Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 10 [ 226 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Je hond FYSIEK afstraffen??

 
Profiel   

Hallo bokkers! Dit is mijn allereerste post en vind het erg leuk om jullie een keer wat te mogen vragen.

Ik weet dat over dit onderwerp al verschillende forums bestaan en heb deze allemaal doorgelezen. Maar helaas zijn deze nogal verouderd, zeker als je bedenkt dat onze mening over onze huisdieren opvoeden steeds razendsnel verandert. Dus ik zou graag weten hoe jullie hier anno 2019 over denken :)

Aanleiding naar dit topic: Ik heb het idee dat het positieve, beloningsgerichte aan populariteit afneemt. Aangezien wat dominantie probleempjes met mijn labrador heb ik de laatste tijd veel vriendinnen gesproken over hoe zij hun hond corrigeerden. Ze gaven allemaal stuk voor stuk aan hun hond regelmatig goed op z’n plek te zetten, denk aan: een flinke tik, mep, greep in de nekvel of snuitkneep. Dit terwijl je 10-5 jaar geleden iedereen hoorde over positieve opvoeding en negeren van slecht gedrag. Elke vorm van fysiek straffen was strict uit den boze. Mijn vriendinnen hadden het ook over onderzoek dat aantoonde dat honden hele fysieke wezens en aanrakingen dus veel beter registreerden dan woorden.
Nu ben ik erg benieuwd of bokt deze ontwikkeling ook zelf meemaakt! Of toepast en dit durft toe te geven? Of om je heen ziet misschien?

Mijn specifieke vragen:

- Straf je je hond weleens fysiek?
- Zo ja, hoe vaak gebeurt dit per dag en bij welk gedrag?
- En hoe hard? Een flinke mep of een klein tikje
- Zo nee, waarom niet?

Ikzelf merk dat het erg ligt aan de hond; mijn vorige boxer heb ik nooit hoeven aanraken, terwijl mijn huidige labrador alleen onder de indruk is van een duidelijke tik.. :j

Alvast bedankt voor jullie wijsheid en sorry voor de lange post! :D
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 14:05 



 
Profiel   

Nee, zeker niet.
Ik ben eigenaar nummer 4 van mijn hond en ik weet van nummer 1 dat nummer 2 er niet zo lief voor was.
Eigenaar nummer 3 ken ik zelf en was er ook niet vriendelijk tegen.
Daardoor heeft ze een dergelijke angst als ze ook maar denkt dat je lichamelijk iets zou doen.
Ze plast dan ook van angst.
Ben niet zo van lichamelijk afstraffen omdat dit een beest dus (in het geval van mijn hondje zeker) kan traumatiseren in de toekomst.
Ze is lief maar heeft wel een aantal gedragspuntjes waardoor ik vaak moet zuchten maar stem correctie helpt vaak wel en als ik er knettergek van word dan stuur ik haar letterlijk naar de gang door te wijzen :')
Helpt ook goed, moet vaak even uit haar ‘bubbel’ komen om rustig te worden.
Ze is onderweg vaak agressief naar onbekende honden en krijgt dan een agressieve blafaanval.
Dan houd ik haar dichtbij me vast en praat tegen haar, soms houd ik haar nekvel beet maar ik draai of knijp nooit en doe haar geen pijn. Dat werkt gewoon écht niet

Ben wel van mening dat het per hond verschil maar zou een hond nooit pijn doen :)
Onze Jack Russel bij mij ouders heb ik weleens een zetje onder zijn kont ofzow gegeven en die beet in het begin makkelijk dus dan een tik terug maar nooit hard. Wel dat het indruk maakt

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 14:12 



 
Profiel   

Nee dat doe ik niet. Ik zou dat hooguit doen in verweer of als ik tussen twee vechtende honden moet komen o.i.d.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 14:16 



 
Profiel   

Ik straf mijn hond fysiek ook niet wel raak ik hem soms aan om haar even uit haar focus te halen. Als ze bijvoorbeeld aan het snuffelen is en iets ruikt kan het zijn dat ze mij negeert. Dan geef ik haar een duwtje tegen haar kont waarna ze wel contact maakt en ik haar mee kan nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 14:19 



 
Profiel   

Nee, ik geef ze stoms wel een tikje om ze uit een gespannen of opgewonden gemoedstoestand te halen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 14:20 



 
Profiel   

Ja hoor, als het nodig is (vooral in de pubertijd) pak ik ze wel eens in hun nekvel :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 14:21 



 
Profiel   

Ik denk dat het heel erg zit in de timing. Honden onderling maken het natuurlijk ook wel eens fysiek, maar als mens is het veel lastiger dit op het juiste moment te doen, omdat wij nou eenmaal niet zo goed 'honds' spreken.
Hierdoor zie je denk ik veel honden die juist op deze manier 'verprutst' worden.

Ben zelf ook erg van zachte heelmeesters maken stinkende wonden, maar je moet wel weten wat je doet, en vooral wanneer :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 14:22 



 
Profiel   

Ja.. Gedaan.. Maar slechts een paar dagen en zeer tegen mijn zin..

Situatie: mijn witte herder teef is zeer agressief naar andere honden.. Zij zal ze ook echt grijpen als ze de kans krijgt.. Zij is dus altijd aangelijnd met een dubbele lijn.. Een uiteinde aan de halti en een aan de halsband..

Zij valt enorm uit naar andere honden aan de lijn, met bijbehordere achterwaartse salto's en alles erop en eraan..

Nu ben ik hier een tijdje geleden mee naar een hondenschool gegaan die goed stond aangeschreven bij ons in de buurt..

Nu heb ik 2 lessen gehad.. Eerste met veel theorie en bijbehorend huiswerk.. Tweede les kreeg ik een heel ander persoon die geeneens vroeg naar het huiswerk.. Wij gingen toen lopen met een zogenaamd trainignstouwtje.. (touwtje direct achter de oren en bovenin de keel, precies onder de kaak..)

Ik moest elke keer een flinke correctie geven als ze uitviel.. Moest hard, zodat ze een schreeuw gaf en een meter achteruit vloog..

En hiermee werd ik naar huis gestuurd..


Ik doe het noooooit meer.. Dan maar een uitvallende hond aan de lijn.. So be it....
Maar ik heb echt gehuild en 100x mijn excuses gemaakt aan mijn hond.. Ik heb me nog nooit zo schuldig gevoeld..

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 14:29 



 
Profiel   

Jeetje wat triest! Snuitkneep..tikken.., mijn inziens allemaal uiting van je eigen tekortkoming om met een hond om te kunnen gaan. Positief opvoeden, en positief grenzen stellen is nog altijd de vriendelijkste manier van samenwerken met je maatje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 14:32 



 
Profiel   

Hannanas schreef
Jeetje wat triest! Snuitkneep..tikken.., mijn inziens allemaal uiting van je eigen tekortkoming om met een hond om te kunnen gaan. Positief opvoeden, en positief grenzen stellen is nog altijd de vriendelijkste manier van samenwerken met je maatje.


Hi Hannanas! Dat is natuurlijk ideaal, een hond die direct luistert naar positief opvoeden en positief grenzen stellen.. Helaas geldt dit niet voor alle honden, zo ook bij de mijne niet :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 14:43 



 
Profiel   

Martine_R schreef
Ja hoor, als het nodig is (vooral in de pubertijd) pak ik ze wel eens in hun nekvel :P

Haha Martine, als ik dit bij mijn hond doe begint ze te kwispelen, dringt totaal niet tot haar door :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 14:44 



 
Profiel   

Amy111 schreef
Hannanas schreef
Jeetje wat triest! Snuitkneep..tikken.., mijn inziens allemaal uiting van je eigen tekortkoming om met een hond om te kunnen gaan. Positief opvoeden, en positief grenzen stellen is nog altijd de vriendelijkste manier van samenwerken met je maatje.


Hi Hannanas! Dat is natuurlijk ideaal, een hond die direct luistert naar positief opvoeden en positief grenzen stellen.. Helaas geldt dit niet voor alle honden, zo ook bij de mijne niet :o


Wat bedoel je precies met “direct luisteren”? Dat is een resultaat van opvoeden. Daarvoor moet je eerst opvoeden, en dat kan prima positief zonder fysiek of verbaal te hoeven worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 14:48 



 
Profiel   

Amy111 schreef
Martine_R schreef
Ja hoor, als het nodig is (vooral in de pubertijd) pak ik ze wel eens in hun nekvel :P

Haha Martine, als ik dit bij mijn hond doe begint ze te kwispelen, dringt totaal niet tot haar door :P


Kwispelen is in dit geval een kalmerend signaal naar jou toe. Er bestaat legio redenen voor een hond om te kwispelen...angst, kalmeren, opwinding, blijdschap etc

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 14:49 



 
Profiel   

Ik heb een motto die voor de opvoeding van en omgang met elk dier geldt:
Zo hard als het moet en zo zacht als het kan.
En ja, dat betekent dat een dier eens een tik krijgt maar waar het ff kan los ik het op met een stemcorrectie, vingerknip, blik of zachte aanraking. :)
En geloof me maar dat je met puur positief mijn hond niet terug op de rit had gekregen, dat was een compleet losgeslagen onbegrensde überpuber. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 14:53 



 
Profiel   

Afgankelijk wat je met fysiek afstraffen bedoeld, hier een hond die nog wel eens tegen je op springt, als ze dat doet doe ik vaak mijn knie omhoog of duw ik haar kop terug naar beneden, slaan en schoppen doen we niet aan

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 14:55 



 
Profiel   

Van puppy af als mijn hond niet luisterde naar een verbodsvingertje of naar stem verheffen kreeg deze een klein kneepje nekvel.
En bij mij blijven zitten als straf en 5 min later mocht die weer braaf verder.
Als hij nu zo nu en dan zijn oren verliest komt het nekvel kneepje terug en weet hij ook hoe laat het is.

Nu de hond van mijn vriend heeft mij op 1 min tijd 2 x tot bloedens toe gebeten. En die heeft een enkeltje nekvel en een vliegcursus door de living gekregen.
(Kleine chihuahua dus heeft wel een stuk gevlogen en nee ik voel me niet schuldig)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 14:56 



 
Profiel   

Hier hetzelfde principe lor. Mijn hond heeft over het algemeen aan een blik of woord genoeg maar af en toe gaat die te ver en dan wordt die even vastgepakt. Slaan of aan tukken aan de lijn doe ik niet. Dat heeft geen nut en komt eerder voor uit frustratie en dat probeer ik anders op te lossen

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 14:59 



 
Profiel   

Fysiek afstraffen vind ik dat weer erg zwaar klinken.

Ik ben van zoveel mogelijk positieve training, maar bij sommige dingen gaat dat even niet.

Om hem uit een focus te halen geef ik mijn hondje ook weleens een por of een duw. De aandacht terug vragen.

Maar soms ook wel harder. Van het weekend nog. Schoonouders hebben sinds kort konijnen (buitenhok met ren). De vorige keer zaten de konijntjes in het binnenhok en hond heeft er niet naar omgekeken.
Maar afgelopen weekend was konijn lekker in de ren en nu is mijn hond dat niet gewend. En hij liep al los want ik wist niet dat de konijnen buiten waren. Dus hondlief ging me toch eens flink jagen. Ik heb hem 2x geroepen en na 0 reactie heb ik hem toch ook even bij de nek vastgepakt, om hem uberhaupt te laten stoppen met jagen.
Even weggehaald bij de konijnen voor rust.
Daarna weer rustig er naar toe gegaan en met afleiding geprobeerd rustig bij de konijnen te laten zitten. Niet te dichtbij. Maar zijn focus was toch nog errug op de konijnen gericht, dus zal nog wel een paar sessies duren :')

Dus niet afstraffen, maar soms kan je niet anders dan toch iets fysieks bij je hond doen.

Afhankelijk van situatie en de hond zelf.
Naar mijn mening is er niet een zwart en wit in hondentraining. Er is niet één juiste manier. Bij de ene hond is het zus beter, bij de andere hond zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 14:59 



 
Profiel   

Lori, dat is ook mijn motto.
Zo zacht als kan, zo hard als nodig is.

Mijn cocker tik ik weleens tegen zijn kont als hij door moet lopen.
En vanmiddag heb ik heb in de houdgreep genomen om een klit uit zijn lies weg te kammen.
Over het algemeen werkt ‘nee’ en ‘goed zo wat braaf’ heel goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 15:04 



 
Profiel   

Jazeker, als een direct commando genegeerd wordt een greep in het nekvel bij niet luisteren en een tik bij op heterdaad betrappen zonder te twijfelen. Niet onbelangrijk, aan de andere hand ook altijd uitbundig belonen als ze iets goed doet. En ook heel veel spel en quality-time inbouwen. Van pup af aan deze opvoeding gehandhaafd, ze is nu 1,5 en gewoon een vrolijke sociale knuffelige hond zowel naar mens als dier, die haar plaats kent en waarmee ik gewoon zonder riem mee kan gaan wandelen omdat 'voet' en 'hier' er goed op zitten ook al ze men dat dat onmogelijk zou worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 15:04 



 
Profiel   

In de 9 jaar dat ik mijn hond heb, is het denk ik ongeveer 3 x voorgekomen.

Maar dan ook raak.

Het gaat dan om dingen die écht gevaarlijk zijn voor de gezondheid én die dìrect correctie behoeven.

Verder train ik eigenlijk vooral positief.
Hoewel ik wel zorg dat het verschil tussen gewenst en ongewenst gedrag duidelijk is.
Het een belonen, het ander niet, of verbaal corrigeren. Of met lichaamstaal, als ik mezelf groot maak, boos kijk en stem verhef, dan komt dat bij mijn hond gigantisch binnen.
Doe ik dus ook zelden.

Meestal veel lichter, een keer ùh, of néé werkt meestal prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 15:05 



 
Profiel   

lor1_1984 schreef
Ik heb een motto die voor de opvoeding van en omgang met elk dier geldt:
Zo hard als het moet en zo zacht als het kan.
En ja, dat betekent dat een dier eens een tik krijgt maar waar het ff kan los ik het op met een stemcorrectie, vingerknip, blik of zachte aanraking. :)



Dat dus... en momenteel een 13jarige echt compleet dove labrador in huis (die zelfs niet opkijkt van brokjes in zijn bak.. nou dan ben je ECHT doof hoor als lab...) die dus heel veel "fysiek" "aangepakt" wordt want van vriendelijk vragen om opzij te gaan wat hij voorheen bijv wel deed... doet hij nu niet. Dus moet je wel duwen (zachtjes uiteraard)

Dus ja.. wat is "Fysiek afstraffen"... Ik ga echt niet op mijn dieren beuken, slaan met riemen oid… Hoewel de pittigste van onze 2 jonge (ex)katers toch wel een paar keer een flinke tik op zijn neus gehad heeft (a la wat moederpoes ook doet... dat gaat ook niet zachtjes) want als ik even je pootje controleer die er vies uit ziet... mag je best grommen, blazen.. maar hoef je niet 4 klauwen en een compleet stel tanden in mijn hand te zetten. :Y) En ja hij gromt nog steeds bij bijv het in de nek toedienen van anti-vlooienspul maar houdt zijn klauwen nu wel thuis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 15:06 



 
Profiel   

lor1_1984 schreef
Ik heb een motto die voor de opvoeding van en omgang met elk dier geldt:
Zo hard als het moet en zo zacht als het kan.
En ja, dat betekent dat een dier eens een tik krijgt maar waar het ff kan los ik het op met een stemcorrectie, vingerknip, blik of zachte aanraking. :)
En geloof me maar dat je met puur positief mijn hond niet terug op de rit had gekregen, dat was een compleet losgeslagen onbegrensde überpuber. :+


Helemaal met je eens! Sommige honden leren nou eenmaal niet zo, hoeveel geduld en goede intentie er ook is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 15:07 



 
Profiel   

Ligt aan de hond.... Onze Engelse Springer heeft een zacht karakter en pak ik niet fysiek aan...

Onze mechels die gefokt zijn voor het werk zeker wel, deze luisteren niet naar een foei of enkel een straf commando.
Ik ben voor positieve correcties en dan bedoel ik in de zin van dat als hij op het juiste moment de juiste correctie krijgt het (negatieve) gedrag niet meer voor zal komen.
Honden krijgen in de nest ook al fysieke straffen. Uiteraard zit er wel een verschil tussen straffen en straffen.....

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 15:08 



 
Profiel   

Ik moet zeggen dat ik mijn hond 1x een tik heb gegeven waarbij hij gelijk wist dat hij dat niet weer hoefde te flikken.
Ik was net 10-11 dagen ervoor aan mijn borst geopereerd en dag 9 na de operatie had ik hem opgehaald, hij beet me precies op de operatieplek en in een reflex heb ik uitgehaald. :oo
Schrok er zelf van maar was blijkbaar zo goed getimed dat hij nooit meer in de buurt van mijn borsten heeft gehapt. :+

Mijn logeerkees echter die krijst alsof je haar compleet in elkaar trapt als je haar kraag maar aanraakt.
Dat aanraken is dan ook de zwaarste correctie die ze krijgt en pas nadat een blik, vingerknip en stemcorrectie genegeerd werden.
Zij is compleet het tegenovergestelde van mijn eigen hond wat dat betreft.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-19 15:11 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 10 [ 226 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen