetten maar met dit meisje was ze zo gek.

Maar meestal gaat het gewoon zoals nu; met een jaar ongeveer snachts apart, merrie 2 weken naast de kudde en weer terug in de kudde, kind drinkt niet meer maar wordt nog wel opgevoed door moeder.

Hiervoor eens 1 gehad die ik eraan liet tot ze zichzelf afspeende: met 1,5 jaar gooide ik het hek open zodat ze verweid konden worden, moeders ging wel, kind had geen zin, hek weer dicht, nooit naar elkaar getaand verder.

Na 8 maanden, meestal rond 10 maanden, zie je dat ze plotseling een nieuwe fase in gaan. Ze worden zelfstandiger en als je rond die tijd afspeend zie je ook bijna nooit meer een terugval van het veulen in weerstand en gewicht. En ze worden vaak iets groter, blijven beter in balans met groeien en zijn in het geheel voller en mooier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-19 11:02 



 
Profiel   

Jessix schreef
Die van mij is met 9 maanden inderdaad bijna zelf uit huis gegaan! :D

En de hummel hier huisde met 4 maanden uit. :+ Toen had ze een vriendje gevonden in één van de pony's die niet bij haar in de weide stond en haar innerlijke houdinie kwam boven. Na een week terug zetten heb ik het op gegeven. Ik ging er van uit als ze van de ene naar de andere weide raakte omdat ze liever bij Phara stond, dat dat andersom dan vast ook wel zo zou werken. _O- Maar ik heb haar nooit terug bij haar moeder aan getroffen (en moeder was blij zat daarover. := _O- )
Dus tja, die "minimum zes maanden" is IMO ook echt heel erg relatief. Trees hier was met 4 maanden al klaar met haar moeder kennelijk. :+ En je gaat geen socialer paard vinden dan deze merrie trouwens, die kan echt met elk paard om, kan je overal bij gooien. :) Toen ze 2 uur ademde was ons trouwens al duidelijk dat dit echt een heel onafhankelijk en eigenzinnig dier was. := De moeder heeft echt flink met haar af gezien. _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-19 11:06 



 
Profiel   

Het blijft indd altijd afhankelijk van de dieren, je kunt ze niet dwingen bij elkaar te blijven. Toch zie ik ze vaker terugvallen als ze er jong af gaan. Ik heb ook wel eens noodgedwongen met 3 maanden afgespeend toen de merrie hard achteruit ging. Ze overleed ook een tijdje erna. Maar als ze gewoon normaal bij elkaar kunnen en willen blijven vind ik rond een jaar het mooiste om een eind te breien aan het samenhokken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-19 11:17 



 
Profiel   

Ja maar dan zijn het moeder of veulen die de beslissing maken, niet de mens die veulen bij moeder weghaalt omdat de drie of zes maanden om zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-19 11:19 



 
Profiel   

Klopt, ik wilde haar eigenlijk minimum zes maanden er bij en gezien het toch een merrie was zou ik dan nog niet gehaast geweest zijn om af te spenen gezien ze toch haar eigen moeder niet kon dekken. :+ Dus als ze langer nodig gehad had was dat ook oké. Maar Rêve dacht er anders over. _O- _O- ( ze heeft toch wel wat eigenschappen van mij. _O- Ik huisde ook ver voor "mijn tijd" uit. _O-)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-19 11:23 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 4 [ 82 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen