Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 4 [ 82 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Afspenen en alle kritiek

 
Profiel   

Ik was een van de reacties onder jouw advertentie, waar in eerste instantie duidelijk stond dat hij met 3 maanden weg mocht. Dus afgespeent werd met 3 maanden. Vandaar het commentaar.
Ik vind jou erg denigrerend, jij bent niet de enige die iets van paarden weet, zeker op dit forum vol paardenmensen hier.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-19 11:52 



 
Profiel   

De OP is al heel denigrerend. Alsof je de wijsheid in pacht hebt met een melkerij en mensen met een andere mening zijn pony meisjes. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-19 12:01 



 
Profiel   

Jessix schreef
De OP is al heel denigrerend. Alsof je de wijsheid in pacht hebt met een melkerij en mensen met een andere mening zijn pony meisjes. :)


Zoals ik het lees heeft ze zelf niet eens een melkerij, maar een zus die daar werkt... :=
Maar we hebben duidelijk met een 'kenner' te maken -:)

En geleidelijk afspenen...?
Dan heb je keer op keer de stress van moeder en kind.

Ik heb ze met 6mnd van elkaar gehaald, omdat moeders wel heel erg mager werd.
Ja, ze hebben 1 dagje geroepen en gezocht naar elkaar (zo sielugh inderdaad), maar daarna was het okee...

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-19 13:16 



 
Profiel   

Even een vraagje uit nieuwsgierigheid voor de mensen die op +/- 6 maanden in één keer spenen;
Doen jullie dan 6 maanden niets met de merrie en blijft die dus ook 6 maanden bij het veulen of zijn ze soms wel eens een uurtje gescheiden door bijvoorbeeld training van de merrie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-19 14:15 



 
Profiel   

@Josien: ik heb vanaf een paar weken al heel geleidelijk het 'alleen zijn 'opgebouwd. Dat begon echt met even uit zicht en daarna weer terug, daarna 5 min met moeders aan de hand grazen.
Uiteindelijk tot 1,5 uur alleen zijn ivm training moeder. Dit ging echt prima. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-19 16:35 



 

Josien_ schreef
Even een vraagje uit nieuwsgierigheid voor de mensen die op +/- 6 maanden in één keer spenen;
Doen jullie dan 6 maanden niets met de merrie en blijft die dus ook 6 maanden bij het veulen of zijn ze soms wel eens een uurtje gescheiden door bijvoorbeeld training van de merrie?


Ik heb 2 keer geleidelijk afgespeend en heb beslist om dat nooit meer te doen. Nog nooit zo veel gevaarlijke en halsbrekende toeren uitgehaald als toen. Je begint daar uiteraard veel vroeger mee dan voor af en toe een paar minuutjes, maar dan hangen ze ook nog veel meer aan elkaar. Veulens die steigerde en achterover vielen, merrie waar ik achteraan hing. En dan waren ze nog maar 10 meter van elkaar weg. Of dan knalden ze door de omheining heen etc.

Nu haal ik ze op 6 maand uit elkaar (of als de koper later wil, later) Kwartiertje gehinnik en klaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-19 16:52 



 
Profiel   

Er is een tijd geleden een groot onderzoek gedaan naar de ideale leeftijd voor het spenen maar ik kan het nergens meer vinden. Conclusie was toen dat vanaf drie maanden mogelijk is maar volgens mij is dat inmiddels zwaar achterhaald.

Paardenpunt Vlaanderen heeft ook onderzoek gedaan en daarbij bleek dat zes maanden de minste stress bij moeder en kind geeft.

Heb zelf ook de zes maanden aangehouden maar ik heb wel een pony gekregen met vier maanden. Weet niet of het daardoor komt maar hij is oh zo lief maar hij schiet ook heel snel in de stress.
Het zou mijn voorkeur niet hebben en ik zou ook nooit zo'n jong ding kopen en bij de moeder weghalen.
Deze was letterlijk een lotje uit de loterij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-19 16:59 



 
Profiel   

Percy schreef
Er is een tijd geleden een groot onderzoek gedaan naar de ideale leeftijd voor het spenen maar ik kan het nergens meer vinden. Conclusie was toen dat vanaf drie maanden mogelijk is maar volgens mij is dat inmiddels zwaar achterhaald.

Paardenpunt Vlaanderen heeft ook onderzoek gedaan en daarbij bleek dat zes maanden de minste stress bij moeder en kind geeft.

Heb zelf ook de zes maanden aangehouden maar ik heb wel een pony gekregen met vier maanden. Weet niet of het daardoor komt maar hij is oh zo lief maar hij schiet ook heel snel in de stress.
Het zou mijn voorkeur niet hebben en ik zou ook nooit zo'n jong ding kopen en bij de moeder weghalen.
Deze was letterlijk een lotje uit de loterij.


Mogelijk zal het wel zijn na 3 maanden omdat ze dan niet meer van melk hoeven te leven, maar goed voor het fysieke deel is het alles behalve. Ze horen nog veel meer mee te krijgen van moeders en rond 5 maanden beginnen ze meestal ook zelfstandiger te worden en minder aan mama te hangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-19 17:15 



 
Profiel   

Ik ben het er ook zeker niet mee eens. Volgens mij was het een onderzoek gefaciliteerd door het kwpn maar het is echt al even geleden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-19 17:21 



 
Profiel   

Het is gelukkig nooit goed... Mijne is 11 maanden en loopt nog bij moeders drinkt ook nog steeds merrie is nog steeds erg blij met hem.
Ook daar krijg je negatieve reacties op. Ik hoop nog steeds dat merrie hem zelf speent maar begin er aan te twijfelen

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-19 17:24 



 
Profiel   

Ik heb alle soorten afspenen meegemaakt en kan niet zeggen dat er een manier echt de beste was. Eerste veulen is er met 4 maanden meteen afgehaald. Dit vanwege de opfok die in oktober begon en het was een laat veulen. Volgende veulen heeft er langer bijgelopen maar die vernielde compleet de staart van moeders. Is er ook in 1 x afgehaald. Daarna een veulen wat tot jaarling bij de moeder heeft gelopen. Daarna werd ze verkocht. Volgende veulen is er met 6 maanden afgegaan maar die zette ik s nachts al wel apart. Ze konden elkaar zien en dat ging prima. Overdag liepen ze weer samen.
Dus ja, ik weet het eigenlijk niet. Ik ken ook veulens en merries die compleet door het lint gingen als je ze even apart had. Andere ging het weer prima. Sommigen reden met het veulen los erbij in de bak. Andere lieten het op stal. In alle gevallen kan het goed gaan en fout en beiden ook meegemaakt. Er is geen ideale oplossing, dat hangt echt af van de omstandigheden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-19 17:46 



 
Profiel   

Een kopie van een onderzoek naar afspenen, in het Engels: Premature weaning: Just because we can, doesn't mean we should.

Weaning foals at 3-6 months of age may be the industry standard, but that doesn't mean it's in the foal or mare's best interest. Weaning in horses normally occurs gradually, beginning at around 7 months of age. Mare and foal spend more time - and distance - apart from one another, as the foal transitions onto a forage only diet. During this time the foal also expands their social circle, and gradually relies less and less on their dam for psychological support.

All animals who are weaned prematurely are at risk for experiencing physical and psychological damage. For foals weaned prematurely, the physical damage frequently includes the development of gastric ulcers. A new study recently found that the incidence of gastric ulcers in recently weaned 6-month-old foals increased to a staggering 98% within 2 weeks of weaning.

As we learn more about the effects of premature weaning, we need to start discussing the harm it does to horses. Besides ulcers, premature weaning can greatly impact how horses cope with future separation from other horses, how they form attachments to other horses, and even how well they learn and perform.

If you're a breeder, I encourage you to learn more about the effects of premature weaning, and think about how you might make changes to your program to maximize the physical and behavioral health of the horses you breed. While the number of consumers who are educated about weaning and its role on long-term health of the horse is currently small, this may likely change. In the dog world, puppy buyers are actively choosing to purchase puppies who have received upbringings which maximize their physical and behavioral health, and I predict that the horse world will one day follow suit.

en een soort van vertaling:
Prematuur spenen: gewoon omdat we dat kunnen, betekent niet dat we dat moeten doen.

Spenen op 3-6 maanden kunnen de industrie zijn, maar dat betekent niet dat het in het veulen of de beste interesse van de merrie staat. Het spenen in paarden komt normaal gesproken geleidelijk aan, vanaf ongeveer 7 maanden oud. Merrie en veulen brengen meer tijd door - en afstand - afgezien van elkaar, omdat het veulen op een dieet alleen maar dieet gaat. Tijdens deze tijd breidt het veulen ook hun sociale cirkel uit, en vertrouwt geleidelijk minder en minder op hun dam voor psychologische steun.

Alle dieren die voortijdig worden gespeend, lopen gevaar voor het ervaren van fysieke en psychologische schade. Voor veulens die voortijdig gespeend zijn, omvat de fysieke schade vaak de ontwikkeling van maagzweren. Een nieuwe studie heeft onlangs geconstateerd dat de incidentie van maagzweren in de onlangs gespeende 6-maanden oude veulens tot een onthutsend 98 % binnen 2 weken na het spenen is gestegen.

Terwijl we meer leren over de effecten van voortijdig spenen, moeten we beginnen met het bespreken van de schade die het met paarden doet. Naast maagzweren kan prematuur spenen enorm beïnvloeden hoe paarden omgaan met de toekomstige scheiding van andere paarden, hoe ze bijlagen vormen aan andere paarden, en zelfs hoe goed ze leren en presteren.

Als je een fokker bent, moedig ik je aan om meer te weten te komen over de effecten van voortijdig spenen, en denk aan hoe je misschien wijzigingen in je programma kunt aanbrengen om de fysieke en gedrag gezondheid van de paarden die je fokt te maximaliseren. Terwijl het aantal consumenten dat wordt opgeleid over het spenen en zijn rol op de lange termijn gezondheid van het paard momenteel klein is, kan dit waarschijnlijk veranderen. In de honden wereld kiezen puppy kopers actief voor de aankoop van puppy ' s die opvoeding hebben ontvangen die hun fysieke en gedrags gezondheid maximaliseren, en ik voorspel dat de paarden wereld op een dag zal volgen.

Komt van deze website: https://www.equinebehaviorist.ca/?fbcli ... hT-n1PTxSw

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-19 18:18 



 
Profiel   

sanso schreef
Ik was een van de reacties onder jouw advertentie, waar in eerste instantie duidelijk stond dat hij met 3 maanden weg mocht. Dus afgespeent werd met 3 maanden. Vandaar het commentaar.
Ik vind jou erg denigrerend, jij bent niet de enige die iets van paarden weet, zeker op dit forum vol paardenmensen hier.


Ik was ook een van de mensen die reageerde. Ik stelde gewoon een nette vraag waarom 3 maanden, maar die reactie werd verwijdert.
En ja ik vind 3 maanden echt veels te vroeg, is het een medische reden dan is het anders. Maar goed dat is mijn mening.


Laatst bijgewerkt door Montgri op 10-05-19 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-19 18:20 



 
Profiel   

Na 3 maanden kunnen ze misschien wel zonder melk, maar imo nog niet zonder goed opvoedfiguur/moeder. Ik heb een paar jaar geleden een veulen van ong 3 dagen oud bij haar tante gezet toen haar moeder overleed. Tante gaf wel wat melk en bouwde op tot volledige voeding rond 13 weken, maar al had ze op de fles moeten blijven, niets en niemand kon tippen aan de opvoeding van de (pleeg)moeder. Die heeft er overigens ook minstens 9 maand erbij gelopen en er was nauwelijks iets te merken van dat ze niet volledig op moedermelk heeft geleefd in het begin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-19 18:23 



 
Profiel   

Vond de openings post echt verschrikkelijk en dan nog klagen dat er een bepaald soort reacties komen. :')

Ik kocht mijn veulen toen hij net aan 4 maanden was op de paardenmarkt. Het is allemaal goed gekomen , hij is nu bijna 21, maar de eerste 1,5 jaar waren er toch best vaak gezondheids problemen. Geen grote dat niet maar ik verwijt ze nog wel steeds aan het te vroeg afspenen.

Het is eigenlijk een beetje als bij katten. Kittens weg met 8/9 weken terwijl 12 veel beter is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-19 18:42 



 
Profiel   

Als je je merrie met veulen in een goede kudde merries met veulens houdt, pakken de andere merries het over als de moeder mocht overlijden of het niet trekt.

En ik lees dat ze zelf kiezen? Ja, omdat de situatie vaak niet in orde is. 1 merrie met 1 veulen is geen ideale situatie. Logisch dat er dan ook dingen verkeerd gaan, zelfs als ze 6 maanden bij elkaar mogen.

Bij honden gilt iedereen moord en brand over de broodfok en waar je moet kopen etc, maar bij paarden mag blijkbaar nog alles en iedereen maar wat aanklooien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-19 19:09 



 
Profiel   

Wettelijk is vastgesteld dat paarden (veulens) niet vóór 4 maanden mogen worden afgespeend.

Ik ben ook niet vóór geleidelijk afspenen i.v.m. de vele stressmomenten. Uit de praktijk weet ik dat moeder en kind 1 dag onrustig zijn maar dan is t ook klaar. Ik kijk wel naar het veulen.. als het erg een moederskindje is laat ik t langer bij de merrie, maar rond de 6 maanden wil ik eigenlijk wel afspenen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-19 20:55 



 
Profiel   

Bij ons lopen ze tot maand of 7-8 bij de merries.
Ligt beetje hoe het gaat met de merries of ze het zelf zolang trekken en niet teveel inleveren.
En bij hengstjes of ze niet al teveel interesses in de merries krijgen.
En dan wel in een keer afspelen veulens blijven in hun vertrouwde wei achter met een oudere merrie en de moeders buiten gehoor afstand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-19 21:17 



 
Profiel   

Mijn merrie haar zoon en pleegzoon (met 3 maand erbij gekomen en meegedronken en opgevoed door merrie) zijn bijna 2 allebei en zijn nooit afgespeend en lopen er nog bij.
Enkel eventjes apart omdat eigen zoon even ineens te hengst was en gecastreerd moest worden.
Voor de rest zoeken ze het maar uit. Merrie is de baas en kiest zelf wat ze wel en niet wil.
Nu ik het zelf kon kiezen vind ik zo lang mogelijk erbij veeeeeeeeeel beter.
De ene was met 3 maand van de markt gekomen en hij was zo moe en zielig zonder mammie en echt nog heel baby.
Dat kun je gewoon niet maken vind ik. Mijn merrie zoogde haar eigen zoon nog en was geluk bij een ongeluk. Hoewel hij lichamelijk niet in goede conditie was en eigen zoon nooit iets heeft :( ze missen zoveel als je ze vroeg weg haalt
Hij is ook zo gehecht en verknocht aan zijn ploegmama dat 5 min weg al teveel is. Echt een trauma aan overgehouden

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-19 21:36 



 
Profiel   

Bij ons veulen hadden we destijds geen keus dan om het met 4 maanden te doen, merrie accepteerde hem niet meer en trapte hem de box uit s nachts. Drinken mocht hij niet meer. Maar meneer gedroeg zich al als hengst en wilde zijn moeder serieus dekken. Dan is het echt een noodzakelijk kwaad. Weet niet wat op lange termijn de gevolgen zouden zijn geweest omdat hijhelaas niet ouder dan 2 is geworden door een dom ongeluk.

Wel was hij erg vroeg wijs en met 6 maanden gecastreerd in de kliniek omdat hij niet meer te hanteren als hengst. En mij al een zwaar gekneusd jukbeen had getrapt. In kliniek hadden ze hun handen ook meer dan vol aan hem met verdoven ervoor.

Maar dat was dus geen vrijwillige keuze van ons


Laatst bijgewerkt door karuna op 12-05-19 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-19 12:17 



 
Profiel   

@karuna..dan is t ook heel logisch!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-19 12:23 



 
Profiel   

superpony schreef
Als je je merrie met veulen in een goede kudde merries met veulens houdt, pakken de andere merries het over als de moeder mocht overlijden of het niet trekt.

En ik lees dat ze zelf kiezen? Ja, omdat de situatie vaak niet in orde is. 1 merrie met 1 veulen is geen ideale situatie. Logisch dat er dan ook dingen verkeerd gaan, zelfs als ze 6 maanden bij elkaar mogen.

Bij honden gilt iedereen moord en brand over de broodfok en waar je moet kopen etc, maar bij paarden mag blijkbaar nog alles en iedereen maar wat aanklooien.

Ik heb niet het ide dat er met die hier veel verkeerd gegaan is eerlijk gezegd. :+ Ondanks dat de situatie niet voldeed aan jouw eisen. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-19 12:25 



 
Profiel   

Merries met veulens in een flinke kudde na 6 maanden afspenen is toch niet zo een probleem!? De veulens zijn dan al druk met de leeftijdsgenoten waar ze ook samen mee op zullen groeien de komende jaren. Dat vind ik de meest ideale situatie.

Een moeder met veulen alleen op een weide houden en na 6 maanden scheiden ja dat is zeer onvriendelijk en traumatisch.

Maar veulens na 3 maanden geleidelijk afspenen in een melkerij daar snap ik de logica wel van. Lekker veel melk voor de melkerij!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-19 12:30 



 
Profiel   

Ayasha schreef
superpony schreef
Als je je merrie met veulen in een goede kudde merries met veulens houdt, pakken de andere merries het over als de moeder mocht overlijden of het niet trekt.

En ik lees dat ze zelf kiezen? Ja, omdat de situatie vaak niet in orde is. 1 merrie met 1 veulen is geen ideale situatie. Logisch dat er dan ook dingen verkeerd gaan, zelfs als ze 6 maanden bij elkaar mogen.

Bij honden gilt iedereen moord en brand over de broodfok en waar je moet kopen etc, maar bij paarden mag blijkbaar nog alles en iedereen maar wat aanklooien.

Ik heb niet het ide dat er met die hier veel verkeerd gegaan is eerlijk gezegd. :+ Ondanks dat de situatie niet voldeed aan jouw eisen. :+


Mijn eisen? Ik ga gewoon naar huis, zie mijn kind en niks aan het handje hoor.

Gaat om het welzijn van paarden en de vele problemen door het veel te vroeg afspenen. En ook door het 1 merrie met 1 veulen en teveel op stal etc etc.

Maar het is zooooo leuk om een veulentje te krijgen en iedereen met een merrie kan het maar doen als ze daar zin in hebben. Waardeloos gewoon.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-19 13:10 



 
Profiel   

tja, iedereen kan ook maar kinderen maken indien ze daar zin in hebben. :)
Ik denk dat er (helaas) erger dingen zijn die aangepakt zouden moeten worden dan dat er mensen zijn die een veulen niet in de, volgens jou, ideale omstandigheden, ter wereld laten komen. Ik zie eigenlijk op bokt maar weinig veulens die nu echt in nadelige omstandigheden op groeien eigenlijk. Ideaal wellicht niet maar nadelig zie ik niet zo veel eigenlijk. :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-19 13:23 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 4 [ 82 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen